Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hemmasnickrad prestandaprofil ger Ryzen 3000 rejält höjda turbofrekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Välkände överklockningsprofilen 1usmus höjer Ryzen 3000-seriens turbofrekvens med upp till 250 MHz genom en skräddarsydd prestandaprofil.

Läs hela artikeln här

Snälla, skriv ut vad standardfrekvensen vid turbo är eller hur stor procentuell skillnad +250MHz gör.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Eller så tar du och läser original-artikeln? Finns länkad i sweclockers artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Ja, det låter jättesäkert

"Security by obsurity" är dött sedan länge. Det går allderles utmärkt att göra säkra produkter med öppen källkod. Webbläsaren du använder har t. ex öppen källkod (Om du kör Pale Moon, Firefox, Basilisk, Chrome etc).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har nån aning om när idag all info kommer? Har försökt hitta info om eventuellt event eller tid men hittar inget =/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Jo det har jag läst.
Men som sagt, ingen skillnad mot tidigare med Ryzen Balanced/High

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

För min del (tuf gaming x570, 3900x) blir det riktigt dåligt resultat i cinebench r20. Cpu lägger sig på 3.6 genom hela testet =p dock spel o applikationer verkar boosta bättre. Ska kika lite mer vad det kan bero på senare, aktiverar jag PBO igen blir det bättre boosts även i cinebench

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@sniglom: Eller så tar du och läser original-artikeln? Finns länkad i sweclockers artikel.

Det är precis det eller läsa cpu-spec jag vill undvika.

Jag anser att en sammanfattande nyhet ska innehålla tillräckligt med information för att genomsnittsläsaren enkelt ska kunna bedöma om originalartikeln är läsvärd eller inte.

I detta specifika fallet tycker jag att det är storleken på prestandaskillnad som bedömer hur intressant arbetet i fråga är.

Ska man behöva läsa originalartikeln för att avgöra om man är intresserad att läsa originalartikeln, då finns det inte längre något behov av att ha sammanfattande nyheter, i så fall kan man likväl nöja sig med att bara länka med originalrubrik.

I detta fallet har man trots allt bemödat sig med att få med både grafik och andra djupare teknikaliteter, så att be om att få se hur stor överklockningen är i relativa termer anser inte jag för mycket begärt.

För mig är detta större än denna specifika nyheten, det är allt för ofta som samma språk används även i tester. +200MHz istället för att skriva exempelvis "från 2000MHz till 2200MHz" eller "frekvensen ökades med 10% till 2200MHz".

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Coolt! 😎

Jag önskar att Intel och AMD släppte källkod till mikrokod, firmware, UEFI, FSP/BSP, etc.
Då skulle vi kunna få se fler tweaks, optimeringar, förbättringar och hemmasnickrade profiler.

Låter ju bara som ett recept för folk att bricka sin hårdvara.

Skrivet av Mordekai:

Ger ju dock noll vinst i dagens mest populära spel, Cinebench.

Skämt åsido, det har visat sig svårt för AMD att marknadsföra sin höga IPC och mediokra singeltrådsprestanda pga låga boostfrekvenser, vet inte om de kan ställa om sin marknadsföringsmaskin till något som faktiskt majoriteten av alla PC-användare har nytta av. Misstänker att detta är speciellt gynnsamt i spel även om de är vältrådade.

Du menar som Intel och deras fokus på "Excel" och "Word"? För att inte prata om AMDs fokusskifte från Cinebench till spelprestanda medan Intel gått från spelprestanda till Cinebech och officepaketet? Dessutom.... Att kalla AMDs prestanda för medioker är lite som att kalla Intel för mediokra för att de inte kan springa cirklar runt AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@sniglom: Idag går det inte svara på att det blir den eller den frekvensen i synnerhet inte när det gäller boost frekvenser, sånt kanske man kunde ange för ca 10 år sen men inte idag med CPU/moderkort/GPU som rättar sig efter de resurser som finns när det gäller ström/kylning, basfrekvens ska dock alltid uppnås om inte kylningen är klenare än den borde vara.

Idag så är det ett flertal faktorer som påverkar slutfrekvenser, tex vad man har för kylare man har på CPU, chassiets kylning, Moderkortets strömförsörjning osv, den ända som kan svara på din fråga är du själv med just dina delar, samma är det med GPU ungefär.

Däremot kan man nog säga att under goda förhållanden kan man nå + nån viss frekvens eller % högre..

OBS att detta inte handlar om traditionell OC, utan om bättre nyttjande av AMD Zen2 redan inneboende egenskaper.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Möjligtvis att en del cores rullar högre vis spelande. 4350Mhz kanske.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Bara global C state som fanns i bios, resten fanns inte på x470.
Skillnad 0% på en 3600 så jag gå tillbaka till Ryzen blanced

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

OK... lite testat.

1.0.0.3 ger 1,5-2% bättre multi än 1.0.0.4B
Samma SC

1usmus power plan ger 1% bättre SC i PBO än AMD PBO
1usmus power plan ger 2% bättre SC i stock än AMD stock
Men också samma SC stock som PBO.

1usmus ger inget mer i MC än AMD men 3-5 grader svalare?

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Avstängd

Gjorde ingen skillnad för min del, max frekvens är fortfarande 4195Mhz på 3 kärnor enligt HWmonitor.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@sniglom: Idag går det inte svara på att det blir den eller den frekvensen i synnerhet inte när det gäller boost frekvenser, sånt kanske man kunde ange för ca 10 år sen men inte idag med CPU/moderkort/GPU som rättar sig efter de resurser som finns när det gäller ström/kylning, basfrekvens ska dock alltid uppnås om inte kylningen är klenare än den borde vara.

Tror du missade min poäng. Helt riktigt varierar boostfrekvenser utifrån en uppsättning av förutsättningar.

Men;
Kan man skriva +250MHz, kan man också skriva hur stor procentuell ökning det är eller vilken frekvens det är en ökning från, för detta specifika system. Att boost-frekvenser kan variera gör bara denna information mer relevant.

Backar vi tillbaka till den statiska tiden är det väldigt simpelt att läsa ut prestandaskillnader. Vad det innebär att en "Athlon 800MHz" överklockats med +100MHz säger sig självt. Men om vi har ett visst system vars stabiliserade boostfrekvens inte är angivna, säger det nästan ingenting om vad +100MHz betyder.

Utan att få grundfrekvensen (för just detta systemet) går det inte heller att gissa sig till om frekvensökningen sker för system som redan är väldigt begränsade av sin turbobudget eller för system som redan ligger och tänjer på de övre gränserna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det är precis detta som jag tolkade att PBO skulle göra.
Får hoppas AMD amanar det och inte blockerar det

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Ja, det låter jättesäkert

På vilket sätt menar du att det skulle vara osäkert?

Skrivet av Xinpei:

Låter ju bara som ett recept för folk att bricka sin hårdvara.

Ingen tvingar ju någon att använda någon custom firmware, microcode eller UEFI.
Du kan ju redan idag bricka hårdvaran om du vill på massvis med olika sätt. Bryta strömmen medan man flashar, överklocka, montera kylaren fel, etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"Security by obsurity" är dött sedan länge. Det går allderles utmärkt att göra säkra produkter med öppen källkod. Webbläsaren du använder har t. ex öppen källkod (Om du kör Pale Moon, Firefox, Basilisk, Chrome etc).

Öh... du menar att det är exempel på säkra program?

Alltså, öppen källkod är jättebra och trevligt men det hjälper inte säkerheten i sig. Det gör det förstås enklare att granska koden och att hitta problem med säkerhet eller annat, men det gäller ju även andra sidan liksom. Många verkar tro att bara för att ett programs källkod är öppen så finns det en mängd forskare eller utvecklare som jättegärna lägger sin (fri-) tid på att granska eller lösa problemen i programmet, men så är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Öh... du menar att det är exempel på säkra program?

Alltså, öppen källkod är jättebra och trevligt men det hjälper inte säkerheten i sig. Det gör det förstås enklare att granska koden och att hitta problem med säkerhet eller annat, men det gäller ju även andra sidan liksom. Många verkar tro att bara för att ett programs källkod är öppen så finns det en mängd forskare eller utvecklare som jättegärna lägger sin (fri-) tid på att granska eller lösa problemen i programmet, men så är det ju inte.

Garanterat potentiellt fler resurser än om koden hålls bakom lås och bom, och värdet i sig av att koden överhuvudtaget kan granskas externt gör den ju säkrare än om man håller den hemlig. Med stängd källkod finns inte samma möjlighet till granskning, utom möjligen via reverse engineering, men det om något är krångligt och tidsödande. Att källkoden är öppen gör den aldrig osäkrare än om den är stängd, såvida inte hela säkerhetstänket bygget på just securirty by obscurity, vilket är, ja... Osäkert, eftersom de enda som då har vinning av att granska koden är folk med onda avsikter som ser ekonomisk vinning i att hitta sårbarheter via reverse engineering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som vet, borde inte processlasso kunna hjälpa en del här också?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Låter för bra för att vara sant.
Vad är haken?

Viloläge verkar vara på 99%

Men det är väl ingen anmärkningsvärt.

För mig gjorde det ingen skillnad mot Ryzens egna schema.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Viloläge verkar vara på 99%

Men det är väl ingen anmärkningsvärt.

För mig gjorde det ingen skillnad mot Ryzens egna schema.

Att viloläget är på 99% gör ingen som helst skillnad när jag jämför med att sätta den på 5%. Så bara inte "minimum processor state" är 100 så verkar den kunna gå ner och upp i frekvens som den skall, så det är inga negativa effekter av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vänta till helgen men fuck it, blev att köra igång det efter jobbet. Hittade inte CPPC Preferred Core i UEFI för mitt moderkort men övriga inställningar fanns iallafall. Med profilen laddad så har jag så här långt sett max 4600MHz på en kärna, har varit 4575MHz max innan så iallafall 25MHz till. Inte märkt av någon prestandaskillnad, 25MHz är inte märkbart med en sån här CPU och har heller inga färska benchmarks att jämföra med heller. Eventuellt prestandatestande kollar jag hos andra för.

1.0.0.3ABBA med mitt MSI X570-moderkort i signaturen för övrigt. 1.0.0.4B har funnits i en vecka eller så men har inteännu tagit mig tid att installera den.

Permalänk
Medlem

Har också redan 4575 med min 3900X. Så det känns som det kvittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lätt värt att köra 1usmus power plan. Nedan en bild från min Ryzen Master med planen aktiverad där man tydligt ser att vid "desktop"-laster (en browser och lite bakgrundsprocesser igång) så är den andra chipleten helt inaktiv vilket i praktiken gör att energiförbrukningen och temperaturen sänks då det inaktiva kislet kan ta en del av värmelasten från den chiplet som är aktiv, så har man 3900X eller tänker skaffa 3950X finns ingen anledning alls att inte köra den här power planen. Med Ryzen balanced så hamnar skräpprocesser på den sämre chipleten så den väcks och drar ström och alstrar värme helt i onödan. Hoppas dock AMD implementerar detta i sin egen power plan så att även de som inte känner till 1usmus power plan eller tycker att det är "skit samma" eller att det "kvittar" ändå kan få del av det här fantastiska arbetet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Provade igår trots att jag ej kunde hitta Power Supply Idle Control = Low Current Idle, AMD Cool'n'Quiet och PPC Adjustment i Asus bios.

Men efter att ha kört CB15 och CB20 singel och multi så ser jag förbättrade scores. Men en ganska liten sådan. Osäker på om detta verkligen gjort ngt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Provade igår trots att jag ej kunde hitta Power Supply Idle Control = Low Current Idle, AMD Cool'n'Quiet och PPC Adjustment i Asus bios.

Men efter att ha kört CB15 och CB20 singel och multi så ser jag förbättrade scores. Men en ganska liten sådan. Osäker på om detta verkligen gjort ngt.

https://i.imgur.com/U1ycUIh.png

Absolut största effekten får man ju om man har en processor med 2st chiplets, men även de med en chiplet gynnas något då lasterna prioriteras efter vilka kärnor som är bäst lämpade för lasten och inte lite halvt slumpmässigt som det varit innan. Bara för att en kärna är "mest ledig" betyder ju inte det att den är bäst lämpad att slänga en tråd på. Hade det varit så att alla kärnor var identiska vad gäller spänningskurvor och maxfrekvens så hade det inte spelat någon roll men Ryzen och speciellt då ZEN2 har ju "bättre" och "sämre" kärnor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Skulle vänta till helgen men fuck it, blev att köra igång det efter jobbet. Hittade inte CPPC Preferred Core i UEFI för mitt moderkort men övriga inställningar fanns iallafall. Med profilen laddad så har jag så här långt sett max 4600MHz på en kärna, har varit 4575MHz max innan så iallafall 25MHz till. Inte märkt av någon prestandaskillnad, 25MHz är inte märkbart med en sån här CPU och har heller inga färska benchmarks att jämföra med heller. Eventuellt prestandatestande kollar jag hos andra för.

1.0.0.3ABBA med mitt MSI X570-moderkort i signaturen för övrigt. 1.0.0.4B har funnits i en vecka eller så men har inteännu tagit mig tid att installera den.

Slutade med att jag installerade 1.0.0.4B då det fick igång Red Dead Redemption 2. CPPC Preferred Core blev efter detta också synligt i UEFI.

Permalänk
Medlem

Cinebench R15 1%
Cinebench R20 2,5%

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Låter ju bara som ett recept för folk att bricka sin hårdvara.

Du menar som Intel och deras fokus på "Excel" och "Word"? För att inte prata om AMDs fokusskifte från Cinebench till spelprestanda medan Intel gått från spelprestanda till Cinebech och officepaketet? Dessutom.... Att kalla AMDs prestanda för medioker är lite som att kalla Intel för mediokra för att de inte kan springa cirklar runt AMD.

Nu menade jag ju inte att Intel var bättre än AMD iofs. Kärnornas krig är Intel lika skyldiga till och meningslösa benchmarks har ingen monopol på. Medioker prestanda trots grym IPC var ju poängen, inte medioker prestanda vs Intel. Tröttsamt att varje gång man påpekar en brist hos AMD kommer det som ett brev på posten dessa mothugg som bara handlar om "jamen Intel då..."

Permalänk
Medlem

Det är mest en single thread / lightly threaded fix och ”+200Mhz” beror mest på att 1usmus fick skitboost med agesa 1004b och det här var hans lösning.

Mitt reddit comment:

Seems like I was getting decent results before. Minor improvements perhaps, but might be because of ambient temp and heat soaking my loop.

https://imgur.com/a/e9NuOhq

GB4 - Agesa 1004b Baseline [https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14889987]

GB4 - 1usmus Power Plan [https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14890155]

GB4 - 1usmus Power Plan + PBO max, AOC 100. [https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14890291]

GB4 - Best score with 1003ABBA [https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14672669]

GPU-Z Best validation 1004b [https://valid.x86.fr/qbswz6]

Lapped 3800X, MSI X570 GPC, 4x8 G.Skill Flare 3200cl14, Zotac RTX2070 mini, Force MP510, Custom Loop 360+280.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.