Tappade en M2-skruv i datorn, risk att det händer nånting eller kan man bara köra utan att leta upp?

Permalänk
Medlem

Tappade en M2-skruv i datorn, risk att det händer nånting eller kan man bara köra utan att leta upp?

Jag skulle byta ut mitt gamla M2-SSD-kort i datorn och lägga in den nya.

Dock råkade jag tappa den där lilla skruven (alltså inte hela skruven utan bara "hatten" av skruven" i själva datorn.

Nu kan jag inte ens få ut den längre och jag vet inte vart den är nånstans. I början kunde jag höra skrammel-ljud men nu hör jag ingenting längre. Det är helt tyst nu kvittar om man skakar på datorn eller ej.

Kan man leva med att ha en sådan liten hattskruv i datorn eller finns det risk att datorn kan börja kortslutas och brännas upp när man minst anar det?

Jag är inte alls datorkunnig så jag vet inte hur man tar bort alla komponenterna och det är massor med grejer i datorn tyvärr

Ska jag bara låta skruven vara kvar eller bör jag ta ut den? Finns det några risker?

Permalänk
Medlem

Ja, det finns en risk. Skruven leder ström.

Permalänk
Medlem

@Asterion Jag tror du själv vet vilket svar du kommer få och vilket svar du inte vill ha

Permalänk
Medlem

Om den inte skramlar är risken att den är fastkilad kanske bakom moderkortet. Undvik låta den vara kvar till varje pris!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

@Asterion: Bara att leta upp det fixar du

Visa signatur

no0n3

Permalänk
Medlem

Riktigt trist detta Speciellt nu när datorn är helt ny, köpte den för en vecka sen.

Om jag ska sända tillbaka den (eftersom den går fortfarande på garanti), bör jag skicka tillbaka den utan batteri - insatt?

Jag är lite rädd ifall batteriet ger ström till moderkortet. Kanske säkrast att transportera batteriet seperat?

Jag får bara hoppas service tar in sådana här fall, riktigt dumt utav mig att tappa skruven.

Permalänk
Hedersmedlem

@Asterion Leta överallt (golv, kläder, mattor osv.) så att du inte skickar tillbaka datorn i onödan. Väldigt lätt hänt att sådana småskruv trillar ur utan att man upptäcker det.

Jag hade inte satt i batteriet i datorn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...