Genomgång av mediaspelare android boxar, mi box vs shield vs wetek play 2 vs wetek hub vs apple tv vs tx5pro vs chrome cast mm

Permalänk
Medlem

@EviL: stämmer, det har dom. dock inte vanlig toslink. kommer inte riktigt ihåg vad skillnaden ska vara mer än att toslink var skapad för cd från början.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@EviL: stämmer, det har dom. dock inte vanlig toslink. kommer inte riktigt ihåg vad skillnaden ska vara mer än att toslink var skapad för cd från början.

Skillnaden är anslutningen, signalen är densamma; optisk=optisk.
Det finns olika adaptrar för anslutningen men den optiska kabeln i sig brukar ha Toslink i båda ändar.
Jag har också för mig att just Toslink skapades för CD.

Visa signatur

i7 | R290

Permalänk
Medlem

Hej! Härlig tråd. Jag är på jakt efter en ny box för att använda enbart till streaming av tv kanaler.
Vad skulle ni rekommendera? Har en mi box 3 och upplever att den är super trög ibland efter att den automatiskt stängts av. Men funkar bra igen efter en norsk reset. Precis som ni nämnt tidigare i tråden.. Men ja det är lite störande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Hej! Härlig tråd. Jag är på jakt efter en ny box för att använda enbart till streaming av tv kanaler.
Vad skulle ni rekommendera? Har en mi box 3 och upplever att den är super trög ibland efter att den automatiskt stängts av. Men funkar bra igen efter en norsk reset. Precis som ni nämnt tidigare i tråden.. Men ja det är lite störande...

Skickades från m.sweclockers.com

har du kollat så den är uppdaterad?
alla dom mi boxarna jag har blev ok efter senaste firmware.

Om du tycker boxen är snabb nog efter norsk reset skulle du kunna titta på mibox 4 eller jetstream
jetstream har fördelen att den har rj45. jag har inte varit med om att varken den eller mi box 4 blir seg även om dom står på 24/7 sedan jag fick hem dom.

annars är det nog shield du får titta på men det är ett jäkla överpris bara för att se på tv.
sedan kan jag säga att shielden jag använder (v2) hänger sig/startar om "ofta" jämfört med övriga boxar.

Jag tänkte införskaffa nya shield pro för att testa den, fördelen jag ser direkt är att den inte har den rent efterblivna volume kontrollen som nuvarande har.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon
Jag tänker köpa en Lg oled. Jag kommer kolla en del på netflix, svtplay, cmore, youtube och liknande.

Castar jag min skärm eller egetfilmat material från mobil är inte kvaliten superviktig. Jag har då en gammal Chromecast.

Finns det då någon anledning att köpa en xiaomi box s? Om alla appar ändå finns i LG smart-OS? Det enda jag kan komma på är om någon film inte skulle finnas på netflix och jag då laddar ned den från TPB och sen vill kunna casta i bra kvalitet från vlc på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Iwillroflmao: För mig personligen nog kommer alltid en smartbox vara överlägset "smart tv"
du får en chromecast ultra i en mibox s, samt kan du plugga in ett usb i den med filmen eller dela ut en mapp på datorn och direkt spela den där ifrån. sedan är just användningen med fjärren eller telefonen väldigt simpel och snabb på mibox VS dom "smart tv" jag testat.
och att kunna använda röststyrningen när man söker efter saker eller vill styra saker är supersmidigt.

Men måste... nä du klarar dig med det du har, allt handlar om vad man själv har för krav på funktionalitet osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Har du någon erfarenhet av Vero 4K (med eller utan +)? Den räknas väl inte som en Android TV, men med tanke på hur stort intresse du verkar ha för det här produktsegmentet tänker jag att du kanske snubblat över Vero ändå!

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken: jodå visst har man lekt med en sådan dock inte ägt någon, Jag har kört osmc en hel del, jag ser inga direkta fördelar mellan denna och android tv på en bra box.
du kan ju köra osmc på i stort sett alla boxar, nackdelen är ju att dom flesta saknar nödvändiga licenser för att kolla netflix i 1080p eller 4k sedan är det vanligt rätt struligt med installationen av netflix på dessa.
fördelen med rena android tv boxar att det finns vanligen mer appar och framför allt bra stöd för dom apparna som finns.
MEN ska du bara kör lokalt från tex emby eller plex eller filserver osv så absolut funkar det

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Toppen, tack för svar! Jag har fått ungefär samma uppfattning själv när jag har läst, så det var skönt att du inte vände världen uppochner på mig Det lutar åt att det åker in en Mi Box S på önskelistan till jul! Den verkar vara lagom bra i pris/prestanda samt lätt att få tag i.

Permalänk
Medlem

Köpte en mi Box s på black Friday, kör emby på den och är faktiskt jätte nöjd.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Jag antar det inte skall vara några problem att köra telia play på nya Mi boxen?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@aragon: Har du någon erfarenhet av Vero 4K (med eller utan +)? Den räknas väl inte som en Android TV, men med tanke på hur stort intresse du verkar ha för det här produktsegmentet tänker jag att du kanske snubblat över Vero ändå!

Jag har en Vero 4K. Äter fan 4K till frukost. Testade att köra 300mbit testfiler på den utan problem. Nackdelen med vanliga Vero 4K (ej +) är att den bara har ett 100mbit-interface. Rekommenderas som ett alternativ till Nvidia Shield.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra tråd!

Har provat det mesta också när det gäller diverse boxar för filmtittande och streaming.

Finns dock inget som är så flexibelt som htpc men kräver endel av användaren, setup mm. (Mest kul för den teknikintresserade)
Kör själv en hemmabyggd htpc med amd apu 2200g. Libreelec löser det mesta och rekommenderas varmt. Funkar även kanon för emulatorer.

Nu ska jag svära lite i kyrkan... har även ett par Apple TV i hemmet (har andra prylar i samma ekosystem) Mest för enkelheten för resten av familjen samt diverse streamingtjänster som inte stöds i kodi. Plex funkar utmärkt på dessa också...

Där är min kombo

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxbiker:

Köpte en mi Box s på black Friday, kör emby på den och är faktiskt jätte nöjd.

Sålde min och bytte till Nvidia Shield som är så mycket bättre, kvickare i menyerna när man bläddrar, inte alls lika seg som Mi boxen var och de bästa är att man kan köra med trådbundet internet samt koppla in flera diskar vilket var svårt i Mi boxen, skulle köpt Shielden direkt, ångrar att jag la ner energi på både Google Cromecast och Mi boxen, inga bra köp.

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering på dessa boxar. Funkar de med IPTV?

Jag förstår att man kopplar upp dem till trådlösa och får på så sätt tillgång till Netflix osv, men om man vill se på "vanliga" TV kanaler, är boxar som Mi Box S då ett alternativ alls?

Föräldrarna har dålig antenn och är bara en tidsfråga till att de får börja köra över Optiska bredbandet. Men hoppas inte bli tvungen att använda de budget skiten Boxer osv vanligtvis skickar med/tvingar på en.

Edit: funkar det alls att köra IPTV över trådlöst?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sevenix:

Har en liten fundering på dessa boxar. Funkar de med IPTV?

Jag förstår att man kopplar upp dem till trådlösa och får på så sätt tillgång till Netflix osv, men om man vill se på "vanliga" TV kanaler, är boxar som Mi Box S då ett alternativ alls?

Föräldrarna har dålig antenn och är bara en tidsfråga till att de får börja köra över Optiska bredbandet. Men hoppas inte bli tvungen att använda de budget skiten Boxer osv vanligtvis skickar med/tvingar på en.

Det beror på vilken IPTV-leverantör du har. Jag har Telia som leverantör och de har ingen app för Android TV, däremot har de en app för AppleTV. Jag har numera slängt ut alla andra lösningar och använder en AppleTV 4k som enda bildkälla till TV'n. Mycket smidigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sevenix:

Har en liten fundering på dessa boxar. Funkar de med IPTV?

Jag förstår att man kopplar upp dem till trådlösa och får på så sätt tillgång till Netflix osv, men om man vill se på "vanliga" TV kanaler, är boxar som Mi Box S då ett alternativ alls?

Föräldrarna har dålig antenn och är bara en tidsfråga till att de får börja köra över Optiska bredbandet. Men hoppas inte bli tvungen att använda de budget skiten Boxer osv vanligtvis skickar med/tvingar på en.

Jag kör IPTV med min Nvidia Shield och den är lätt den bästa om du ska ha IPTV, har testat på Google Cromecast och Mi Boxen men de funkar bäst med Shielden, den byter kanaler lika fort som om du tittade på vanlig tv från vägguttaget.

Mi boxen är betydligt segare och de tar nån sekund för den att byta kanal, sedan så finns de ju en uppsjö av appar och de gäller att hitta en som funkar bra, jag har provat ett tiotal och just nu använder jag TiviMate som är helt underbar, kostar 50 spänn per år att nyttja appen men de är de värt eftersom IPTV är så billigt.

Permalänk
Medlem

@anon301768: verkligen? enda gångerna det varit problem med mi boxarna för min del var med sleep buggen som strulade, men det åtgärdades.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kör IPTV med min Nvidia Shield och den är lätt den bästa om du ska ha IPTV, har testat på Google Cromecast och Mi Boxen men de funkar bäst med Shielden, den byter kanaler lika fort som om du tittade på vanlig tv från vägguttaget.

Mi boxen är betydligt segare och de tar nån sekund för den att byta kanal, sedan så finns de ju en uppsjö av appar och de gäller att hitta en som funkar bra, jag har provat ett tiotal och just nu använder jag TiviMate som är helt underbar, kostar 50 spänn per år att nyttja appen men de är de värt eftersom IPTV är så billigt.

Om du kör med TiviMate, då kör du en lev av IPTV som kör med en m3u-playlist va?

Permalänk
Medlem

@Sevenix: japp iptv fungerar på mi boxar, shield och jetstream osv
vanligen är det inte boxen som ställer till problem med ip tv utan leverantören samt kräver iptv en del underhåll för att fungerar bra.
tex bör man vara rätt frekvent med att hämta kanallistan och inte hoppa mellan olika ip tv appar för då brukar det strula som sjutton.

Någon som har tips på stabil leverantör? jag har testat 4 olika men den som var stabil blev uppköpt och dom andra tre är inte stabila

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Sevenix: japp iptv fungerar på mi boxar, shield och jetstream osv
vanligen är det inte boxen som ställer till problem med ip tv utan leverantören samt kräver iptv en del underhåll för att fungerar bra.
tex bör man vara rätt frekvent med att hämta kanallistan och inte hoppa mellan olika ip tv appar för då brukar det strula som sjutton.

Någon som har tips på stabil leverantör? jag har testat 4 olika men den som var stabil blev uppköpt och dom andra tre är inte stabila

Pratar vi legala tjänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

@Guggen64: verkligen? enda gångerna det varit problem med mi boxarna för min del var med sleep buggen som strulade, men det åtgärdades.

Jag menade inte att de är något problem med boxen bara att de inte är lika bra som Nvidia Shield, är betydligt segare och IPTV funkar inte lika bra och de beror mest på att man inte kan köra med internet via kabel, jag fick inte samma hastighet på min uppkoppling därav segare IPTV, de som saknas är Ethernet port samt fler USB ingångar, men den är inte heller i samma prisklass så de är svårt att göra en rättvis jämförelse, de jag ångrar är att jag inte gick på Shielden direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemurenSwe:

Om du kör med TiviMate, då kör du en lev av IPTV som kör med en m3u-playlist va?

Stämmer bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag menade inte att de är något problem med boxen bara att de inte är lika bra som Nvidia Shield, är betydligt segare och IPTV funkar inte lika bra och de beror mest på att man inte kan köra med internet via kabel, jag fick inte samma hastighet på min uppkoppling därav segare IPTV, de som saknas är Ethernet port samt fler USB ingångar, men den är inte heller i samma prisklass så de är svårt att göra en rättvis jämförelse, de jag ångrar är att jag inte gick på Shielden direkt.

Hmm frågan är om inte det beror mer på ditt wlan, har inga problem med att mi box är segare än shield eller funkar sämre med iptv
dock har du alldeles rätt att den bara har 1 usb och själva hårdvara är långsammare särskilt om man har många saker igång.
stör du dig inte på att shielden kraschar betydligt oftare? (jag har två shield nu och har samma problem med att dom dummar sig efter varit i drift ett tag)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: beror på vad dud menar med legala, skulle nog säga grå tjänster. ja det är lagligt att titta på tv från dom, dock är det nog knappas lagligt för dom.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Är jättenöjd med min mibox 4s hanterar allt jag slänger i den med bravur, 4k funkar oxå som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@LemurenSwe: beror på vad dud menar med legala, skulle nog säga grå tjänster. ja det är lagligt att titta på tv från dom, dock är det nog knappas lagligt för dom.

Jo men då vet jag vad du menar iaf:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

Hmm frågan är om inte det beror mer på ditt wlan, har inga problem med att mi box är segare än shield eller funkar sämre med iptv
dock har du alldeles rätt att den bara har 1 usb och själva hårdvara är långsammare särskilt om man har många saker igång.
stör du dig inte på att shielden kraschar betydligt oftare? (jag har två shield nu och har samma problem med att dom dummar sig efter varit i drift ett tag)

Min funkar perfekt, var problem första veckan då den inte ville gå i viloläge men de verkar ha försvunnit och jag har ännu inte fått den att krascha och vet inte hur de ter sig eftersom de aldrig har hänt.
Och jag äger den nyaste som kom för några månader sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cooldfs:

Är jättenöjd med min mibox 4s hanterar allt jag slänger i den med bravur, 4k funkar oxå som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag var också nöjd tills jag upptäckte och bytte till Shielden som är bra mycket bättre på allt, om Mi boxen haft fler USB ingångar och ethernet ingång hade jag förmodligen haft kvar den idag men de var just de som gjorde att jag bytte bort den, att jag sedan upptäckte hur pass mycket kvickare och bättre Shielden var så kom de som en bonus, de första man märker är hur pass mycket rappare de är när man bläddrar runt i meny systemet som ser lika dant ut på bägge men de är så mycket segare på Mi boxen och kollar jag på film och vill hoppa i filmen så märker man även där hur pass mycket kvickare de är och att man sedan kan spela i stort sett alla gamla klassiska konsol spel gör inte saken sämre, jag är extremt nöjd med min.

Permalänk
Medlem

Använder en Shield (2017) och är så nöjd man kan bli. Konsumerar dock ingen internetstreaming (Netflix etc), utan nästan uteslutande lokal streaming från PC (spel & 4K Bluray).

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |