Portabel dac till telefonen?

Permalänk
Medlem

Portabel dac till telefonen?

Jag har ett par trådade Sennheiser Momentum 2 som jag är nöjd med. Funderade på om jag kunde få en ännu större upplevelse av ljudet med en portabel dac. Jag har en Samsung Note 10 plus med usb-c. Jag har abonnemang på Tidal. Prisbild: helst inte mer än 3000 kr. Gärna mindre såklart.

Permalänk
Medlem

De bästa portable DAC är Chord MOJO och IFI XDSD.
Jag tror att båda ligger runt 4500kr.
Mojo är oslagbar för ljudkvalitet och väldigt enkelt "Set and Forget".
IFI XDSD har nästan lika bra ljud samt stöd för Bluetooth och nyare hi res standard såsom MQA.

https://www.t3.com/features/best-portable-dac

Det som verkar vara det bästa budget alternativ är Audiolab M-DAC nano.
Inte i samma league som de 2 första vad som gäller ljudkvalitet men jämförbart med en Dragonfly RED, vilket inte är dåligt. Den har dessutom också bluetooth.

https://www.whathifi.com/reviews/audiolab-m-dac-nano

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Kolla in Dragonfly Cobalt, 3000kr på hifiklubben

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle inte lägga så mycket på en portabel DAC/amp till Momentum 2 då jag inte tycker de är särskilt tungdrivna eller låter särskilt mycket bättre med dyrare grejer. Men allt är ju subjektivt. Köp ett par nyare/dyrare hörlurar istället.

Låter det tillräckligt högt med din S10 tror jag inte du får ut någon direkt hörbar skillnad värd pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag personligen skulle inte lägga så mycket på en portabel DAC/amp till Momentum 2 då jag inte tycker de är särskilt tungdrivna eller låter särskilt mycket bättre med dyrare grejer. Men allt är ju subjektivt. Köp ett par nyare/dyrare hörlurar istället.

Låter det tillräckligt högt med din S10 tror jag inte du får ut någon direkt hörbar skillnad värd pengarna.

Det finns en poäng i det du skriver! Jag var ute på stan idag och för skojs skulle provade jag ett par Sony WH-1000XM3. Trots att dessa är trådlösa upplever jag dem ha bättre ljudbild än mina Sennheiser. Nu hade jag inte möjlighet att jämföra bas och annat, men jag blev förvånad över min upplevelse. Är det mina öron det är fel på? Jag har aldrig haft trådlösa lurar som låter bättre än trådade..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av museo12:

Det finns en poäng i det du skriver! Jag var ute på stan idag och för skojs skulle provade jag ett par Sony WH-1000XM3. Trots att dessa är trådlösa upplever jag dem ha bättre ljudbild än mina Sennheiser. Nu hade jag inte möjlighet att jämföra bas och annat, men jag blev förvånad över min upplevelse. Är det mina öron det är fel på? Jag har aldrig haft trådlösa lurar som låter bättre än trådade..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är snarare så att du jämför en enklare kabelansluten lur med en lite mer påkostad trådlös, det finns många trådade lurar som spelar skjortan av Sonys trådlösa.
Du bör ju först bestämma dig för vad du vill ha för funktioner, ska du ha en lur för utomhusbruk, ska den dämpa omgivningsljud, ska den vara smidig att använda när du rör dig osv...
Det är väl så att ingen av de lurar som låter riktigt bra och som säljs nya idag är slutna eller har aktiv bullerbekämpning, de är inte heller trådlösa, de är dessutom ganska fysiskt stora. Tänk lurar som Snnheiser HD 800 serien, Stax och Focal Clear, Det är lurar som går att använda "portabelt" om man vill men Sennheiser Orpheus är inte på nått sätt en rimlig lur att ens försöka använda annat än stationärt.

Du får alltså i praktiken ge upp ganska mycket ljudkvalitet för att få en lur att funka bra portabelt och ännu mer om du ska kunna röra på dig när luren används så vad är du ute efter, hur ska luren användas för de lurar som låter bäst kommer alltså inte att fungera så bra vid portabelt bruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är snarare så att du jämför en enklare kabelansluten lur med en lite mer påkostad trådlös, det finns många trådade lurar som spelar skjortan av Sonys trådlösa.
Du bör ju först bestämma dig för vad du vill ha för funktioner, ska du ha en lur för utomhusbruk, ska den dämpa omgivningsljud, ska den vara smidig att använda när du rör dig osv...
Det är väl så att ingen av de lurar som låter riktigt bra och som säljs nya idag är slutna eller har aktiv bullerbekämpning, de är inte heller trådlösa, de är dessutom ganska fysiskt stora. Tänk lurar som Snnheiser HD 800 serien, Stax och Focal Clear, Det är lurar som går att använda "portabelt" om man vill men Sennheiser Orpheus är inte på nått sätt en rimlig lur att ens försöka använda annat än stationärt.

Du får alltså i praktiken ge upp ganska mycket ljudkvalitet för att få en lur att funka bra portabelt och ännu mer om du ska kunna röra på dig när luren används så vad är du ute efter, hur ska luren användas för de lurar som låter bäst kommer alltså inte att fungera så bra vid portabelt bruk.

Jo, jag är väl medveten om att det finns trådade som är bättre än Sonys trådlösa. Ett par Focal clear hade varit nice..., men inte i den prisbilden jag söker lurar. Jag är ganska övertygad om att jag istället för dac köper ett bättre par hörlurar med möjlighet att vara mobil.

Skickades från m.sweclockers.com