Hej,
Det var ett tag sedan jag skrev om spelets utveckling och vad vi arbetar på. Detta är ju trots allt en tråd om programmering
Vi har haft fullt upp med att fixa buggar och arbeta om vissa system efter feedback från er Spelare. Vi uppskattar alla som tar sig tid att testa och återkomma med kritik och buggrapporter <3. Men trots allt detta jobb med att stabilisera upp servern och förbättra spelupplevelsen, så har jag hunnit arbeta på nya funktioner.
Crafting / Building / Zones
Så nästa stora grej som vi kommer släppa är vårat Crafting/Building system. Men innan jag kunde arbeta vidare på dessa var jag tvungen att slutföra mitt system för Zoner. En Zone är egentligen bara ett antal Tiles, som grupperas i en Zone. Tiles kan ha flera grupperingar, dvs finnas i flera olika Zoner. En Zone använder som allt annat i spelet vårat fantastiska (;)) action-trigger system så man skapar actions baserat på lite olika events, dels OnZoneEnter, OnZoneExit och OnZoneMovement.
Zone Drawing
Multiple Zones, categorized by colors.
Detta system håller på att byta ut det förra där vi hade triggers på enskilda tiles. Utöver att kunna skapa valfria triggers på Zoner så kan vi använda Zones dels till att placera ut t.ex PPZ (Player Protected Zones) och Building Plots.
Building Plots
Building Plots kommer vara tomter som spelare kan köpa upp. Dessa kommer placeras ut överallt, och vissa delar i världen kommer nästan endast bestå av Building Plots, med tanken att staden sakta kommer byggas upp av er spelare som köper tomter där och bygger hus (Eller vad ni nu vill bygga xD)
Med detta kommer vi då få Städer / Byar som ser helt olika ut beroende på vilken server man spelar på, och kommer ge lite mer dynamik i spelvärlden.
Hus kommer inte i någon mening vara lätt att införskaffa eller bygga. Det kommer krävas mycket pengar, alternativt många speltimmar att få ihop material till ett helt hus. Självklart beror det väl på hur stort man tänkt bygga men ni förstår poängen. Man kan köpa hur stor tomt man vill, sålänge det är inom samma Building Plot Zone.
(Bilden är tagen från våra verktyg när vi skapar hus. Spelaren kommer placera ut väggar något annorlunda såklart)
Crafting
Men för att kunna bygga hus, kommer det krävas resurser, och skill. Man kommer behöva köpa eller samla ihop det som krävs för att skapa varenda Vägg, Dörr och fönster som man vill bygga med. Sen måste ju golv läggas och inredning införskaffas såklart!
Det är här Crafting kommer in. De spelare som är ute efter en upplevelse utöver Questing, PVP och PVE kan spendera tid med att t.ex hugga ner Träd, och skapa plankor som sedan kan användas för att skapa byggnadsmaterial. Detta kommer bli en tidskrävande process, men kommer troligen kunna löna sig rätt bra när spelare som har samlat ihop en del pengar bestämmer sig för att bygga hus.
Detta systemet kommer ju ständigt att arbetas på, och vi kommer lägga till professions allteftersom.
Har ingenting att visa som har med Crafting att göra då det systemet inte är påbörjat ännu.
Det kommer ta ett tag att göra, samt skapa verktygen i Unity för att lätt kunna skapa "Recept" etc. men jag kommer posta mer uppdateringar om hur det systemet tar sig så fort det är påbörjat. Räknar med att ha en färdig testklar version ute på Preview-servern inom en månad.
Trading
Trading har ju redan blivit implementerat i en simpel form på Preview-servern, men jag har nog inte skrivit något om det här på tråden.
Jag har nu slutfört detta, och lagt till så man kan sälja och köpa från NPCs.
(Vi började med en simpel variant där man endast kunde köpa saker, för att vissa spelare tappade items ibland och kunde inte få tag på nya. Men nu kan man både sälja och köpa).
Sälj/Köp kommer i nästa patch av spelet, som släpps idag (strax faktiskt).
Trading
(UIn är väl sådär, men får funka för nu. Vi har planer på en stor omarbetning av UIn i ett senare skede)
Tack för mig,
Hoppas ni som inte testat spelet ännu kommer in och gör det!
God Jul !