Gamingdator (20tn Kr) + Datorskärm (3-5tn Kr)

Permalänk
Medlem

Gamingdator (20tn Kr) + Datorskärm (3-5tn Kr)

Hej, detta blir min första dator som jag köper och jag vill helst ha något som varar 3-5 år.

Dator (20 000kr)

Syfte:

- Onlinespel (GTA Online, Red Dead Online, Esports-liknande spel)

- Krävande spel på högsta/höga inställningar med bra FPS (Cyberpunk 2077, Watch Dogs: Legion, Halo Infinite)

- Videoredigering av små filmer

Annat:

- Uppgraderingsbart
- Tystnad spelar ingen roll, men alltid en fin bonus
- AMD eller Intel spelar ingen roll
- Jag vet inte hur man överklockar

Datorskärm (3-5000kr)

Också behöver jag rekommendationer på passande datorskärm. HD (1080) räcker för mig (om det sparar pengar) men om ni kan tänka er något bättre med min budget, föreslå gärna. Så länge kraven mötts.

/Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceotope:

Hej, detta blir min första dator som jag köper och jag vill helst ha något som varar 3-5 år.

Dator (20 000kr)

Syfte:

- Onlinespel (GTA Online, Red Dead Online, Esports-liknande spel)

- Krävande spel på högsta/höga inställningar med bra FPS (Cyberpunk 2077, Watch Dogs: Legion, Halo Infinite)

- Videoredigering av små filmer

Annat:

- Uppgraderingsbart
- Tystnad spelar ingen roll, men alltid en fin bonus
- AMD eller Intel spelar ingen roll
- Jag vet inte hur man överklockar

Datorskärm (3-5000kr)

Också behöver jag rekommendationer på passande datorskärm. HD (1080) räcker för mig (om det sparar pengar) men om ni kan tänka er något bättre med min budget, föreslå gärna. Så länge kraven mötts.

/Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack för dem snabba svaren, men svårt att avgöra mellan dessa två.

Vilken är skillnaden mellan dessa två byggen? Alltså fokuset?

Den största skillnaden verkar ligga i hur ni fördelat RAM, CPU och grafikkortet.

Och datorskärmen, vad är skillnaden på AQ och BQ? Och är den skillnaden värd dem extra 600kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceotope:

Tack för dem snabba svaren, men svårt att avgöra mellan dessa två.

Vilken är skillnaden mellan dessa två byggen? Alltså fokuset?

Den största skillnaden verkar ligga i hur ni fördelat RAM, CPU och grafikkortet.

Och datorskärmen, vad är skillnaden på AQ och BQ? Och är den skillnaden värd dem extra 600kr?

Skilllnad I skärmar är att den ja valt har ips och hans inte har de ips innebär bättre bild färger etc.

Avseende våra byggen min ligger på fokus processor och hans på grafik skiljer 10proxent mellan mitt grafikkort och hans, mitt chassi är ljuddämpat sert är inte hans, mitt kommer med dubbla ram minnes mängden och ja har valt en bättre kylare

Hans nätaggregat är snäppet vassare en de ju svalt han verkar ha lagt alla fokus på att få med 2080 super skulle spontant säga att mitt bygge är mycket mer frsmtidssäkert med dubbla ram och bättre CPU med tanke på hur snabbt gpu marknaden utvecklas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Skilllnad I skärmar är att den ja valt har ips och hans inte har de ips innebär bättre bild färger etc.

Avseende våra byggen min ligger på fokus processor och hans på grafik skiljer 10proxent mellan mitt grafikkort och hans, mitt chassi är ljuddämpat sert är inte hans, mitt kommer med dubbla ram minnes mängden och ja har valt en bättre kylare

Hans nätaggregat är snäppet vassare en de ju svalt han verkar ha lagt alla fokus på att få med 2080 super skulle spontant säga att mitt bygge är mycket mer frsmtidssäkert med dubbla ram och bättre CPU med tanke på hur snabbt gpu marknaden utvecklas

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föredrar ditt bygge just nu.

Tror du att du skulle kunna sätta ihop så att alla delar är från en och samma affär? Inet, kanske? Jag skulle vilja göra det själv men jag kanske råkar välja fel delar.

Permalänk
Viking

@iceotope: Du kan ju bara dubbla ram-minnena på mitt bygge så blir det mycket bättre och fortfarande billigare. Du kommer att få mycket bättre fps eftersom ryzen 7 och 9 knappt ger någon skillnad i fps.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

@iceotope: Blir bara 150kr extra om du köper allt detta från bara Webhallen

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@iceotope: Blir bara 150kr extra om du köper allt detta från bara Webhallen
https://komponentkoll.se/bild/iIyje.png

Blir det mer eller mindre lika framtidssäkert då?

Hur är den chassit du valt? Är den bättre då? Eller samma sak?

Och kylaren. Är Sifris bättre men din tystare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@iceotope: Det är svårt att säga om det blir mer framtidssäkert. Inget spel inom några år kommer nog ha användning för över 8 kärnor. Så för gaming så skulle jag säga att det blir mer framtidssäkert.
Chassit får du ju välja själv eftersom det är du som kommer se din dator. Det jag valde funkar ju, men har nog inte den bästa kvalitén. Så det kan du ju byta till något snyggt.
Jag vet inte vilken kylare som är bättre. Många väljer ju en Artic Freezer men har själv inge erfarenhet av den. Eftersom du inte överklockar så funkar nog kylaren jag valde helt utmärkt

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@iceotope: Det är svårt att säga om det blir mer framtidssäkert. Inget spel inom några år kommer nog ha användning för över 8 kärnor. Så för gaming så skulle jag säga att det blir mer framtidssäkert.
Chassit får du ju välja själv eftersom det är du som kommer se din dator. Det jag valde funkar ju, men har nog inte den bästa kvalitén. Så det kan du ju byta till något snyggt.
Jag vet inte vilken kylare som är bättre. Många väljer ju en Artic Freezer men har själv inge erfarenhet av den. Eftersom du inte överklockar så funkar nog kylaren jag valde helt utmärkt

Om jag tar din lista men byter ut 3700 mot 3900 då? Om jag har råd med det, skulle det bli bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@iceotope: Har du pengarna så blir det ju självklart bra. Men jag tror inte att du behöver det egentligen, men det kan ju vara kul att ha. Sen tycker jag att du ska byta chassit jag valde, ett NZXT eller be quiet kanske?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@iceotope: Har du pengarna så blir det ju självklart bra. Men jag tror inte att du behöver det egentligen, men det kan ju vara kul att ha. Sen tycker jag att du ska byta chassit jag valde, ett NZXT eller be quiet kanske?

Ser det här bra ut?

Själv undrar jag om allting får plats i chassit (fläktar, mm.).
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceotope:

https://komponentkoll.se/bild/twCQL.png

Ser det här bra ut?

Själv undrar jag om allting får plats i chassit (fläktar, mm.).
Skickades från m.sweclockers.com

Kör inte på den CPU kylaren den är inte ens bra byt ut till den i mitt bygge avseende grafikkort nej de är inte värt att lägga ut 2500kr extra för 10 procents skillnad

Avseende CPU kolla bara på de som har i5or nu de har alla problem med sina processorer eftersom de saknar HT så tro mig bättre satsa på en bättre CPU och uppgradera gpu i framtiden istället du tjänar mer på de

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Kör inte på den CPU kylaren den är inte ens bra byt ut till den i mitt bygge avseende grafikkort nej de är inte värt att lägga ut 2500kr extra för 10 procents skillnad

Avseende CPU kolla bara på de som har i5or nu de har alla problem med sina processorer eftersom de saknar HT så tro mig bättre satsa på en bättre CPU och uppgradera gpu i framtiden istället du tjänar mer på de

Jag vill köpa allt från Webhallen och dem hade inte ditt rekommenderade chassi och inte din kylare heller. Så om du kan hitta något bättre på deras hemsida så skulle jag uppskatta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceotope:

Jag vill köpa allt från Webhallen och dem hade inte ditt rekommenderade chassi och inte din kylare heller. Så om du kan hitta något bättre på deras hemsida så skulle jag uppskatta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Kylare lite dyr men en av de bästa
https://www.webhallen.com/se/product/264774-Noctua-NH-D15-SE-...

Chassi
https://www.webhallen.com/se/product/283557-Fractal-Design-Me...

Permalänk
Medlem

Så här ungefär? De hade inte ditt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som om gaming är i huvudsäte. Jag tror inte du kommer märka skillnad mellan en 3700x och en 3900x med tanke på vad du skriver. Då lägger jag hellre krut på grafikkortet. Chassiet och kylare är valt för att få ut max prestanda utan en massa oljud. Finns dessutom massa platser kvar för fler fläktar efter vart, men de kommer du inte behöva. Jag har också sett så mycket strul med B450 och 3xxx serien nu att jag hellre skulle satsat på x570 med en gång. Bra pris just nu på Msi Pro.

Skärmen kan diskuteras, men det är en kanonskärm med 240hz. Är du van med TN sedan tidigare går det utmärkt. Man får 27" IPS 144hz till någon tusenlapp mer. Nu kommer det 24" IPS 240hz vilken dag som helst till liknande priser, så jag rekommenderar att vara lite kall med skärm om du kan. Minnet är känt att fungera mycket bra på x570. Micron E die är the wonder till AM4.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceotope:

https://komponentkoll.se/bild/ptOoU.png

Så här ungefär? De hade inte ditt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

A Jag hade gjort så:) tror tom webbhallen monterar gratis just nu så de bara köra och de har visste de moderkortet

https://www.webhallen.com/se/product/306495-MSI-B450-Gaming-P...

Permalänk

Kan rekommendera denna skärm: https://www.webhallen.com/se/product/295698-MSI-Optix-MAG271C...

Den är 1440. Den är också precis under 5k men har fått väldigt bra betyg. Väldigt bra färger, bra motion, lågt input lag, bra refreshrate etc. Inte mycket att klaga på när den ska användas för spel. Även mysigt med 1440p och bra färger om du ska hantera bilder och videos som du nämner.

Permalänk
Viking
Skrivet av marcusOCZ:

https://komponentkoll.se/bild/wVYpY.png

Ser ut som om gaming är i huvudsäte. Jag tror inte du kommer märka skillnad mellan en 3700x och en 3900x med tanke på vad du skriver. Då lägger jag hellre krut på grafikkortet. Chassiet och kylare är valt för att få ut max prestanda utan en massa oljud. Finns dessutom massa platser kvar för fler fläktar efter vart, men de kommer du inte behöva. Jag har också sett så mycket strul med B450 och 3xxx serien nu att jag hellre skulle satsat på x570 med en gång. Bra pris just nu på Msi Pro.

Skärmen kan diskuteras, men det är en kanonskärm med 240hz. Är du van med TN sedan tidigare går det utmärkt. Man får 27" IPS 144hz till någon tusenlapp mer. Nu kommer det 24" IPS 240hz vilken dag som helst till liknande priser, så jag rekommenderar att vara lite kall med skärm om du kan. Minnet är känt att fungera mycket bra på x570. Micron E die är the wonder till AM4.

Tycker också att han ska gå med ett 2080 super. Men @sifri försöker övertala honom att gå med ett 2070 super.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av iceotope:

https://komponentkoll.se/bild/ptOoU.png

Så här ungefär? De hade inte ditt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Välj ett 2080 super. Eftersom du köper en 1440p 165Hz skärm så är det bra att du säkrar att du får ca 150 fps i alla spel också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk

Förmodligen en dum fråga men kan man förvänta sig ändringar på gpu priser i och med lanseringen av google stadia? Vad är syftet med att betala så mycket för ett grafikkort om google stadia kan göra den beräkningen för 10 dollar / månad?

Permalänk
Medlem

Tror du lägger för mycket vikt i vad Stadia klarar av. Ett vanligt spel på high, till exempel PUBG, har en bandbredd på 80-140 mb/s, i 1080p och med vanligt stereoljud i 44.1k (osäker på codec). Bortimot 35% mer bandbredd i 1440p. Lägg till en delay och input lag från helvete och jag tror inte folk kan räkna spela annat än minecraft.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Viking

Det är överklockat i den videon...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ jag valde ditt chassi och moderkortet som du sa skulle spara mig problem

Jag valde @Hyperhorn s datorskärm, den verkade mest balanserad. Jag får nöja mig med 144hz och skaffar en andra skärm på 240hz i framtiden.

@Donnerstal Jag satte in en 2080 Super.

Också: Håller på att kolla på olika 2080 grafikkort hos Webhallen. Om jag ska gå med en 2080 hos Webhallen, vilken är en riktig prisvärd en (om nu allting ska hållas inom 30tn Kr gränsen)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jädrar i havet vilken pc! Tänk på att du förmodligen behöver ett AM4 kit till kylaren.

https://www.komplett.se/product/914745/datorutrustning/datork...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Minnet är känt att fungera mycket bra på x570. Micron E die är the wonder till AM4.

Jag råkade missa den här delen av din respons så jag tog inte hänsyn till informationen. Jag återkommer på dessa punkter snart.

Och, nej, jag kommer inte behöva kitet, men uppskattar din hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com