Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans fråga: Vad vill du se i en plusmeny på SweClockers?

Permalänk
Medlem

Tycker många bra siter har infört någon form av "plus" senaste åren som i början inte påverkat nämnvärt men på sikt stänger ner fler eller fler funktioner. Någonstans blir frågan "vilket innehåll är värt något?" den viktiga och då helt plötsligt ligger recensioner, tester och allt annat kul bakom en "bli medlem för att fortsätta läsa"-vägg.

Hur ni än vill och försöker så tror jag inte det blir bra. Satsa på diskret reklam, mer merchandising och lull-lull i stället för abonnemang om ni vill hålla innehållet på siten fri.

/C

Permalänk
Medlem

Lite halvt OT, men jag tycker det är så trist att alla såna där "merch"-plagg är antingen t-skjortor i bomull (jag tycker att bomullsplagg närmast kroppen är obekväma och håller dåligt över tid) eller luvtröjor (obekvämt plagg eftersom luvan hänger bakåt och drar bak/upp kragen mot halsen, eller kräver väldigt öppen och dragig halsöppning, förutom att luvan är i vägen när man har på sig jacka eller ryggsäck). Jag tycker det är kul med roliga tryck eller för all del "vanliga" loggor och sånt, om det är nåt jag känner för och vill stöjda, men när plaggen är av typer jag inte kan ha på mig, då blir det svårt. "Luvtröjor utan luva" är å andra sidan favvoplagg. Men nästan ingen erbjuder såna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

De även varit tydliga med att sidan som den är nu inte ska förändras med allt material som har varit "gratis" tills nu.

Då är merc å unik försäljning kvar.
Eller så som du säger, i framtiden låsta artiklar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

...
Sedan är frågan varför de behöver tillskott med pengar och jag antar att det är för att de ska kunna göra mera material för oss att läsa och ta del av. Även av de anledningarna som jag skrev i min första post att det är inte gratis att driva ett företag och där med så kanske de behöver se över inkomstkällorna.

I artikeln så står det ingenting om att det behövs pengar utan det är tydligen många användare som bett om möjligheten att få supporta genom att betala pengar. Jag har själv aldrig sett dessa inlägg men jag kanske läser fel trådar eller så är det på Discord eller liknande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

nej nej nej, kan se att några önskar fria annonser -det jag kan förstå.
Ingår det personlig support via Skype eller liknande så.. ja kanske kan vara värt det när man tröttnar på päronen

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tänka mig att betala utan att få nåt tillbaka.

Men... i denna tid när allt ska vara digitalt, video och gå fort...
En snygg tryckt årssammanfattning med tester och stora händelser under året. Vanlig limbunden A4 på kanske 64-80 sidor räcker långt. En sån som ges ut varje år blir en snygg samling i bokhyllan och förmodligen är den läsbar även om 40-50 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

I artikeln så står det ingenting om att det behövs pengar utan det är tydligen många användare som bett om möjligheten att få supporta genom att betala pengar. Jag har själv aldrig sett dessa inlägg men jag kanske läser fel trådar eller så är det på Discord eller liknande.

Kan det inte bara vara så att man inte alltid kommer ihåg alla trådar man sett då?
Jag tänker att du har sett den här tråden, för den har du ju skrivit i:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1527124-kan-jag-fa-bet...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Har inte heller sätt något om att det behövs pengar. Men jag antar att om de fiskar efter pengar på olika sätt så är det för en anledning. Då är min förhoppning att det är för att göra sidan bättre också.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av OSkar000:

Kan tänka mig att betala utan att få nåt tillbaka.

Men... i denna tid när allt ska vara digitalt, video och gå fort...
En snygg tryckt årssammanfattning med tester och stora händelser under året. Vanlig limbunden A4 på kanske 64-80 sidor räcker långt. En sån som ges ut varje år blir en snygg samling i bokhyllan och förmodligen är den läsbar även om 40-50 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag röstar för!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan det inte bara vara så att man inte alltid kommer ihåg alla trådar man sett då?
Jag tänker att du har sett den här tråden, för den har du ju skrivit i:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1527124-kan-jag-fa-bet...

Jo, så är det uppenbarligen. I den tråden är det inte så många som efterfrågar om man kan få donera däremot.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenneth:

sen vissa extra inslag/video/whatever kan vara för plusmenyn men så långt har vi inte kommit än.

Aha, en paywall alltså

Permalänk
Medlem

Det blir nog eran död för sidan... värsta som finns är att betala för hemsidor.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon42512:

Aha, en paywall alltså

Om du vill se det som en paywall så är det upp till dig. Det kommer fortfarande inte handla om redaktionella artiklar/video. Mer åt LäskClockers-hållet som är extrasaker för den inbitna medlemmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så fort det handlar om pengar upphör vänskapen, är min tråkiga erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Damn, många cry babies på sweclockers...? Jag kan också tänka mig att betala utan att "få något tillbaka".
Många yngre medlemmar som bara vill ha, vill ha, vill ha utan att lyfta ett finger eller betala en krona. Väx upp för h-vete och inse att sweclockers redaktion består av ett flertal andställda med betald lön.

Tiderna förändras, annonsintänkterna minskar (kollar man ekonomin på geeks är det redan rött på sista raden).

Mvh gammal räv och medlem sedan 2002

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Damn, många cry babies på sweclockers...? Jag kan också tänka mig att betala utan att "få något tillbaka".
Många yngre medlemmar som bara vill ha, vill ha, vill ha utan att lyfta ett finger eller betala en krona. Väx upp för h-vete och inse att sweclockers redaktion består av ett flertal andställda med betald lön.

Tiderna förändras, annonsintänkterna minskar (kollar man ekonomin på geeks är det redan rött på sista raden).

Mvh gammal räv och medlem sedan 2002

Hade det inte varit bättre att vara ärliga i så fall och säga att man har det knapert med pengar och behöver lägga till plusmedlemskap för att det ska gå runt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna finnas flera nivåer kanske, förutsatt att inget innehåll blir låst för obetalande.
Nivå 1, "jag är glad sponsor"-badge i forumet
Nivå 2, Badge + gratis annons
Nivå 3, Badge + gratis annons + 20% rabatt på merch
...
...
Nivå 9000, personlig rundtur, mingel, eget merch, autografer, ministatyer, lan-party, ETT KILO MJÖÖÖÖL

Eller något i den stilen, ett betalmedlemskap som mer syftar till att de som vill sponsra får gör det och de som inte känner att de vill blir odrabbade.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenneth:

Om du vill se det som en paywall så är det upp till dig. Det kommer fortfarande inte handla om redaktionella artiklar/video. Mer åt LäskClockers-hållet som är extrasaker för den inbitna medlemmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår att ni inte vill att det ska heta så, men detta hamnar bakom en paywall oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jilted:

Damn, många cry babies på sweclockers...? Jag kan också tänka mig att betala utan att "få något tillbaka".
Många yngre medlemmar som bara vill ha, vill ha, vill ha utan att lyfta ett finger eller betala en krona. Väx upp för h-vete och inse att sweclockers redaktion består av ett flertal andställda med betald lön.

Tiderna förändras, annonsintänkterna minskar (kollar man ekonomin på geeks är det redan rött på sista raden).

Mvh gammal räv och medlem sedan 2002

Det handlar ju inte bara om att bara "vilja ha". Jag tycker som sagt att det vore rimligt att betala t ex för att kunna slippa annonser eller bara stödja sidan. Däremot om det blir något som kan splittra communityt så ser jag det som starkt negativt, av förhoppningsvis uppenbara skäl.
Saker som innehåll (även "bonusvideos") eller förhands-tillgång för betalande kan väldigt lätt bidra till sådant. Till redaktionens cred så är de flesta alternativen i omröstningen sådana som känns någorlunda säkra, kanske bortsett från IRL-träffarna som jag helt klart tycker bör vara öppna för alla intresserade.

(Även här Mvh gammal räv, medlem sedan slutet 1999 )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om man måste betala för att få läsa vissa tester och artiklar åker Ad-block på igen. Samma med forumet.

Jag är plusmedlem på Fotosidan.se. För 18 kr/månad får jag där

- en portfoliosida med valfri adress (min är skogsmulle.fotosidan.se) där man kan ladda upp obegränsat med bilder upp till 2880x1920p i storlek.
- blogg om man så vill
- kan välja bort en del störande reklam
- rabatter på medlemstidningen, kurser och andra produkter/ tjänster
- Får lägga upp obegränsat med bilder och fotoalbum på fotosidan.se i upp till 2880x1920p.
- tyvärr är en del artiklar också låsta för gratismedlemmar. Den typ av nyhetsartiklar som finns är dock lätta att hitta på gratissidor istället då det sällan är t ex djupare tester, mest info om produktlanseringar osv som alla andra webbsidor också kör samtidigt.

Annonsmarknaden är öppen även för gratismedlemmar (man måste dock vara registrerad vilket är bra ur bedrägerisynpunkt). Forumreglerna kräver att man använder sitt riktiga för- och efternamn, det visas bara för andra inloggade medlemmar, utloggade och Google ser bara nicket.

Som en jämförelse bara. För min del är bara portfolion i sig klart värd det eftersom den är kanonbra att dumpa upp bilder att visa bekanta på, men jag har mycket svårt att se hur sweclockers ska kunna skapa ett motsvarande mervärde för oss om vi betalar en tjuga i månaden. Exklusiva "Rabattkuponger" hos återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nejnejnej!
Hela idén med betalat medlemskap eller "premiumfeatures" är en skitidé och går emot alla mina principer och ideologier kring vad ett sånt här forum handlar om. Minska hellre ner redaktionen om de finansiella intäkterna inte räcker till. Vi är redan många här som "jobbar ideellt". Att implementera funktioner som icke-betalare skulle gå miste om vore hädelse mot oss stofiler på forumet som värnar för ett fritt internet.

Ska ni lyfta den här typen av frågeställningar så vänta gärna med det till första april.

Det är ju dock en väsentlig skillnad i att skriva icke-redaktionellt material (forum-inlägg) och att skriva ett 12-sidigt test av ett grafikkort kört i ett gäng spel och upplösningar. Eller varför inte artikeln om olika gränssnitt för bildskärmar eller grafikkortens historia? Det killgissar jag är flera dagars heltidsjobb att skriva.

Jag lägger två 8-timmars heltidsdagar om året på att helt ideellt genomföra fågelinventeringar på två rutter. Det kräver stor skicklighet i artbestämning och god fysik, så det är ett ständigt kampanjande om jag inte kan ta fler rutter. Men jag säger stopp eftersom det trots allt är semesterdagar eller helgdagar som går åt till detta helt utan ersättning.

Så jag förstår fullständigt att alla duktiga testare och skribenter här på Sweclockers inte arbetar utan lön. De lägger sannolikt sjukt mycket tid på detta.
Halverar du redaktionen får du inte de artiklarna. Då blir det samma kvalité som Metro.

Permalänk
Medlem

Likt många andra medlemmar kan jag tänka mig att betala en summa för följande PLUS-funktionalitet:

* Möjligheten att stänga av reklam
* Filarea för uppladdning av forumbilder
* Filarea för "av sweclockers rekommenderade program"
* Krumelur med olika nivåer (Papp, Brons, Silver, Guld, Platina, Unobtanium) vid avataren beroende på betalningsmodell/alternativ
* GoodPostPoints man kan dela ut till medlemmar vars trådar och inlägg är givande. Kan växlas in mot rabatter på Merch av mottagaren.
* Möjligheten till att aktivt följa medlemmar (om denna funktionen inte redan finns) - exempelvis @Laxpudding eller @MBY
* Visst antal gratisannonser per vecka/månad eller annan satt tidsaspekt
* Någon sätt att påverka vad som ska testas i testlabbet

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna betala för en innehålls Premium lösning likt Giant Bomb kör med på sitt innehåll (Premium videos, liveströmmar inspelningar av podcast/after show, tar bort alla annonser i både podcast och siten) samt att man får $15 varje år att spendera i deras merch shop. Kostar 500kr/år, går även att få billigare när dom kör reor på Premium några gånger per år.

Skulle kunna innebära att redaktionen får börja filma mer än dom skriver men jag tycker dom gör ett utmärkt jobb med det redan så varför inte växla upp med mer video/podcasts?

Ser ljust på framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk
Medlem

Även jag har efterfrågat, önskat få och betalar gärna för att stötta det forum jag besöker dagligen, utan någon motprestation. Men sådant jag skulle tro lockar och gör att fler betalar är utan inbördes ordning;

- Badges för betalnivå. Silver, Guld, Platinum
- Betalande medlem kan få och se ”betyg/rating” på säljare och köpare i marknadsplatsen. Minska bedrägerierna. Alla kan oavsett betalande ge betyg (inkl kommentar) på köpare och säljare men bara betalande kan se omdömen.
- valfritt att stänga av alla, vissa eller t.ex 75% av annonserna.
- Högre upplösning på bilder i galleriet
- möjlighet att blocka/ignorera/följa användare i forumet
- möjlighet att tanka upp bilder och använda fler funktioner i forumet. T.ex inte behöva länka till bilder på externa siter.
- kunna pimpa och visa sina byggen/projekt i galleriet på ett snyggare sätt än idag
- inet har ju ibland erbjudanden till sweclockers medlemmar, skicka ut dessa via veckobrev till betalande medlemmar
- achievements / gamification för betalande. Ni skulle bara veta hur mycket ordrar webhallen får tack vare det... folk tycker om att samla, utmärka sig och vara speciell. 1000 forum poster, gett 500 likes, fått 5000 likes, visat ditt galleri 200 ggr, postat varje dag 14 dagar i sträck, svarat i en tråd klockan 13:37, osv osv
- sweclockers spel klaner / grupper, endast öppna för betalande medlemmar. Kanske för mycket och opraktisk administration
- rätt att publicera jobb annonser! Ert samarbete med Monster suger verkligen. perfekt ställe för it bolag att rekrytera datorintresserade personer.
- Länkar i signaturen eller en personlig sida med mer info om dina datorer och setups
- ignorera trådar och hela forum
- fler alternativ än ”bra inlägg”
- istället för badge, kanske en ram runt profilbilden

Begränsa inget av innehållet eller dagens funktioner för icke betalande medlemmar. Det är dessa som gjort det så populärt.
Men lägg gärna utökade funktioner till betalande medlemmar.

Prisnivåer;
Årets annonsintäkter / 365 = intäkter per dag / snitt antal besökare = intäkt per besökare * 30 = intäkt per besökare och månad. Det är grundpriset att förhålla sig till.
Låt oss säga 10:- per månad och besökare

Ni vill så klart öka intäkterna och vissa annonskampanjer ger bättre betalt än andra. Gör därför inte sidan helt annonsfri! Utan säg att på;
Brons nivå så tar ni bort 25% av annonserna dvs 2.50 SEK men sätt brons kostnaden till 15:- per månad.
Silver, ta bort 50% annonser, 20:- per månad
Guld, ta bort 75% annonser, 30:- per månad
Platinum, ta bort 90% annonser, 40:- per månad
Sponsor, inga direkta perks, 10:- per månad extra utöver existerande annonsintäkter

Skulle öka era intäkter rejält och medlemmar kan själva välja vilken nivå man har råd med.
Kanske mina exempel ovan är helt fel och att det slår fel, men kanske kan vara en början i alla fall för lite nya tankar.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj