Ny NAS + hårddiskar levererades löst i en stor kartong

Ny NAS + hårddiskar levererades löst i en stor kartong

Halloj!

Har ikväll fått en leverans av en ny Synology-NAS, en 8 tb WD-hårddisk, och en extra extern hårddisk som backup. Inet brukar alltid vara grymt bra, men nu är jag lite besviken över hur de packade detta. När jag öppnar den stora kartongen så ligger alla delar löst. De har ju skramlat omkring som fan därinne. Den yttre kartongen var ungefär dubbelt så stor som den hade behövt vara, och det var INGEN bubbelplast, skumgummi eller något skydd överhuvudtaget. Visst, delarna har sina egna kartonger, men jag tror inte att det är tänkt att alla kartonger ska fara omkring som i en tvättmaskin...

Kanske verkar övernitisk nu, men detta ska liksom vara förvaring för grymt viktiga saker de närmaste... 5-10 åren? Det får inte fallera. Klart man inte kan vara 100% säker, det finns måndagsexemplar, men det känns inte superkul att ens delar - som kostade 11 000 kr totalt - har behandlats som skit.

Vad hade ni gjort? Skickat tillbaka det och hämtat i butik istället? Hur känsligt för stötar är såna här delar i allmänhet? Spelar det någon roll?

Gör en retur. Du har 14 dagars ångerrätt. Beställ på nytt, kanske från ett annat ställe så du inte riskerar att få samma prylar tillbaks...

Jag skrev nyligen i en annan tråd som berörde detta ämne, och kortfattat är min observation att samtliga webhandlare i Sverige har sedan många år fullständigt tappat all förståelse hur man packar prylar, och jag påstår att det både handlar om grav inkompetens, och snålhet/vinstsökande.

Tycker tillomed att Sweclockers redaktion hade kunna göra ett löp om detta och försöka få svar från såna som Inet vad i helv dom pysslar med.

Därför köper jag mina diskar direkt i affären nuförtiden.
Känner bättre när det är många diskar som åker ihop än när en åker själv och hanteras
av Postmord.

/S

Bra, tack för svar! Då är det inte jag som överdriver detta. Har bett om en retur och beställt om NASen för att hämta i butik istället.

Inte meningen att kasta skit på Inet, de har alltid varit bra förut, men att skicka mekaniska diskar på det här sättet får mig att tro att de inte har nån som helst respekt för hårdvara, när de ska vara den ledande nätbutiken för just datordelar.

Inga foton på katastrofen?

Vad bra att du tar upp detta. Det får vi göra Inet uppmärksamma på.
Det är inte ens svårt att packa saker som ligger i separata kartonger på ett bra vis. Väldigt märkligt av den anställde eller dem detta.

När jag ändå är inne på detta tänker jag tillägga hur bra det vore om affärer som Inet hade sätt att frakta gods på på ett adekvat sätt som en som kund skulle skicka tillbaka sen. Just för att spara på miljön med slängd plast osv.
Förutsatt att klimatpåverkan osv blir mindre av transporten tillbaka då.

Testa diskarna om de är OK innan du skickar tillbaka dem.
1. Conveyance SMART-test ($ smartctl -t conveyance /dev/sdx)
2. Kort SMART-test ($ smartctl -t short /dev/sdx)
4. Långt SMART-test ($ smartctl -t long /dev/sdx)
5. Kolla SMART attributes ($ smartctl -a /dev/sdx)
5. En komplett runda badblocks ($ badblocks -b 4096 -ws /dev/sdx")
6. Kort SMART-test
7. Långt SMART-test
8. Kolla SMART attributes

Det tar några dagar, men är något som alla nya diska bör genomgå för se om de är helt fungerande. Returnera disken om det dyker upp några fel, exempelvis att testerna avbryter p.g.a. fel eller att några fel-attribut räknas upp (t.e.x. "Reallocated_Sector_Ct", "Reallocated_Event_Count", "Current_Pending_Sector" eller "Offline_Uncorrectable").

Om inte några konstigheter upptäcks är diskarna med mycket stor sannolikhet OK och när de dör, för det kommer de att göra, är det sannolikt inte på grund av dålig paketering vid leverans.

Haha, måste bara uppdatera och nämna det komiska i att Inet skickar en packningsguide, inför min retur. Där står följande:

"Har du tillgång till bubbelplast rekommenderar vi detta som emballage. I annat fall går tidningspapper bra."

och

"Innan du försluter paketet är det viktigt att se till att allt innehåll i lådan ligger still. Du vill inte att något ska kunna glida omkring under frakt."

... Så varför följer de själva inte detta?

Skrivet av Tempel:

Inga foton på katastrofen?

Jodå! https://ibb.co/dBnYMnN

Men hey, jag fick iaf en pingvinstång.

Skrivet av danielwerner:

Haha, måste bara uppdatera och nämna det komiska i att Inet skickar en packningsguide, inför min retur. Där står följande:

"Har du tillgång till bubbelplast rekommenderar vi detta som emballage. I annat fall går tidningspapper bra."

och

"Innan du försluter paketet är det viktigt att se till att allt innehåll i lådan ligger still. Du vill inte att något ska kunna glida omkring under frakt."

... Så varför följer de själva inte detta?

Jodå! https://ibb.co/dBnYMnN

Men hey, jag fick iaf en pingvinstång.

Du hade otur, så klantiga är normalt ingen av våra större handlare.
Fick nyss en nätdel från Inet och den var bra packad.

Skrivet av danielwerner:

Haha, måste bara uppdatera och nämna det komiska i att Inet skickar en packningsguide, inför min retur. Där står följande:

"Har du tillgång till bubbelplast rekommenderar vi detta som emballage. I annat fall går tidningspapper bra."

och

"Innan du försluter paketet är det viktigt att se till att allt innehåll i lådan ligger still. Du vill inte att något ska kunna glida omkring under frakt."

... Så varför följer de själva inte detta?

Jodå! https://ibb.co/dBnYMnN

Men hey, jag fick iaf en pingvinstång.

Imponerande att kartongen höll öht med grejorna farande runt där inne.