Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dyr elräkning?

Jag bor i villa och har egentligen aldrig brytt mig om och kollat närmare på specefikationerna på elräkningarna jag får, jag har liksom bara betalat dom. Men jag tittade lite närmare idag. Tycker att det verkar lite väl dyrt eller är det som sig bör?... Alltså en energiskatt på 278kr när jag har förbrukat "74,89 öre/kwh 480kr alltså typ 50% skatt? så här sr det ut typ varje månad..

Elnät
---------
Nättaxa 215kr
Energiskatt 279kr
Överföringsavgift 133,30kr

Elhandel
...................................
480kr

Alltså den el jag har förbrukar under 1 måndag..Obs att det är 2 olika separata fakturor..

Totalt att betala denna månad cirka 1100:-

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Billigt om du bor i hus, jag har ungefär lika mycket och bor i lägenhet.
Betalar nog mer i avgifter och skatter än elen jag förbrukar. Sjukt!

EDIT:

Kollade upp mer noggrant nu bara för jag vart nyfiken.

Elnätsabonnemang 85kr.
Elöverföring 89,05 öre per kWh.
Energiskatt 43,38 öre per kWh.
405kWh förbrukat.

621kr från EON.

Från Göta energi.
El Förbrukning 209,10kr
El övrigt? 109,40.
Moms 25% 69,88kr

Summa 388

Fan 1009kr i månaden för en 3a på 74kvm shit..

Permalänk
Medlem

@Dimuman: 58% skatt är det på el, inget nytt.
Energiskatt på 34,7 öre per KWH timme sen 25% moms på elkostnaden, elnätskostnaden samt energiskatten

Permalänk
Medlem

Svårt att säga men beror lite på hur många man är i familjen, hur duktig man är på att släcka lampor m.m hur stort hur man har hur nya/gamla vitvaror man har blandannat.

Jag gick in och kollade. Men mellan 750-1000kr/månad betalar jag totalt för el.
Bor i villa på 115+115 kvm i Södra Sverige (om det spelar någon roll). 2vuxna och 2barn.

Detalj:
Elnätsabonnemang månadsavgift: 181,25kr
Elöverföring, 426kWh à 74,60 öre
Energiskatt, 426kWh à 43,38 öre

Elavtal årsavgift, 300kr, 31dagar: 25,48kr
El, fastpris 426kWh à 65,25 öre: 277,96kr

-------------------------
Tot: 987kr

Kör på E.ON all the way.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dyrt? Jadu.. jag betalar 2066 riksdaler för mitt hus och som ovanstående säger så är det 58% skatt på el

Permalänk
Medlem

vem äger elnätet?

Permalänk
Medlem

Av de där 74,89 örena så är nog en del elcertifikat också.

Elkostnader är ett absurt fifflande med tillägg och skatter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jisses jag måste bott i en grotta, visste inte att det var 58% på elskatt. Ja det förklarar ju en del

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Avstängd

Nu ville väl också Magdalena lägga någon mer skatt eller moms på elen. Bli inte förvånad om det snart tillkommer mera då fler och fler går över till elbil.
Mina räkningar ser exakt lika ut. Gör av med rätt lite el men de fasta avgifterna med moms och skatt kostar ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Elkostnaderna lär skjuta i höjden framöver för utsikterna från svenska kraftnät ser mörka ut.
Vi har inte den kapacitet vi behöver i framtiden om många byter till elbilar och det var väll något datacenter som blev stoppat nu för det fanns inte kapacitet i nätet för det och det skulle ta 10 år att lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Fan 1009kr i månaden för en 3a på 74kvm shit..

Scheisse, här tyckte jag att mina fakturer om ~350kr var mycket (2'a, 59 kvadrat och en person, låg i regel på 200-250kr när jag flyttade in för 6 år sedan). Norrköping är väl inte ens i dyraste "energizonen" eller vad det nu heter.

Edit: Elområden heter det. Visste inte att det var en följd av att danskarna krävde bättre tillgänglighet till svensk el genom eu. Jäkligt konstigt sätt att lösa problemet. Ta och bygg ett nytt Barsebäck istället, eller placera det på Ven så blir det inte så lång kabel att dra till danmark...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elomr%C3%A5de

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Elkostnaderna lär skjuta i höjden framöver för utsikterna från svenska kraftnät ser mörka ut.
Vi har inte den kapacitet vi behöver i framtiden om många byter till elbilar och det var väll något datacenter som blev stoppat nu för det fanns inte kapacitet i nätet för det och det skulle ta 10 år att lösa det.

Jadu, det lär väll inte hjälpa att Kärnkraften ska avvecklas mer och mer! Nu är väll Ringhals,Tyskland och Frankrike påväg att avveckla lite i 2020 vilket medföra också att man får investera i andra sätt att få in förlusten = det blir höjningar inom elnätet m.m!

Så mitt tips är nog att börja se över att binda sitt elavtal i några år framöver

Permalänk
Medlem

Ni borde skaffa Tibber. Min kollegas elpris sjönk med ca 2/3 förra månaden.
Jag började handla genom Tibber den första november och min lägsta kwh igår var 38,3 öre.
Ser fram emot att se hur pass mycket det lägre det blir. https://tibber.com/se/

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jadu, det lär väll inte hjälpa att Kärnkraften ska avvecklas mer och mer! Nu är väll Ringhals,Tyskland och Frankrike påväg att avveckla lite i 2020 vilket medföra också att man får investera i andra sätt att få in förlusten = det blir höjningar inom elnätet m.m!

Så mitt tips är nog att börja se över att binda sitt elavtal i några år framöver

Fast om du binder avtalet är det inte bara elen som blir fast, nätavgift och skatter kan väl ändras ändå?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elixyr:

Billigt om du bor i hus, jag har ungefär lika mycket och bor i lägenhet.
Betalar nog mer i avgifter och skatter än elen jag förbrukar. Sjukt!

EDIT:

Kollade upp mer noggrant nu bara för jag vart nyfiken.

Elnätsabonnemang 85kr.
Elöverföring 89,05 öre per kWh.
Energiskatt 43,38 öre per kWh.
405kWh förbrukat.

621kr från EON.

Från Göta energi.
El Förbrukning 209,10kr
El övrigt? 109,40.
Moms 25% 69,88kr

Summa 388

Fan 1009kr i månaden för en 3a på 74kvm shit..

Jösses Amalia! Du råkar inte driva datacenter och långa LAN-sessioner med hårdvara överklockad till max, i rum upplysta av 100% glödlampor? Nu skulle jag ändå se mig som någorlunda energisnål och jag bor ju i en liten 31 kvm etta, men jag förbrukar bara strax över 100 kWh i månaden! Inklusive nätavgifter, skatter, certifikat etc brukar det landa på 200-250 kr i månaden för tillfället.

Du kanske har en spökande uråldrig kyl/frys som sjunger på sista versen? Då kan de dra ohyggligt mycket energi! Å andra sidan är det ju en annan historia om din förbrukning avser uppvärmning såväl som hushållsel. Jag har bara räknat på hushållsel, vilket är det enda jag betalar för.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Scheisse, här tyckte jag att mina fakturer om ~350kr var mycket (2'a, 59 kvadrat och en person, låg i regel på 200-250kr när jag flyttade in för 6 år sedan). Norrköping är väl inte ens i dyraste "energizonen" eller vad det nu heter.

Har nog alltid legat på runt tusingen då jag bott i denna lägenhet. Betalar ju typ 200kr för själva elen men allt andra skiten runtom jäklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jösses Amalia! Du råkar inte driva datacenter och långa LAN-sessioner med hårdvara överklockad till max, i rum upplysta av 100% glödlampor? Nu skulle jag ändå se mig som någorlunda energisnål och jag bor ju i en liten 31 kvm etta, men jag förbrukar bara blott strax över 100 kWh i månaden! Inklusive nätavgifter, skatter, certifikat etc brukar det landa på 200-250 kr i månaden för tillfället.

Du kanske har en spökande uråldrig kyl/frys som sjunger på sista versen? Då kan de dra ohyggligt mycket energi!

Hahaha!

Det är ju renoverat 2009 så det är digitalt på allt vad mätare o sånt heter.

Har 2st datorer och ett par NASar som går 24/7.
Kyl och frys är väl ca 10 år gamla och de byttes när det renoverades.
Lagar mycket mat hemma med 2-3 gånger vid spisen varje dag så där suger det kanske lite sås med.
Betalar bara för hushållselen med.

Permalänk

Jag förbrukar mellan 40-80 kWh per dag nu under de kallare månaderna... Förvisso hus på 200kvm, spabad, golvvärme osv men gör inte el-räkningarna roligare för det.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd

Jag betalar för två månader i taget, räkningen brukar vara på ca 1500 kronor. Bor i en etta.
Själva elen brukar kosta under 500-lappen, resten är bara avgifter och skatter.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd

Var tvungen att kolla min elräkning, förbrukning för oktober 192KWh * 46,6 öre plus 1,5 öre för bra miljöval. Sen delen av årsavgiften blev 20,38 kr (240 per år), så 141 inklusive moms för oktober. Elnätet är mer, 642,68 för augusti till och med oktober, 214 i månaden alltså. Så totalt typ 350-360 i månaden. Trea på 77 kvadrat med tre personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Billigt om du bor i hus, jag har ungefär lika mycket och bor i lägenhet.
Betalar nog mer i avgifter och skatter än elen jag förbrukar. Sjukt!

EDIT:

Kollade upp mer noggrant nu bara för jag vart nyfiken.

Elnätsabonnemang 85kr.
Elöverföring 89,05 öre per kWh.
Energiskatt 43,38 öre per kWh.
405kWh förbrukat.

621kr från EON.

Från Göta energi.
El Förbrukning 209,10kr
El övrigt? 109,40.
Moms 25% 69,88kr

Summa 388

Fan 1009kr i månaden för en 3a på 74kvm shit..

Jäklar. Jag bor också i en 3a på 74kvm, tror jag betalar kring 400. Tycker jag känns dyrt...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jösses Amalia! Du råkar inte driva datacenter och långa LAN-sessioner med hårdvara överklockad till max, i rum upplysta av 100% glödlampor? Nu skulle jag ändå se mig som någorlunda energisnål och jag bor ju i en liten 31 kvm etta, men jag förbrukar bara strax över 100 kWh i månaden! Inklusive nätavgifter, skatter, certifikat etc brukar det landa på 200-250 kr i månaden för tillfället.

Du kanske har en spökande uråldrig kyl/frys som sjunger på sista versen? Då kan de dra ohyggligt mycket energi! Å andra sidan är det ju en annan historia om din förbrukning avser uppvärmning såväl som hushållsel. Jag har bara räknat på hushållsel, vilket är det enda jag betalar för.

Värmen är ju det som drar, betalar man inte för värmen så ligger nog mångas elräkningar runt 200-400kr.jag betalar 1400 denna månaden med avgifter etc, 144kvm hus med 60kvm (VARMT) garage!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Måste fråga: värme ingår väl i hyran för hyresrätter/bostadsrätter? Bor själv i en 3a 88kvm med cirka 250-300 kr el allt som allt per månad. Ibland dröjer det dock 3 månader innan jag får räkning för elnätet som då ger en räkning på 500 kr vilket är konstigt (att de dröjer 3 månader på sig).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Villa el är dyrt.
Och oftast har du bara 1 som står för själva nätet, sen kan du byta den som du köper el av typ (men denna delen är så liten så det spelar typ 0 roll).

Så det går inte ens att byta för tjäna pengar oftast.

Ex för min lilla villa.
EON står för nätet, detta går inte byta bort. Det ligger på ca 1000-1500:- månaden.
Sen köper jag el ifrån Borås (billigaste) denna kostnad ligger bara på ca 300kr, det spelar typ ingen roll vilken jag väljer här egentligen för det är så liten del.

Majoriteten utav alla kostnader är fasta + moms + moms + moms.

Men så är det att bo i hus.
Vatten är det alla fasta avgifter som kostar, inte mängden.
Samma med sophantering osv.

Ligger på ca 600-750 kwH per månad.

I lägenhet jag bodde i tidigare betalade jag väl runt 350-400kr per månad, och då hade jag ofta lampor och skit tända när jag åkte iväg osv
Värme ingår ju dock i hyran där, samt ingen varmvattenberedare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Måste fråga: värme ingår väl i hyran för hyresrätter/bostadsrätter? Bor själv i en 3a 88kvm med cirka 250-300 kr el allt som allt per månad. Ibland dröjer det dock 3 månader innan jag får räkning för elnätet som då ger en räkning på 500 kr vilket är konstigt (att de dröjer 3 månader på sig).

Ofta, men inte alltid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag bor i villa 125 m2 och snittar 1300 kWh på ett månad.
Har bergvärme och ligger på ca 8300kr per år.
Roligt att man skattar 25% på energiskatten också. Skatt på skatt.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Jisses jag måste bott i en grotta, visste inte att det var 58% på elskatt. Ja det förklarar ju en del

Nja, elskatten är inte en fix procentsats utan en fix avgift per kWh. För närvarande ligger elskatten på 43.38 öre/kWh för de flesta.
I den summan ingår moms - för naturligtvis måste man betala moms på skatten!

I praktiken innebär det att ungefär halva elpriset består av skatt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Måste fråga: värme ingår väl i hyran för hyresrätter/bostadsrätter? Bor själv i en 3a 88kvm med cirka 250-300 kr el allt som allt per månad. Ibland dröjer det dock 3 månader innan jag får räkning för elnätet som då ger en räkning på 500 kr vilket är konstigt (att de dröjer 3 månader på sig).

Det är inte självklart eller ett måste att värme ingår. Här i Falun tar det kommunala bostadsbolaget även betalt av varje hyresgäst separat för varm- och kallvatten.

Permalänk
Medlem

Jäklar i mig, jag ligger då rätt bra till med min ynka kostnad.

Betalar 160-190 varierande per månad. Bor dock i en lägenhet där värmen ingår. (Dock så kan man ifrågasätta detta då det t.ex just nu är ca 16-18 grader här inne.)

Däremot så har hyran nästan dubblerats på mindre än 5 år men det är ju en annan sak iof.

Permalänk
Medlem

Betalade 455kr för oktober, lägenhet 57kvm.