Använda Efiflash till Gigabytes moderkort?

Permalänk
Medlem

Använda Efiflash till Gigabytes moderkort?

Mitt moderkort (Gigabyte AB350-Gaming-3) strular (tappar primärt BIOS, till synes utan anledning) och jag behöver uppdatera backup-BIOS på det.
Från Gigabytes support har jag fått veta att man gör det med hjälp av programmet Efiflash (som följer med varje gång man hämtar BIOS från deras hemsida) med ett extra tilläggskommando.

Problemet är att Efiflash är ett 16-bitarsprogram för DOS.
* Går inte att köra i nyare versioner av Windows.
* Jag fick tips på hur man skapar en bootbar USB-sticka med DOS, och gjorde detta. FreeDOS är installerat på den, tillsammans med Efiflash och den nya BIOS-filen.
* När jag så bootar in i DOS och försöker köra Efiflash får jag bara meddelandet "!!! Invalid Command !!!".

Någon som lyckats bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Mitt moderkort (Gigabyte AB350-Gaming-3) strular (tappar primärt BIOS, till synes utan anledning) och jag behöver uppdatera backup-BIOS på det.
Från Gigabytes support har jag fått veta att man gör det med hjälp av programmet Efiflash (som följer med varje gång man hämtar BIOS från deras hemsida) med ett extra tilläggskommando.

Problemet är att Efiflash är ett 16-bitarsprogram för DOS.
* Går inte att köra i nyare versioner av Windows.
* Jag fick tips på hur man skapar en bootbar USB-sticka med DOS, och gjorde detta. FreeDOS är installerat på den, tillsammans med Efiflash och den nya BIOS-filen.
* När jag så bootar in i DOS och försöker köra Efiflash får jag bara meddelandet "!!! Invalid Command !!!".

Någon som lyckats bättre?

Låter som att du är på rätt spår. Vad exakt skrev du för kommando?
("!!! Invalid Command !!!" ser rätt speciellt ut, så det känns inte som något freedos sagt, snarare något som efiflash sa om ditt kommando?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Testade lite olika varianter på vad jag fick från Gigabytes support:
( /DB är växeln för att installera som backup.)

efiflash [BIOS filnamn] /db efiflash.exe [BIOS filnamn] /db EFIFLASH.EXE [BIOS filnamn versalt] /DB EFIFLASH [BIOS filnamn versalt] /DB

Permalänk
Medlem

@Olle P: Pröva att slänga på ett /x också? Borde inte hjälpa men man vet aldrig

https://www.win-raid.com/t5496f16-Tool-EFIFLASH-v-FOR-GIGABYT...

Du kanske kan pröva detta för att skapa din dos-usb?
"1) The easiest way to create a DOS bootable USB stick is using this Windows based Tool:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/pub/Mainboard-OEM-Sales/Services/Sof...
Caution: All data on the USB stick will be deleted!"

Är ju från 2014 och det är "fujitsu" men resultatet ska ju bli en bootbar usb-dos-sticka.

Permalänk
Medlem

Nu är problemet inte aktuellt, på ett tag. Jag har reklamerat moderkortet som felaktigt.
(Ett halvår kvar på garantitiden. )