Vita små små små prickar över hela skärmen?!

Permalänk

Vita små små små prickar över hela skärmen?!

Hej allesammans,

Jo det är så att jag fick hem min nya skärm i fredags, denna: https://www.inet.se/produkt/2215605/lenovo-legion-27-y27gq-25...

Jag har sedan första användningen märkt att det är små prickar över hela skärmen när jag kollar mot ljusa färger? Är detta något någon har råkat ut för?
Det känns typ som att man har tvättat av skärmen med en fuktig trasa och det är små prickar överallt. Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Testa en annan kabel? Gärna en som skall klara upplösningen och frekvensen du kör på din nya skärm, längden kan också spela roll.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Lämna tillbaka skärmen, du ska inte behöva undersöka fel på en helt ny skärm.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Testa en annan kabel? Gärna en som skall klara upplösningen och frekvensen du kör på din nya skärm, längden kan också spela roll.

Jag kör med DisplayPort-kabeln som följde med skärmen! Den ska klara av 240 hz i 1440p.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bigbadrobon:

Jag har sedan första användningen märkt att det är små prickar över hela skärmen när jag kollar mot ljusa färger? Är detta något någon har råkat ut för?
Det känns typ som att man har tvättat av skärmen med en fuktig trasa och det är små prickar överallt. Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Sitter prickarna i själva panelen eller i plasten framför? Det låter på din beskrivning som det är en del av anti-glansbeläggningen (ag coating).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Sitter prickarna i själva panelen eller i plasten framför? Det låter på din beskrivning som det är en del av anti-glansbeläggningen (ag coating).

Jag skulle säga i själva panelen, vad jag vet så ska inte skärmen ha någon slags anti-glansbeläggning. Jag har faktiskt trott att jag typ glömt plasten som ska täcka skärmen för, iom alla prickar, men det har jag inte. Det syns även bara i ljusa färger. Svart/grått osv ser bra ut... Jag fattar inte detta...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bigbadrobon:

vad jag vet så ska inte skärmen ha någon slags anti-glansbeläggning

https://www.lenovo.com/us/en/accessories-and-monitors/monitor...

Anti-glare | Yes

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Oj... my bad!

Gör det så ljusa färger blir helt prickiga?
Har aldrig haft något sådant...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bigbadrobon:

Gör det så ljusa färger blir helt prickiga?
Har aldrig haft något sådant...

Ja, en av effekterna är att ytan blir grynig eller prickig, vilket främst eller enbart är märkbart i ljusa partier. Hurpass grynigt det blir beror på hur ytan behandlats och hur kraftig glansreducering som eftersträvats.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Ja, en av effekterna är att ytan blir grynig eller prickig, vilket främst eller enbart är märkbart i ljusa partier. Hurpass grynigt det blir beror på hur ytan behandlats och hur kraftig glansreducering som eftersträvats.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bigbadrobon:

Jag har sedan första användningen märkt att det är små prickar över hela skärmen när jag kollar mot ljusa färger? Är detta något någon har råkat ut för?
Det känns typ som att man har tvättat av skärmen med en fuktig trasa och det är små prickar överallt. Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Låter definitivt som du upptäckt förekomsten av det matta reflexfiltret. Inte sett den specifika Lenovo-skärmen men din beskrivning av "fuktig trasa" och att det syns mot ljusa färger är typisk för matta filter med en hårdare beläggning.

I detta test har jag ett exempel på hur det kan se ut: https://www.sweclockers.com/test/27637-dell-ultrasharp-u4919d... Här är det belyst med lampan på mobiltelefonen:

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Låter definitivt som du upptäckt förekomsten av det matta reflexfiltret. Inte sett den specifika Lenovo-skärmen men din beskrivning av "fuktig trasa" och att det syns mot ljusa färger är typisk för matta filter med en hårdare beläggning.

I detta test har jag ett exempel på hur det kan se ut: https://www.sweclockers.com/test/27637-dell-ultrasharp-u4919d... Här är det belyst med lampan på mobiltelefonen:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/72322?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzIzMjIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI3Y2RjMjg4ODQ0OWZkYWI2MjgwNGE3YjI0MWU0NjA0NiJ9

Ja men så är det ju! Alldeles riktigt! Jag höll på att bli galen. Aldrig varit med om en sån skärm innan. Jag får väl vänja mig med det...

Tack för hjälpen!