Permalänk
Medlem

Fondpension hos SEB

Hej alla!

Börjat nytt jobb där min arbetsgivare betalar in min pension hos SEB. Tydligen är det fondpension där banken väljer en fond automatiskt, om inte jag ändrar och väljer själv.

Ska jag fortsätta ha 100% i fonder? Svenskt eller globalt? Vad ska man ha koll på? Jag har 0 erfarenhet av detta, så all information och tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Har du 0 koll så borde du sätta i den billigaste globala indexfonden som du har tillgång till hos SEB.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Antar att du är ca 25år?
Omså så kommer du att ha pengarna i typ 40 år så välj något du tror på men se till att ha ingen eller liten avgift på vad du än väljer.
Vissa banker har fonder anpassade för olika generationer, lättast är väl att välja en sådan. Annars kan du diversifiera och välja fonder baserat på geografi, branch, etc, dvs täck in allt, typ.
Kolla med ditt jobb om det ingår rådgivning med banken.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

@Rydisen tack för svar!

Skrivet av kundun:

Antar att du är ca 25år?
Omså så kommer du att ha pengarna i typ 40 år så välj något du tror på men se till att ha ingen eller liten avgift på vad du än väljer.
Vissa banker har fonder anpassade för olika generationer, lättast är väl att välja en sådan. Annars kan du diversifiera och välja fonder baserat på geografi, branch, etc, dvs täck in allt, typ.
Kolla med ditt jobb om det ingår rådgivning med banken.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Vad klassas som låg avgift? Och ska man fördela jämnt? T.ex. om man har 5 fonder, ska man sätta 20% i varje?

Permalänk
Medlem

Under 0.3 kan väl vara ok. Räkna på ränta på ränta vad du förlorar på 40 år så är det inga småsaker 😉
Ja typ 5x20%, tänk på att kolla vad fonderna innehåller, det är väldigt lätt att överexponera mot tex us o eu, samt finans o tech utan att man vet om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Hej alla!

Börjat nytt jobb där min arbetsgivare betalar in min pension hos SEB. Tydligen är det fondpension där banken väljer en fond automatiskt, om inte jag ändrar och väljer själv.

Ska jag fortsätta ha 100% i fonder? Svenskt eller globalt? Vad ska man ha koll på? Jag har 0 erfarenhet av detta, så all information och tips mottages tacksamt!

Som en redan nämnt så är 100% i billigaste globalfond (max 0.5% avgift) enklaste och många fall bästa valet. För mer ingående hjälp så berätta vilket avtalsområde du har så kan alla se vilka fonder du kan välja på.

https://seb.se/bors-och-finans/fonder/fondlista#/pension-fors...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Under 0.3 kan väl vara ok. Räkna på ränta på ränta vad du förlorar på 40 år så är det inga småsaker 😉
Ja typ 5x20%, tänk på att kolla vad fonderna innehåller, det är väldigt lätt att överexponera mot tex us o eu, samt finans o tech utan att man vet om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är sant, tack för tipsen! Dum fråga tho, vad innebär överexponera i detta fall? 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Som en redan nämnt så är 100% i billigaste globalfond (max 0.5% avgift) enklaste och många fall bästa valet. För mer ingående hjälp så berätta vilket avtalsområde du har så kan alla se vilka fonder du kan välja på.

https://seb.se/bors-och-finans/fonder/fondlista#/pension-fors...

Osäker vad avtalsområde är men det som säger mig något i listan är premiepension, det är det enda jag känner igen utifrån mina dokument. Kan det vara det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satsa på ryska fonder eftersom aktier är extremt billiga där sedan amerikanska fonder sålde där. Aktierna ger ofta 6% avkastning per kvartal!

Själv chansar jag även på kinafonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Ja det är sant, tack för tipsen! Dum fråga tho, vad innebär överexponera i detta fall? 😬

Jo, säg att du vill diversifiera, dvs sprida din risk för att förhindra att ett fall inom en enskild sektor eller land att ge dig en väldigt stor negativ effekt på din portfölj. Säg att du sprider din risk genom geografi och sektor, branch. för enkelhetens skull finns två geografier; usa och resten av världen och två sektorer; tech och resten.
Du köper två fonder; en som heter 'global something' och en annan som heter 'sector diversified'. Låter bra, du har täckt hela världen och alla sektorer. Eller?
Du kollar vad 'global something' har i sin ägo och det visar sig att 70% är i Us och att 50% är i tech sektorn. Du kollar din 'sector diversified' och det visar sig att dom också investerat tungt i usa 80% och tech 60%.
Det betyder att du har en exponering mot usa på 75% och mot tech på 55%, när du kanske hellre velat ha 20% usa och 20% tech.
Du är alltså överexponerad mot usa och tech.

Tyvärr är detta ganska vanligt, särskilt med us, tech och finans.

Det lättaste är kanske att välja en generationsfond där fokus är att ge avkastning och risk beroende på vilken tid du vill spara.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Överlag kan väl sägas att ju mer tid du har tills du ska använda pengarna ju mer risk kan du ta.
Kommer det en smäll och ditt innehav halveras så har det gott om tid att också återhämta sig ju mer tid du har kvar.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Jo, säg att du vill diversifiera, dvs sprida din risk för att förhindra att ett fall inom en enskild sektor eller land att ge dig en väldigt stor negativ effekt på din portfölj. Säg att du sprider din risk genom geografi och sektor, branch. för enkelhetens skull finns två geografier; usa och resten av världen och två sektorer; tech och resten.
Du köper två fonder; en som heter 'global something' och en annan som heter 'sector diversified'. Låter bra, du har täckt hela världen och alla sektorer. Eller?
Du kollar vad 'global something' har i sin ägo och det visar sig att 70% är i Us och att 50% är i tech sektorn. Du kollar din 'sector diversified' och det visar sig att dom också investerat tungt i usa 80% och tech 60%.
Det betyder att du har en exponering mot usa på 75% och mot tech på 55%, när du kanske hellre velat ha 20% usa och 20% tech.
Du är alltså överexponerad mot usa och tech.

Tyvärr är detta ganska vanligt, särskilt med us, tech och finans.

Det lättaste är kanske att välja en generationsfond där fokus är att ge avkastning och risk beroende på vilken tid du vill spara.

Stort tack för förklaringen, supersnällt! Det låter inte lätt, men tar väl lite tid att bottna sig i det. Antar att några misstag kommer att göras under vägen också. Men ja, är 27 år nu så antar att jag har tid att experimentera. För i längden är det väl ändå en bättre pay-off än att köra traditionell med 95% garanti? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Taiofii: Låga räntor har gjort att "traditionell" förvaltning" gett bra resultat historiskt. Svårt att sänka räntorna mycket mer nu när de redan är negativa dock så lär inte gå så fantastiskt framöver. Att de bara kan garantera att du får 95% av insätta pengar tillbaka efter 40 år säger väl en del.

Återigen, vilket tjänstepensionsområde har du? Du har säkert fått något brev hem om hur du kan välja, bör stå i "valcentralens" namn. Fora, Collectum och allt vad de heter.

Sedan som sagt, är du inte insatt så kör 100% på global indexfond. Varför lågpris vinner ser du rätt bra här: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder/vad-...

Permalänk
Medlem

Nja, historiskt är det väldigt få som slår index, även om många hävdar det. Så sannolikheten att just du ska lyckas hitta guldkornen är väl ganska små.
Hade jag visst det jag vet idag när jag var 27 så hade jag satt 80-90% i en global indexfoond eller generationsfond och sedan lekt med aktier etc för dom restrerande 10- 20% för skojs skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Satsa på ryska fonder eftersom aktier är extremt billiga där sedan amerikanska fonder sålde där. Aktierna ger ofta 6% avkastning per kvartal!

Själv chansar jag även på kinafonder.

Ryssland är en repressiv diktatur vars ekonomiska utveckling är nära kopplad till oljepriset (känns som en framtidsbransch just nu, eller hur?), med hög korruption i samhället och svårigheter att driva företag om man inte har rätt kontakter. Väldigt hög risk där alltså, så det finns en anledning till att det är billigt.

Och även om det inte var så hade jag inte velat sätta alla pengar i ett land/region. Det är bättre att sprida riskerna över flera regioner och branscher, annars blir man väldigt beroende av den lokala samhällsutvecklingen. Det känns dessutom som helt fel tid att vara det just nu, när kursen för politiker med impulskontroll är på all time low.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@Taiofii: Låga räntor har gjort att "traditionell" förvaltning" gett bra resultat historiskt. Svårt att sänka räntorna mycket mer nu när de redan är negativa dock så lär inte gå så fantastiskt framöver. Att de bara kan garantera att du får 95% av insätta pengar tillbaka efter 40 år säger väl en del.

Återigen, vilket tjänstepensionsområde har du? Du har säkert fått något brev hem om hur du kan välja, bör stå i "valcentralens" namn. Fora, Collectum och allt vad de heter.

Sedan som sagt, är du inte insatt så kör 100% på global indexfond. Varför lågpris vinner ser du rätt bra här: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder/vad-...

Tack för svar! (Och länk)
Företaget har ej kollektivavtal så det är inte Collectum och alla de företagen, utan det är hos SEB och heter SEB Tryggliv där vi har både vår pension och försäkringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ryssland är en repressiv diktatur vars ekonomiska utveckling är nära kopplad till oljepriset (känns som en framtidsbransch just nu, eller hur?), med hög korruption i samhället och svårigheter att driva företag om man inte har rätt kontakter. Väldigt hög risk där alltså, så det finns en anledning till att det är billigt.

Och även om det inte var så hade jag inte velat sätta alla pengar i ett land/region. Det är bättre att sprida riskerna över flera regioner och branscher, annars blir man väldigt beroende av den lokala samhällsutvecklingen. Det känns dessutom som helt fel tid att vara det just nu, när kursen för politiker med impulskontroll är på all time low.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag är för okunnig för så stora risker. Vill bara kunna investera "rätt" till en början tills jag lär mig mer med tiden och kan analysera samt satsa på större risker. I nuläget försöker jag bara vara lite bättre än +/- 0 😁

Permalänk
Medlem

@Taiofii: Denna verkar vara den enda globalfond som de erbjuder.

http://web.msse.se/SEB/SGF/quicktake.aspx?six=SEB-ETISGLIULU

Kollektivavtal är faktiskt rätt bra då avgifterna är ordentligt nertryckta vilket har stor påverkan på din slutgiltiga pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@Taiofii: Denna verkar vara den enda globalfond som de erbjuder.

http://web.msse.se/SEB/SGF/quicktake.aspx?six=SEB-ETISGLIULU

Kollektivavtal är faktiskt rätt bra då avgifterna är ordentligt nertryckta vilket har stor påverkan på din slutgiltiga pension.

Tack för hjälpen! Jo jag vet, men denna tjänst var en stor uppgradering ifrån den förra, så det var ändå värt det. Men kollektivavtal är viktigt för mig så jag lär byta jobb inom några år i alla fall. 😃👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ryssland är en repressiv diktatur vars ekonomiska utveckling är nära kopplad till oljepriset (känns som en framtidsbransch just nu, eller hur?), med hög korruption i samhället och svårigheter att driva företag om man inte har rätt kontakter. Väldigt hög risk där alltså, så det finns en anledning till att det är billigt.

Och även om det inte var så hade jag inte velat sätta alla pengar i ett land/region. Det är bättre att sprida riskerna över flera regioner och branscher, annars blir man väldigt beroende av den lokala samhällsutvecklingen. Det känns dessutom som helt fel tid att vara det just nu, när kursen för politiker med impulskontroll är på all time low.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla länder är korrupta. Ryssland har till skillnad från USA/EU en god ekonomi. Ryssland har även möjlighet att sänka räntan vid en eventuell lågkonjunktur. Putin har ett brett folkligt stöd, det kan man inte säga om våra apatiska politiker.