Osäker över Moderkort och PSU till Ryzen 3700X bygge..

Permalänk
Medlem

Osäker över Moderkort och PSU till Ryzen 3700X bygge..

Hej sweclockers! Det var väl på tiden att man blev medlem.. Jag skulle behöva en del hjälp att välja mobo och psu till mitt bygge.

Behöver inte top of the charts performance, försöker inte spela i 4K. Att köra typ MW 1440p är vad jag tänker mig. Eftersom jag inte är 110% gamer utan även sitter med lite produktion har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa:

CPU: Ryzen 7 3700X
GPU: RTX 2070 SUPER (har hört att MSI GAMING X TRIO ska vara relativt tyst så lutar mot den)

Först och främst ska jag väl säga att jag inte har planer på att överklocka (sorry! ) då jag inte har någon erfarenhet med varken överklockning eller manuell kontroll av fläktar osv. Best case scenario så slänger jag in allt i burken med stock cooler och så rullar det på. Vad jag förstått ska 3700X komma med en helt okej kylare.

Köper troligtvis någon extra SSD förutom den jag redan har och 32 GB 3200Hz/3600Hz RAM. Inte riktigt bestämt mig på den fronten än eftersom de bra 3600 varianterna kan kosta en saftig peng.

Jag har också ett Fractal Design Integra M 650W PSU som jag är väldigt osäker på om det finns tillräckligt med kraft i för att hålla igång mitt planerade system... Med tanke på att det är Bronze-rated. Vad tror ni? Bör man köra på något Corsair 750W Gold istället?

Det jag dock har fastnat på mest är moderkortet. Har suttit i fyrtioelva timmar och gått igenom jämförelser, reviews, produktsidor och Buildzoid's diskussionsklipp nätterna långa.. Ser bara problem överallt och jag börjar bli tokig

Jag har tittat på ett flertal X570 kort då det självfallet låter lite spännande med PCIe4.0 till en M.2, men dessa är så fasligt dyra och de flesta har fläktar som jag är rädd kommer låta mer än vad jag är bekväm med. Såg siffror på detta men det är svårt att sätta det i perspektiv. Låter de mycket eller bör jag satsa på future-proofing?

Mellan X470 och B450 så är den enda skillnaden SLI vad jag förstår? Har därför mestadels tittat på B45-kort. Kikar man både här och på andra sidor är det många som rekommenderar MSI B450-A PRO MAX eller TOMAHAWK MAX. Dessa verkar bra och det är skönt att de kommer med 3000 stöd eftersom jag inte kan mycket om det där med biosändringar.. Någon på YT sa att tomahawk har lite bättre kylare än PRO. Dock ser jag att nätverkskontrollen är Realtek istället för Intel.. Har hört att Realtek inte ska vara lika bra och har haft lite problem med det på en gammal dator som tappade anslutningen ibland. Oroar jag mig i onödan? Jag vet inte, men blev tillräckligt skraj för att kolla på en massa andra kort bland annat ASUS ROG STRIX B450-F GAMING samt -E varianten och MSI B450 GAMING PRO CARBON AC. Om jag förstått rätt måste dessa två installeras om med nya BIOS för att funka med 3000-serien. Jag har dock ingen tillgång till någon tidigare cpu att använda för att installera detta på dem så vet inte hur det skulle gå till.. På Inets sida stod det 3000-ready på B450-F varianten men inte säker på vad detta betyder och om detta gäller -E också.

Gällande budget så är det lite svårt att säga, har inte en superstrikt gräns men så mycket under 20 000 som det går för att få med det jag behöver.

Sorry att det blev en så lång text men för att sammanfatta:

- Om jag vill ha Intel-nätverk, vilket moderkort är bästa alternativet för någon som inte bryr sig om överklockning? Eller tycker ni att Realtek fungerar lika bra?
- Hur ser jag till att ett B450 kort som jag inte kan uppdatera via USB får nya BIOS versionen?
- Bör jag köpa nytt nätagg? I så fall vilket?

Detta ska (förhoppningsvis) få plats i mitt Define R6 chassi. Tack på förhand om någon svarar

Permalänk

Utan att helt läst igenom allt då det var vääldigt mycket att läsa och klockan är halv tre.

Det finns en STOR skillnad mellan B450(gammalt) och X470(nya) - kompatibilitet - Köper du nytt, så köp också nytt moderkort här annars kan det lätt bli ett par rundturer till butiken för att få dom att slänga i en CPU och flasha ditt BIOS åt dig.
Som tidigare nämnt så tänkte jag på X570 korten som kommer ut/kommit ut nyligen!

Minnen: Snabbare minnen för AMD byggen märks mer än hos Intel. En kampanj hos webhallen just nu gör 3000 MHz DDR4 från Corsair lika billiga som de på 2400 MHz, snabbare minnen kan ge dig några mer procent i vissa tester men lär då också kosta lika mycket som en bättre CPU hade gjort.

En tanke angående nätagg, bryr du dig om ljudnivå kan det vara värt att köpa ett lite bättre, gärna modulärt. Du bygger en väldigt fin dator och då kan det vara värt det med modulära kablar och tystare vid belastning.

Jag var trött och hade fel fel fel
Permalänk
Medlem

Har för mig att inet ska kunna hjälpa dig att flasha bios, är inte helt säker dock. Men hör med deras support, den brukar vara bra. Har själv ett B450-F och är supernöjd. Inte haft något nätverksstrul under det året jag har använt det. Sitter dock på en 2700x så har inte behövt oroa mig för BIOS.

650w borde räcka imo. Satt själv på ett 550w bronze med en 2700x överklockad samt ett överklockat strix 1070 utan problem. Uppgraderade dock när jag bytte till ett 2080.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 2700x @ 4,2 GHz | Mobo: ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic | RAM: G.Skill SniperX 16Gb 3400 MHz CL16 | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 Black Edition | CPU-kylning: Fractal Design Celsius S36 | PSU: EVGA Supernova G3 850W 80+ Gold | Skärm: ASUS ROG Strix XG32V 32" 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SällanManHarRätt:

Utan att helt läst igenom allt då det var vääldigt mycket att läsa och klockan är halv tre.

Det finns en STOR skillnad mellan B450(gammalt) och X470(nya) - kompatibilitet - Köper du nytt, så köp också nytt moderkort här annars kan det lätt bli ett par rundturer till butiken för att få dom att slänga i en CPU och flasha ditt BIOS åt dig.

Det där har blivit lite fel. Både X470 och B450 är samma generation och har stöd för samma processorer. Det är X570 som är det nya

Nätaggregatet som @Jokuc har är mer än tillräckligt, men om man vill "lyxa till det" med modulära kablar eller upplever det nuvarande agget som för högljutt kan det vara en idé att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@Xyborg: Oj - har ändrat där nu. Förstår inte varför dom inte kan ha lättare namn att komma ihåg, sitter här med ett Z370 själv, läser om en X470 och X570 - Inte alltid lätt

Hittade dessa på webhallen: MSI B450M MORTAR MAX- mATX / B450
Med kommentarer som: "Perfekta moderkortet för ryzen 3000 serien för dig som vill ha ett prisvärt M-ATX moderkort vilket är svårt att hitta just nu.
Bara att lägga in 3000 processorn och köra helt utan krav på bios updatering vilket gör allt supersmidigt för dig som bygger!"

Permalänk
Medlem

650Watt räcker gott och väl. Du kommer troligtvis aldrig komma över 400 watt.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att jag inte behöver nytt nätagg. Sånt där w usage test rekommenderade mig ett 750 så blev orolig.

Skrivet av SällanManHarRätt:

@Xyborg: Oj - har ändrat där nu. Förstår inte varför dom inte kan ha lättare namn att komma ihåg, sitter här med ett Z370 själv, läser om en X470 och X570 - Inte alltid lätt

Hittade dessa på webhallen: MSI B450M MORTAR MAX- mATX / B450
Med kommentarer som: "Perfekta moderkortet för ryzen 3000 serien för dig som vill ha ett prisvärt M-ATX moderkort vilket är svårt att hitta just nu.
Bara att lägga in 3000 processorn och köra helt utan krav på bios updatering vilket gör allt supersmidigt för dig som bygger!"

Haha, sorry för den långa texten, jag ville ta med så mycket info som möjligt.

Mortar är väl ganska lik Tomahawk som jag skrev om fast mATX så då kör jag hellre Tomahawk, men båda dessa (plus de flesta andra lågpriskort) kör Realtek lan. Det verkar vara en hel del folk som har problem med att få datorn att starta efter bios-uppdateringen på andra kort som t.ex. carbon, jag tänker att om jag behöver lägga pengar på att inet ska fixa det åt mig är det väl lika bra att lägga de extra pengarna på ett X570 kort istället haha

Permalänk

@Jokuc: https://www.anandtech.com/show/13091/analyzing-b450-for-amd-r...

Detta kanske är något för dig att kolla på?

Intel LAN:
ASUS ROG Strix B450-F Gaming
ASUS ROG Strix B450-I Gaming
ASRock B450 Gaming-ITX/ac
GIGABYTE B450 Aorus Pro
GIGABYTE B450 Aorus Pro WiFi
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SällanManHarRätt:

Intel LAN:
ASUS ROG Strix B450-F Gaming
ASUS ROG Strix B450-I Gaming
ASRock B450 Gaming-ITX/ac
GIGABYTE B450 Aorus Pro
GIGABYTE B450 Aorus Pro WiFi
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC

Jo, dessa kort har poppat upp hel del gånger när jag letat runt. Det är bara det där som jag sa tidigare med att de inte kommer med support för 3000 out of the box och jag är väldigt orolig att jag inte skulle kunna få det att fungera. Skulle gärna höra från andra som installerat en Ryzen 3000 på dessa hur de gjort och om de haft problem. På youtube verkar de inte ha problem alls men sen när jag kollar reddittrådar har varenda kotte stött på något slags fel där de inte får datorn att starta.