Är detta emballage rimligt? - Proshop

Är detta emballage rimligt? - Proshop

Ett grafikkort, värde ca 6500kr idag - är det rimligt att Proshop skickar förpackningen i vad som liknar presentpapper?
Noll bubbelplast eller emballage att tala om. Efter att ha läst deras returpolicy så vågar jag knappt öppna förpackningen.
Vad tycker ni?
https://imgshare.io/image/mDv2F
https://imgur.com/a/kGvExf8

Länkarna funkar inte.

https://imgur.com/upload?beta

@kapisch: Ett ögonblick
Edit: Fixat

Kort svar: Ja

Ja varför inte?

Det är ju inte som så att kortet ligger löst i påsen.

Säger som ovan, kort svar så är det inte orimligt.

Jag personligen hade dock inte gjort så men vet att flera butiker snålar in på packmaterial eller så är det för att man tänker på miljön vad vet jag.

Vad är problemet egentligen? Har lådan till grafikkortet några skador? Om det har det så kontakta Proshop innan du öppnar det, har det inte några synliga skador så är det ju inga problem med allra största sannolikhet

Bara jag som fick en varning om erotiskt innehåll på imgur länken?

Skickades från m.sweclockers.com

@PsyCor:
Problemet är väl att deras returpolicy säger att kunden står för risken vid tillbakaförsändelser. Det är helt vrickat att dem kan skicka ett så dåligt emballerat paket och sedan kräva att kunden ska paketera det ordentligt vid retur.
Men jag kanske är ute och cyklar.
Det är små skarv och bucklor på paketet som indikerar att det utsatts för tryck. Eftersom grafikkortet inte heller verkar sitta helt fast på insidan så blir jag paranoid.

@Tobitheo: Dåligt emballerade paket kanske är lite porrigt?

Hur skulle man annars packa? En stor kartong med bubbelplast som GPU-kartongen kan ligga i?

Skickades från m.sweclockers.com

@evirob: Ja, det vore väl rimligt för elektronik vid värde av 6500 kr?
Jag har aldrig fått ett grafikkort levererat utan bubbelplast från tex. inet.

Skrivet av Thorvald:

@PsyCor:
Problemet är väl att deras returpolicy säger att kunden står för risken vid tillbakaförsändelser. Det är helt vrickat att dem kan skicka ett så dåligt emballerat paket och sedan kräva att kunden ska paketera det ordentligt vid retur.
Men jag kanske är ute och cyklar.
Det är små skarv och bucklor på paketet som indikerar att det utsatts för tryck. Eftersom grafikkortet inte heller verkar sitta helt fast på insidan så blir jag paranoid.

De har alltså samma returpolicy som alla andra företag?

Risken när de skickar paketet till dig ligger ju hos dem. Antar de gjort en kostnadsanalys, packmaterial vs trasiga grafikkort.

Sen är det ju upp till dig när du skickar tillbaka det ifall du vill ta samma risk som Proshop .

Skrivet av Thorvald:

@evirob: Ja, det vore väl rimligt för elektronik vid värde av 6500 kr?
Jag har aldrig fått ett grafikkort levererat utan bubbelplast från tex. inet.

Där har du anledningen till att proshop är billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är rimligt.

@guermantes: Tack, trådens första bra argument
Jag håller med.
Edit: Kan folk sakligt argumentera till VARFÖR det är rimligt?

Senast redigerat 2019-11-06 15:14
Skrivet av Thorvald:

@guermantes: Tack, trådens första bra argument
Jag håller med.
Edit: Kan folk faktiskt sakligt argumentera till VARFÖR det är rimligt?

För att förpackningen klarar av det?

Problemet är ju om man vill ha en förpackning som inte har skador alls, om man vill sälja kortet vidare eller om man gillar att ha förpackningen i bokhyllan.

@filbunke: Förpackningens tillstånd är inte jätteväsentligt för mig, det som jag tycker är märkligt är deras egna krav på retur vs. hur dem själv paketerar känslig elektronik.

Som ovan skriver, den grundläggande förpackningen för grafikkortet klarar av en normal frakt utan att det ska behövas extra kartong och bubbelplast.

Kortet i lådan är omringat av skyddande material och själva kortet ligger i en antistat-påse.

Har lådan sen utsatts för några "extrema" krafter som fall från högre höjder, stora klämskador eller liknande som kan orsaka att kortet i lådan har tagit skada så hade du märkt det annat än "små skarv och bucklor" som du uttrycker det.

Med tanke på materialet i lådan så ska det mycket till om det ska ha orsakats skada och det inte syns mer än så på ytterhöljet.

Fungerar kortet?

Skrivet av Thorvald:

@filbunke: Förpackningens tillstånd är inte jätteväsentligt för mig, det som jag tycker är märkligt är deras egna krav på retur vs. hur dem själv paketerar känslig elektronik.

Fast det är inte märkligt. De är ett stort företag med erfarenhet av att skicka saker och varje produkt de skickar ut tar de en uträknad risk i samarbete med det fraktföretag som ska transportera paketet. Kostnaden för skador måste vara mindre än kostnaden för extra material och tid det tar att packa det om de skippar det.

Och skulle det mot förmodan komma trasigt till dig så finns det försäkringar och lagar som styr att du inte blir lidande utan du kommer isåfall få en ny produkt.

Om du ska skicka tillbaka en produkt för säg ångerrätt så är det du som ska se till att paketera det på ett sådant sätt och betala för fraktförsäkring (vilket många gånger ingår om du inte snålar) att produkten inte kommer fram skadad och då är det inte orimligt att det är ditt ansvar.

Du har all möjlighet att paketera det på exakt samma sätt som Proshop gjort och sen inte snåla utan se till att välja fraktsätt som inkluderar någon slags försäkring som täcker värdet på produkten ifall den skulle komma fram skadad.

Ok då vet jag vad sweclockers tycker, intressant ;-). Håller inte riktigt med dem flesta att det är en tillräcklig förpackning för att säkerställa integriteten av grafikkortet eftersom att det inte sitter fast inne i paketet.
Så här säger min juristkompis på konsumentverket via chatt för den som är intresserad:
"
Alltså företaget står ju risken för försändelsen fram tills du tar emot den, så det vore ju bara dumt att använda lite emballage
När du skickar tillbaka står du för risken, men de kan inte kräva en viss mängd emballage. Huvudsaken att varan är intakt vid ankomst
Alltså i princip skulle du ju kunna skicka tillbaka i exakt samma emballage, men jag skulle råda dig att bättra på lite 🙂 då blir de säkert mindre benägna att hävda att paketet skadats vid återsändandet, dvs då du bär risken.
"
Det var det, kanske inte så mycket om förpackningen i sig men ger lite insikt om risk.
Slutar svara på tråden nu, tack för input!

Köpte en ThinkPad från proshop. Paketerades på samma sätt dvs laptopens kartong med lite täckpapp runt. Då det var en del döda pixlar på skärmen så skickade jag tillbaka datorn på samma vis och det fungerade utan problem. Fick en helt ny laptop som inte hade några problem, denna paketerades även den på samma vis. Tycker att emballaget var rimligt men man har väl fått andra varor paketerade på bättre sätt från andra butiker i för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Emballaget räcker, kartongen är till för att skydda under frakt etc. så behöves inte någon extra låda egentligen.
I lådan ligger grafikkortet skyddat av dämpningsmaterial och kan inte röra sig.

Under frakten till dig står butiken för ansvaret för varan, tills den är i din besittning. Skulle du plockat fram en helt mosad kartong och trasigt grafikkort får du en ny vara.
Vid retur står du för ansvaret för produkten tills den är i butikens besittning. Skulle den mosas är det ditt fel att den inte emballerades tillräckligt ordentligt och du får ingen ersättning. (Om du varit oaktsam i dess paketering/emballering)

Hur du väljer att emballera är ditt val, du kan skicka enbart kartongen, eller välja att lägga kartongen i en ytterligare kartong bland annat, om du behöver skicka in kortet någon gång.

Däremot skulle jag själv betalat lite extra för att få ett ordentligt emballage, med tanke på Postnords pakethantering.

Senast redigerat 2019-11-06 15:51

@Brainsplitter: Tack för bra svar & input!

Har du ens tänkt på hur grafikkorten fraktas till återförsäljaren? Inte paketeras varje lådan i en låda med bubbelplast runt sig.

Grafikkortet sitter löst i lådan? Ja det är väl inte Proshops fel precis. Då spelar det inte heller så stor roll hur Proshop paketerar den.

Vad är egentligen problemet? Är det DOA så får väl det RMA:s till Proshop så får de stå för kostnaden.

Men kan hålla med att det är lite fattigt paketerat jämfört med andra återförsäljare. Men fungerar grafikkortet så ser jag inga problem med det. När jag sålt grafikkort så paketerar jag de så.

Senast redigerat 2019-11-06 15:01

Om grafikkortet ligger löst tillverkarens kartong så är det ju tillverkaren du ska klaga till inte Proshop. Jag har aldrig stött på att ett grafikkort inte legat ordentligt intryckt runt skumplast i sin påse... Har dock bara köpt grafikkort från MSI under de senaste åren men har sett några från Asus också då jag byggt åt andra.

Beställ en datorlåda och se om den blir packad i en större förpackning för att skydda förpackningen som datorlådan är i!?;)
De förpackningarna som korten kommer i är inte för att det är estetiskt, utan för att det är just förpackningen och ska tålas att hanteras.

Beställde en gång ett moderkort från Proshop, och det kom löst liggande inlindat i ett lager bubbelplast i någon slags manglad makeshift-kartong utan några som helst tillbehör (förvisso bakplåt då men inget annat). Jag tänkte att det finns inte en chans att det där kortet överlevde leveransen, men det funkade felfritt som tur var. Beställer inte från Proshop efter det dock

Kortet har redan emballage som klarar av transport, det teleporterades ju inte till lagret liksom...

Skrivet av Thorvald:

@filbunke: Förpackningens tillstånd är inte jätteväsentligt för mig, det som jag tycker är märkligt är deras egna krav på retur vs. hur dem själv paketerar känslig elektronik.

Det är ju korrekt att paketera känslig elektronik så och skulle det mot förmodan råka ut för skador så är det bara att reklamera, alternativt meddela dem så att det finns dokumenterat om problem skulle uppstå senare. De uppmanar en att ringa, men jag skulle maila, alternativt spela in samtalet om man ringer och då också se till att det finns information (ordernr, datum, etc) så att samtalet går att tidsbestämma.

Kan inte hitta deras krav gällande retur, verkar så att man måste en order för att komma åt det.