Ny Ryzen 3600 dator akut, koll innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Har beställt det nätagget nu. Tack för tips!

Inga problem. Hann inte svara men det gjorde en annan.

Mycket som skiljer men garanti, bättre fläkt, bättre komponenter, bättre effektivitet, fullt modulär.

Sen så är CX aggen kända för att kunna säcka ihop av sig själva.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Affinity främst (samtliga deras program, designer för vektor)
Händer att jag använder gravit.io, Sketch, Figma också.

Hade aldrig testat Affinity Designer, otroligt nice, speciellt för UI-design, nu får man bara hoppas att ms ersätter *.ico med *.svg death to bitmaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hade aldrig testat Affinity Designer, otroligt nice, speciellt för UI-design, nu får man bara hoppas att ms ersätter *.ico med *.svg death to bitmaps.

Affinitys programserie är en av de första ordentliga utmanaren till Adobe i mitt tycke. Corel Draw tycker jag också är ok. Men med tanke på allt man får för ~500kr/program hos Affinity är det otroligt prisvärt.

Till och med inom byråvärlden i Sthlm så är det en fler och fler designers som går över till Affinity, även om Adobe är branschstandard. Det finns en del smarta funktioner som inte Adobe har, samtidigt som Adobe har ett rejält försprång.

Min upplevelse är att Affinity verkligen lyssnar på sina användare, till skillnad från Adobe. Speciellt om man är med under deras betatestande.

När det gäller UI, har du testat Sketch, Figma eller Adobe XD? Dom tycker jag är väldigt trevliga till just UI.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Inga problem. Hann inte svara men det gjorde en annan.

Mycket som skiljer men garanti, bättre fläkt, bättre komponenter, bättre effektivitet, fullt modulär.

Sen så är CX aggen kända för att kunna säcka ihop av sig själva.

Eftersom jag behövde ett nätagg tills imorgon (det fr Inet får jag först på tisdag) så köpte jag ett https://www.webhallen.com/se/product/261078-BitFenix-PowerSup... tills det fr Inet kommer. Ingen aning om det är bra, men jag lät dom på Webhallen (4 st) välja ett dom hade i lager för ~1000kr och samtliga valde det. Antingen är det bra eller så har dom bra marginaler på det.

Det fanns inte så mycket tid att tänka, det var 10 min efter stängning, så det fick bli ett sånt temporärt.

Är det bra så kan jag ha det till ett datorbygge om 1-2 veckor till en granne.

Vet du något om det nätagget?

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Affinitys programserie är en av de första ordentliga utmanaren till Adobe i mitt tycke. Corel Draw tycker jag också är ok. Men med tanke på allt man får för ~500kr/program hos Affinity är det otroligt prisvärt.

Till och med inom byråvärlden i Sthlm så är det en fler och fler designers som går över till Affinity, även om Adobe är branschstandard. Det finns en del smarta funktioner som inte Adobe har, samtidigt som Adobe har ett rejält försprång.

Min upplevelse är att Affinity verkligen lyssnar på sina användare, till skillnad från Adobe. Speciellt om man är med under deras betatestande.

När det gäller UI, har du testat Sketch, Figma eller Adobe XD? Dom tycker jag är väldigt trevliga till just UI.

Vilken av dessa (Sketch, Figma, Adobe XD) har bäst stöd för Windows 10 desktop? Exportera ico filer med flera upplösningar? Annat nice? Typ integrering med Visual Studio, OBS, gör noll webutveckling.

Permalänk
Medlem

@Nordis: Det är ett relativt bra nätagg och avsevärt bättre än Corsairs CX serie

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Eftersom jag behövde ett nätagg tills imorgon (det fr Inet får jag först på tisdag) så köpte jag ett https://www.webhallen.com/se/product/261078-BitFenix-PowerSup... tills det fr Inet kommer. Ingen aning om det är bra, men jag lät dom på Webhallen (4 st) välja ett dom hade i lager för ~1000kr och samtliga valde det. Antingen är det bra eller så har dom bra marginaler på det.

Det fanns inte så mycket tid att tänka, det var 10 min efter stängning, så det fick bli ett sånt temporärt.

Är det bra så kan jag ha det till ett datorbygge om 1-2 veckor till en granne.

Vet du något om det nätagget?

Det är ett bra nätagg!

Ska du returnera det när det andra kommer då eller?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är ett bra nätagg!

Ska du returnera det när det andra kommer då eller?

Bra att det inte var skräp.

Jag ska bygga en dator åt en granne inom kort, så då byter jag ut nätaggen. Han tar det här och jag tar det som ser ut att komma från Inet imorgon.

Grannens dator blir ett mer budgetbygge.

Så det blev en bra lösning ändå, tack vare ditt tips! Ibland stirrar man sig blind och fokuserar på "viktigare" saker, CPU, moderkort etc. och "glömmer" bort nätagget. Jag hade ju varit in på Inet X antal gånger, men jag var nog aldrig ens in bland nätaggen och kollade utan jämförde de flesta andra delar. Så cred till dig att du gjorde mig uppmärksam.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vilken av dessa (Sketch, Figma, Adobe XD) har bäst stöd för Windows 10 desktop? Exportera ico filer med flera upplösningar? Annat nice? Typ integrering med Visual Studio, OBS, gör noll webutveckling.

Jag som var trött, Sketch är bara till Mac.

Men jämför man alla tre så leder nog Sketch med en liten marginal fortfarande. Men Figma och Adobe XD har kommit starkt. Egentligen är det en smaksak vilken man föredrar.

Figma började som webapp enbart. Nu finns det desktop, men är i princip bara en wrapper (om man ska vara hård). Nu är det ett tag sen jag körde Figma, men då var man tvungen att vara ansluten till Internet. Kan ha ändrats, vet att det stod högt på önskelistan i deras forum.

Adobe XD är välgjort. Man märker att Adobe märkte att dom hade missat den här nischen av designprogram. Dessutom har jag för mig att det är gratis (det var det iaf).

Jag har kört rätt mycket Sketch till Xamarin. När jag kört något av dom till VS har det gått vägen via Zeplin. Kör man webb är den kombinationen väldigt trevlig. Zeplin har bäst stöd för Sketch, men även där närmar sig Figma och XD.

Den här artikeln jämför dom tre rätt bra tycker jag,
https://www.codeinwp.com/blog/figma-vs-sketch-vs-adobe-xd/

Du kan köra både Figma och XD gratis, så testa dom. Båda är riktigt bra!
Ikoner är en sak som är väldigt trevligt att utveckla i dom. Även prototyper av allt från appar, webb till "vanliga" program.

I byråvärlden här i Sthlm skulle jag säga att Sketch tagit en stor del av marknaden för Illustrator / PS (tänker på webb och appar främst). Speciellt i kombination med Zeplin.

Zeplin blir som ett trevligt mellansteg mellan designer och utvecklare.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Bra att det inte var skräp.

Jag ska bygga en dator åt en granne inom kort, så då byter jag ut nätaggen. Han tar det här och jag tar det som ser ut att komma från Inet imorgon.

Grannens dator blir ett mer budgetbygge.

Så det blev en bra lösning ändå, tack vare ditt tips! Ibland stirrar man sig blind och fokuserar på "viktigare" saker, CPU, moderkort etc. och "glömmer" bort nätagget. Jag hade ju varit in på Inet X antal gånger, men jag var nog aldrig ens in bland nätaggen och kollade utan jämförde de flesta andra delar. Så cred till dig att du gjorde mig uppmärksam.

Aha yes men bra att han får 550W agget då o du det andra om du ska ha lite mer kraftfullare delar i ditt bygge.

Jo men jag förstår dig. Ibland glömmer man bort hehe

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du har säkert en anledning till att du vill ha en Ryzen, men om du inte spelar kan ett Intelpaket vara värt att fundera över. Något dyrare men betydligt bättre prestanda.
https://komponentkoll.se/bild/nCmGh.png

Ren desinformation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ren desinformation.

Skickades från m.sweclockers.com

Överdrivet ja, men då i tråden var det mot en 3600. Du kan väl tala om för mig i vilka applikationer för "allt från programmering till vektorgrafik/design och liknande" det är inte är en fördel med en Intel 9900K så ingen misstolkar ditt inlägg som desinformation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Överdrivet ja, men då i tråden var det mot en 3600. Du kan väl tala om för mig i vilka applikationer för "allt från programmering till vektorgrafik/design och liknande" det är inte är en fördel med en Intel 9900K så ingen misstolkar ditt inlägg som desinformation.

Jag tycker dom borde fixa ett moderkort där man kan ha en Threadripper och en Xeon (värsta modellerna så klart) och någon bra logik så dom kompletterar varandras "svagheter".

För den "perfekta" processorn finns nog egentligen inte. Nu blev det iaf en 3700x, så ett hyfsat kliv upp från 3600. Den kommer duga gott, har senaste halvåret suttit på Intel i5 7:e eller 8:e gen och U-modell. Dessutom med 8GB minne. Lagom roligt

Rent prismässigt kunde jag inte försvara varken 3900x eller 9900K.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Jag tycker dom borde fixa ett moderkort där man kan ha en Threadripper och en Xeon (värsta modellerna så klart) och någon bra logik så dom kompletterar varandras "svagheter".

För den "perfekta" processorn finns nog egentligen inte. Nu blev det iaf en 3700x, så ett hyfsat kliv upp från 3600. Den kommer duga gott, har senaste halvåret suttit på Intel i5 7:e eller 8:e gen och U-modell. Dessutom med 8GB minne. Lagom roligt

Rent prismässigt kunde jag inte försvara varken 3900x eller 9900K.

Det är ju egentligen troligen en för dig knappt märkbar skillnad. Är det inte en dator du använder för din inkomst så går det ju knappast att göra en ROI. På ett normalt företag har den prisskillnaden en väldigt kort ROI om processorn gör de vanligaste arbetsmomenten bara något snabbare.

EDIT dock var ju min huvudtes i ditt fall att du skulle klara dig utan dGPU och på så sätt tom komma undan billigare med en 9900K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ju egentligen troligen en för dig knappt märkbar skillnad. Är det inte en dator du använder för din inkomst så går det ju knappast att göra en ROI. På ett normalt företag har den prisskillnaden en väldigt kort ROI om processorn gör de vanligaste arbetsmomenten bara något snabbare.

EDIT dock var ju min huvudtes i ditt fall att du skulle klara dig utan dGPU och på så sätt tom komma undan billigare med en 9900K.

Först, mitt förra inlägg var mest bara ett skämt.
Jag uppskattar all feedback jag fick i tråden, inkl ditt förslag på en 9900K.

Jag är frilansande systemutvecklare med drygt 20 år i branschen och en bit över 30 år som programmerare.
Så jo jag använder den här (eller kommer för att vara petig) för min inkomst.

Men det handlar inte enbart om pengarna. Om jag hade trott att en 3900x eller en 9900K hade ökat min produktivitet med 10% (bara en siffra ur luften) så hade jag köpt någon av dom. Men den största flaskhalsen hos väldigt många utvecklare (beroende på typ av utveckling) är dom själva, inte hårdvaran, antal skärmar, tangentbordet etc.

Det jag försöker säga är att den faktiska skillnaden i prestanda (dvs, tidsbesparing för mig i mitt jobb) är extremt svår att mäta. Jag vet inte ens riktigt hur man skulle mäta det.

Under mina år som utvecklare skulle jag nog påstå att de två enskilt största förbättringarna sen jag satt och skrev basic i olika varianter på 80-talet är,
1. Internet. Nu skulle jag ofta bli helt ställd om inte internet fanns.
2. SSD. Jag köpte en SSD så fort dom blev mänskliga i pris, så imponerad som när jag startade datorn från en SSD är det nog tveksamt om jag blir igen.

Sen ju äldre man blir, både ålder och i branschen, desto mindre faktisk utveckling blir det ofta. Iaf överlag för dom jag känner som pysslar med liknande saker. Desto mer möten, rapporter, planering, systemarkitektur och liknande blir det.

Innan den här tråden sneglade jag faktiskt på 9900KS, som släpps idag va? Eller snart iaf..

Jag tror att nästa år kan bli väldigt intressant,

* Intel och AMD kämpar hårt mot varandra, bra med två bra alternativ.
* Vi får se om Apple hittar på något. För några år sen hade ALLA (nu överdrev jag) inom byråvärlden Macbook Pro. Det har verkligen ändrats. Apple måste hitta på något för att vinna tillbaka stora delar av utvecklarvärlden.
* Tycker man redan har sett tendenser till att priserna på CPU:er har stannat upp / saktat ner, vi får se hur Intel och AMD spelar sina kort mot varandra framöver. Både gällande priser och hur dom väljer att satsa, optimera ännu mer för spel eller...

Det är inte så länge sen (iaf i min ålder och tänker tillbaka) som Apple, Intel, AMD (som hade en bra period för rätt länge sen) m.fl. satsade mest på "oss" som jobbar med datorer. Senaste åren har fokus flyttats väldigt tydligt mot spel och att spelvärlden driver utvecklingen framåt.

Nä, slut med allt svammel. Dags att byta nätagg i datorn. Det jag beställde från Inet kom kl 23 igår med bud, är nog senaste hemleveransen jag varit med om.

Men som sagt, jag har uppskattat alla inlägg i tråden. Ingen har mer fel/rätt än någon annan, bara olika syn på saker. Däremot har jag läst och tänkt igenom alla förslag jag fått, varje tips, råd, åsikt har varit värdefullt för mig.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ju egentligen troligen en för dig knappt märkbar skillnad. Är det inte en dator du använder för din inkomst så går det ju knappast att göra en ROI. På ett normalt företag har den prisskillnaden en väldigt kort ROI om processorn gör de vanligaste arbetsmomenten bara något snabbare.

EDIT dock var ju min huvudtes i ditt fall att du skulle klara dig utan dGPU och på så sätt tom komma undan billigare med en 9900K.

En sista rolig sak, datorn i min signatur var nästintill det värsta man kunde ha för ~20 år sen. Det var grejer det.
Dessutom ett fint Antec-chassi i svart pianolack.

Nu sluts cirkeln när jag ska sätta i ett Antec-nätagg i nya datorn.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Någon krona är väl möjligtvis att ta i lite.
3900x är mer än dubbelt så dyr.

Uppskattar din feedback, tåls att tänkas på.

Vad tror du (eller någon annan som snubblar in) om att köra på ett betydligt billigare grafikkort och lägga de pengarna på en 3900x istället. Grafikkortet jag valde är ju ändå ett mellanting som jag tänkt byta ut inom X månader.

Hmm.. härligt med beslutsångest! Hehe...

Edit: Glömde skriva om moderkortet, det är mest att det där verkar ha fått bra omdömen och med Asus cash back kostar det ~2000kr för ett x570. Så kändes/känns som ett bra alternativ. Och går man ner till 450 ligger dom på en dryg tusenlapp och jag har gärna wifi (+200kr) och då blir skillnaden rätt liten. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Kör på din 3600, det skiljer inte mycket i fps. 5 - 10 extra frames är inte värt dubbla priset som 3900X kostar. Nu skulle du kanske inte ha datorn till spel, men 3600 är klart bra som CPU:n kostar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kör på din 3600, det skiljer inte mycket i fps. 5 - 10 extra frames är inte värt dubbla priset som 3900X kostar. Nu skulle du kanske inte ha datorn till spel, men 3600 är klart bra som CPU:n kostar

Uppskattar ditt inlägg, men datorn kom hem i förrgår.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition