Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Öppen fiber bygga hus

Hej!

Ni som inte orkar läsa särskilt mycket kan sluta här...

Vi har precis köpt en tomt och innan så kollade vi upp med mäklaren att det fanns tillgång till fiber i närheten.
Då jag är uppvuxen i området vet jag att Telia gjorde en uppgradering från koppar till fiber för ett par år sedan så jag visste om att det fanns i närheten.
Det som fastighetsägarna då fick betala var 20 000kr med ett OM. Det var om det var tillräckligt med intressenter. Det fanns det. Men de som inte hoppade på tåget direkt fick information om att betala 30 000kr om de valde att hoppa på vid senare tillfälle.

Nu har jag varit i kontakt med Teila öppen fiber för att få reda på vad vi ska få betala för att få detta anslutet till vårat hus vi ska bygga.
När jag pratade med Telia sa dom att de kollade på kartan och kunde se att närmsta anslutningspunkt låg ca 40m ifrån våran tomt.
Bra tänkte jag, då kan det inte bli så dyrt.
Mer fel än så har jag nog aldrig haft. Efter över två(!) månaders utredning från Telia så kom beskedet att det skulle kosta oss 76 000kr. Väljer vi dem som leverantör och tar bredband sänker dem priset till 72 000kr, vilket fortfarande är snor dyrt.

Jag har därför bett om en specifikation om varför det blir så pass dyrt. Får då detta till svars:
Även om vi byggt fiber i ditt område sedan tidigare har vi gjort ekonomiska utlägg som inte täcks utav de kunder som beställde i samband med nybyggnationen. Våra projekt är en stor investering som innebär stora ekonomiska utgifter och, som i många fall, finansieras retroaktivt av nya beställningar.
I priset ingår även projektering, eventuell grävning, kabeldragning, skarvning, montage, anslutning, utrustning i kopplingspunkten och installation av medieomvandlaren i ditt hus.

När jag tänker på vad som står så tolkar jag det som att Telia inte fick in tillräckligt med pengar för att täcka kostnader under utbyggnaden och att nya kunder kommer få betala för denna förlust. Samt att eftersom Telia skriver tex "eventuell grävning" så innebär det att det inte har gjorts en riktigt kalkyl från deras sida. Summan är alltså tagen ur luften.
En annan sak jag har meddelat Telia om är att vatten och el skulle grävas ner i området bland de nya tomterna nu i vinter.
Tanken med den informationen var att de kunde samarbeta med någon av dem andra entreprenörerna om grävning och förläggning av slang i mark. Detta har Telia svarat på att "något sådant erbjuder inte vi". Samma svar fick jag också när jag undrade vad för pris det blev om jag grävde själv hela vägen.

Då vi inte tänker påbörja byggnationen fören April i nästa år så har jag fortfarande mycket tid på att gnälla och försöka få ett billigare pris. Jag har nu gjort det i över en månad utan resultat. Jag har inte gett upp än, men skulle vilja höra om andra har haft liknande från Telia och hur man löste det då?
En annan tanke är att 5G är på väg, men känns fortfarande som att det är ett par år bort, speciellt eftersom våran tomt ligger ca 2 mil ifrån närmsta småstad.

Förväntar mig inte att någon har en lösning till oss eller liknande, men har ni något tips om hur man ska gå till väga eller någon annan information som kan vara nyttig för oss så blir jag super glad.

Annars känner jag att jag bara behöver skriva av mig om detta skit som Telia håller på med.

PS. Skulle någon vara riktigt insatt i något liknande så har jag inga problem med att skicka hela mejlkonversationen(mellan mig och Telia) till dig.

Permalänk
Medlem

Kan fylla på med mer kräks kring Teliakoncernen: Vi (ja vi och vi, tre kommuner) var lovade fiber till samtliga hushåll som ville ha det och det skrevs en väldans massa avtal. Det är nu 3 år senare och Telia/Zitius har byggt ut i de mest tätbebyggda områdena, resten kommer man nu skita i. Svårt att få in en ny aktör när de plockat de mest lönsamma områdena. Alla som blir utan har nu ännu sämre chans till fiber.

Regeringen borde ta sitt ansvar här, det känns på gränsen till olagligt...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte riktigt det du skriver för Öppen fiber äger väl inga nät utan sköter driften av dem ? Vem äger nätet ? Hade du sagt att Telia eller Skanova ägt nätet (eller nån annan) hade det låtit vettigt.

Jag är med i en förening där vi själva äger nätet och vi har efteranslutningar för verklig kostnad. dvs man ska köpa in sig i stamnätet på samma sätt som de ursprungliga hushållen redan gjort och stå för kostnaden för att ansluta fastigheten till noden. på de ställen det finns fiberslangar framdragna till husen blir det en kostnad på ca 18 000 kr för att köpa sin del av vårt "stamnät" och kostnaden för att blåsa och svetsa fibern blir ca 4 maskintimmar om man är ensam när det sker eftersom utrustningen måste transporteras på plats, är det flera som gör det samtidigt blir det billigare. men det innebär ca 6000 kr, man måste också bli medlem i i föreningen för 2000 kr och så är ev grävjobb på det.

Det kostar alltså ca 26 000 kr för att köpa tillgång till en plats i noden och få en fiber insvetsad till föreningens nät och så tillkommer grävningen, på en del ställen är det folk som förberedde när de drog in vatten så de har slang till tomten och i en del fall ända in i huset men inte inkopplat och de kan ju handgräva själva om de vill och då kostar det ju inte mycket, typ förbrukningsmaterialet säg 100 kr/m och lite svett....
Är det nån som vill ha fiber till nån helt ny plats så kan det ju däremot bli dyrt att gräva för dem.

Men säg att någon som har anslutning 40 m från huset vill efteransluta idag så är det nog rimligt att gissa att det skulle kosta kring 30 000 kr innan det är bredband i huset med de regler vi har i vår förening, det är då ett självkostnadspris.
Om noden skulle behöva expanderas eller liknade så blir det dyrare, föreningen har tagit till så att alla befintliga och några fler fastigheter har plats i den befintliga noden och om den är full så får en efteranslutare även stå för expansion av noden men det är alltså fullt möjligt att få efteransluta sig även om noden är full med de regler vi har bara att det blir dyrare kanske i storleksordningen 20 000 kr.

Jag vet inte om denna info gör dig gladare men det är den modell vi använde när vi byggde nätet och säger inget om kostnaden hos dig är hög eller skälig i förhållande till verkliga kostnader.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt det du skriver för Öppen fiber äger väl inga nät utan sköter driften av dem ? Vem äger nätet ? Hade du sagt att Telia eller Skanova ägt nätet (eller nån annan) hade det låtit vettigt.

Det står dock Telia öppen fiber i första inlägget.

Permalänk

@mrqaffe: Det är Telia som äger nätet. Telia gjorde utbyggnaden av fiber för några år sedan för hela området. När dem gjorde detta så var kravet på fastighetsägarna i området att det skulle finnas ett visst intresse för detta. Var intresset tillräckligt stort skulle det kosta 20 000kr/fastighet att ansluta.
Detta startade med att föreningen gjorde undersökningen om hur många det var som var intresserade av fiber.
I detta läge fanns inte området som vi köpt tomt i, men anslutningspunkten ligger 40m ifrån våran tomtgräns.

Precis som du skriver så är det klart att det blir lite dyrare om det innebär en expansion.
Men Telia kan inte specifiera kostnaden alls, utan dem skriver en standard text(ordbajseri) med vad som kan kosta när man beställer fiber.

Eftersom jag har erbjudit Telia att jag gräver och lägger ner material i marken åt dem så borde Telia kunna dra av något på priset.
Alternativt att Telia samarbetade när man grävde för vatten och el, vilket borde gjort det hela billigare också.
Nu vet jag att grävningen inte kostar mer än max 10 000kr då jag undersökt detta så blir jag ännu mer frustrerad.

Jag skulle vilja att Telia hade gjort en riktigt kalkyl istället för att ta en siffra ur luften. Tex;
Grävning 40m: xxxxxkr
Fiber material inkl markslang: xxxxkr
Montage och installation i fastighet: xxxxkr

Då hade jag kunnat gå med på kostnaden.
Men att Telia vill ha 76 000kr för detta tror jag knappast är skäligt.

Det nya området innebär 4 st nya fastigheter bredvid varandra, vilket jag då frågat Telia om det blir billigare om dem kan lösa fiber åt alla 4 tomter samtidigt. Detta svarar Telia med att det priset vi fått gäller våran fastighet oavsett. Vilket också känns konstigt, då våran tomt är den som ligger närmst anslutningspunkten. Det innebär att de 3 andra tomterna skulle få betala 76 000kr+ dem extra meterna grävning som tillkommer. Vilket resulterar i över 300 000kr för 4 st fastigheter.

Kan man skriva till Telia att jag går med på kostnaden och beställer 1000mbit av en konkurrent(fördel med öppen fiber).
Men att vi 4 grannar delar på 76 000kr och gräver ner en TP kabel mellan tomterna och delar på abonnemanget och anslutningsavgiften? Känns väldigt b att man ska behöva göra så dock.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur de kom fram till priset när de inte ens vet hur och vart det behöver grävas.
Och vad menar de med "eventuell" grävning? Luftburna fiberlinor annars eller?
Asfalt kanske måste skäras och läggas om, är ju sådant som också kostar en del.
Själva blåsningen av fibern går ju på 2 röda.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Jag har väl egentligen inget vettigt att komma med men jag måste säga att det är jävligt gött att för första gången veta att vi inte har Sveriges dyraste fiber. Inte nog med att installationen kostade 40.000 utan vi är även tvungna att betala 90 kronor i underhållningsavgift till Trollhättans kommun, och det är utöver den underhållningsavgift som vi betalar via abonnemanget from vår ISP. Jag och ISP:n misstänker att något är fel men vad ska man göra?

Även vi har Telias öppna fiber, med något sorts samarbete med Trollhättans kommun.

Permalänk
Medlem

Låter som ett riktigt ockerpris, men är tydligen ni som kommer senare som får betala för deras förluster. Man känner sig rätt liten i situationer som dessa, lite som "vill du ha fiber så är det bara att pröjsa det vi begär".

Skaffade själv öppet fiber från Telia för ca 4 år sedan inkl många här i byn, erbjudandet var 20 000:- per hushåll. En del struntade dock i det och är nu erbjudna påkoppling för endast 10 000:-. Här har det gått åt andra håller konstigt nog, känns surt för oss som pungade ut 20 papp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZuperZoniq:

@mrqaffe: Det är Telia som äger nätet. Telia gjorde utbyggnaden av fiber för några år sedan för hela området. När dem gjorde detta så var kravet på fastighetsägarna i området att det skulle finnas ett visst intresse för detta. Var intresset tillräckligt stort skulle det kosta 20 000kr/fastighet att ansluta.
Detta startade med att föreningen gjorde undersökningen om hur många det var som var intresserade av fiber.
I detta läge fanns inte området som vi köpt tomt i, men anslutningspunkten ligger 40m ifrån våran tomtgräns.

Precis som du skriver så är det klart att det blir lite dyrare om det innebär en expansion.
Men Telia kan inte specifiera kostnaden alls, utan dem skriver en standard text(ordbajseri) med vad som kan kosta när man beställer fiber.

Eftersom jag har erbjudit Telia att jag gräver och lägger ner material i marken åt dem så borde Telia kunna dra av något på priset.
Alternativt att Telia samarbetade när man grävde för vatten och el, vilket borde gjort det hela billigare också.
Nu vet jag att grävningen inte kostar mer än max 10 000kr då jag undersökt detta så blir jag ännu mer frustrerad.

Jag skulle vilja att Telia hade gjort en riktigt kalkyl istället för att ta en siffra ur luften. Tex;
Grävning 40m: xxxxxkr
Fiber material inkl markslang: xxxxkr
Montage och installation i fastighet: xxxxkr

Då hade jag kunnat gå med på kostnaden.
Men att Telia vill ha 76 000kr för detta tror jag knappast är skäligt.

Det nya området innebär 4 st nya fastigheter bredvid varandra, vilket jag då frågat Telia om det blir billigare om dem kan lösa fiber åt alla 4 tomter samtidigt. Detta svarar Telia med att det priset vi fått gäller våran fastighet oavsett. Vilket också känns konstigt, då våran tomt är den som ligger närmst anslutningspunkten. Det innebär att de 3 andra tomterna skulle få betala 76 000kr+ dem extra meterna grävning som tillkommer. Vilket resulterar i över 300 000kr för 4 st fastigheter.

Kan man skriva till Telia att jag går med på kostnaden och beställer 1000mbit av en konkurrent(fördel med öppen fiber).
Men att vi 4 grannar delar på 76 000kr och gräver ner en TP kabel mellan tomterna och delar på abonnemanget och anslutningsavgiften? Känns väldigt b att man ska behöva göra så dock.

De kan ju ha tagit ett beslut om ett schablonpris. Hos oss så uppmanade vi i alla fall alla att dra slangar 'ven om de inte ville ha VA, det ver tex inte alal som installerade vatten elerl fiber av de som var med när vi grävde, mitt hus hade tex redan VA och en del andra har bara kopplat in avloppet för att slippa uppdatera med egna reningsverks för att klara utsläppskraven.
Min närmaste granne har tex bara avlopp anslutet och vatten och fiber till tomtgränsen men när de stänger ner telestationen så blir det nog fiberanslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Jag har väl egentligen inget vettigt att komma med men jag måste säga att det är jävligt gött att för första gången veta att vi inte har Sveriges dyraste fiber. Inte nog med att installationen kostade 40.000 utan vi är även tvungna att betala 90 kronor i underhållningsavgift till Trollhättans kommun, och det är utöver den underhållningsavgift som vi betalar via abonnemanget from vår ISP. Jag och ISP:n misstänker att något är fel men vad ska man göra?

Även vi har Telias öppna fiber, med något sorts samarbete med Trollhättans kommun.

Vad är det för underhållning de tillhandahåller er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Vad är det för underhållning de tillhandahåller er?

heh... Får skylla på att jag skrev det klockan 03 och att jag var smått underhåller av vissa drycker.

Permalänk
Skrivet av ZuperZoniq:

När jag pratade med Telia sa dom att de kollade på kartan och kunde se att närmsta anslutningspunkt låg ca 40m ifrån våran tomt.
Bra tänkte jag, då kan det inte bli så dyrt.
Mer fel än så har jag nog aldrig haft. Efter över två(!) månaders utredning från Telia så kom beskedet att det skulle kosta oss 76 000kr.

Jag har därför bett om en specifikation om varför det blir så pass dyrt. Får då detta till svars:
Även om vi byggt fiber i ditt område sedan tidigare har vi gjort ekonomiska utlägg som inte täcks utav de kunder som beställde i samband med nybyggnationen. Våra projekt är en stor investering som innebär stora ekonomiska utgifter och, som i många fall, finansieras retroaktivt av nya beställningar.
I priset ingår även projektering, eventuell grävning, kabeldragning, skarvning, montage, anslutning, utrustning i kopplingspunkten och installation av medieomvandlaren i ditt hus.

När jag tänker på vad som står så tolkar jag det som att Telia inte fick in tillräckligt med pengar för att täcka kostnader under utbyggnaden och att nya kunder kommer få betala för denna förlust.

Som det står, finansieras retroaktivt. Det innebär att nätägaren ligger ute med pengar för en investering i ett område. Att kostnaden inte täcks av de som beställde vid nybyggnationen är ganska naturligt, särskilt vid låg anslutningsgrad. Det handlar ju i regel om ett antal miljoner i byggnation och nyinvestering i utrustning etc. Om det då är 30 hushåll som ansluter sig från början, så blir det ju orimligt att dessa 30 kunder ska dela på en mångmiljonkostnad och sedan kan alla andra efteransluta sig för några tusenlappar. "Allt är ju redan grävt". Därav svaret.

Att dom uppgett 40 meter är kanske olyckligt. Troligen ville dom väl glädja dig med att det faktiskt finns fiberkanalisation i närheten så det går att lösa. Det innebär ju inte per automatik att det blir till samma kostnad som tidigare erbjudits.

Skrivet av ZuperZoniq:

Detta startade med att föreningen gjorde undersökningen om hur många det var som var intresserade av fiber.
I detta läge fanns inte området som vi köpt tomt i, men anslutningspunkten ligger 40m ifrån våran tomtgräns.

Eftersom jag har erbjudit Telia att jag gräver och lägger ner material i marken åt dem så borde Telia kunna dra av något på priset.
Nu vet jag att grävningen inte kostar mer än max 10 000kr då jag undersökt detta så blir jag ännu mer frustrerad.

Jag skulle vilja att Telia hade gjort en riktigt kalkyl istället för att ta en siffra ur luften. Tex;
Grävning 40m: xxxxxkr
Fiber material inkl markslang: xxxxkr

Du har mest troligt svaret till kostnaden i det du själv skriver. När fibernätet byggdes så fanns ju inte ens ert område. Då finns det ingenting förberett. Om man inte kände till framtida avstyckningar eller planer så har man ju inte tagit med detta område i beräkningarna. Man kan inte i projektering och dimensionering bara "slänga med" lite extra fiberkabel och låta det ligga i nåt skåp någonstans.

Så det handlar med största sannolikhet om att nu blir det etablering i ett nytt så kallat FOS-område. Troligen kan man från anslutningspunkten grena av till ert nya område, alternativt finns kanalisation så man kan blåsa fram en ny kabel från stationen, om det handlar om ett antal tomter.

Det ska alltså:

- Projekteras i nätet.
- Utökas på telestation/KC/Nod. Antingen med bara aktiv utrustning, eller ev. även helt ny LDK/utgående kabel.
- Upprättas marklovsavtal/ledningsrätt med markägare fram till er fastighet, inkl. godkännande för skåpsplacering etc.
- Grävas från bef. punkt och förläggas ny markkanalisation. Beroende på var i landet så inte ovanligt med ca 500 kr/m.
- Det ska skarvas fram, det ska grävas in till dig, det ska blåsas in en fiber.
- Det ska återställas och det ska GPS-inmätas.
....och så vidare.

Så om den tidigare utlovade avgiften (till området bredvid) var 30.000 kronor, så är merkostnaden för ovanstående 46-tusen kronor.
Ja det är mycket pengar, men det är inga orimliga summor för det arbete som behöver utföras.

De flesta nätägare bygger för att få en stor anslutningsgrad. Det är på nätavgifter man plockar hem pengar i längden. Att försöka pungslå en ny kund på anslutningen är det nog ingen som gör. Det är ju faktiskt tvärtom enligt din ovanstående text. Man har ju tagit en investering som man får betalt för retroaktivt. Så man ligger ju ute med pengar för nätbyggnationen till den dag alla anslutit sig, eller till man går plus/minus noll när nätavgifterna tickat på ett tag.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.