Tog ur vattenkylning och satte in luftkylning - Dator startar men ej bild - Hjälp

Permalänk
Medlem

Tog ur vattenkylning och satte in luftkylning - Dator startar men ej bild - Hjälp

Hej!

För en tid sedan började min vattenkylning (Be quiet 240mm silent loop) låta, verkade som luft i pumpen (tydligen vanligt fel). Jag prövade då att sätta pumpen upp och ned vilket hjälpte för stunden men felet kom sedan tillbaka.
Då tänkte jag ta ur vattenkylningen och fylla på den vid senare tillfälle och under tiden använda luftkylningen jag hade i förrådet.

Jag tog då försiktigt och metodiskt ur vattenkylningen vilket inte var några problem tills jag kom till bakplåten/delen som sitter bakom moderkortet för att hålla dom 4 skruvarna på plats. Det är 4 små metall skruvhål man bara sätter in bakom moderkortet, ska vara lätt att ta ur men dom satt så otroligt hårt att jag behövde ta i med kraft för att få ut dom.
Jag såg inga synliga skador och hoppades att inget allvarligt hänt.

Monterade dit luftkylningen utan problem (Be quiet silent rock, tror jag).

Problemet nu är att alla komponenter i datorn ser ut att starta korrekt, allt lyser och snurrar.
Men jag får ingen ström till någon av mina övriga komponenter (tangentbord, mus) och ingen bild till monitorn.
(Däremot ser jag att mitt headsett får ström).

Jag misstänker att mitt moderkort har rykt i den här processen.

Att tillägga är att jag använda ESD-armband och var noga med att ta på element och chassi så tror inte att något annat inträffat.
Jag hoppas någon kan hjälpa mig med felsökningen och vad jag bör göra, köpa nytt moderkort direkt?

Mvh, Naxer

Visa signatur

GPU: EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX3.0 FTW Hybrid | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Silent Loop 240mm | Moderkort: Aorus Master Z390 | RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Svart | M.2 SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB | SSD: Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Fractal Design Integra M 650W | Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG |

Permalänk
Inaktiv

Varför ta på element? då får du större potentialskillnad mellan dig och datordelarna och dessa kan gå sönder.

Du ska enbart ha samma utjämning mellan dig chassi och komponenter.

Prova att ta ur cpu och montera i den igen, testa även först att ta ur batteriet på moderkortet och stoppa i det igen och prova starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Varför ta på element? då får du större potentialskillnad mellan dig och datordelarna och dessa kan gå sönder.

Du ska enbart ha samma utjämning mellan dig chassi och komponenter.

Prova att ta ur cpu och montera i den igen, testa även först att ta ur batteriet på moderkortet och stoppa i det igen och prova starta.

Jaha! Jag måste ha missförstått någon guide jag läst, hittills har det gått bra men jag ska undvika det i framtiden!

Okej, jag ska testa det när jag är hemma sen. Borde jag också testa ta ur andra komponenter?

Visa signatur

GPU: EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX3.0 FTW Hybrid | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Silent Loop 240mm | Moderkort: Aorus Master Z390 | RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Svart | M.2 SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB | SSD: Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Fractal Design Integra M 650W | Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG |

Permalänk
Medlem

Hej!

Uppdatering.

Jag har monterat ur CPUn samt tagit ur och tillbaka batteriet på moderkortet.
Det jag också gjorde var att ta ur båda RAM-stickorna och sedan sätta i bara en.

Datorn startade då upp och allt verkade fungera som vanligt!
Dock när jag satte i den andra ramstickan så registreras den inte, står att jag bara har 8gb RAM och stickan lyser inte upp (RGB).

Finns det någon särskild felsökning jag kan pröva just gällande en felande RAM-sticka alternativt RAM-slot?

Tack på förhand!

Mvh,
Naxer

Visa signatur

GPU: EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX3.0 FTW Hybrid | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Silent Loop 240mm | Moderkort: Aorus Master Z390 | RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Svart | M.2 SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB | SSD: Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Fractal Design Integra M 650W | Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxer:

Hej!

Uppdatering.

Jag har monterat ur CPUn samt tagit ur och tillbaka batteriet på moderkortet.
Det jag också gjorde var att ta ur båda RAM-stickorna och sedan sätta i bara en.

Datorn startade då upp och allt verkade fungera som vanligt!
Dock när jag satte i den andra ramstickan så registreras den inte, står att jag bara har 8gb RAM och stickan lyser inte upp (RGB).

Finns det någon särskild felsökning jag kan pröva just gällande en felande RAM-sticka alternativt RAM-slot?

Tack på förhand!

Mvh,
Naxer

Besvarade du inte frågan där? Ta ur det andra minnet och stoppa in det som nyss inte fungerade i den sloten där det nyss fungerande minnet satt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Naxer:

Hej!

Uppdatering.

Jag har monterat ur CPUn samt tagit ur och tillbaka batteriet på moderkortet.
Det jag också gjorde var att ta ur båda RAM-stickorna och sedan sätta i bara en.

Datorn startade då upp och allt verkade fungera som vanligt!
Dock när jag satte i den andra ramstickan så registreras den inte, står att jag bara har 8gb RAM och stickan lyser inte upp (RGB).

Finns det någon särskild felsökning jag kan pröva just gällande en felande RAM-sticka alternativt RAM-slot?

Tack på förhand!

Mvh,
Naxer

Testa sätta i andra stickan i första slotten, så du vet om det är minnet eller slotten som krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Besvarade du inte frågan där? Ta ur det andra minnet och stoppa in det som nyss inte fungerade i den sloten där det nyss fungerande minnet satt?

Haha ja jag gjorde väl det ^^

Skrivet av heffaklumpmamma:

Testa sätta i andra stickan i första slotten, så du vet om det är minnet eller slotten som krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har prövat flera kombinationer nu, båda stickorna fungerar i A2 men med inte med någon sticka i någon av dom andra 3 slotsen fungerar det, ingen bild och ingen ström till tangentbordet osv.
Så båda stickorna verkar fungera, men en kombination av ramstickor oavset kombination fungerar ej.

Någon som kan hjälpa mig klura ut om det här går att fixa eller vart felet sitter?

Visa signatur

GPU: EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX3.0 FTW Hybrid | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Silent Loop 240mm | Moderkort: Aorus Master Z390 | RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Svart | M.2 SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB | SSD: Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Fractal Design Integra M 650W | Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG |