Högljud dator. Hur kan jag göra för att tysta ner den?

Permalänk

Högljud dator. Hur kan jag göra för att tysta ner den?

Tjenare!

Jag har haft min nya dator i ungefär två månader nu och tycker nu att den är lite väl högljud och behöver lite hjälp med att få tyst på den. Hur borde jag gå till väga för att göra den tystare?

Den enklaste metoden jag kan komma på är att ändra på fläktkurvan men behöver i så fall hjälp med det. Vågar mig inte på att ändra den själv.

Sen har jag också en AIO liggandes som jag inte installerat än. Den borde väll göra allt lite tystare eller?

Finns det något annat man kan göra för att tysta ner det?

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? Komponenter, kylare, låda, fläktar mm?

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Vad är det för dator? Komponenter, kylare, låda, fläktar mm?

Oj ursäkta! Glömde lista upp allt det

Cpu 3700X med stock kylaren
Gpu RTX 2060 (non super)
Chassi phanteks p400
2 fläktar in 2 ut

Behöver ni veta nått mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson:
Har du öppnat upp lådan för att kunna lokalisera vilken fläkt det är som låter mest? Då vet vi vad som kan bytas ut, eller skruva på hastigheten.
Är Grafikkortet med en fläkt? De är nästan alltid vara högljudda.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Oj ursäkta! Glömde lista upp allt det

Cpu 3700X med stock kylaren
Gpu RTX 2060 (non super)
Chassi phanteks p400
2 fläktar in 2 ut

Behöver ni veta nått mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen fara! När är det som datorn väsnas? När du belastar den eller är den högljudd oavsett?

Mekaniska diskar eller SSD, eller båda? Mekaniska diskar ger ifrån sig en del vibrationer som kan låta lite.

Jag har ingen aning om hur tyst stockkylaren till 3700X ska vara, här på Sweclockers byter många ut stockkylaren inte bara för att överklocka utan även för lägre ljudnivåer. T.ex. till en Noctua.

Stockkylare på 2060 också? Om ja, kan vara läge att byta kylare. Om nej, vilken tillverkare och modell?

Nätagg?

Permalänk

@Tawen Jag misstänker att det är fläktarna där bak som låter allra mest. Samt är cpu kylaren rätt högljud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@Tawen Jag misstänker att det är fläktarna där bak som låter allra mest. Samt är cpu kylaren rätt högljud

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda hem ett program likt MSI afterburner och ställ på Auto.
Då kommer ju fläktarna inte maxa i windows tex. utan kommer maxas när det krävs.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Ingen fara! När är det som datorn väsnas? När du belastar den eller är den högljudd oavsett?

Mekaniska diskar eller SSD, eller båda? Mekaniska diskar ger ifrån sig en del vibrationer som kan låta lite.

Jag har ingen aning om hur tyst stockkylaren till 3700X ska vara, här på Sweclockers byter många ut stockkylaren inte bara för att överklocka utan även för lägre ljudnivåer. T.ex. till en Noctua.

Stockkylare på 2060 också? Om ja, kan vara läge att byta kylare. Om nej, vilken tillverkare och modell?

Nätagg?

Den är främst högljud under belastning men jag tycker den är onödigt högljud vid idle också

Har endast en ssd så inget ljud därifrån. Funderar dock på att skaffa en hdd.

Ingen stock kylare utan har en Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6GB

Nätagget är en corsair RM650x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv en 3700X med stock kylare och den låter som ett as!!
I BIOS hade jag olika fläktkurvor bl.a. "full fart", silent och manuel.
"Full fart" hjälpte mig att idnetifiera vilket läte som var CPU fläktens och hur högt den kan låta som mest.
Silent är ok men inte så tyst. Jag kör den på manual, dock så får man avväga/justera detta mot temp och om fläkten hamnar i ett läge där den går upp och ner hela tiden. Det kan vara ännu mer irriterande.

AIO borde vara bättre, har dock ingen erfarenhet så kan inte säga till 100%

Grafikkortet låter mest i hela lådan, i alla fall när man spelar. Inte så mycket du kan göra då kylning behövs.
Ett alternativ är att minska volten och på så sätt sänka temperaturen och därav fläktljudet.

Låter datorn mycket även när du inte spelar?

Permalänk
Skrivet av Stuffe:

Jag kör den på manual, dock så får man avväga/justera detta mot temp och om fläkten hamnar i ett läge där den går upp och ner hela tiden. Det kan vara ännu mer irriterande.
Låter datorn mycket även när du inte spelar?

Det där om att den går upp och ner helatiden är precis det jag stör mig på mest! I idle så går den upp och ner i rpm hur mycket som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@Tawen Jag misstänker att det är fläktarna där bak som låter allra mest. Samt är cpu kylaren rätt högljud

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för chassi-fläktar?

Det finns 2 olika typer av fläktar. De med högt statiskt tryck (för att blåsa igenom flänsar) och de med högt luftflöde (för att flytta stora mängder luft utan någon större motstånd).

Tror inte dessa låter så mycket, men om de gör det så sänk varvtalet i BIOS om de är anslutna till moderkortet. Annars får du byta ut dem till 800-1500 RPM fläktar skapta för att skyffla stora mängder luft.

Permalänk

@Stuffe: Har ingen aning tyvärr.. Fläktarna som är bak fick jag tillsammans med AIOn som jag fick på köpet med mitt moderkort. Så har ingen aning vad de är för typ av fläktar..

EDIT: De som är fram är en stock fläkt som kom tillsammans med chassit och den andra är en be quiet silentwing 2 eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Det där om att den går upp och ner helatiden är precis det jag stör mig på mest! I idle så går den upp och ner i rpm hur mycket som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha!
Jag satte min kurva på så lågt varvtal som jag kunde mellan 0-40°C-ish.

Idle kommer aldrig att gå över 40 och i tyngre användning kommer den aldrig gå under 50. typ...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mr_Mattson:

Det där om att den går upp och ner helatiden är precis det jag stör mig på mest! I idle så går den upp och ner i rpm hur mycket som helst.

Det där är fläkten på processorkylaren. Du kan (om ditt moderkort stöder det) sätta en fördröjning på hurpass snabbt fläkten spinner upp eller ner, alternativt justera fläktkurvan så att fläkten spinner på lägre varvtal vid en högre temperatur än tidigare, och därmed inte spinner upp och ner så frekvent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@Stuffe: Fläktarna som är bak fick jag tillsammans med AIOn som jag fick på köpet

Dessa är "high static pressure" de har oftasts lite mer böjda blad, fler blad och kan rotera rättså bra.
Inte optimala för chassi fläktar. Inte för att de skadar men de kan nog låta lite mer ja.

Permalänk
Medlem

Fick en 120mm med phanteks p300 som var lite högljudd,
Installerade ett par 140mm och satte den till att stå still tills 50-55 grader.

Men jag gissar att din cpu gärna boostar när du spelar, AIO kanske inte är så dumt men med en jämn konstant fläkt hastighet .

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är fläkten på processorkylaren. Du kan (om ditt moderkort stöder det) sätta en fördröjning på hurpass snabbt fläkten spinner upp eller ner, alternativt justera fläktkurvan så att fläkten spinner på lägre varvtal vid en högre temperatur än tidigare, och därmed inte spinner upp och ner så frekvent.

Fördröjd/trögare justering är bra!

Skrivet av pacc:

Fick en 120mm med phanteks p300 som var lite högljudd,
Installerade ett par 140mm och satte den till att stå still tills 50-55 grader.

Men jag gissar att din cpu gärna boostar när du spelar, AIO kanske inte är så dumt men med en jämn konstant fläkt hastighet .

Men trapp-liknande fläktkurvor (med lite lutning på högre temp) är lättare att fixa.

Allt beror på temp-spann idle/full load och ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av twit:

Det där är fläkten på processorkylaren. Du kan (om ditt moderkort stöder det) sätta en fördröjning på hurpass snabbt fläkten spinner upp eller ner, alternativt justera fläktkurvan så att fläkten spinner på lägre varvtal vid en högre temperatur än tidigare, och därmed inte spinner upp och ner så frekvent.

Skrivet av Stuffe:

Fördröjd/trögare justering är bra!

Hur fixar man fördröjning då? Har inte hört talas om det innan

Permalänk
Medlem

Man ställer in en kurva i ett fläktstyrningsprogram (kan finnas i BIOS) eller som 3e parts programvara tex Asus Ai Suite.

Jag kör Asus Ai Suite och efter att ha kalibrerat fläktarna så har jag bra kylning och en i princip knäpptyst dator!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk

@Stuffe @twit @HiGrip Tack för förslaget!! Testade Ai suite och nu är datorn tystare än någonsin! Det hjälpte verkligen mycket! Nu är det bara att göra lite benchmarking och titta på vad jag får för temps. Något som jag inte gjort tidigare.. Några tips?

Permalänk
Medlem

Cinebench R20 för multi och single thread test.
Måste dock clicka i menyn för att hitta/öppna single thread test-läget.

Har läst att upp till 80°C ska fortfarande vara OK. Har svårt att köpa detta då jag är van vid max 52 med min gamla PC
Tycker min 3700X har ett eget liv, med en idle temp på 42-54 så känns det som att den har något för sig hela tiden.
Jag måste själv kolla runt lite på nätet för att se vad folk får för resultat med andra kylare och vad deras temp ligger på.

Permalänk

@Stuffe hur gör man för att få average temps på sin cpu? Vill jämnföra stock kylaren med min AIO och se vilken som ger bästa temps och performance

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: Finns många program för det. AMD's Ryzen master, GPU-Z (har äntligen lagt till CPU temp), HWinfo64.

I GPU-z kan man klicka på temp:n och få min, max, avg.

Detta är min avg. av 44-66

Permalänk

@Stuffe Tack! Måste man hitta egna saker att belasta datorn med om man vill se avg temps under load?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: Nä, beror lite på vad du är ute efter.
Om du vill se max temp så måste du pressa CPU:n till 100% och då krävs ett benchmark program som syntetiskt sätter CPU:n i arbete (samt att det spottar ut ett världe för att mäta prestanda mot andra CPU:er).
Finns också program kallade "burn-in" eller "torture test" som bara är till för att dra ström och köra skiten ur den. Avg. kommer då att vara nära max.

Har inte gjort det på länge, nöjer mig med Cinebench R20. Tidigare körde jag OCCT och vet att många kör Prime95.
De två sistnämnda är stabilitetstest. Jag tror inte din dator kommer brinna upp, men om du aldrig kört ett test eller om du nyligen ändrat något så kan det vara smart att inte starta och gå iväg
Folk använder även dessa program för att test stabilitet efter överklockning och låter dem gå i upp till 24 timmar (i alla fall Prime95).

Du vill ju bara kolla temp och kylkapacitet så ett par minuter räcker, man ser snabbt när graderna börjar stanna av. Sen kan du självklart kolla temp:n under vardagligt bruk, så som i word, desktop idle, spel och andra program.

Överlag är det min och max du vill ha koll på, då avg. inte säger så mycket utan max och min.