Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Var i h-vette hitter du 2080 Super för ca 2600 kronor? Om det nu kostar 400 kr mer än föreslagna RX580...

2060 Super ska det vara. Jag skrev fel. Har nu korrigerat mitt inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallewick:

Nu har jag ändrat igen. Inte häftigaste grafikkortet på marknaden. Men tänker att det fungerar att spela Fortnite på rätt höga inställningar? Sen går det ju att köpa ett häftigare kort om ett år eller så. Har läst att man kan behöva en annan cpu-fläkt till 3600?

https://komponentkoll.se/bild/xulHe.png

Jag hade faktiskt gått ner till en Ryzen 5 2600 och bumpat upp grafikkortet till ett RTX 2060 Super framför ett RX 580.

Det är grafikkortet som är den begränsande faktorn i ditt bygge, och du får mer för pengarna med en lite svagare processor och en starkare GPU.

CPU-fläkten som följer med 2600/3600 är inte superbra, men den är fullt tillräcklig om du bara kör den i stock. Med en begränsad budget som du har är det vettigt att bara köra på den medföljande.

Permalänk
Medlem

Här har du ett mycket kompetent bygge, med ett bra chassi inkl RGB, 16gb 3200mhz ram, 1660 super samt ett nätaggregat av riktigt bra kvalitet som ger dig möjlighet att uppgradera på längre sikt tack vare 650w.

Ryzen 3600 om budgeten tillåter är ett självklart val idag.

Ett bygge du enkelt kan uppgradera till 3700x med 2070 Super om något år till ett vettigt pris!

Edit: Du kan välja att köpa det mesta från Komplett, priset skiljer sig inte så mycket från nedan.

Permalänk
Viking
Skrivet av kallewick:

Nu har jag ändrat igen. Inte häftigaste grafikkortet på marknaden. Men tänker att det fungerar att spela Fortnite på rätt höga inställningar? Sen går det ju att köpa ett häftigare kort om ett år eller så. Har läst att man kan behöva en annan cpu-fläkt till 3600?

https://komponentkoll.se/bild/xulHe.png

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Corsair VS är ett uruselt nätaggregat.

Permalänk
Viking
Skrivet av miizoo:

Corsair VS är ett uruselt nätaggregat.

Jag klonade TS lista och bytte ut grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vengeance-serien är betydligt bättre nätagg jämfört med VS-serien, dessutom billigare just nu.
Inte ens Corsairs egna nätaggsguru rekommenderar det nätagget till speldatorer...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Om man snålar in på processor och moderkort och lägger mer pengar på grafikkort? Eller blir det för obalanserat?

La med skärm också (den har jag redan).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av kallewick:

Om man snålar in på processor och moderkort och lägger mer pengar på grafikkort? Eller blir det för obalanserat?

La med skärm också (den har jag redan).

https://komponentkoll.se/bild/kcVhN.png

Skickades från m.sweclockers.com

Asus TUF är det sämsta 5700 xt på marknaden...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte rekommendera begagnad då man får mer prestanda för pengarna men
BF börjar ju nästa vecka fredag.

GL

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Asus TUF är det sämsta 5700 xt på marknaden...

Jaha, där ser ser man. Vilken jävla djungel 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BenjiBE:

Jag tänkte rekommendera begagnad då man får mer prestanda för pengarna men
BF börjar ju nästa vecka fredag.

GL

Ett begagnat grafikkort?

Permalänk

Har två alternativ nu känns det som:

Budgetalternativ (lär ju gå att spela med denna burken ett tag?)

Alternativ, slippa uppdatera om ett år eller två:

Permalänk
Viking
Skrivet av kallewick:

Har två alternativ nu känns det som:

Budgetalternativ (lär ju gå att spela med denna burken ett tag?)
https://komponentkoll.se/bild/yjSEw.png

Alternativ, slippa uppdatera om ett år eller två:
https://komponentkoll.se/bild/hZMup.png

Byt ut grafikkortet till detta: https://www.komplett.se/product/1135920/datorutrustning/dator...

eller

https://www.komplett.se/product/1135678/datorutrustning/dator...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallewick:

Ett begagnat grafikkort?

Tånkte mer en komplett dator men kanske värt o satsa på nytt då BF startar p fredag.
Du lär hitta till kanon pris lovar. Men de som kostar mest ör ju grafikkort. Begagnad grafik
Typ som gtx 1080 för ish 3000kr är rätt bra.

Permalänk
Medlem

@kallewick: Vengeance 650M är ett mycket bättre nätagg än VS650, även fast det för tillfället är billigare. Du bör med andra ord byta till Vengeance 650M även i ditt dyrare alternativ.

Permalänk
Skrivet av perost:

@kallewick: Vengeance 650M är ett mycket bättre nätagg än VS650, även fast det för tillfället är billigare. Du bör med andra ord byta till Vengeance 650M även i ditt dyrare alternativ.

Har det i mitt dyrare alternativ. Det var i det billiga jag råkat välja fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kollade på en liknande build till en kompis. Dock inte så mycket blingbling.
Krav för henne var att det skulle vara Wifi, jag ogillar "addon" wifikort, och det blev inte så mycket dyrare jämfört att köpa ett vättigt wifikort.
Min tolkning är att 1660 super och 1660 ti är näst intill identiska i prestanda.
8200kr. *snip* blev felaktig text då builden jag länkat blev uppdaterad
Jag älskar det här chassit visuellt (Har byggt i det tidigare).
EDIT: Råkade trycka på icke super kort. uppdaterat bild (Komplett.se)
Edit2: Chassit(Q300L) out of stock, la till "samma" fast med RGB(Q300P). Uppdaterat bild igen+pris

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Sista kollen innan jag beställer. Kommer beställa allt från komplett, det är rätt bra rea redan nu. Det jag funderar på är om jag ska gå upp till 3600 minnen?

Edit: Klarar jag mig på 650w?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallewick:

Sista kollen innan jag beställer. Kommer beställa allt från komplett, det är rätt bra rea redan nu. Det jag funderar på är om jag ska gå upp till 3600 minnen?

Edit: Klarar jag mig på 650w?

https://komponentkoll.se/bild/ikJDN.png

Varför har du gått tillbaka till Asus Strix B450-F? MSI B450 Tomahawk är som jag skrev tidigare ett mycket bättre moderkort i samma prisklass.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Varför har du gått tillbaka till Asus Strix B450-F? MSI B450 Tomahawk är som jag skrev tidigare ett mycket bättre moderkort i samma prisklass.

Det var lite billigare. Men Tomahawk är bättre på alla punkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk
Skrivet av dumjohan:

Har skärm så det behöver jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ändrade till tomahawk. Minnen och PSU är okej?

Edit: Hur fungerar syncen mellan rgb om moderkortet är msi och grafikkortet är asus tex?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallewick:

Ändrade till tomahawk. Minnen och PSU är okej?

Edit: Hur fungerar syncen mellan rgb om moderkortet är msi och grafikkortet är asus tex?

https://komponentkoll.se/bild/nBcNy.png

Skickades från m.sweclockers.com

Helt okej bygge. Men budgeten verkar ju ha sprungit iväg en bit ifrån de 8000 kr som det var tänkt

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Helt okej bygge. Men budgeten verkar ju ha sprungit iväg en bit ifrån de 8000 kr som det var tänkt

Insåg att det blir lite för många kompromisser med en dator runt 8k. Visst det går ju men blir ju inte så framtidssäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kallewick:

Har du redan beställt kan du bortse från detta. Får jag fråga varför detta chassi? Phanteks P400a (se bild 2 på komplett) är rätt snyggt och kostar 779kr nu på rea om jag minns rätt.

Permalänk
Skrivet av miizoo:

@kallewick:

Har du redan beställt kan du bortse från detta. Får jag fråga varför detta chassi? Phanteks P400a (se bild 2 på komplett) är rätt snyggt och kostar 779kr nu på rea om jag minns rätt.

Har inte beställt än. Jag tyckte det chassit var snyggt och kändes gediget. Men ska kolla recension på det andra.

Edit: Ser riktigt bra ut. Då kan man kanske köpa till två rgb-fläktar till 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kallewick:

Eller lägg till ca 500 kr om du lyckas nypa en 3700x för 3500 kr