C-programmering. Hantera språkval. Metod?

Permalänk

C-programmering. Hantera språkval. Metod?

Vill kolla av hur andra gör för att hantera 4-5 olika språk i ett C-program som har ett mindre antal strängar som användare ska läsa. Texten skrivs ut som ledtext vid inmatningsfält typ "Ange ditt namn". Dessa användare kan ibland föredra olika språk så de väljer när de ska använda anläggningen.
Strängarna som inneh. texten är mellan 5-50 tkn långa och kanske är 40 st till antal.

Jag skulle använda mig av indexerade språkfiler som är rena textfiler typ spanska.txt. I en config.ini fil finns anläggningens språkval vilket avgör vilken språkfil som läses in som default till RAM-minnet. Sen blir det helt enkelt vanliga pekare som används vid typ en printf() sats. printf("%s\n", sprakval[5]);
sprakval[5] kan ex.vis ersättas med en #define ANGE_DITT_NAMN sprakval[5]. Byter användaren språk så läses helt enkelt en annan språkfil in.

Detta är min metod? Är den vanlig? Finns det andra smartare lösningar?

Kanske dum fråga men det händer ibland att man tror man vet allt men det är garanterat nån som vet mer eller tänker annorlunda.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte vill bygga en egen lösning finns det bibliotek som till exempel gettext: https://en.wikipedia.org/wiki/Gettext