Bild på din bil-tråden

Skrivet av Loket:

Då Sommarbilen ställdes av förra månaden så saknar man den lite extra just nu.

Subaru BRZ -2017
http://pierrejavel.com/temp/brz/brz2019.png

Snygg! Och i Asarum dessutom. Inte sett denna faktiskt. Men riktigt läcker.
Jag puttrar omkring med min lilla familjeräcer.

Blev en nästan ny Kia Optima Sportswagon GT Line+. Grymt nöjd. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av M89:

Blev en nästan ny Kia Optima Sportswagon GT Line+. Grymt nöjd. 👍

https://i.imgur.com/5IOovKn.jpg

https://i.imgur.com/NU75RQb.jpg

https://i.imgur.com/iJyVbgi.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Tjusig interiör, jag är väldigt svag för svart med röda detaljer.

Däremot är jag inte så förtjust i förare av KIA, jag har märkt att de får BMW- och Audi-förare att likna försiktiga pensionärer i jämförelse. Åtminstone där jag bor. *swish* säger det när man kör 120 på motorvägen.

Skrivet av Tdoll:

Tjusig interiör, jag är väldigt svag för svart med röda detaljer.

Däremot är jag inte så förtjust i förare av KIA, jag har märkt att de får BMW- och Audi-förare att likna försiktiga pensionärer i jämförelse. Åtminstone där jag bor. *swish* säger det när man kör 120 på motorvägen.

Då är jag en av få försiktiga Kia förare :), interiören har dem verkligen lyckats med känns väldigt premium.

Hittade en 13 år gammal Peugeot 206 SW (kombi) av årsmodell 2006 hos en lokal auktoriserad Volvohandlare som dom fått in i inbyte samma dag. 11K mil på vägmätaren, två tidigare ägare, skattad fram till sept 2020 och besiktigad samma vecka som förra ägaren bytte in den. Enda nackdelen var att den såldes otvättad, ostädad och oreknodionerad. Men den tog mig en dag att få den i bra skick igen. Bilen är för övrigt i "nyskick" för "sin ålder".

Bilköpet från min sida, var väl lite av en protest mot allt elektronikstinnade bilar, skyhöga bensinpriser, ockerhög vägskatt och höjda försäkringspremier. Under en femhundring per halvår i försäkringspremie och dryga 1300 kronor i årlig vägskatt och en bensinförbrukning på dryga halvlitern på landsväg är godtagbart.

Har alltid varit extremt... superextremt... misstänksam mot franska bilar. Så jag undrar hur detta ska sluta?

Bilder på bilen >>> Peugeot 206 SW (2006)

Någon som har någon egen erfarenhet av Peugeot i allmänhet och 206 i synnerhet?

KIA Stonic

My baby

Skrivet av elektronikfreak:

Någon som har någon egen erfarenhet av Peugeot i allmänhet och 206 i synnerhet?

Har hjälpt en del släktingar och vänner med service osv av bilar(då var just Peugeot 206 vanlig för några år sedan) och de har inte stått ut som några dåliga bilar. Inte mer problem än andra bilar av samma ålder och som gått ungefär lika långt. Min morfar körde en i runt 20 000 mil utan några större problem, han bytte sedan till en 307 där var det mycket elfel och skramlande inredning. Som jag förstått så hade Peugeot problem med kvalitén under den tiden när 307 kom.
Mina föräldrar hade en Peugeot 306 2000 i några år den var de riktigt nöjda med men fick byta när de uppgraderade till en tyngre husvagn.

Men som alltid med bilar kan man aldrig veta. Mycket handlar om hur de tidigare ägarna kört och tagit hand om bilen, samt hur mycket tur man har.

Senast redigerat 2019-11-03 14:50
Skrivet av elektronikfreak:

Hittade en 13 år gammal Peugeot 206 SW (kombi) av årsmodell 2006 hos en lokal auktoriserad Volvohandlare som dom fått in i inbyte samma dag. 11K mil på vägmätaren, två tidigare ägare, skattad fram till sept 2020 och besiktigad samma vecka som förra ägaren bytte in den. Enda nackdelen var att den såldes otvättad, ostädad och oreknodionerad. Men den tog mig en dag att få den i bra skick igen. Bilen är för övrigt i "nyskick" för "sin ålder".

Bilköpet från min sida, var väl lite av en protest mot allt elektronikstinnade bilar, skyhöga bensinpriser, ockerhög vägskatt och höjda försäkringspremier. Under en femhundring per halvår i försäkringspremie och dryga 1300 kronor i årlig vägskatt och en bensinförbrukning på dryga halvlitern på landsväg är godtagbart.

Har alltid varit extremt... superextremt... misstänksam mot franska bilar. Så jag undrar hur detta ska sluta?

Bilder på bilen >>> Peugeot 206 SW (2006)

https://i.postimg.cc/Bvv1gYwp/elektronikfreak-5778.jpg

Någon som har någon egen erfarenhet av Peugeot i allmänhet och 206 i synnerhet?

Jo, men inget du vill höra tror jag.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Har hjälpt en del släktingar och vänner med service osv av bilar(då var just Peugeot 206 vanlig för några år sedan) och de har inte stått ut som några dåliga bilar. Inte mer problem än andra bilar av samma ålder och som gått ungefär lika långt. Min morfar körde en i runt 20 000 mil utan några större problem, han bytte sedan till en 307 där var det mycket elfel och skramlande inredning. Som jag förstått så hade Peugeot problem med kvalitén under den tiden när 307 kom.
Mina föräldrar hade en Peugeot 306 2000 i några år den var de riktigt nöjda med men fick byta när de uppgraderade till en tyngre husvagn.

Men som alltid med bilar kan man aldrig veta. Mycket handlar om hur de tidigare ägarna kört och tagit hand om bilen, samt hur mycket tur man har.

Det där med elfel och skrammel läste jag om på Vi Bilägaren sajt där de testat 206:an som begagnad. Naturligtvis får man inte mer bil än vad man betalat för... brukar det ju i vart fall heta. Det är en äldre man som haft bilen som andraägare sedan 2010. Så det finns väl en viss risk att den körts "för försiktigt" vilket inte alltid heller är bra. Har hört att bakaxeln kan rosta, eller var det lagren i bakaxeln (tveksam) om man inte låtit bakaxeln fått jobba rejält. Vilket verkar mindre troligt att den fått göra då "gubben" som bytte in den var 80 år. Men i vart fall - den har stått i garage alla år så den har inte stått fritt ute i den salta havsluften.

Volvohandlaren sa att listpriset ut från bilhandlare var 24K kronor men tog jag den skitig som den var så fick jag den för 10K kronor vilket slutade i nedprutat till 7K kronor. Skattad fram till sept 2020.

Det enda som måste fixas på den är byte av vänster krängningshämmarstag som är glappt eller slitet och som måste bytas. Samt att ACn är lite trött. Om det räcker med påfyllning eller om kondensorn måste bytas vet jag inte. Det var dessa fel som Volvos egna test påpekade förra ägaren om vid inbytet.

Har haft den en dryg månad och kört drygt 100 mil med den och jag tycker den går bättre än väntat. Har haft allt ifrån SAAB, Volvo och MB S-klasse tidigare så baken vänjer sig med tiden.

Skrivet av snajk:

Jo, men inget du vill höra tror jag.

Hahaha... jag pallar nog det mesta. För övrigt skiljer jag väldigt mycket på ren service typ byte av olja, filter, stift, bromsbelägg, framvagnsdetaljer, avgassystem, lampor mm mm mm. Och reparationer!
Minns att jag läste om en man som köpt en ny BMW 5-serie (eller var det 7-serie) och efter knappt fem år så rasade motorn på den. Kostnad 85K kronor för motorbyte hos auktoriserad BMW-handlare. Det är ju sas taskigt läge.
Eller MB-ägaren som hade en ny E-klass och efter knappa fyra år så tränger det in regnvatten i bilen och all elektronik, dator, sensorer mm slogs ut. Prislappen även i detta fallet skulle hamna på uppåt 100K kronor i reparationskostnad.

Vad jag vill ha sagt är att vi hamnat i något trist slit-och-släng samhälle där det många gånger inte är lönt att reparera utan det är bättre att köpa nytt. Jag å andra sidan har sjunkit så lågt när det gäller bilägande att jag köper "lågprisbilar". Lägger hellre en halvmiljon, kanske en miljon - på ett snyggt poolområde på min fastighet som jag kan använda året runt OCH - som STIGER I VÄRDE.

Skrivet av elektronikfreak:

Hahaha... jag pallar nog det mesta. För övrigt skiljer jag väldigt mycket på ren service typ byte av olja, filter, stift, bromsbelägg, framvagnsdetaljer, avgassystem, lampor mm mm mm. Och reparationer!
Minns att jag läste om en man som köpt en ny BMW 5-serie (eller var det 7-serie) och efter knappt fem år så rasade motorn på den. Kostnad 85K kronor för motorbyte hos auktoriserad BMW-handlare. Det är ju sas taskigt läge.
Eller MB-ägaren som hade en ny E-klass och efter knappa fyra år så tränger det in regnvatten i bilen och all elektronik, dator, sensorer mm slogs ut. Prislappen även i detta fallet skulle hamna på uppåt 100K kronor i reparationskostnad.

Vad jag vill ha sagt är att vi hamnat i något trist slit-och-släng samhälle där det många gånger inte är lönt att reparera utan det är bättre att köpa nytt. Jag å andra sidan har sjunkit så lågt när det gäller bilägande att jag köper "lågprisbilar". Lägger hellre en halvmiljon, kanske en miljon - på ett snyggt poolområde på min fastighet som jag kan använda året runt OCH - som STIGER I VÄRDE.

Motorbyte brukar gå på försäkringsbolaget. Fick själv motorras i början på året på min Focus ST -12 som gått ca 8000mil. Detta hända i mars månad. Min garanti hos Ford gick ut Januari. 5000kr i självrisk blev de. Men jag fick en motor från 2017 årsmodell som gått 50mil. Dessa motorerna är tydligen ganska sällsynta. Annars hade jag nog fått räkna med en motor som gått ungefär likamycket.
Idag har jag precis gjort ett extra oljebyte. Nya motorn har rullat ca 750mil sen jag fick den, så sammanlagt 800mil ungefär.

Skrivet av elektronikfreak:

Någon som har någon egen erfarenhet av Peugeot i allmänhet och 206 i synnerhet?

Beros lite på motorn. TU-motorerna var riktigt bra innan de moderniserades med kamkedja och blev PSA/BMW Prince. Bakaxeln är väl det vanligaste sorgebarnet, tätningar som vittrar och släpper in skit i axelröret tills tapparna helt enkelt slutar röra på sig.

Får väl passa på och göra sällskap i denna tråden med mina bilar

Den äldste är en Volvo 940LTT(den var iaf ltt en gång i tiden), har haft henne i 12 år nästa månad så man har hunnit med en hel del både in och utvändigt, men med fler hästar i stallet tillkommer nackdelen att det blir en aning dyrare i drift vilket är mindre kul med dagens bensinpris, men jag kan få henne att gå på enbart etanol men då krävs lite varmare väder än vi har nu.

Och hennes syster fick plats i garaget förra sommaren och är en Kia Stonic och blev väl kanske ett halvt impulsköp då det skedde strax innan skattereglerna ändrades, och trots hon varken har bakhjulsdrift el lika mkt kräm som volvon så är hon jäkligt trevlig att köra och att hon är diffad gör inte saken sämre och som pricken över i:et drar hon mindre än hälften av vad volvon drar
Bilden är tagen precis efter jag hämtat henne och strax senare fick hon lackbehandling som tog lacken några nivåer högre.

Skrivet av Meantek:

Beros lite på motorn. TU-motorerna var riktigt bra innan de moderniserades med kamkedja och blev PSA/BMW Prince. Bakaxeln är väl det vanligaste sorgebarnet, tätningar som vittrar och släpper in skit i axelröret tills tapparna helt enkelt slutar röra på sig.

Om det är "TU" eller "PSA/BMW" har jag inte den blekaste aning om men eftersom det är kamrem i den så antar jag att det är den förstnämnda.

Naturligtvis är besiktningsprotokoll något man ska granska INNAN köpet och inte en månad efter man köpt bilen. Men i vart fall satt jag och gick igenom allt som låg i handsfacket nu i helgen och sorterade alla besiktningsprotokoll. Bilen registrerades januari 2006 så första besiktningen var sommaren 2009 eftersom slutsiffran i reg nummret är 6.
Under dessa 11 år som bilen besiktigats har endast TRE påpekande gjort. Två år har de påpekat "trasig nummerplåtsbelysning" och ett år har de påpekat "trasig positionslampa".

Man kan ju naturligtvis dra någon av följande två slutsatser...

Alt 1 - grattis, jag har köpt en superbra bil som kommer att rulla många felfria mil framöver, eller...

Alt 2 - nu har bilen varit felfri i 11K mil och fixat 11 felfria bilbesiktningar så spänn fast säkerhetsbältet rejält och var beredd på att öppna plånboken rejält därför nu kommer fel som ett pärlband.

Vi får se hur framtiden utvecklar som som Peugeotägare.

Skrivet av elektronikfreak:

Om det är "TU" eller "PSA/BMW" har jag inte den blekaste aning om men eftersom det är kamrem i den så antar jag att det är den förstnämnda.

Naturligtvis är besiktningsprotokoll något man ska granska INNAN köpet och inte en månad efter man köpt bilen. Men i vart fall satt jag och gick igenom allt som låg i handsfacket nu i helgen och sorterade alla besiktningsprotokoll. Bilen registrerades januari 2006 så första besiktningen var sommaren 2009 eftersom slutsiffran i reg nummret är 6.
Under dessa 11 år som bilen besiktigats har endast TRE påpekande gjort. Två år har de påpekat "trasig nummerplåtsbelysning" och ett år har de påpekat "trasig positionslampa".

Man kan ju naturligtvis dra någon av följande två slutsatser...

Alt 1 - grattis, jag har köpt en superbra bil som kommer att rulla många felfria mil framöver, eller...

Alt 2 - nu har bilen varit felfri i 11K mil och fixat 11 felfria bilbesiktningar så spänn fast säkerhetsbältet rejält och var beredd på att öppna plånboken rejält därför nu kommer fel som ett pärlband.

Vi får se hur framtiden utvecklar som som Peugeotägare.

Det är lite vanskligt med besiktning som någon slags säkerhet vid bilköp för de kollar ju mestadels saker som har att göra med huruvida bilen är trafiksäker, inte andra fel som kan vara nog så irriterande som felande elektronik (som inte påverkar körsäkerhet) eller liknande. Så jag vet inte om det blir alt. 1 eller 2 för dig. Men en rätt gammal Peugeot känns alltid som ett något vanskligt köp, är priset rätt så kanske det inte är ett problem förstås. Det är ju inget fel i att köpa en bil som börjar ge sig, men som klarar besiktningen ok, om man har tänkt ha den ett år eller två och skrota sen liksom.

Själv så har jag fått ett litet fotointresse så efter inhandling av en fin fullformatare så blev det lite bilder på nuvarande åket

Dags för vinterskor!
Lite skitig på bilderna tyvärr, men det bjuder jag på

Det är såååå tråkigt med vintersulorna på. Måste verkligen köpa nya fälgar..
Att gå från svarta 19" till silvriga 16" dödade utseendet rejält på bilen.

Har ingen bild i dagsläget då jag nästan skäms lite

Skrivet av elektronikfreak:

Någon som har någon egen erfarenhet av Peugeot i allmänhet och 206 i synnerhet?

Ingen erfarenhet av 206, men har ägt en Peugeot 407SW och jag kommer aldrig köpa en Peugeot igen. Den spenderade mer tid hos Peugeotverkstaden än på vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SunQ:

Det är såååå tråkigt med vintersulorna på. Måste verkligen köpa nya fälgar..
Att gå från svarta 19" till silvriga 16" dödade utseendet rejält på bilen.

Har ingen bild i dagsläget då jag nästan skäms lite

Jo det är lite trist!
Och kan tänka mig att det känns värre för dig när du går ifrån 19" till 16".
Jag går iaf bara ifrån 17" till 16"

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Flutters:

Jo det är lite trist!
Och kan tänka mig att det känns värre för dig när du går ifrån 19" till 16".
Jag går iaf bara ifrån 17" till 16"

Skickades från m.sweclockers.com

Själv går jag från 18" till 19" nu på vinterhalvåret så jag är rätt nöjd

Skrivet av Andhas7:

Själv går jag från 18" till 19" nu på vinterhalvåret så jag är rätt nöjd

Haha ja det kan jag tänka mig!
Får man vara nyfiken och fråga vilken bil det gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

@WaspCustoms: Såg inte jag denna på blocket typ nyligen? =O

Turbo med 1 bars laddtryck, 6 växlad manuell låda. Rena räcern:

Skrivet av Genx031:

@WaspCustoms: Såg inte jag denna på blocket typ nyligen? =O

Om du såg den eller inte kan bara du svara på men nedan finner du en länk till bilen.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/bmw_535d_sv_sald/867855...

@F0rss: haha, Då var det den jag såg Hoppas försäljningen går bra!

Skrivet av Genx031:

@WaspCustoms: Såg inte jag denna på blocket typ nyligen? =O

Jo den ligger ute på blocket så det är inte helt omöjligt.

Skrivet av Flutters:

Haha ja det kan jag tänka mig!
Får man vara nyfiken och fråga vilken bil det gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå! Det är en Mercedes E350 Coupé från 2010. Har tyvärr ingen bild på den med vinterhjulen på