Skaffat 144hz skärm och FPS fast på 60fps.. Varför?

Permalänk

Skaffat 144hz skärm och FPS fast på 60fps.. Varför?

Har precis fått en skärm med 144hz men när jag skulle testa detta för första gången med att spela lite Doom så är min FPS fast på 60.. Fattar inte varför? Jag har en RTX 2060 så borde klara av 144 fps på 1080p. Varför är det fast på endast 60 fps? Antar att jag inte får en "riktig" 144hz upplevelse om jag inte har 144 fps.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm du har?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Hedersmedlem

Och vilken anslutning använder du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du ändrat till 144hz i windows inställningarna?

Permalänk
Skrivet av ArcliteRX:

Vad är det för skärm du har?

Skrivet av Andreaz1:

Och vilken anslutning använder du?

Skickades från m.sweclockers.com

Min skärm är Asus VG248QE

Använder Displayport

Permalänk

@Chromatic: Nope det har jag inte.. Hur gör man det?

Permalänk
Skrivet av Mr_Mattson:

@Chromatic: Nope det har jag inte.. Hur gör man det?

Borde räcka med att ändra till 144Hz i ditt grafikkorts kontrollpanel för drivrutinerna.

var t.om. så snäll och kollade upp så det inte var någon udda config i skärmen där du bara kan få 100+ Hz via dual link dvi-d eller något och dp var nedlåst på 60hz ihop med hdmi i mjukvaran pga budgetskärm men det ska vara lugnt med 144hz med både DVI och DP enligt manualen.

V-sync av?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Vsync va på först så stängde av det. Ändrade även inställningarna till 144 hz så som du visade. Nu är jag inte fast på 60 fps längre! Tack för hjälpen!

En liten side note: Märker faktiskt inte super duper stor skillnad mellan 60 hz och 144 hz. Det är ju skillnad såklart men inte totalt mindblowing som jag hört från andra. Märker kanske att de är lite smått enklare i vissa fps spel men inte mycket mer än så. Har jag en dålig skärm kanske eller är de andra som också har samma upplevelse?

Permalänk
Medlem

För mig var det som natt och dag, otrolig skillnad, säker på att du gjort rätt?

Allt flyter så mycket bättre från 60 till 144, kan inte klaga på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@Rouge of Darkness: Vsync va på först så stängde av det. Ändrade även inställningarna till 144 hz så som du visade. Nu är jag inte fast på 60 fps längre! Tack för hjälpen!

En liten side note: Märker faktiskt inte super duper stor skillnad mellan 60 hz och 144 hz. Det är ju skillnad såklart men inte totalt mindblowing som jag hört från andra. Märker kanske att de är lite smått enklare i vissa fps spel men inte mycket mer än så. Har jag en dålig skärm kanske eller är de andra som också har samma upplevelse?

Du märker mycket då du går tillbaka till 60hz, då kommer allt vara riktigt segt när du är van vid 144hz

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk

Har en 144hz och en 60hz skärm inkopplad brevid varandra och ser typ ingen skillnad mellan dem aningen mjukare rörelser i 144hzaren kanske men inte någon woooow-uplevelse direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har en 144hz och en 60hz skärm inkopplad brevid varandra och ser typ ingen skillnad mellan dem aningen mjukare rörelser i 144hzaren kanske men inte någon woooow-uplevelse direkt.

Hz och FPS är inte samma sak. Skärmen kan ha 1000 hz men upplevs ryckig om man har 60 fps. Den största skilnaden man märker i windows om man har 144 FPS är att det är mycket mjukare att scrolla..och att dra runt en windowsruta. I fps spel däremot är det VÄLDIG skillnad på 60 och 144 FPS. Speciellt som en skrev tidigare, att man går tillbaka till 60 fps efter en tid.

Ser man inte skillnad på 60 och 144 fps har man problem. Glasögon?

Till trådskaparen, vilken fps ligger du på när du spelar?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Hz och FPS är inte samma sak. Skärmen kan ha 1000 hz men upplevs ryckig om man har 60 fps. Den största skilnaden man märker i windows om man har 144 FPS är att det är mycket mjukare att scrolla..och att dra runt en windowsruta. I fps spel däremot är det VÄLDIG skillnad på 60 och 144 FPS. Speciellt som en skrev tidigare, att man går tillbaka till 60 fps efter en tid.

Ser man inte skillnad på 60 och 144 fps har man problem. Glasögon?

Till trådskaparen, vilken fps ligger du på när du spelar?

märker ingen större skillnad i spel som konststant ligger på 144hz eller mer häller eller på skrivbordet, webläsaren eller andra appar för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

@Rouge of Darkness: Har du någon form av ögonsjukdom som gör att du inte märker av skillnaderna?

60Hz vs 144Hz är som natt och dag. Gillar att likna det vid HDD vs SSD. När man väl taget steget över så vill man inte använda den föregående. Bara att dra musen i windows så är det en rejäl skillnad och om man inte märker av det så måste det vara fel på någon inställning eller något fel på din kropp som gör att du inte märker av skillnaden.

Nu är jag ingen hardcore gamer som spelar FPS-spel i tävlingar och dylikt, men om man t ex spelar rocket league på en 144Hz skärm och går ner till 60Hz så blir det i stort sätt ospelbart för mig.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

@Rouge of Darkness: Har du någon form av ögonsjukdom som gör att du inte märker av skillnaderna?

60Hz vs 144Hz är som natt och dag. Gillar att likna det vid HDD vs SSD. När man väl taget steget över så vill man inte använda den föregående. Bara att dra musen i windows så är det en rejäl skillnad och om man inte märker av det så måste det vara fel på någon inställning eller något fel på din kropp som gör att du inte märker av skillnaden.

Nu är jag ingen hardcore gamer som spelar FPS-spel i tävlingar och dylikt, men om man t ex spelar rocket league på en 144Hz skärm och går ner till 60Hz så blir det i stort sätt ospelbart för mig.

altså jag märker skillnad men inte så pass stor att det blir någon direkt wowupplevelse att jag inte kan byta tillbaka till en 60hz skärm tycker 60hz känns good enough typ.

köpte min 144hzare mest för att se vad skillnaden blev och hittills så är jag inte jätteimponerad direkt.

och sen ska väl sägas att jag inte kör speciellt många "snabba spel" heller utan mer casual-spel typ.

typ enda fps jag kör är väl typ L4D2 med polarna imellanåt annars kör jag nästan aldrig några fpsspel om man inte ska räkna med typ minecraft eller space engineer i det men kategoriserar dem mer under creative spel än fps även om det är "first person" iaf inte så mycket shooter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Till trådskaparen, vilken fps ligger du på när du spelar?

Osäker just nu. Kan kolla när jag kommer hem men är hyfsat säker att jag iallafall når 144 fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oftast märker man inte skillnaden förrän man kört 144Hz ett tag och går tillbaka till 60Hz.

Sen måste datorn klara av att leverera fps i spelen för att matcha, annars kan man lika gärna köra 60Hz på skärmen, kanske blir lite mindre flimmer med 144Hz men det är allt.

Sen hade ju LTT en kul jämförelse nyligen med professionella spelare om just detta, det handlar mest om vad man spelar och vad man är van vid osv: https://www.youtube.com/watch?v=tV8P6T5tTYs&t=

Shroud fick ju ganska mycket stryk i 60Hz, medan någon annan ägde alla i samma Hz.

Beroende på inställningar/spel så ändras sensitivity och input lag osv med olika fps.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så är Asus VG248QE en av de första 144hz skärmarna på marknaden och stöder inte 1920x1080 på mer än 60hz över Displayport eller HDMI. Om du inte har Dual-Dvi port på ditt grafikkort så kommer du inte få ut 144hz i 1920x1080.

Det är absolut inte en dålig 144hz skärm men den saknar "moderna" funktioner såsom Flickerfree Backlight, Freesync och nyare variant av Displayport.

Du borde kunna se vilken frekvens skärmen tar emot i skärmens egna meny.

Permalänk
Skrivet av tlp:

Du borde kunna se vilken frekvens skärmen tar emot i skärmens egna meny.

Gjorde detta nyss och står att det är endast 85 hz.... Har ingen Dual-Dvi port på grafikkortet.. Betyder detta att jag inte kan ha 144hz med denna skärmen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Gjorde detta nyss och står att det är endast 85 hz.... Har ingen Dual-Dvi port på grafikkortet.. Betyder detta att jag inte kan ha 144hz med denna skärmen??

Displayporten skall användas i första hand, in/ut. Sen skapade någon ovanför en post med bilder där dina inställningar skall vara likadana.

Vad har du för grafikkort, stödjer det Displayport för det första, det måste ju finnas en utgång på kortet till att börja med, om inte så har du då HDMI kabel på grafikkortet?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Displayporten skall användas i första hand, in/ut. Sen skapade någon ovanför en post med bilder där dina inställningar skall vara likadana.

Vad har du för grafikkort, stödjer det Displayport för det första, det måste ju finnas en utgång på kortet till att börja med, om inte så har du då HDMI kabel på grafikkortet?

Har en rtx 2060 så ja den har displayport.

Sa ju ovan också att jag redan ändrat inställningarna som på hans bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt spec ska den ju generera 144 i DP, udda fel, gjort en googling på problemet?
Edit*

Hittade denna tråd med samma problem om det möjligen kan hjälpa dig.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1249715-hjalp-stalla-in-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.