Nätverkskort stryper nedladdningshastighet?

Permalänk
Medlem

Nätverkskort stryper nedladdningshastighet?

Hej!

Gjorde ett bredbandskolls test häromdagen, såg då att nedladdningshastigheten inte var korrekt. Betalar för 1000/100, där jag fick 150-200mbit/s upp och 90-100 mbit/s ner.

Testat med olika kablar, samt på andra enheter, där de fungerar som de ska och får upp till 800-900mbit/s ner. Har inte varit något fel tills nu, kan det t.ex. vara ett program som körs i bakgrunden som stryper hastigheten? Eller är det bara helt enkelt att den håller på att ge upp? I Windows så står det klart och tydligt att det är 1,0 Gbps, men när jag gör tester får jag inte det jag vill ha. Vad kan vara felet?

[BILDER]
https://prnt.sc/prlnyr
https://prnt.sc/prlobe

(Har testat att avinstallera drivrutiner och sedan installerat osv, samt återställt nätverksinställningarna.)

Permalänk
Vila i frid

Om datorn inte är proxykapad monterar du ett PCIe nätverkskort och testar. Åska kan göra besynnerliga saker med elektronik. Prova även att byta port på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om datorn inte är proxykapad monterar du ett PCIe nätverkskort och testar. Åska kan göra besynnerliga saker med elektronik. Prova även att byta port på routern.

Vad innebär proxykapad? Kör direkt från fiberkonverteraren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ziter:

Vad innebär proxykapad? Kör direkt från fiberkonverteraren

Skickades från m.sweclockers.com

föreslår att du skaffar dig en router isf så du inte bara släpper all skit direkt in i din dator och iaf har någon form av grovfilter på vägen.

sen är de ju inte omöjligt att det faktiskt är ett hårdvarufel men brukar låsa till totalt avbrott, 10/10 eller 100/100 om inte alla paren funkar på vägen fram till fibern inga mellanting.

ditt fel tyder ju på att du har hastigheten fram till fibern att nå över 100Mbit sen verkar något bromsa längre fram med typ en 250Mbit lina eller nått

antingen om det är att din trafik går via en proxy som något malware installerat (proxy highjack) för att försöka sno användaruppgifter eller att din leverantör har problem med nätet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Vila i frid

Proxy-kapad betyder att trafiken går via någon annans router i långt-bort-i-stan så att trafik kan avlyssnas och ändras. Det kan antingen vara din router eller din dator som kan vara kapad.