Permalänk
Medlem

Tandberg Hifi System 15

Hej Sweclockers.

Söker: modernare nätt förstärkare/slutsteg med chromecast built-in + bluetooth-funktion
Önskar styra med Android och om möjligt smart TV modell Sony Bravia KD-55XE9005
Vilka kablar skulle ni rekommendera?
Min budget vore tacksam om jag kom billigare undan NAD AMP 1 (5000kr).

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att titta på Argon SA1 som är identisk med NADen och 1500 kronor billigare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är lite otydligt vad du är ute efter, söker du en förstärkare till högtalarna ? Och en signalkälla av någon typ ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är lite otydligt vad du är ute efter, söker du en förstärkare till högtalarna ? Och en signalkälla av någon typ ?

Otydligt? då försöker jag igen

Jag söker en förstärkare, jag har två högtalare och önskar styra dom med mobiltelefon eller ovannämnd smartTV.
Chromecast låter attraktivt.

Högtalarna specifikationer är efter lite googling.
Specifications
Type: 3 way, 3 driver loudspeaker system

Frequency Response: 35Hz to 16kHz

Power Handling: 30W

Crossover Frequency: 1200, 4000Hz

Impedance: 4Ω

Bass: 1 x HT120 12"

Midrange: 1 x HT121 5"

Tweeter: 1 x HT116 2.5"

Enclosure: 50 litre

Dimensions: 700 x 350 x 280mm

Weight: 17.5kg

@oatp1b1: Då bör inte effekten vara något problem för ARGON SA1?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad menar du med att du vill styra via tvn? Menar du att du vill använda högtalarna även till tv-ljudet och t ex kunna styra volym-kontroll med tv-dosan osv? Då behöver du hdmi med arc.

Jag kör med nya Sonos ampen för streamat ljud, skivspelare och tv-ljud för ett 2.1 system. Funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har också några snygga 70 talare som jag tänkt bygga om men jag vet inte riktigt vad /hur jag ska göra men det är lite snarlikt dina funderingar.
Det går att göra några olika saker som att skaffa vilken vanlig förstärkare som helst och så väljer man en passande signalkälla typ nån mediaspelare eller en Chromecast audio.
Man väljer nån förstärkare med integrerad spelare.
Man bygger om högtalarna till aktiva endera med eller utan integrerad mediaspelare.
Är du ute efter en helt integrerad extern lösning så är det kanske en hembioreceiver med inbyggd mediaspelare eller en Sonos amp som är enklast att skaffa.
Gillar man att bygga så kan tex Beocreate och andra Hifiberryprodukter vara intressant
https://www.hifiberry.com/beocreate/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad menar du med att du vill styra via tvn? Menar du att du vill använda högtalarna även till tv-ljudet och t ex kunna styra volym-kontroll med tv-dosan osv? Då behöver du hdmi med arc.

Jag kör med nya Sonos ampen för streamat ljud, skivspelare och tv-ljud för ett 2.1 system. Funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det inte gå via Chromecast som Argon SA1 eller NAD AMP1 har inbyggt?
Nu bollar jag funktion mellan TV-ANDRIOD-PC i mitt hem och skulle vilja ha in högtalarna i systemet.
Kan jag inte köra spotify på TV'n och få ljudet till högtalarna så får jag använda min mobil/Android.
Högtalarna ska sköta musik, TV'n och lever sitt eget liv.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: min signalkälla är tänkt att vara mobiltelefonen/Androiden.
Jag kommer inte bygga om högtalarna, tror jag har bestämt mig för en SA1 och tänkte invänta om det blir några Blackfriday priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturgis:

Varför skulle det inte gå via Chromecast som Argon SA1 eller NAD AMP1 har inbyggt?
Nu bollar jag funktion mellan TV-ANDRIOD-PC i mitt hem och skulle vilja ha in högtalarna i systemet.
Kan jag inte köra spotify på TV'n och få ljudet till högtalarna så får jag använda min mobil/Android.
Högtalarna ska sköta musik, TV'n och lever sitt eget liv.

Vad jag kan se har SA1 inte chromecast inbyggt.

Men angående tv-ljudet så var det jag som inte kollade specificationerna ordentligt, jag som antog det iom att den saknade hdmi in. Men det ser ut som du kan få den funktionen via optiska-ingången. Dock enligt egna erfarnheter så har jag alltid stött på någon irreterande begränsning med optisk-anslutning, men det kan mycket väl fungera i ditt fall.