Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Är prestandan detsamma om man installerar spel på ett SD kort? Eller borde jag köpa "fysiska" kopior?

Spel på själva enheten laddar snabbast oavsett hastigheten på minnet. SD laddar snabbare än fysiska spel dock så länge du iktr har en slö SD. Det är dock inga stora skillnader och inte märkbart om man inte mäter tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Är prestandan detsamma om man installerar spel på ett SD kort? Eller borde jag köpa "fysiska" kopior?

Ej märkbart som de andra redan svarat. Jag föredrar fysiska spel pga de är enkla att låna ut och att det även går att sälja när man tröttnat.

Permalänk
Inaktiv

Någon som hunnit börja spela Luigis Mansion 3 och har lite intryck?

Sjukt sugen även om jag har för mycket på gång redan. Bara på Switchen håller jag på med Dragon Quest 11, Untitled Goose Game, fastnade åter med Kingdom: New Lands och har knappt påbörjat Witcher 3. Och på PC är det Outer World's och Generation Zero. Så jag har att göra. Men nog är jag sugen allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som köpt från game.co.uk? Har lite problem med mobilnumret då UK har 11 siffror medan vi bara har 10. Har försökt med +46 och 0046 men ingen nytta, då de vill ha 07 i början. (Kan inte heller skapa konto, då det blir error)

Permalänk
Medlem

@Gorynytj: Svarar mig själv, om någon undrar. Pratade med deras kundservice, de bad mig att bara skriva in ett random nummer.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Någon som hunnit börja spela Luigis Mansion 3 och har lite intryck?

Sjukt sugen även om jag har för mycket på gång redan. Bara på Switchen håller jag på med Dragon Quest 11, Untitled Goose Game, fastnade åter med Kingdom: New Lands och har knappt påbörjat Witcher 3. Och på PC är det Outer World's och Generation Zero. Så jag har att göra. Men nog är jag sugen allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes box, spelat några timmar iaf. Ganska kul än så länge! Gillar du ettan så är det helt klart ett värt köp! Ibland är det lite halvklurigt också (Speciellt om du vill samla alla saker) så känns som att det är välinvesterade pengar!

Permalänk
Medlem

@anon5930: Det är helt fantastiskt underbart.

Jag älskade första spelet till Gamecube men blev så besviken på andra spelet till 3DS med sitt "uppdragssystem".
Nu springer man fritt mellan våningarna igen.

Så känner du för ett linjärt pusselspel med vår grönklädda vän är detta perfekt!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av therealtidus:

Yes box, spelat några timmar iaf. Ganska kul än så länge! Gillar du ettan så är det helt klart ett värt köp! Ibland är det lite halvklurigt också (Speciellt om du vill samla alla saker) så känns som att det är välinvesterade pengar!

Skrivet av iller:

@anders190: Det är helt fantastiskt underbart.

Jag älskade första spelet till Gamecube men blev så besviken på andra spelet till 3DS med sitt "uppdragssystem".
Nu springer man fritt mellan våningarna igen.

Så känner du för ett linjärt pusselspel med vår grönklädda vän är detta perfekt!

Tack för input båda!
Riktigt sugen men får försöka hålla i pengarna till iallafall 11/11 tror jag (singles day var riktigt bra förra året för min del).

Gillar speciellt att ni båda nämner just första Luigis Mansion då det bara är den jag spelat innan. Hade gärna sett 2an remastras ihop med första spelet till Switch men samtidigt verkar det inte som jag missat så mycket med just LM2.

Upptäckte även under dagen att nya Pokemon släpps 15 september (fredag nästa vecka) och med alla tunga släpp nyligen så vet jag fan inte hur jag ska hinna med. Ta långledigt i jul och spela som en galning kanske?

Permalänk
Medlem

Någon som har 2st Switch och lyckats på ett smidigt sätt att ha samma konto på båda?
Funderar nämligen på att köpa en till sonen i julklapp, så vi kan dels spela Pokemon sword/shield tillsammans, men även i andra sammanhäng.
Problemet är ju bara det att många spel idag är köpta online på mitt konto. vore ju trevligt om det gick att lösa smidigt, men riktigt så är inte "lösningen" som jag hittat....

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Min Switch Lite känns redan som ett väldigt bra köp. Jag gillade aldrig 3ds så myclet och föredrog Vita. Denna känns som Vita 2 snarare än ny 3ds. Fast med mer support från olika spelstudior. Jag har spelat mer på den än min nya gaming PC med 9700K och RTX2070 jag köpte samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1Z3C0LD:

Någon som har 2st Switch och lyckats på ett smidigt sätt att ha samma konto på båda?
Funderar nämligen på att köpa en till sonen i julklapp, så vi kan dels spela Pokemon sword/shield tillsammans, men även i andra sammanhäng.
Problemet är ju bara det att många spel idag är köpta online på mitt konto. vore ju trevligt om det gick att lösa smidigt, men riktigt så är inte "lösningen" som jag hittat....

Smidigt är det inte, bara ena kan vara aktiv samtidigt, konto och spel kan användas samtidigt men den sekundära behöver alltid internetåtkomst för att verifiera att den får köra mjukvaran. För mig fungerade det fint då min första Switch användes mest men min sekundära hade igång spel jag ville ha igång utan att byta spel, typ Civ 6. Men att dela konto med familjemedlem och spela samtidigt tror jag inte det blir någon rolig lösning.

Såvida inget hänt på senare tid då villsäga.

Skrivet av dagas:

Min Switch Lite känns redan som ett väldigt bra köp. Jag gillade aldrig 3ds så myclet och föredrog Vita. Denna känns som Vita 2 snarare än ny 3ds. Fast med mer support från olika spelstudior. Jag har spelat mer på den än min nya gaming PC med 9700K och RTX2070 jag köpte samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, Switch är vad Sony lovade att Vita skulle vara men aldrig blev. Jag gillar handhelds och Vita som maskin är en av de bästa som fanns på marknaden. Men bristen på spel får hela plattformen att lida.

Här är det nog mer Switch än PC för tillfället, speciellt under arbetsveckan. Helger blir det mer PC. Min PS4 Pro och Xbox One X står båda och samlar damm. PS4 har knappt fått något exklusivt spel under året som varit värt att skaffa (Days Gone gillade jag skarpt dock!) och XOX blir mest stående då Game Pass för PC helt förändrat hur jag konsumerar spel.

Nu hade jag nog föredragit en Switch Lite istället för två identiska Switchar av lanseringsstuk men inväntar helt enkelt att en ny, snabbare, modell släpps. Hade Nintendo erbjudit inbyte ihop med någon rimlig summa hade jag nog bytt in ursprungliga mot en "Mariko", min sekundära till en Lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Smidigt är det inte, bara ena kan vara aktiv samtidigt, konto och spel kan användas samtidigt men den sekundära behöver alltid internetåtkomst för att verifiera att den får köra mjukvaran. För mig fungerade det fint då min första Switch användes mest men min sekundära hade igång spel jag ville ha igång utan att byta spel, typ Civ 6. Men att dela konto med familjemedlem och spela samtidigt tror jag inte det blir någon rolig lösning.

Såvida inget hänt på senare tid då villsäga.

Exakt, läste även att om man gör ett sekundärt konto på den Switchen mitt konto är primärt på, så kan vi lira båda samtidigt i samma spel. Det hade ju varit drömmen, men den kan jag köpa om det inte fungerar. men kan vi lira olika spel köpta online samtidigt så vore det ju fair enough

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tips; köpte en Nintendo Switch Lite för strax under 2300 hos CDON (med kod på hemsidan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Någon dom har koll på vart man kan beställa och ofta få nya releaser innan releasedagen?
Lokala spelbutiken stängt och andrahandsalternstivet har slutat sälja spel.
Så med bara elgiganten lokalt (som jag sett tidigare inte haft spel på release) så funderar jag på vart man köper pokemon nu utan risk att få det så sent som på måndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smasher89:

Någon dom har koll på vart man kan beställa och ofta få nya releaser innan releasedagen?
Lokala spelbutiken stängt och andrahandsalternstivet har slutat sälja spel.
Så med bara elgiganten lokalt (som jag sett tidigare inte haft spel på release) så funderar jag på vart man köper pokemon nu utan risk att få det så sent som på måndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Power levererar med Bring så jag rekommenderar inte de i dagsläget. Förbokade Death Stranding som skulle dyka upp på fredag men idag, onsdag får jag tillslut meddelande om att den går att hämta ut.

I övrigt har jag ingen aning alls. Jag gillade Electroworld då de sker i embargo och skickade så fort de har i lager. Rekordet var nog en vecka innan leverans, Rare Replay till Xbox One.

I fortsättningen kommer jag nog bara handla från butiker som har bra leverantörer, PostNord och DHL.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Smasher89:

Någon dom har koll på vart man kan beställa och ofta få nya releaser innan releasedagen?
Lokala spelbutiken stängt och andrahandsalternstivet har slutat sälja spel.
Så med bara elgiganten lokalt (som jag sett tidigare inte haft spel på release) så funderar jag på vart man köper pokemon nu utan risk att få det så sent som på måndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är väldigt individuellt per köp och butik. Inet skickade ut ett Switch-spel två veckor i förväg. Sen skickar inte alltid Bergsala ut allt i tid. Ibland skickas de ut på releasedag till olika butiker.

Coolshop/Spelbutiken brukar vara snabba men de är en kedja med andra europeiska butiker. Så det är större chans att de skickar den tidigare. De tar in exklusiva titlar som egentligen inte släpps i Sverige samt gråimporterar.

Spel & Sånt brukar vara bra på att skicka ut i tid, Webhallen med, Elgiganten har varit sådär. Har snart 600 fysiska Nintendo Switchspel dock blir det mycket import från Europa då det är billigare samt NA och Japan då jag samlar på CE/LE boxar.

Permalänk

Tackar för rekomendationerna, blev coolshop/spelbutiken, lite förvånad att det inte verkade vara steelbook utgåvor denna release, speciellt då eshopversionen har det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bokade mitt Pokemon Sword & Shield Dual Pack i Juni hos Power, blir ju något besviken om jag inte får det på fredag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Jag bokade mitt Pokemon Sword & Shield Dual Pack i Juni hos Power, blir ju något besviken om jag inte får det på fredag.

Skulle råda dig att kolla med deras kundtjänst. I värsta fall boka om hos någon säkrare leverantör.

Galet att nya Pokémon släpps nu i veckan! Jag var inne på köp men då det bara är Pokémon Blue jag spelat nämnvärt vill jag invänta mer intryck (och tid, blir ganska lång julledighet i år ).
Spelet ser riktigt underbart ut, kan rent av bli årets tyngsta spelsläpp ändå. Bortsett från Pokémon Go så är väl ändå Sword/Shield det största steget utvecklingsmässigt någonsin?

Håller tummarna för smidig leverans!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gen 3 till 4 var klart längre utvecklingstid men gissningsvis större utveckling då onlinesystemen lades till.
Inte sett så mycket spoilers (2 senaste releaserna räckte trailers för att du skulle veta om 98% innan i princip), men verkar sakna minst en större feature som varit standard i många år,.

Så mer än grafiskt (och att nu alla pokemon blir spelbara då man får verktyg att modifiera dem ingame) har jag inte sett att de förnyat sig.

Gillar dock formulan och ny pokemon generation är alltid det största nöjet inom spelandet för min del.
Med det sagt så har trpr det var Masuda kommenterat färre pokemon som enndel i prioritering för nya features, exp share alltid på går ju med i den riktningen så hoppas på ett ordentligt postgame, vilket vi inte haft sen gen 5 black och white 2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skulle råda dig att kolla med deras kundtjänst. I värsta fall boka om hos någon säkrare leverantör.

Galet att nya Pokémon släpps nu i veckan! Jag var inne på köp men då det bara är Pokémon Blue jag spelat nämnvärt vill jag invänta mer intryck (och tid, blir ganska lång julledighet i år ).
Spelet ser riktigt underbart ut, kan rent av bli årets tyngsta spelsläpp ändå. Bortsett från Pokémon Go så är väl ändå Sword/Shield det största steget utvecklingsmässigt någonsin?

Håller tummarna för smidig leverans!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig fatta de som ska tracka kundtjänst om när drar order kommer. Kommer när det kommer. Ser inte ut att gå att få tag på någon ändå, vinet skulle minst bli 200:- dyrare då jag bokade för 999:-. Men jag hoppas de får in den i tid att kunna skicka ut till på fredag.

Fredags release är ju lite korkat egentligen.

Permalänk
Medlem

Bokat uthämtning av Pokemon Shield på fredag. Får se vad en gammal Gen 1-3 nörd kan få ut av detta

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag är redan övertygad. Men, jag är också för första gången intresserad av den mer tävlingsinriktade delen av Pokemon. Hur det har fungerat i de äldre spelen vet jag inte, men jag kommer bli lite besviken om det inte blir bra i de nya.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Jag har aldrig fatta de som ska tracka kundtjänst om när drar order kommer. Kommer när det kommer. Ser inte ut att gå att få tag på någon ändå, vinet skulle minst bli 200:- dyrare då jag bokade för 999:-. Men jag hoppas de får in den i tid att kunna skicka ut till på fredag.

Fredags release är ju lite korkat egentligen.

Just ja! Läste meddelandet igår men missade svara.

Power skickar säkert i tid men hur just Bring fixar detta är mer osäkert. I mitt fall förra veckan hämtade Bring upp spelet strax efter lunch torsdag men innan de lämnat in spelet på mitt utlämningsställe så var detvlunchtid onsdag.
Visst kommer leveransen när den kommer men en förbokning bör komma i tid. Jag har själv tänkt kolla med dom om de tänkt erbjuda andra leveransmöjligheter, bara Bring är inte bra och då speciellt saker som behöver komma i tid.

Fredagar fungerar fint så länge det inte är något som skickas. Men då tycker jag nog ändå att senast torsdag är bättre. Eller också att leveranser börjar utföras hela veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thornblom:

Jag är redan övertygad. Men, jag är också för första gången intresserad av den mer tävlingsinriktade delen av Pokemon. Hur det har fungerat i de äldre spelen vet jag inte, men jag kommer bli lite besviken om det inte blir bra i de nya.

Jag har inte kollat recensioner än själv men såg att de började dyka upp. Bryr mig personligen lite vad enstaka recensenter tycker utan mer hur flera av de tycker. Blir Pokémon även här men troligen vid jul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Just ja! Läste meddelandet igår men missade svara.

Power skickar säkert i tid men hur just Bring fixar detta är mer osäkert. I mitt fall förra veckan hämtade Bring upp spelet strax efter lunch torsdag men innan de lämnat in spelet på mitt utlämningsställe så var detvlunchtid onsdag.
Visst kommer leveransen när den kommer men en förbokning bör komma i tid. Jag har själv tänkt kolla med dom om de tänkt erbjuda andra leveransmöjligheter, bara Bring är inte bra och då speciellt saker som behöver komma i tid.

Fredagar fungerar fint så länge det inte är något som skickas. Men då tycker jag nog ändå att senast torsdag är bättre. Eller också att leveranser börjar utföras hela veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart i landet bor du? Jag bor i Stockholm, Bring har fungerat snabbt tidigare, enda som varit segt är Schenker för mig. Men PostMord hade faktiskt varit att föredra. Får se hur det urartar sig om de skickar imorgon, för har inte fått något om det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tips; köpte en Nintendo Switch Lite för strax under 2300 hos CDON (med kod på hemsidan).

Fått hem Switch Lite:en nu, och ganska nöjd generellt sätt. Tycker om att den inte är lika tung att ha handhållen längre tider (spelade mest handhållet med min fullstora Switch). Gillar också knapparna lite bättre, och älskar att den har ett klassiskt styrkors (som faktiskt är Nintendos egna uppfining, och som jag verkligen saknat på de stora Switcharna).

Nu till en fråga; lyckades föra över spelsaves/spelstatus "manuellt" från min stora Switch till den lilla, men det är ju rätt bökigt och tidsödande att behöva göra varje gång man vill byta (ibland är det ändå kul att kunna köra vissa spel på stora Switchen kopplad via docka till min 60":are).

Finns det verkligen inget automatiskt "cloadsave" för Switch (eller bättre sätt att synka spelstatus/saves)?

Fungerar ju så enormt smidigt på Steam, Xbox, mm, och hade hoppats att det nu med Lite-modellen även hade kommit till Nintendo!

Annars jättenöjd med min nya Lite (supersnygg i den gråa färgen med vita knappar), men detta måste verkligen lösas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@martinot: jag har länkat två konsoler till varandra. På det sättet kan vi testa olika testspel på olika konsoler till Switch. Men jag kan inte köra online om den länkade spelar på mitt länkade konto.

Fungerar perfekt när den ena konsolen kraschade jag kunde återställa spelet och starta på ett ställe innan kraschen. Vi måste rapportera buggar och kraschar till spelutvecklarna, därför är det smidigt med två konsoler.

Permalänk
Medlem

Min magkänsla säger att en ny Nintendo Direct kommer snart. Hoppas på överraskningar från Nintendo.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan