Vilka TV-frågor har du inför Black Friday?

Permalänk
Bildexpert 📺

@link77: Jag menar att det bokstavligen inte är en AppleTV. Det är inte samma hårdvara som en AppleTV som du köper för 1500 spänn eller så i butik. Du har mjukvaran som nämnt för uppspelning av filmer och strömmar eftersom Apple har en app till TizenOS. Men en app avsedd för AppleTV-hårdvaran, likt Comhem-appen för AppleTV kommer inte fungera.

Däremot är det ju tänkbart att själva Comhem-appen finns till TizenOS. Jag har dock valt bort att ha kolla på vilka smart-funktioner och tjänster som finns var. Finns inte nog med tid eller gråa celler i mitt huvudet för att hantera det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@link77: Jag menar att det bokstavligen inte är en AppleTV. Det är inte samma hårdvara som en AppleTV som du köper för 1500 spänn eller så i butik. Du har mjukvaran som nämnt för uppspelning av filmer och strömmar eftersom Apple har en app till TizenOS. Men en app avsedd för AppleTV-hårdvaran, likt Comhem-appen för AppleTV kommer inte fungera.

Däremot är det ju tänkbart att själva Comhem-appen finns till TizenOS. Jag har dock valt bort att ha kolla på vilka smart-funktioner och tjänster som finns var. Finns inte nog med tid eller gråa celler i mitt huvudet för att hantera det också.

Har letat som ett tok och inte hittat att ComHem-appen finns till TizenOS. Hoppas dock ha helt fel då jag vill ha den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ganska snålt med modeller i 70" vad jag kan hitta. Sitter idag på en 55" men är orolig att 65" kommer att kännas för liten ganska snabbt med det avstånd vi sitter på.
Samtidigt känns 75" för stort, hela väggen blir en TV och det är jag inte så sugen på. För mitt rum hade nog en 70" varit optimalt men då är man väldigt begränsad.
Kan någon hjälpa mig med lite tips på vad som finns i 70"? Helst mer mot High-end/Medium-segmentet än budget.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chim:

Kan någon hjälpa mig med lite tips på vad som finns i 70"? Helst mer mot High-end/Medium-segmentet än budget.

Den stora guiden över kommer senast nästa vecka. Det skiljer sig 12 cm på diagonalen mellan 70 och 75 tum där du har mycket mer att välja på med 75 tum. De 70-tumspaneler som finns är primärt i mellan- och budgetsegmentet. Bättre apparater med bättre paneler och det är främst 75 tum som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chim:

Det är ganska snålt med modeller i 70" vad jag kan hitta. Sitter idag på en 55" men är orolig att 65" kommer att kännas för liten ganska snabbt med det avstånd vi sitter på.
Samtidigt känns 75" för stort, hela väggen blir en TV och det är jag inte så sugen på. För mitt rum hade nog en 70" varit optimalt men då är man väldigt begränsad.
Kan någon hjälpa mig med lite tips på vad som finns i 70"? Helst mer mot High-end/Medium-segmentet än budget.

Rätt stor skillnad mellan en 55" och en 65" dock, men som du säger, man kanske vänjer sig fort.

http://www.displaywars.com/55-inch-16x9-vs-65-inch-16x9

Där kan du jämföra olika storlekar och även ange vilket format skärmen är (om dom har olika), t.ex. 70" vs 75".

Hade jag haft mer pengar hade jag starkt funderat på en projektor med en 115" duk, min 51" ser ju ut som en miniskärm när man jämför 51" vs 115".

Det hade nog blivit en rätt fin känsla när man kollar filmer på en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den stora guiden över kommer senast nästa vecka. Det skiljer sig 12 cm på diagonalen mellan 70 och 75 tum där du har mycket mer att välja på med 75 tum. De 70-tumspaneler som finns är primärt i mellan- och budgetsegmentet. Bättre apparater med bättre paneler och det är främst 75 tum som gäller.

Tack, avvaktar guiden. Men ja, det lutar väl åt att gå på en 65 eller 75, tror jag kommer ha svårt att nöja mig med vad som finns i 70".

Skrivet av Åsa-Nisse:

Hade jag haft mer pengar hade jag starkt funderat på en projektor med en 115" duk, min 51" ser ju ut som en miniskärm när man jämför 51" vs 115".

Det hade nog blivit en rätt fin känsla när man kollar filmer på en sådan.

Tack, har dock en hemmabio med projektor där film matas, så detta är mer för lite serietittande och så.
Kan dock rekommendera projektor och stor duk om du har möjligheten för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Har letat som ett tok och inte hittat att ComHem-appen finns till TizenOS. Hoppas dock ha helt fel då jag vill ha den.

https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/vad-ar-systemkr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirre:

Var i hyfsat samma sitation i våras med en gammal LG-plasma som gav upp. Min research där och då landade i en LG C8 (OLED) och jag kan fortfarande slås av vilken bizarrt bra bild jag numera har. OLEDs svärta är oslagbar. Jag hittade ingen LCD som kunde matcha när jag letade.
För 20k borde du med lite flyt kunna få en 65" LG C8 (förra årets modell) på BF.

Tusen tack, misstänkte att det är OLED som gäller. Ska kika närmare på LG C8

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Vad anser ni vara roligast? En stor hyfsad bild, eller en mindre men samtidigt fantastisk bild?
Jag vill ha en till TV egentligen men med tanke på att jag också har en projektor och duk 100"
som jag kör mellan varven, så vet jag hur mycket storleken faktiskt påverkar inlevelsen i spel och filmer. Att spela senaste dirt med ratt och pedaler på 100" sittandes en och en halv meter från duken är svårslaget om man nu inte bygger en dedikerad simulator för åtskilliga tusenlappar, (vilket jag inte har avsikt för att göra). Samtidigt används inte projektorn sådär jätteflitigt. Tycker det är lite meckit att hålla på med. Duken luktar fortfarande lösningsmedel efter 3 års användande och får ont i huvudet när jag haft den nedrullad i några timmar. Har heller inte plats för ramspänd duk. Så det lutar alltså åt en till TV. Det står mellan att slå på stort med 70-75" (har tyvärr inte plats för större), men gärna inte allt för dyr. Eller så gör jag som övriga Svensson och köper en 55" Oled.

Oavsett är jag mest intresserad över hur ni resonerar? Kanske 55" Oled och en saccosäck på en halvmeters avstånd?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad anser ni vara roligast? En stor hyfsad bild, eller en mindre men samtidigt fantastisk bild?
Jag vill ha en till TV egentligen men med tanke på att jag också har en projektor och duk 100"
som jag kör mellan varven, så vet jag hur mycket storleken faktiskt påverkar inlevelsen i spel och filmer. Att spela senaste dirt med ratt och pedaler på 100" sittandes en och en halv meter från duken är svårslaget om man nu inte bygger en dedikerad simulator för åtskilliga tusenlappar, (vilket jag inte har avsikt för att göra). Samtidigt används inte projektorn sådär jätteflitigt. Tycker det är lite meckit att hålla på med. Duken luktar fortfarande lösningsmedel efter 3 års användande och får ont i huvudet när jag haft den nedrullad i några timmar. Har heller inte plats för ramspänd duk. Så det lutar alltså åt en till TV. Det står mellan att slå på stort med 70-75" (har tyvärr inte plats för större), men gärna inte allt för dyr. Eller så gör jag som övriga Svensson och köper en 55" Oled.

Oavsett är jag mest intresserad över hur ni resonerar? Kanske 55" Oled och en saccosäck på en halvmeters avstånd?

Jag hade valt "En stor hyfsad bild".
Sälj projektorn och köp en fet tv, om det ändå inte ofta blir av att du kikar på projektorn. Oled är snyggt men det har ju även nackdelar som inbränning samt att den skall fungera sämre i upplysta rum vad jag har läst. Så det är ju en fråga hur du brukar se på film eller spela? Brukar du sitta i mörkbelagda rum eller har du lite mysbelysning med lampor och sådant?

55" verkar inte klassas som stort längre, nu är väl 50-55" standardstorleken, allt mindre än det litet och allt större än det stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Duken luktar fortfarande lösningsmedel efter 3 års användande och får ont i huvudet när jag haft den nedrullad i några timmar. Har heller inte plats för ramspänd duk.

En rullduk som fortfarande luktar efter tre år? Brukar vara riktiga snikdukar som gör det, vilket iofs hänger ihop med ditt MO.

De flesta budgetdukar är luktfria efter någon vecka hängandes. Kolla om inte annat in något begagnat och elektriskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En rullduk som fortfarande luktar efter tre år? Brukar vara riktiga snikdukar som gör det, vilket iofs hänger ihop med ditt MO.

De flesta budgetdukar är luktfria efter någon vecka hängandes. Kolla om inte annat in något begagnat och elektriskt.

Hum... Det är en manuell Grandviewduk köpt hos Dustin, import från Canada om jag inte minns fel. Det är långt ifrån premium men inte billigaste skiten heller? En sommar öppnade jag alla fönster och dörrar och lät duken vara nerdragen i säkert två veckor men det gjorde ingen som helst skillnad knappt. Det luktar verkligen typ lösningsmedel. Extra påtagligt blir det när jag kör projektorn, datorn och alla dörrar och fönster är stängda. Rummet är bara 13kvm så det blir varmt och instängt jäkligt snabbt. Vet inte om det kan ha varit något fel i produktionen kanske?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Oh, fanken. Låter som du fått en kass omgång då. Grandview har jag träffat på väldigt många gånger och de brukar definitivt vädra ur sig. Varav en jag använder varje vecka. Fast den hänger iofs på gymmet i en väldigt välventilerad sal. Grandview är annars kinesiskt duktillverkning med kontor i Kanada och exempel på välgjort till lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Oh, fanken. Låter som du fått en kass omgång då. Grandview har jag träffat på väldigt många gånger och de brukar definitivt vädra ur sig. Varav en jag använder varje vecka. Fast den hänger iofs på gymmet i en väldigt välventilerad sal. Grandview är annars kinesiskt duktillverkning med kontor i Kanada och exempel på välgjort till lägre pris.

Jag gjorde ju nybörjarmisstaget att köpa en grå duk "i hopp" om högre kontrast eftersom förhållandena i rummet är långt ifrån optimala. Å andra sidan hade nog en gain på högre än 0,8 blivit jobbigt ljus med tanke på det korta kastavståndet och det faktum att jag lider av viss ljuskänslighet. Undrar om den grå färgen det kan spela in vad gäller den fräna lukten? Hur som helst gör det att jag drar mig från att använda den.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: I det här fallet med ljuskänslighet är det snarare projektorn som avgör, inte duken. Kanske vara så att den gråa duken luktar mer? Har nästan uteslutande arbetat med grandviews vita dukar så väldigt lite erfarenheter av de neutralgrå.

Permalänk
Medlem

Hej Thomas!
Jag skulle vilja veta lite mer tekniskt ingående hur man ska tänka kring användandet av en OLED-TV. Statiskt material har vi ju läst om så mycket nu, men jag vill veta hur man ställer in sin TV på bästa sätt för att spara på pixlarna?

Att dra ned ljusstyrkan på TV'n så lågt man kan acceptera att titta på, har jag hört ska vara en typisk sådan inställning man ska göra på sin OLED för att minska risken för inbränning?

Mata på med mer sådant tack!!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@YamahaDGX630: Skulle säga att de flesta 2019-OLED-modeller är byggda för att visa vad de kan. Hålla ljusstyrkan på tillräcklig nivå spar panel, energi och ögon och är ett generellt tips. Undvika dynamiska lägen och dynamisk kontrast en annan god idé. Låt skärmsläckarens inställningar stå på sin default-värden.

Äger du ett gatukök eller driver en busstation är OLED också ett mindre lämpligt val för att visa dina menyer och hållplatstider. Samma sak om du av någon anledning vill ha en TV som går 12 timmar om dagen med samma kanal.

Annars tror jag kombinationen av teknik och sunt förnuft räcker hela vägen här.

Permalänk
Medlem

Hur bra skalar en TV upp material med lägre upplösning till 4K (inte för varje TV men kanske går att säga en brytpunkt inom varje budgetsegment där det iaf inte blir sämre än ursprungsmaterialet uppspelat på t.ex. en 1080 TV?).

Permalänk
Bildexpert 📺

@Åsa-Nisse: Generellt sett är det mer påkostad och algoritmintensiv skalning ju bättre modell du väljer. Då får du de senaste varianterna från tillverkarna. Steget under toppmodellerna brukar i sin tur ha processningen från förra årets toppmodeller och så vidare. Budgetmodeller kan bygga mer på vad som kommer med den enklar system-on-chip-lösning. Ofta är det ODM-tillverkning på budgetmodeller och det kan vara lite vilket som. Tillverkarna brukar inte speca detaljer runt budgetmodellerna.

Sämre än ursprungsmaterialet blir det i princip aldrig. Det var många år sedan jag såg skalningsproblematik från 1080p-källor. Några av de första 4K-modellerna som kom runt 2012-2014 kunde ofta han någon form av överdriven "super resolution"-skalning som gav artefakter. Fast då i forn av inställningar man själv kunde ändra.

Permalänk
Medlem

Kollade detta klipp nyss och kanske något att tänka på om man är sugen på en 8K till BF. Trevligt också med glada amatörer som jämför tv apparater. Men till slut blev klippet lite väl mycket OLED mot LCD när det skulle handla om 4K vs 8K. Bägge formaten har ju sina fördelar.

Väntar nu med spänning på artikeln även om jag redan köpt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: 8K vs 4K blir ingen en kamp utan svaret är enkelt: 8K är att föredra framför 4K. Precis som 4K är att föredra framför Full HD och så vidare.

Sedan kan det förstås skilja sig hur bra produkterna är. En kass 8K-TV kan definitivt ha sämre bild än en mindre kass 4K-TV. Men i fråga om möjligheter kan allt man kan göra med 4K också åstadkommas med 8K. Precis som en 4K TV kan göra allt som en Full HD-TV-klarar av. Tvärtom är det förstås kört.

Därför blir sådana clickbait-rubrik som "8K mot 4K" sällan någon faktisk diskussion om just 8K mot 4K. Det slutar alltid med jämförelser mellan olika produkter som är bra på olika saker.

Permalänk
Medlem

Kan man hitta en hygglig 55/65 tum full HD tv för under 5000:- på bracku friday?
Nån som har några generella köptips för nån som vill ha en helt ok tv runt 5 lax?

Någon som har erfarenhet med TCL? Är dom krånglinga att ha och göra med?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Åsa-Nisse: Generellt sett är det mer påkostad och algoritmintensiv skalning ju bättre modell du väljer. Då får du de senaste varianterna från tillverkarna. Steget under toppmodellerna brukar i sin tur ha processningen från förra årets toppmodeller och så vidare. Budgetmodeller kan bygga mer på vad som kommer med den enklar system-on-chip-lösning. Ofta är det ODM-tillverkning på budgetmodeller och det kan vara lite vilket som. Tillverkarna brukar inte speca detaljer runt budgetmodellerna.

Sämre än ursprungsmaterialet blir det i princip aldrig. Det var många år sedan jag såg skalningsproblematik från 1080p-källor. Några av de första 4K-modellerna som kom runt 2012-2014 kunde ofta han någon form av överdriven "super resolution"-skalning som gav artefakter. Fast då i forn av inställningar man själv kunde ändra.

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

När tänker du publicera stora artikeln? Väntar med spänning på att få läsa dina åsikter. Skulle vara trevligt att höra vad du tycker om android TV och andra operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

Kan man hitta en hygglig 55/65 tum full HD tv för under 5000:- på bracku friday?
Nån som har några generella köptips för nån som vill ha en helt ok tv runt 5 lax?

Någon som har erfarenhet med TCL? Är dom krånglinga att ha och göra med?

Har inget köpråd men vet att TCL hänger här på forumet och av det man kan läsa så verkar dom ha bra service

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sugu:

När tänker du publicera stora artikeln? Väntar med spänning på att få läsa dina åsikter. Skulle vara trevligt att höra vad du tycker om android TV och andra operativsystem.

ASAP – vilket är flera dagars jobb till.

Kommer dock inte lägga så mycket vikt runt operativsystemen. Dels har jag inte haft tiden för detta. Men framför allt är det något alla i hög grad kan kliva runt. Duger inte smart-systemet kan du alltid köra alternativ och har flera alternativ att välja mellan. Plus att du förr eller senare i vilket fall får räkna med att komplettera med något annat i takt med att hårdvaran i TV:n blir inaktuell.

Seg Netflix-klient som inte kan ge 24p? Tja, tryck dit en snabb Netflix-klient som kan köra 24p. HDMI är riktigt användbart!

Däremot är det helt omöjligt att kliva runt begränsningarna i TV:ns bildegenskaper. Kass ljusstyrka? Klen kontrast? Bleka färger i vinkel? Hög latens i spelläget? Saknar Dolby Vision/120 Hz/eARC etc.? Det enda man kan göra åt de egenskaperna är bättre research nästa gång det är dags för ny TV.

Permalänk
Medlem

Enligt elgigantens specifikationer har TCL EP66 och 68-serierna båda local dimming. 75"-modellen av EP660 kostade härom dagen endast 9990:- på elgiganten vilket låter prisvärt för en så pass stor modell med VA-panel och local dimming?! Visst... Ljusstyrkan mäter bara 270 nits så någon fantastisk HDR-upplevelse blir det väl inget tal om, men ändå.

Hos elgiganten kallas det "local dimming" för båda serierna men hos webbhallen kallar dom det "micro dimming" för EP66 och preciserar att det bara rör sig om 100 zooner. Jag skulle däremot vilja veta om det är fler zooner för EP68-serien? Märkligt nog nämns inte ett ord om local dimming överhuvudtaget på TCLs hemsida. Det känns ändå som två serier man kanske ska hålla utkik efter under black friday?

Edit:
Såg nu denna recension som påpekar att det inte rör sig om local dimming utan snarare att belysningen justeras dynamiskt beroende på vad som visas, vilket ger en högre kontrast i allmänhet. Vet @laxpudding hur bra en sådan teknik fungerar? Det kanske är standard på alla budgetmodeller å andra sidan? Bra vitbalans och färgprecision över lag vilket är positivt sett till hur förra årets modeller var betydligt sämre än de nordamerikanska motsvarigheterna. 10-ish MS inputlag är också positivt.

Tycker det är lite missvisande av elgiganten att kalla det local dimming när den inte är "lokal".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: "Micro dimming" används av flera tillverkare och är alltså en mjukvarustyrd förändring av bakgrundsbelysningen baserat på bildens innehåll. Så hela panelen på en gång. Inga zoner, rader eller kolumner.

En del tillverkare har liknande lösningar (med andra namn) där man synkar regleringen med skanningen/svepet av panelen. För mig är det lite meh, så jag kollar på slutresultatet när jag får chansen. Många gånger måste jag stänga av sådana här funktioner för att det förstör bilden något, typiskt är att strypa ljuset när det är stjärnhimmelscenariot.

De VA-paneler TCL brukar använda i EP68/66 brukar ger ganska högt kontrastförhållande om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rtings uttrycket annars att det är något effektivare FALD på Q90R jämfört med Q80R. Har inte haft möjlighet att studera Q80R på egen hand men skulle gissa så att Q90R använder det större antalet zoner mer aggressivt, särskilt i High-läget, och därför också kan dämpa en del av det ljusa i bilden vilket Q80/85R med färre zoner undviker eftersom den inte kan pricka in bildens innehåll lika väl med färre zoner.

Jo jag såg att de skrivit det i texten, men sedan i betygssättningen får Q90R och Q80R exakt samma betyg på både kontrast och local dimming. Funderar på om det innebär att de faktiskt är lika bra på den punkten, eller om det bara visar att deras poängsystem har begränsningar.

Men bättre local dimming-system borde väl (Rtings betyg till trots) ge bättre bild? Bara man ser till att sätta inställningarna till en rimlig nivå som inte överkompenserar så som du beskriver.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hazelberg: Jag tror det är där du ser dissonansen när man försöker blanda samman viktade omdömen baserad på objektiv information (mätningar etc.) med subjektivt tyckande i en och samma siffra.

Min erfarenhet är att när man bryter ned omdömen till betyg, särskilt när det är på decimalen, är att folk tenderar att fokusera på siffrorna snarare än själva omdömet. Man tycker att 8.7 är mer än 8.4 och då måste det vara bättre med 8.7. Men det kanske inte är någon skillnad alls i praktiken för den som använder – eller det omvända baserat på vad man jämför, sådant som exemplarvariationer etc.