Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilket moderkort till 3700X?

Hej Sweclockers! Jag sitter just nu på en i7 3700K på 4,4GHz från 2012 och tänker att det är dags att uppgradera. Har lyckats klicka hem en Ryzen 3700X för 3k och funderar nu på vad för moderkort jag borde ha. Har läst på lite om B450 vs X470 vs X570 och har kommit fram till att jag inte behöver något mer avancerat än B450. Nu har jag hittat 3 moderkort som jag inte riktigt kan bestämma mig över, och jag undrar nu vad ni andra har för tankar?

MSI B450 Gaming Carbon AC - 1535 kr. Dyrast, men den verkar ha en av de bästa VRM-lösningarna av alla B450-brädor och har dessutom Wifi, Bluetooth och heatsink/heatspreader för M.2. Wifi och BT är inget jag har användning för nu, men jag tänker varför inte köpa något rejält nu och slippa krångla sen? Däremot kostar denna 5-600 kr mer än ASUSen.
MSI B450 Tomahawk MAX - 1399 kr. Bra kylning för VRM och är, vad jag förstår, väldigt prisvärd.
ASUS B450-F - Har bokat denna som fyndvara för 1000kr.

Nu är då frågan vilken jag ska köpa. Nu är inte jag någon expert på moderkort, men från vad jag har läst mig till så har ASUSen sämst VRM-kylning och är därför sämst att överklocka med. Frågan är om det bara är någon procent i rå prestanda jag går miste om? Isf är det skitsamma och jag kör på den. Om man jämför MSI-brädorna så verkar de vara väldigt lika förutom att Carbon har bättre VRM-kylning, Wifi och BT. Dessutom hade jag tänkt köpa en M.2 SSD på black friday och isf en heatsink tillden, och iom att den sån kommer gå på minst en hundring inser jag nu att det är helt onödigt att jämföra Tomahawk och Carbon iom att prisskillnaden blir försumbar.

Vad tycker ni? Är MSI B450 Carbon värd 500 kr extra för de finnesser som erbjuds samt att jag får 3 års garanti kontra 1 år på ASUSen iom att det är en fyndvara? Jag har säkert fel om massa grejer så rätta mig gärna.

EDIT: Kommer endast använda datorn till att spela, och det i 1440p 165Hz med ett GTX 2080. 3700X är inte lika prisvärt som en 3600 atm, men jag gillar att vara framtidssäker.

Permalänk
Avstängd

B450-F Strix funkar. Men tänk på att VRM kan bli jäkligt varm på moderkortet. Har du dåligt eller obefintligt luftflöde så är de stor risk att den kan värmethrottla. OC avråder jag på den modellen. Dock är de ganska meningslöst att överklocka Ryzen 3000 serien med tanke på att den i stort sett redan kör sitt max från början.
B450 Tomahawk är ett av dom bättre moderkorten när de kommer till VRM. Jag skulle vilja anse att den modellen är de bästa valet sett till prestanda vs pris mellan dessa tre du väljer mellan. Personligen skulle jag bara valt Asus om jag hade nöjt mig med en R5 3600. Och då endast om Tomahawk inte gick att få tag i.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@friskybob

Jag hade valt Tomahawk MAX av de du väljer mellan. Bör även vara ett bra val om du i framtiden skulle vilja uppgradera till Ryzen 4000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@friskybob

Jag hade valt Tomahawk MAX av de du väljer mellan. Bör även vara ett bra val om du i framtiden skulle vilja uppgradera till Ryzen 4000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag kommer ta Tomahawk Max när jag skaffar en Ryzen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

@friskybob:

Lite off-topic, men vart hitta du 3700X för 3K? Är nämligen lite sugen på att slå till på den jag också Svårt att tro att det blir billigare än så på Black Friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

B450-F Strix funkar. Men tänk på att VRM kan bli jäkligt varm på moderkortet. Har du dåligt eller obefintligt luftflöde så är de stor risk att den kan värmethrottla. OC avråder jag på den modellen. Dock är de ganska meningslöst att överklocka Ryzen 3000 serien med tanke på att den i stort sett redan kör sitt max från början.
B450 Tomahawk är ett av dom bättre moderkorten när de kommer till VRM. Jag skulle vilja anse att den modellen är de bästa valet sett till prestanda vs pris mellan dessa tre du väljer mellan. Personligen skulle jag bara valt Asus om jag hade nöjt mig med en R5 3600. Och då endast om Tomahawk inte gick att få tag i.

Skrivet av Novdid:

@friskybob

Jag hade valt Tomahawk MAX av de du väljer mellan. Bör även vara ett bra val om du i framtiden skulle vilja uppgradera till Ryzen 4000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Strix-kortet kanske är prisvärt men jag vill ju ha något som räcker i kanske 5-6 år innan det blir riktigt illa, och isf är det väl lika bra att lägga några extra hundralappar på ett MSI-kort.

Enligt denna och denna så har båda MSI-brädor samma mosfet (killen på ltt-forumet skriver big 4x2-fas på Carbon, så det kanske är (marginellt) bättre?). Jag förstår att Tomahawk är ett bra moderkort och att jag troligtvis inte kommer märka någon skillnad mellan de två prestandamässigt, men jag tycker det är svårt att motivera en besparing på 140kr när jag får Wifi, BT och en M.2 heatspreader som gör prisskillnaden ännu mindre. Tack för era inputs grabbar, men det blir nog en Carbon för mig iaf :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilliantBaBeX:

@friskybob:

Lite off-topic, men vart hitta du 3700X för 3K? Är nämligen lite sugen på att slå till på den jag också Svårt att tro att det blir billigare än så på Black Friday

Vi kan säga såhär: jag har väldigt tur ;). Har svårt att tro att de kommer bli mer än någon hundring billigare iom små vinstmarginaler, samma sak med moderkort men vem vet :).

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Vi kan säga såhär: jag har väldigt tur ;). Har svårt att tro att de kommer bli mer än någon hundring billigare iom små vinstmarginaler, samma sak med moderkort men vem vet :).

Inväntar med spänning, mitt i5 4570 3,2ghz hänger inte alls med i svängarna Får hoppas man får känna av turen när BF kommer

Permalänk
Expertgissare

Jag står också och väljer mellan olika moderkort, lutar mest åt ett Mortar Max över ett Tomahawk, 2 st USB 3 (gen1) mer plus S/PDIF. Minus 2 sata och en pci-e (x1) annars så ska det vara samma kort i stort sett vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag står också och väljer mellan olika moderkort, lutar mest åt ett Mortar Max över ett Tomahawk, 2 st USB 3 (gen1) mer plus S/PDIF. Minus 2 sata och en pci-e (x1) annars så ska det vara samma kort i stort sett vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Den avfärdade jag tidigt pga mAtx, men som du säger så är det inte mycket man förlorar. Den var ju så billig också på 1200 kr

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av friskybob:

Den avfärdade jag tidigt pga mAtx, men som du säger så är det inte mycket man förlorar. Den var ju så billig också på 1200 kr

Jag tycker man vinner mer med Mortar över Tomahawk, ser inget minus med att det är ett mAtx. Vist det är 2 sata portar mindre, men samtidigt 2 fler USB. Men det är ju helt upp till vad man har för behov

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Den avfärdade jag tidigt pga mAtx, men som du säger så är det inte mycket man förlorar. Den var ju så billig också på 1200 kr

Själv valde jag Bazooka V2. Visst, Mortar har lite mer funktioner. Men de är extra funktioner jag inte behöver. Dock samma VRM som både Mortar och Tomahawk.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag tycker man vinner mer med Mortar över Tomahawk, ser inget minus med att det är ett mAtx. Vist det är 2 sata portar mindre, men samtidigt 2 fler USB. Men det är ju helt upp till vad man har för behov

Dessutom får man en extra M.2-plats :). Tack för tipset du, det blir nog en sån istället för Carbon då eftersom det är så billig.

Skrivet av HC-8315:

Själv valde jag Bazooka V2. Visst, Mortar har lite mer funktioner. Men de är extra funktioner jag inte behöver. Dock samma VRM som både Mortar och Tomahawk.

Den var inte dum den heller. Men den har varken USB C eller Optisk utgång och bara en M.2-slot. I övrigt ser den sjukt prisvärd ut, tack för tipset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Dessutom får man en extra M.2-plats :). Tack för tipset du, det blir nog en sån istället för Carbon då eftersom det är så billig.

Den var inte dum den heller. Men den har varken USB C eller Optisk utgång och bara en M.2-slot. I övrigt ser den sjukt prisvärd ut, tack för tipset

USB C behöver jag inte bak på moderkortet. Sen hänger de på lådan också. Inte så många som har USB C i frontpanelen. Och optisk ljud kör jag inte heller då jag använder trådlöst headset. Som sagt, extra finneser jag inte behöver.
Tänk på att Tomahawk och Mortars andra M.2 port kör i PCI-E 2.0 vilket drastiskt försämrar prestandan på en sån SSD. Detta gäller alla moderkort med B450 chipset. Med dessa saker i åtanke så tyckte jag att Bazooka V2 vart de bättre alt för mig.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Detta hade jag köpt, förutsatt att du kan få hjälp eller låna en CPU för att uppgradera BIOS, kör själv detta med flera olika CPU, 3900X, 3600, 2700X, mfl.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

USB C behöver jag inte bak på moderkortet. Sen hänger de på lådan också. Inte så många som har USB C i frontpanelen. Och optisk ljud kör jag inte heller då jag använder trådlöst headset. Som sagt, extra finneser jag inte behöver.
Tänk på att Tomahawk och Mortars andra M.2 port kör i PCI-E 2.0 vilket drastiskt försämrar prestandan på en sån SSD. Detta gäller alla moderkort med B450 chipset. Med dessa saker i åtanke så tyckte jag att Bazooka V2 vart de bättre alt för mig.

Absolut! Bazooka funkar säkert jättebra till både mig och 95% av alla gamers, men jag tänker att USB C och Optisk utgång är en nice-to-have och något jag kanske behöver i framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Absolut! Bazooka funkar säkert jättebra till både mig och 95% av alla gamers, men jag tänker att USB C och Optisk utgång är en nice-to-have och något jag kanske behöver i framtiden

Ja, så är de. Mortar och Tomahawk är ju båda modellen lyxigare och väldigt billiga. Den du väljer kommer räcka för ditt behov galant skulle jag tro. Ville mest belysa hur jag själv tänkte och vad jag isf kan prioritera bort.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Asus CH6

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

USB C behöver jag inte bak på moderkortet. Sen hänger de på lådan också. Inte så många som har USB C i frontpanelen. Och optisk ljud kör jag inte heller då jag använder trådlöst headset. Som sagt, extra finneser jag inte behöver.
Tänk på att Tomahawk och Mortars andra M.2 port kör i PCI-E 2.0 vilket drastiskt försämrar prestandan på en sån SSD. Detta gäller alla moderkort med B450 chipset. Med dessa saker i åtanke så tyckte jag att Bazooka V2 vart de bättre alt för mig.

B450 Tomahawk har väl inte 2st M.2, bara Mortar? Kör själv ett Mortar Max till en 3600 och det fungerar väldigt bra. Känns som sagt var att man inte tappar speciellt mkt mot fullstort ATX. En liten nackdel med Mortar dock är bara 3st chassifläktanslutningar. Kör 2x8 Crucial Ballistix Sport CL15 3000 minnen i CL14 3200 för övrigt, aldrig någon krasch.

Mortar går dock bort om man tänkt köra APU, finns ingen SOC heat sink. VRM-flänsen som sitter på är dock väldigt bra, så med dedikerad GPU så spelar detta ingen roll.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dazelou:

B450 Tomahawk har väl inte 2st M.2, bara Mortar? Kör själv ett Mortar Max till en 3600 och det fungerar väldigt bra. Känns som sagt var att man inte tappar speciellt mkt mot fullstort ATX. En liten nackdel med Mortar dock är bara 3st chassifläktanslutningar. Kör 2x8 Crucial Ballistix Sport CL15 3000 minnen i CL14 3200 för övrigt, aldrig någon krasch.

Mortar går dock bort om man tänkt köra APU, finns ingen SOC heat sink. VRM-flänsen som sitter på är dock väldigt bra, så med dedikerad GPU så spelar detta ingen roll.

Helt rätt, B450 Tomahawk har inte två M.2 portar.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.