Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Skoj! Då väntar jag med spänning! Ännu lite frågor till då, antar att man lvlar upp likt vilket RPG som helst och får en del attributes att placera ut. Finns det någon lvl cap satt ännu? Eller kommer det vara likt Tibia i den aspekten.

Det kommer bli likt Tibia, utan någon Level Cap.

Skrivet av LeJoke:

Och vad gäller det i PvP? Exp loss som i tibia? Samt med items? Själv har jag en förkärlek till drop on death mechanics som i t.ex. Tibia och Runescape.

The Blocky Ages blir ett hardcore MMORPG, med både Exp-loss samt item drop vid death.
Detta kommer dessutom gälla även inuti Instanser, där vi kör med vad vi kallar ett Party-Loss system. Så om någon dör i det party man är med i under en instans, så delar alla partymedlemmarna på exp-lossen. Återupplivar man sin lagkamrat så får man tillbaka en del av den förlorade expen, men inte allt. Så även instanser (Dungeons) kommer vara riskfullt i vissa fall.

Angående PVP, så kommer den vara orestrikterad. Däremot har playerkilling konsekvenser i form av Bounty. Så om du dödar någon, får du bounty på din karaktär. Ju högre level-skillnad det är på dig gentemot den du dödar ökar eller minskar Bounty-värdet.
Sen kan höglevel-spelare komma och döda dig för att få bountyn utbetald.

Permalänk
Medlem

Launcher

Hej,

Lagt några dagar på att utveckla en nödvändig Launcher till spelet, som skall sköta nerladdning / patchning av klienten.
Tog 1½ dag att bara undersöka olika lösningar, men jag bestämde mig tillslut för att spendera några kronor på en redan färdig lösning, och anpassa den till att passa vårt spel.

Så, nu har vi en fungerande Launcher, som jag också skapat en Installer för. Installern är endast 1.5mb, och installerar launchern där man vill. Man startar sedan Launchern, som börjar ladda ner senaste versionen av klienten.

Det grafiska gränssnittet vet jag är lite undermåligt och kan behöva en rework i framtiden, men har verkligen inte tid att finputsa på dem delarna just nu

Fältet i mitten är en HTML sida som jag kan ändra på min Webserver för att lägga till nyheter etc.
Man kan även trycka på Patch Notes för att komma till en annan HTML som kommer visa patchnotes.

En nödvändig del till spelet, men ack så tråkigt att sitta med.
Nu får vi iaf kontroll över distributionen av patchar etc.

/Robin

Permalänk
Medlem

Så länge man behåller den blockiga miljön så tycker jag det ser fint ut

Ja patch notes är ganska viktigt att ha med i början. Även ett enklare bug-report system är viktigt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av BlasteRs:

@Ronnie60: Tack! Det kommer du förhoppningsvis snart kunna göra också

Hur ser det ut med testande?
Skriv upp mig + 1 om det skulle vara så att ni får för er att skapa någon closed alpha av något slag. Vi är sjukt peppade!

Permalänk
Skrivet av BlasteRs:

Angående PVP, så kommer den vara orestrikterad. Däremot har playerkilling konsekvenser i form av Bounty. Så om du dödar någon, får du bounty på din karaktär. Ju högre level-skillnad det är på dig gentemot den du dödar ökar eller minskar Bounty-värdet.
Sen kan höglevel-spelare komma och döda dig för att få bountyn utbetald.

Riktigt kul att se en ordentlig remake på Tibia! Spelade i åratal från release och det var ju just PVPn som gjorde det så kul. Men kommer också ihåg hur tacksam man var för safe zones i bankerna. Ni har inga planer på något liknande alltså?

Hur som helst, riktigt bra jobbat! Kul att följa utvecklingen. Hoppas som tidigare talare på fler tester snart

Permalänk
Medlem

@huttala: Hej! Vi siktar på att öppna en server nu under Dreamhack. Vi siktar på att få upp servern på Onsdag någon gång.
Det är fortfarande en del buggar, och många funktioner har vi inaktiverat, men man kommer kunna spela igenom första delen av Main Storyn på The Solitary Isles.

Man kan få en feeling om hur det kommer vara att spela Quests och sånt, även ett par bossar kommer finnas
Jag återkommer här när servern rullar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Riktigt kul att se en ordentlig remake på Tibia! Spelade i åratal från release och det var ju just PVPn som gjorde det så kul. Men kommer också ihåg hur tacksam man var för safe zones i bankerna. Ni har inga planer på något liknande alltså?

Hur som helst, riktigt bra jobbat! Kul att följa utvecklingen. Hoppas som tidigare talare på fler tester snart

Tack!

Vi kommer implementera zoner, precis som Tibia hade, där vissa zoner kommer vara Safe Zones, dvs ingen PvP. I nuläget är det systemet inte färdigt, så det finns inte i kommande alpha-test. Men den testen kommer inte heller tillåta någon form av PvP förutom dueller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

@huttala: Hej! Vi siktar på att öppna en server nu under Dreamhack. Vi siktar på att få upp servern på Onsdag någon gång.
Det är fortfarande en del buggar, och många funktioner har vi inaktiverat, men man kommer kunna spela igenom första delen av Main Storyn på The Solitary Isles.

Man kan få en feeling om hur det kommer vara att spela Quests och sånt, även ett par bossar kommer finnas
Jag återkommer här när servern rullar!

Kul! Ska verkligen försöka få tid att spela denna gången, är det okej att sända det på Twitch? Har relativt många följare som följer mig när jag streamar retro tibia (OT servrar) så kan ju vara kul att se vad för respons man får där ifrån!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Kul! Ska verkligen försöka få tid att spela denna gången, är det okej att sända det på Twitch? Har relativt många följare som följer mig när jag streamar retro tibia (OT servrar) så kan ju vara kul att se vad för respons man får där ifrån!

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart får du det! Det är ju bara positivt för oss

Permalänk
Medlem

Preview Server

Hej !

Nu är en Preview-Server uppe som ni gärna får komma in och kika i.
Vi lider för tillfället av spontana krasher av klienten, och detta leder till lite buggar så som att spells försvinner etc.
Jobbar på det as we speak och hoppas på en patch för det imorgon.

Gå till hemsidan för att ladda ner Launchern

Denna servern är den riktiga kartan, där kan ni spela igenom hela första delen av storyn (Om ni hinner innan krash )
Förhoppningen är att vi kan stabilisera upp klienten kommande dagar.

/Gellyberry Studios

Permalänk
Medlem

Testade spelet, kunde skapa en karaktär, men när jag trycker på i menyn den blir skärmen svart och GPUn går på 100%. Jag hör också något bakgrundsljud. Jag väntade cirka 30 sekunder men ingenting hände.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att läsa igenom tråden och se utvecklingen!
Kommer man kunna gå in som finansiär i projektet?

Permalänk

Kul spel! gjort några uppdrag hittat lite nya vapen, letar fortfarande efter byxor ryggsäck. Men de hela sluta med att jag gick upp i ett torn och väggen täcker för stegen så jag kan inte klicka på den för att komma ner xD skulle varit bra med en "back to town" sak

Permalänk
Medlem

@Tazavoo: Hej! Vi har upptäckt felet och åtgärdat det Det hade med att launchern laddade ner en äldre version än den borde.
Om du startar om Launchern nu så kommer den patcha spelet till senaste versionen, och då kommer du in

Annars, hör av dig !

Edit: Du får gärna skriva även om det funkar, så jag vet

Permalänk
Medlem

@Necragaming: Haha, hörde om det. Vi har åtgärdat detta till nästa server-omstart.
Angående en "Back-to-town" så kommer det implementeras inom kort.

Permalänk
Medlem

@Smack Jack: Tack!
Vi kommer starta en kickstarter inom en snar framtid, där kan ni hjälpa oss finansiellt, Men om du pratar om att komma in som möjlig investerare så är det inget vi funderar på i nuläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

@695mb: Tack!
Vi kommer starta en kickstarter inom en snar framtid, där kan ni hjälpa oss finansiellt, Men om du pratar om att komma in som möjlig investerare så är det inget vi funderar på i nuläget

Tack för svar!
Håller utkik i tråden!
Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

@Tazavoo: Hej! Vi har upptäckt felet och åtgärdat det Det hade med att launchern laddade ner en äldre version än den borde.
Om du startar om Launchern nu så kommer den patcha spelet till senaste versionen, och då kommer du in

Annars, hör av dig !

Edit: Du får gärna skriva även om det funkar, så jag vet

Fungerar, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Preview

Tack alla ni som är inne och spelar lite då och då Det hjälper oss jättemycket då vi hittar en massa saker att åtgärda.
Vi jobbar hårt varje dag på att fixa buggar som hittas och samtidigt försöka jobba på det som ska implementeras.

Har du missat att Preview servern är uppe? Kom isåfall in och spela!
Launchern finns att ladda ner på http://www.blockyages.com

Jag tänkte be om ännu lite mer hjälp av er som följt denna tråden.
Det är så att jag har skapat en ny tråd, samt haft lite konversation med redaktionen på Sweclockers, som ska hjälpa oss att promota den nya tråden lite för att locka fler till att testa spelet
Ni får gärna hoppa in i den tråden och hjälpa mig hålla den aktiv

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1578303-the-blocky-age...

Tack igen för erat visade intresse!

PS: Glöm inte rapportera eventuella buggar/fel som uppstår när ni testar spelet (Helst i Discord). Det hjälper oss mer än vad ni tror!

Permalänk

Vad heter ni på discord? (EDIT" Hitta i nya tråden)

Har spelat spelet varje dag nu, största buggarna verkar vara på "bossarna" man kan fastna där..
Sand värden gjorde att båda jag och min vän börja levla neråt tappa 4 men reste man tillbaka så levla man upp igen. (dock så sitter han fortfarande fast vid bossen där) Han gjorde då en ny gubbe men efter dödat några spindlar var han typ - 3 miljoner i level xD efter det har vi inte spelat nå mera..

Vi tycker monstren spawna tok för snabb oftast hinner man inte gå vidare före samma monster kommer igen.. det är även lite svårt att klicka rätt när man ska loota. Jag såg nå gräs växte på gången och lite smått sånt bara.. åh ja den där sicksack gången är hemsk! mera rakor tack!

Förutom det så har vi haft skit kul! och vi gillar spelet. Jag förstår även att det är väldigt tidigt och klaga på smått men man vet ju aldrig om ni vet om problemen redan eller inte

Permalänk
Medlem

@Necragaming: Kul att ni tycker spelet är roligt redan nu :D!
Vi uppskattar alla buggar vi får in, de som du nämnde vet vi om, och en del av dom är åtgärdade!
En patch kommer nu till början av veckan som åtgärdar dessa som du nämnt plus många flera

Jag håller också på att implementera Bygg-funktionerna, men de kommer först i nästa Major patch som jag uppskattar kommer strax efter jul. Då kommer man kunna Crafta saker, och några av dessa blir Väggar, Dörrar och fönster så är tanken att man ska kunna bygga hus eller vad man vill på tomter som går att köpa över hela kartan

Tack!

Permalänk
Skrivet av BlasteRs:

@Necragaming: Kul att ni tycker spelet är roligt redan nu :D!
Vi uppskattar alla buggar vi får in, de som du nämnde vet vi om, och en del av dom är åtgärdade!
En patch kommer nu till början av veckan som åtgärdar dessa som du nämnt plus många flera

Jag håller också på att implementera Bygg-funktionerna, men de kommer först i nästa Major patch som jag uppskattar kommer strax efter jul. Då kommer man kunna Crafta saker, och några av dessa blir Väggar, Dörrar och fönster så är tanken att man ska kunna bygga hus eller vad man vill på tomter som går att köpa över hela kartan

Tack!

Wow tänkte fråga om hus men tänkte det var lite tidigt.. och så säger ni att man kommer kunna bygga hus! detta kommer bli grymt! bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Går det att sänka refresh rate på launchern när man hämtar en ny patch? Texten som säger "Downloading file resource.assets.XXXXX 70% ..." uppdateras väldigt många gånger per sekund. Kanske räcker med att ha (XY MiB/s) istället för (XY.ZW MiB/s) och bara uppdatera 1 gång per sekund. Texten glappar och flimrar ganska kraftigt på min dator.

Sedan är login-screen väldigt tungdrivet på min laptop. Kanske blir en lightweight variant senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Går det att sänka refresh rate på launchern när man hämtar en ny patch? Texten som säger "Downloading file resource.assets.XXXXX 70% ..." uppdateras väldigt många gånger per sekund. Kanske räcker med att ha (XY MiB/s) istället för (XY.ZW MiB/s) och bara uppdatera 1 gång per sekund. Texten glappar och flimrar ganska kraftigt på min dator.

Sedan är login-screen väldigt tungdrivet på min laptop. Kanske blir en lightweight variant senare

Haha jo vi kanske kan ändra det i Launchern vid något tillfälle

Angående tungdriven login-screen så är vi medvetna om detta, och kommer implementera inställningar för lägre specifikationer senare Hela spelet är rätt tungdrivet i nuläget!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Servern och klienten har nu blivit uppdaterade.
Det borde lösa många av de problem som blivit nämnda, dock har det väl tillkommit nya

För er som inte sett tråden innan,
Kom in och testa spelet!

http://www.blockyages.com

/R

Permalänk
Medlem

God Jul

Hej,

Det var ett tag sedan jag skrev om spelets utveckling och vad vi arbetar på. Detta är ju trots allt en tråd om programmering

Vi har haft fullt upp med att fixa buggar och arbeta om vissa system efter feedback från er Spelare. Vi uppskattar alla som tar sig tid att testa och återkomma med kritik och buggrapporter <3. Men trots allt detta jobb med att stabilisera upp servern och förbättra spelupplevelsen, så har jag hunnit arbeta på nya funktioner.

Crafting / Building / Zones

Så nästa stora grej som vi kommer släppa är vårat Crafting/Building system. Men innan jag kunde arbeta vidare på dessa var jag tvungen att slutföra mitt system för Zoner. En Zone är egentligen bara ett antal Tiles, som grupperas i en Zone. Tiles kan ha flera grupperingar, dvs finnas i flera olika Zoner. En Zone använder som allt annat i spelet vårat fantastiska (;)) action-trigger system så man skapar actions baserat på lite olika events, dels OnZoneEnter, OnZoneExit och OnZoneMovement.

Zone Drawing

Multiple Zones, categorized by colors.

Detta system håller på att byta ut det förra där vi hade triggers på enskilda tiles. Utöver att kunna skapa valfria triggers på Zoner så kan vi använda Zones dels till att placera ut t.ex PPZ (Player Protected Zones) och Building Plots.

Building Plots

Building Plots kommer vara tomter som spelare kan köpa upp. Dessa kommer placeras ut överallt, och vissa delar i världen kommer nästan endast bestå av Building Plots, med tanken att staden sakta kommer byggas upp av er spelare som köper tomter där och bygger hus (Eller vad ni nu vill bygga xD)

Med detta kommer vi då få Städer / Byar som ser helt olika ut beroende på vilken server man spelar på, och kommer ge lite mer dynamik i spelvärlden.
Hus kommer inte i någon mening vara lätt att införskaffa eller bygga. Det kommer krävas mycket pengar, alternativt många speltimmar att få ihop material till ett helt hus. Självklart beror det väl på hur stort man tänkt bygga men ni förstår poängen. Man kan köpa hur stor tomt man vill, sålänge det är inom samma Building Plot Zone.

(Bilden är tagen från våra verktyg när vi skapar hus. Spelaren kommer placera ut väggar något annorlunda såklart)

Crafting

Men för att kunna bygga hus, kommer det krävas resurser, och skill. Man kommer behöva köpa eller samla ihop det som krävs för att skapa varenda Vägg, Dörr och fönster som man vill bygga med. Sen måste ju golv läggas och inredning införskaffas såklart!

Det är här Crafting kommer in. De spelare som är ute efter en upplevelse utöver Questing, PVP och PVE kan spendera tid med att t.ex hugga ner Träd, och skapa plankor som sedan kan användas för att skapa byggnadsmaterial. Detta kommer bli en tidskrävande process, men kommer troligen kunna löna sig rätt bra när spelare som har samlat ihop en del pengar bestämmer sig för att bygga hus.

Detta systemet kommer ju ständigt att arbetas på, och vi kommer lägga till professions allteftersom.

Har ingenting att visa som har med Crafting att göra då det systemet inte är påbörjat ännu.
Det kommer ta ett tag att göra, samt skapa verktygen i Unity för att lätt kunna skapa "Recept" etc. men jag kommer posta mer uppdateringar om hur det systemet tar sig så fort det är påbörjat. Räknar med att ha en färdig testklar version ute på Preview-servern inom en månad.

Trading

Trading har ju redan blivit implementerat i en simpel form på Preview-servern, men jag har nog inte skrivit något om det här på tråden.
Jag har nu slutfört detta, och lagt till så man kan sälja och köpa från NPCs.
(Vi började med en simpel variant där man endast kunde köpa saker, för att vissa spelare tappade items ibland och kunde inte få tag på nya. Men nu kan man både sälja och köpa).
Sälj/Köp kommer i nästa patch av spelet, som släpps idag (strax faktiskt).

Trading

(UIn är väl sådär, men får funka för nu. Vi har planer på en stor omarbetning av UIn i ett senare skede)

Tack för mig,
Hoppas ni som inte testat spelet ännu kommer in och gör det!

God Jul !

Permalänk
Medlem

2020

Hej,

Vi har redan kommit en bra bit in i 2020, och vill uppdatera er lite.

Vi hade ett möte tidigare i månaden där vi bestämde lite vad vi skulle satsa på under året, och vad vi ska prioritera först.
Ni som följer oss på våran Discord har kanske sett det vi skrev, men kopierar in det här.

We are going to focus on an improved tutorial for new players, a fully functioning PVP system to increase replayability, the crafting system so that players can create their own items and also craft their own custom spells.

After the crafting system is up and running we are looking to add player housing so that you guys can create your own homes, your gonna need a lot of "Good Wood".

Sincerely Dev Team

Storsatsning

Innan jag går in på lite detaljer kring systemen vi bygger, så vill jag passa på att meddela att jag precis har sagt upp mig från mitt stabila, välbetalda arbete för att satsa helhjärtat på vårat spelprojekt. Jag kommer arbeta lite vid sidan om som konsult också (Måste ju få in några kronor ), men spelet blir fokus. Jag hade aldrig gjort en sån här grej om jag inte verkligen trodde på spelet. Det känns bra, men också lite läskigt. Jag arbetar kvar på mitt arbete i 2 månader till, efter det kommer jag styra om mina dagar väldigt mycket. Har planer på att starta en Development Vlogg på våran Youtube, samt streama på Twitch reguljärt ett par dagar i veckan.

Vi ska också arbeta på en Kickstarter, men vi har lite problem att finna tid för det just nu, även om vi borde lägga fokus på det då det skulle underlätta mycket om vi kunde få lite backning :).

Letar efter Hjälp !

Med det sagt, så letar vi också efter folk som är sugna på att hjälpa till med vårt projekt, och bli en del av Gellyberry Studios. Som ni säkert förstår så har vi ingen möjlighet att betala något i nuläget, men någon gång hoppas vi ju på att vi behöver anställa folk!
Det vi främst behöver hjälp med är

2D Grafik för UI
- UI. Hela användargränssnittet ska ändras.
- Vi letar efter någon med erfarenhet av UI i Unity. Som relativt lätt kan förstå och göra om våran nuvarande UI till ett bättre.
- Personen blir ansvarig för UIn och allt tillhörande.

Video Graphics Designer / Media Editing
- En person med erfarenhet inom 'Videoeditering' och Grafisk Design
- Hjälpa oss få bättre innehåll till våra Sociala Medier.
- Förbättra hemsidan, mer bilder / videos
- Arbeta på en Trailer för Kickstarter, Youtube, Facebook marketing etc.

Skriv ett PM till mig här på Sweclockers om ni känner att ni passar till något av detta, och vill bli en del av vårt Team!
Så tjötar vi lite mer Har ni något att visa upp som ni gjort tidigare är det super!

Permalänk
Medlem

2020 forts.

Så, låt oss fortsätta med lite detaljer kring vad som görs i nuläget.

Map System Remake

Jag har länge skjutit på en stor omarbetning av hur Instans-systemet fungerar, och har vetat att det måste optimeras.
För att optimera detta krävs en hel del jobb. Jag måste arbeta om hur kartor hanterar sina Tiles och Entities, så att Tiles och Entities kan "delas" mellan kartor. Detta blev nu en nödvändig ändring, då tutorialen ska implementeras i sin egna instans, så spelare kan spela igenom den utan att störas av andra spelare.

Hur systemet fungerar i tidigare version
En karta hanterade sina egna Tiles samt Entities. Så när en ny instans skapades, genom att låt oss säga en spelare hoppar in i en portal. Så skapade systemet en helt ny karta, instansierade nya Tiles, och spawna nya entities för den kartan.
Detta visste jag ju såklart skulle orsaka problem i form av Minneshantering, då varje karta kunde ta upp rätt mycket minne baserat på storlek. En 100x100x5 stor karta med ett par tusen Spawns tog i runda slängar 20-30mb. Detta är ju inget problem i sig, men jag måste försöka tänka storskaligt, och om då ett par hundra spelare skulle gå in i en instans samtidigt skulle detta resultera i stor mängd minne.

Dessutom skapade detta väldigt många onödiga kopior på statiska Entities som egentligen är likadana på alla instanser av samma karta, dvs Träd, stenar, etc.

Planen för nästa Version
Nästa version som jag arbetar på just nu kommer fungera på ett helt annorlunda sätt.
Instansierade kartor kommer nu dela all Tile Data med ursprungs kartan, som min fina demonstration i Paint visar.

Förut så höll varje Tile själv reda på vilka Entities som befann sig på dom. Detta var väldigt smidigt, för om man då ville iterera igenom alla Entities så var det endast att kalla på Tile->Entities. Men eftersom Tiles nu delas mellan kartor så kan den informationen inte längre hanteras av varje enskild Tile, utan hanteras av kartan istället.
Så kartan håller lokal data om alla Tiles som har Entities på sig, och lagrar denna data i en Dictionary sorterad efter Tile, så man snabbt kan hämta den lokala datan från varje tile väldigt snabbt. Det är lite svårt att förklara i text, så har ni någon fråga efter min undermåliga förklaring så var inte rädda för att ställa den !

Sen är planen också att dela information om alla statiska entiteter (t.ex Doodads) mellan kartor. Då måste man bara hantera alla scenarion som kanske förändrar en statisk entitet. Ett exempel är om man t.ex hugger ner ett träd. Då skulle ju trädet fällas på alla kartor som delade samma träd, vilket inte blir så bra.
Så då kommer systemet hantera detta genom att ändra en statisk entitet och göra den unik så fort den påverkas av en Action. Så att om en spelare hugger ner ett träd, så kommer det trädet göras om till ett unikt träd, kartan där trädet fälls på kommer byta ut referensen till det gamla trädet (det statiska) mot det nya unika trädet, och sedan fälla det.

(Bilden har inget med saken att göra, ville bara få in lite färg )

När detta systemet är klart kan vi fortsätta med våran vanliga roadmap, där PvP arenor samt Crafting systemet står på tur.
Jag återkommer om information kring dessa

Tack!
mvh,
Robin @ Gellyberry Studios

Permalänk
Medlem

@BlasteRs: Ser fantastiskt ut <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

@BlasteRs: Ser fantastiskt ut <3

Tack 😊

Skickades från m.sweclockers.com