Köpråd till noob. 2.0 golvare som primärt ljudsystem?

Permalänk
Medlem

Köpråd till noob. 2.0 golvare som primärt ljudsystem?

Tjena, läst runt mycket både här och på andra forum för att bilda mig en uppfattning om vad jag ska köpa för ljudsystem. Är väldigt novis på området, och känner att detta är om inte en hel så åtminstone en halv djungel.

Budget så lågt som möjligt, men upp till runt 8000 utan att det börjar kännas lite för dyrt. Inhandlar dock under devisen att jag hellre lägger någon tusenlapp mer för något jag kommer uppskatta än någon tusenlapp mindre för något otillfredsställande, så är inte omöjlig om ni kan motivera det väl.

Ljudsystemet kommer användas till musik, Netflix/Plex (framförallt tv-serier och anime, men då och då även någon film) och Vinterstudion på SVT. Ljudkvalitet vid musiklyssnande och att dialog i tv-serier/filmer kan höras även under actionscener är väldigt viktigt, men jag vill också ha en allmänt bra upplevelse av tv-serier och enstaka film även om jag inte prioriterar tungt ljud vid explosioner.

Dolby Atmos och liknande är ingenting jag värdesätter, väldigt lite jag kollar på verkar stödja det. Jag är framförallt ute efter ett bra "grundljud" eller vad man ska säga, som levererar för de flesta typer av medier även om det inte kan utnyttja det där lilla extra som några procent av medier erbjuder.

Det jag tror jag landat i passar mig bäst är ett 2.0 bestående av golvhögtalare med fullregister. Det ska visserligen få finnas en del bas (t.ex. vid lyssnande av infected mushroom), men som jag tolkat det ska golvare med fullregister ändå klara av en del. Jag bor också i lägenhet och kollar ofta Netflix/Plex rätt sent in på småtimmarna.

Fullregistergolvar + förstärkare känns helt enkelt som mest bang for the buck i min prisklass och bättre än en soundbar i samma prisklass (även om soundbaren har "5.1" och "Dolby Atmos" likt t.ex. LGSK10Y). Har jag rätt?

De jag spanat in just nu är följande:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-m-65-ex-v4-golvhogtalare-ek-par.html

Dessutom riktigt snygga Hur tror ni dessa kommer prestera för mina ändamål?

Till golvarna behöver jag dock en förstärkare också, och här har jag verkligen noll koll. Därför listar jag de funktionella krav jag har nedan, och tar sedan jättegärna emot förslag på förstärkare som uppfyller dem samt kan driva golvarna ovan eller några liknande:

- Ska kunna startas upp vid uppstart av TV:n (HDMI-CEC? Eller vid ljudinput? Vet inte exakt hur det fungerar.)

- Ska kunna ha en chromecast i sig och startas upp genom att börja streama till chromecasten (d.v.s. chromecast-dongel direkt i förstärkaren som alltså kan användas utan att ha TV:n igång, chromecast built-in duger inte)

- Volymen ska kunna höjas genom tv-kontrollen.

Är det möjligt får den gärna inte ha energisparningsfunktionen där den går i standby efter ingen ljudinput i X minuter, men det är väl någon EU-standard man inte kommer runt? Om detta inte är möjligt får den gärna automatiskt väckas ur standby när ljudkällan återupptas.

Jag vill alltså inte använda någon kontroll till förstärkaren, förutom möjligtvis när jag konfigurerar den första gången.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

För ditt ändamål skulle jag nog kika på ett par Q Acoustics 3050. Dynavoice talarna är alldeles för spretliga och bumliga och förmedlar inte rösterna korekt.
Angående förstärkare får du nog kolla efter en receiver som klarar dina krav. Mvh..

Permalänk
Medlem

Skulle reka att kolla begagnat vad gäller högtalare.
Man kan få väldigt bra saker för en spottstyver.
Men rannsaka dig själv noga över vad för slags media du skall använda dom för.
"Allt-i-allo" högtalare är nämligen nånting som knappt existerar

Golvare har inte automatiskt bra/djup bas, det har med en hel massa saker att göra.
De flesta presterar dåligt under 30Hz (vilket är tråkigt för filmtitt) och många tappar orken redan under 40Hz till förmån för högre ljudtryck oftast.
Generellt kan man säga att större högtalare och baselement kan prestera bättre i basen, men det finns undantag.
De du länkade till skulle då inte jag spendera mina egna pengar på, har inte hört dom men det verkar som att dom lagt en hel del på att dom skall se imponerande ut vilket är ett varningstecken.

Vad gäller förstärkare så är det en surround förstärkare du behöver för att uppfylla dina krav.
Där ryker en stor del av budgeten, för det är svårt att hitta vettigt nytt för under 4000:-
Begagnat har en tendens att sakna de nyare funktioner man vill ha, men du kan såklart ha tur och hitta en modern som någon förköpt sig på.
Alla (?) vettiga surround stärkare kan mixa ner x.1 till ett par stereo högtalare.
Som extra bonus så gör en surround förstärkare det busenkelt att lägga till t.ex. en sub i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Fullregistergolvar + förstärkare känns helt enkelt som mest bang for the buck i min prisklass och bättre än en soundbar i samma prisklass (även om soundbaren har "5.1" och "Dolby Atmos" likt t.ex. LGSK10Y). Har jag rätt?

De jag spanat in just nu är följande:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-m-65-ex-v4-golvhogtalare-ek-par.html

Dessutom riktigt snygga Hur tror ni dessa kommer prestera för mina ändamål?

Nästan vilka "riktiga" högtalare som helst är väl bättre än en soundbar. En sounbar är byggd för att vara liten och snygg och inte för att de bästa tänkbara ljud. Sedan kan det såklart finnas sounbars som låter "tillräckligt bra" beroende på vad man har för krav.

Ang. M65 så verkar de ha rea på M85 för tillfället. Där sitter det 2st 8" istället för 2st 6.5", vilket kan vara en fördel om man ska lyssna på basstark musik på lite högre nivåer. Det kommer även att ge lite mer botten vid filmtittande osv. Sedan är de ju billigare än M65, på rean.
Annars kommer man långt på 2x6.5" åxå. Jag har det i mina högtalare (helt annan modell dock) och tycker att det funkar fint. Lyssnar på väldigt blandad musik men Infected Mushroom finns bland det jag lyssnar på även om det kanske inte är den genre som jag lyssnar mest på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ang. M65 så verkar de ha rea på M85 för tillfället. Där sitter det 2st 8" istället för 2st 6.5", vilket kan vara en fördel om man ska lyssna på basstark musik på lite högre nivåer. Det kommer även att ge lite mer botten vid filmtittande osv. Sedan är de ju billigare än M65, på rean.
Annars kommer man långt på 2x6.5" åxå. Jag har det i mina högtalare (helt annan modell dock) och tycker att det funkar fint. Lyssnar på väldigt blandad musik men Infected Mushroom finns bland det jag lyssnar på även om det kanske inte är den genre som jag lyssnar mest på.

Tack, dessa hade jag helt missat! (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-m-85-ex-v4-golvhogtalare-ek-par.html)

Skrivet av Svensktiger:

Skulle reka att kolla begagnat vad gäller högtalare.
Man kan få väldigt bra saker för en spottstyver.
Men rannsaka dig själv noga över vad för slags media du skall använda dom för.
"Allt-i-allo" högtalare är nämligen nånting som knappt existerar

Om jag ska försöka ranka:

1. Bra ljudkvalitet för musik, inklusive bas men jag är ingen "basshead".

2. Urskiljbara dialoger även vid actionscener och liknande. Jag hör inte dåligt eller så, men det jag menar är att med vissa högtalare känns det som att man måste höja några dB för att dialogen faller bort under tyngre scener. Detta funkar inte riktigt in på småtimmarna och är allmänt irriterande. Notera att jag vet inte hur stort problem det här brukar vara med golvhögtalare, utan jag uttalar mig mest utifrån upplevelser med halvbilliga soundbars.

3. "Ok" filmupplevelse i övrigt. Visst ska det finnas lite bas, men jag bor också i lägenhet och "overall"-ljudet är viktigare än en riktigt tung bas jag knappt kommer våga använda in på småtimmarna.

Skrivet av Svensktiger:

Golvare har inte automatiskt bra/djup bas, det har med en hel massa saker att göra.
De flesta presterar dåligt under 30Hz (vilket är tråkigt för filmtitt) och många tappar orken redan under 40Hz till förmån för högre ljudtryck oftast.
Generellt kan man säga att större högtalare och baselement kan prestera bättre i basen, men det finns undantag.
De du länkade till skulle då inte jag spendera mina egna pengar på, har inte hört dom men det verkar som att dom lagt en hel del på att dom skall se imponerande ut vilket är ett varningstecken.

Vad skulle du säga om M85:orna (länkat ovan) som jag hade missat och är nedsatta lägre än M65:or då? 2x8" bas, frekvenser ned till 24 Hz.

Skrivet av micke7406:

För ditt ändamål skulle jag nog kika på ett par Q Acoustics 3050. Dynavoice talarna är alldeles för spretliga och bumliga och förmedlar inte rösterna korekt.
Angående förstärkare får du nog kolla efter en receiver som klarar dina krav. Mvh..

Om vi skippar M65:orna utan istället betraktar M85:orna (länkat ovan), står din åsikt fast? Vad är det med Q Acoustics 3050 som gör den bättre än M85:orna? När jag kollar på specsen (som jag knappt kan något om) verkar M85:orna ha större frekvensomfång, bas och så vidare. Vad är det som gör Acoustics bättre på dialog? Eller är det inte något som syns i specsen utan bara har med "produktkvalitet" att göra?

Med Acoustics och förstärkare för 4000 skulle jag spräcka budgeten med 1500, så isåfall skulle jag vilja förstå vad det är som motiverar detta

Jag skulle också kunna komplettera M85:orna med denna center (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-c-5...) och fortfarande komma undan billigare än Acoustics. Denna 3.0 setup borde väl bidra till bra dialoger?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft M65 i rätt många år och varit nöjd. Men som någon skrev, något bullriga för tal vilket gör det svårt att höra dialog ibland. Jag testade då att köpa till matchande center men tyvärr var den riktigt dålig så jag skickade tillbaka den.

Observera att golvare kanske stör grannar mer då vibrationer/basen fortplantar sig i golvet. Kan vara värt att skaffa fötter i så fall om det är ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Tack, dessa hade jag helt missat! (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-m-85-ex-v4-golvhogtalare-ek-par.html)

Om jag ska försöka ranka:

1. Bra ljudkvalitet för musik, inklusive bas men jag är ingen "basshead".

2. Urskiljbara dialoger även vid actionscener och liknande. Jag hör inte dåligt eller så, men det jag menar är att med vissa högtalare känns det som att man måste höja några dB för att dialogen faller bort under tyngre scener. Detta funkar inte riktigt in på småtimmarna och är allmänt irriterande. Notera att jag vet inte hur stort problem det här brukar vara med golvhögtalare, utan jag uttalar mig mest utifrån upplevelser med halvbilliga soundbars.

3. "Ok" filmupplevelse i övrigt. Visst ska det finnas lite bas, men jag bor också i lägenhet och "overall"-ljudet är viktigare än en riktigt tung bas jag knappt kommer våga använda in på småtimmarna.

Vad skulle du säga om M85:orna (länkat ovan) som jag hade missat och är nedsatta lägre än M65:or då? 2x8" bas, frekvenser ned till 24 Hz.

Om vi skippar M65:orna utan istället betraktar M85:orna (länkat ovan), står din åsikt fast? Vad är det med Q Acoustics 3050 som gör den bättre än M85:orna? När jag kollar på specsen (som jag knappt kan något om) verkar M85:orna ha större frekvensomfång, bas och så vidare. Vad är det som gör Acoustics bättre på dialog? Eller är det inte något som syns i specsen utan bara har med "produktkvalitet" att göra?

Med Acoustics och förstärkare för 4000 skulle jag spräcka budgeten med 1500, så isåfall skulle jag vilja förstå vad det är som motiverar detta

Jag skulle också kunna komplettera M85:orna med denna center (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-c-5...) och fortfarande komma undan billigare än Acoustics. Denna 3.0 setup borde väl bidra till bra dialoger?

Skickades från m.sweclockers.com

Specs säger I princip ingenting vad gäller ljudkvalitet och inom ljudvärlden finns det extremt mycket bullshit.

Jag tror du kommer vara jättenöjd med M65 eller 85. För gemene man är dom flera gånger bättre än plastskit från Elgiganten. Angående förstärkare så kan du nog ta vilken instegsmodell som helst i de lägre klasserna, de skiljer sig knappt åt.

Permalänk
Medlem

@sklo, Q Acoustics 3050 har betydligt bättre dialog vilket du kommer uppskatta vid TV lysning. Och dom skäms inte för sig när det gäller musik häller, Mycket behagligare mellanregister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har haft M65 i rätt många år och varit nöjd. Men som någon skrev, något bullriga för tal vilket gör det svårt att höra dialog ibland. Jag testade då att köpa till matchande center men tyvärr var den riktigt dålig så jag skickade tillbaka den.

Observera att golvare kanske stör grannar mer då vibrationer/basen fortplantar sig i golvet. Kan vara värt att skaffa fötter i så fall om det är ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för input, hur stort är dialogproblemet tycker du? Tror du det skulle lösas av att komplettera med Dynamo C-5 EX centern jag länkade ovan?

Yes, hade tänkt skaffa sådana där SD-fötter efter att ha läst på lite om alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

@sklo, Q Acoustics 3050 har betydligt bättre dialog vilket du kommer uppskatta vid TV lysning. Och dom skäms inte för sig när det gäller musik häller, Mycket behagligare mellanregister.

Även om jag kombinerar M85:orna med C5-centern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Även om jag kombinerar M85:orna med C5-centern?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp.
Men hur stort är rummet du ska spela i ?
Finns ju högtalare som har lite rockigare karaktär som tex Monitor Audio Monitor 300, Är en smaksak och jag tycker man ska provlyssna innan köp.
Edit: Både dessa är MYCKET bättre än Dynavoice i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Japp.
Men hur stort är rummet du ska spela i ?
Finns ju högtalare som har lite rockigare karaktär som tex Monitor Audio Monitor 300, Är en smaksak och jag tycker man ska provlyssna innan köp.
Edit: Både dessa är MYCKET bättre än Dynavoice i mina öron.

Ca 20½ m² (3.6m x 5.7m), dock "öppen planlösning" vid en av sidoväggarna. Dvs en av sidoväggarna täcker bara 2.4 av 3.6 meter med öppning mot hallen och i förlängningen köket. TV/ljudanläggning/soffa är placerade på denna sida av rummet också. Tänker att jag ska sätta upp en gardin modell tjockare där för att kunna "stänga till".

Det där med provlyssning är svårt, ingen av butikerna här i stan (Norrköping) verkar ha något utbud att tala om för golvhögtalare i mitt segment Tänker att jag får research:a, slå till, testa försiktigt och ev. utnyttja distansköpslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Om jag ska försöka ranka:

1. Bra ljudkvalitet för musik, inklusive bas men jag är ingen "basshead".

2. Urskiljbara dialoger även vid actionscener och liknande. Jag hör inte dåligt eller så, men det jag menar är att med vissa högtalare känns det som att man måste höja några dB för att dialogen faller bort under tyngre scener. Detta funkar inte riktigt in på småtimmarna och är allmänt irriterande. Notera att jag vet inte hur stort problem det här brukar vara med golvhögtalare, utan jag uttalar mig mest utifrån upplevelser med halvbilliga soundbars.

3. "Ok" filmupplevelse i övrigt. Visst ska det finnas lite bas, men jag bor också i lägenhet och "overall"-ljudet är viktigare än en riktigt tung bas jag knappt kommer våga använda in på småtimmarna.

Bara för att sätta griller i huvudet så tänkte jag, utifrån att du säger att ljudkvaliteten som sådan är viktigaste faktorn, slänga in Dynavoice Definition DM-6. Det är visserligen inga golvare, så vill du ha dem stående på golvet tillkommer ju kostnaden för stativ.
De är, hur som helst ett rejält kliv upp i ljudkvalitet från Challengerserien. De kan "boppa" mycket mer än man tror trots att de "bara" är stativare.
Det är klart att om det är ett stort rum man ska fylla med musik, om man vill spela riktigt högt eller om man lyssnar mycket på musik med extremt låg bas, såsom dubstep osv så kommer det att vara en begränsning att den bara har ett 6.5" baselement.
I mitt vardagsrum på ca 20kvm tycker jag inte att det är några problem att spela så att man får höja rösten för att göra sig hörd och då har man fortfarande tillräckligt med "grunt" för att det ska funka att lyssna på tex "Hurricane Dub" med Grace Jones. Däremot är det kanske lite på gränsen med "Suntoucher" med Groove Armada.
Man får ju dock tänka på att rummet och eventuell akustikbehandling spelar stor roll för hur det låter.

Citat:

Vad skulle du säga om M85:orna (länkat ovan) som jag hade missat och är nedsatta lägre än M65:or då? 2x8" bas, frekvenser ned till 24 Hz.

Om vi skippar M65:orna utan istället betraktar M85:orna (länkat ovan), står din åsikt fast? Vad är det med Q Acoustics 3050 som gör den bättre än M85:orna? När jag kollar på specsen (som jag knappt kan något om) verkar M85:orna ha större frekvensomfång, bas och så vidare. Vad är det som gör Acoustics bättre på dialog? Eller är det inte något som syns i specsen utan bara har med "produktkvalitet" att göra?

Med Acoustics och förstärkare för 4000 skulle jag spräcka budgeten med 1500, så isåfall skulle jag vilja förstå vad det är som motiverar detta

Tyvärr är det ju så att specarna bara säger en liten del om hur en högtalare låter. Att en högtalare spelar ner till 24 Hz betyder ju inte att den gör det med låg distortion och ibland kanske man väljer att designa högtalaren så att den går djupt i basen på bekostnad av ljudkvalitet högre upp i registret, tex, för att kunna sälja på tilltalande siffror.
Likaledes är det ju inte säkert att en högtalare återger detaljer bra med hög upplösning i diskanten bara för att man kan uppmäta att den faktiskt producerar ljud upp till 30kHz.
Generellt kan man kanske dock säga att det är högre sannolikhet att en högtalare som är specad 25Hz-30kHz spelar området mellan tex 40Hz och 20kHz bättre än en högtalare som är specad just mellan 40Hz och 20kHz, förutsatt ungefär samma prisklass, men det måste såklart inte vara så.

Jag har inte lyssnat på de Q Acoustics som föreslagits här i tråden och det är möjligt att de låter bättre än Challenger-serier (men är ju lite dyrare åxå). Jag skulle dock ändå säga att Challengerserien låter bra. Det är kanske inte något man skriver hem om men de låter bra och ger mycket ljud för priset. Jag har upplevt lite "hängmatta" i karaktären när jag lyssnat på dem, men jag har inte lyssnat på senaste versionen. Jag upplevde alltså mellanregistret som lite tillbakadraget.
Att de är lite tillbakadragna i mellanregistret talar ju kanske lite emot det du säger just om dialoger men är du van vid att lyssna med TV:ns inbyggda högtalare eller lite enklare fristående högtalare tror jag ändå att du kommer att uppleva det som en stor förbättring.
DM-6 är betydligt mer framåt i mellanregistret och har en helt annan närvaro i röster osv, men utan att de blir spetsiga eller nasala.

Citat:

Jag skulle också kunna komplettera M85:orna med denna center (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-c-5...) och fortfarande komma undan billigare än Acoustics. Denna 3.0 setup borde väl bidra till bra dialoger?

Du skulle även, om du går på DM-6, kunna komplettera dem med en sub i framtiden om du skulle uppleva att det behövs. Fast det är ju såklart avsevärt dyrare än en center.

Edit:
Såg att Definition DF-5 är på rea. Jag har dock inte lyssnat på dem i modern tid så jag kan inte riktigt uttala mig. När jag lyssnade på dem för typ 100 år sedan så tyckte jag att de kanske var lite väl framåt i mellanregistret men de är definitivt värda att kolla upp tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Bara för att sätta griller i huvudet så tänkte jag, utifrån att du säger att ljudkvaliteten som sådan är viktigaste faktorn, slänga in Dynavoice Definition DM-6. Det är visserligen inga golvare, så vill du ha dem stående på golvet tillkommer ju kostnaden för stativ.
De är, hur som helst ett rejält kliv upp i ljudkvalitet från Challengerserien. De kan "boppa" mycket mer än man tror trots att de "bara" är stativare.
Det är klart att om det är ett stort rum man ska fylla med musik, om man vill spela riktigt högt eller om man lyssnar mycket på musik med extremt låg bas, såsom dubstep osv så kommer det att vara en begränsning att den bara har ett 6.5" baselement.
I mitt vardagsrum på ca 20kvm tycker jag inte att det är några problem att spela så att man får höja rösten för att göra sig hörd och då har man fortfarande tillräckligt med "grunt" för att det ska funka att lyssna på tex "Hurricane Dub" med Grace Jones. Däremot är det kanske lite på gränsen med "Suntoucher" med Groove Armada.
Man får ju dock tänka på att rummet och eventuell akustikbehandling spelar stor roll för hur det låter.

Tyvärr är det ju så att specarna bara säger en liten del om hur en högtalare låter. Att en högtalare spelar ner till 24 Hz betyder ju inte att den gör det med låg distortion och ibland kanske man väljer att designa högtalaren så att den går djupt i basen på bekostnad av ljudkvalitet högre upp i registret, tex, för att kunna sälja på tilltalande siffror.
Likaledes är det ju inte säkert att en högtalare återger detaljer bra med hög upplösning i diskanten bara för att man kan uppmäta att den faktiskt producerar ljud upp till 30kHz.
Generellt kan man kanske dock säga att det är högre sannolikhet att en högtalare som är specad 25Hz-30kHz spelar området mellan tex 40Hz och 20kHz bättre än en högtalare som är specad just mellan 40Hz och 20kHz, förutsatt ungefär samma prisklass, men det måste såklart inte vara så.

Jag har inte lyssnat på de Q Acoustics som föreslagits här i tråden och det är möjligt att de låter bättre än Challenger-serier (men är ju lite dyrare åxå). Jag skulle dock ändå säga att Challengerserien låter bra. Det är kanske inte något man skriver hem om men de låter bra och ger mycket ljud för priset. Jag har upplevt lite "hängmatta" i karaktären när jag lyssnat på dem, men jag har inte lyssnat på senaste versionen. Jag upplevde alltså mellanregistret som lite tillbakadraget.
Att de är lite tillbakadragna i mellanregistret talar ju kanske lite emot det du säger just om dialoger men är du van vid att lyssna med TV:ns inbyggda högtalare eller lite enklare fristående högtalare tror jag ändå att du kommer att uppleva det som en stor förbättring.
DM-6 är betydligt mer framåt i mellanregistret och har en helt annan närvaro i röster osv, men utan att de blir spetsiga eller nasala.

Du skulle även, om du går på DM-6, kunna komplettera dem med en sub i framtiden om du skulle uppleva att det behövs. Fast det är ju såklart avsevärt dyrare än en center.

Edit:
Såg att Definition DF-5 är på rea. Jag har dock inte lyssnat på dem i modern tid så jag kan inte riktigt uttala mig. När jag lyssnade på dem för typ 100 år sedan så tyckte jag att de kanske var lite väl framåt i mellanregistret men de är definitivt värda att kolla upp tycker jag.

Tack för mer input

DF-5:orna på rea verkade bara finnas som vita vilket inte alls skulle funka i mitt vardagsrum där det är är trä/brunt/mörkgrått/bladgrönt/svart som gäller, det vita får komma från icke-fondväggarna. Jag har inte hoppat på den där trenden med sterila vita hem

Jag, med min okunskap, förstår inte heller hur DM-6:orna skulle kunna vara bättre än M85:orna. Se t.ex.:

I min värld måste ändå storleken ha någon betydelse? Visst om de kostade 3 gånger så mycket, men de är ju också billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att jag inte bara lyssnar på musik likt Infected Mushroom, utan en stor del utgörs även av rock av typen Guns N' Roses, Led Zeppelin, Elton John & Bob Dylan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De här begagnade golvarna verkar ju fina annars (Dali Ikon 6)? För bra pris, samma som Dynavoicen.

https://www.rehifi.se/hogtalare/golvhogtalare/dali-ikon-6-59558

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Tack för mer input

DF-5:orna på rea verkade bara finnas som vita vilket inte alls skulle funka i mitt vardagsrum där det är är trä/brunt/mörkgrått/bladgrönt/svart som gäller, det vita får komma från icke-fondväggarna. Jag har inte hoppat på den där trenden med sterila vita hem

Jag, med min okunskap, förstår inte heller hur DM-6:orna skulle kunna vara bättre än M85:orna. Se t.ex.:

http://www.popular-hifi.com/projects/nad_stereo/dm6/dm6_bild6.jpg

I min värld måste ändå storleken ha någon betydelse? Visst om de kostade 3 gånger så mycket, men de är ju också billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så långt som vilka färger de fanns i kollade jag ju inte. Fast vitt hade ju kunnat funka för dig. Jag är inte heller så mycket för vitt, ärligt talat.

Visst spelar storleken roll men inte nödvändigtvis för ljudkvaliteten som sådan. Storleken spelar i princip mest roll för hur starkt man vill kunna spela och fortfarande ha bra och balanserat ljud. För att kunna spela starkt i basregistret behövs det mycket konarea eftersom att det är mycket luft som behöver flyttas. Man kan bygga en väldigt liten högtalare som går väldigt djupt ner i basen men den kommer inte att kunna spela särskilt starkt.
Det finns ju exempelvis mobila högtalare som ger ganska bra djup i basen. Jag har en liten JBL Flip 4 på jobbet, tex. Den funkar jättebra för det har jag den till där men skulle jag vilja fylla hela vardagsrummet med ljud så skulle den inte kunna möta upp med basen utan det skulle låta väldigt tunnt. Denna typ av högtalare har ju till och med en slags equalizer som drar ner basen när man drar upp volymen för att vare sig förstärkaren eller elementen klarar leverera.

Försöker man spela starkt med en "för liten" högtalare kommer den inte kunna möta upp i basregistret och det kommer att låta vasst och jobbigt och det lilla man hör av basen kommer inte att låta bra för att elementet är nära att bottna. I det läget behöver man större konarea så att man kan flytta mer luft.
Det finns så klart fler faktorer som spelar in, tex hur lång slaglängd elementet har. I sub:ar brukar det i regel sitta element med längre slaglängs än i vanliga högtalare. Därtill spelar lådkonstruktion och sånt in.

Om vi då ska prata om DM-6 i jämförelse med M65 eller M85, tex så har den högre kvalitet på elementen och är en mer påkostad konstruktion. Den har ju till och med två diskanter för att klara spela upp till 20kHz "lätt och ledigt". Det är, IMO, en helt annan nivå av detaljer och närvaro i det man lyssnar på.

Så kort sagt så kommer du att kunna spela starkare och djupare med M-85 men du får, IMO, en bra bit bättre ljudkvalitet med DM-6. Därmed inte sagt att M-85 låter dåligt. Jag tycker bara att DM-6 låter en bra bit bättre.
Ska du jämföra priser som du tänkte så är det ju rimligare att jämföra M-85 med DF-8 som ju kostar 5990 resp 7990 ordinarie priser. Eller Challenger S-6 jämfört med DM-6 som kostar 2490 resp 3490kr. Det är ju en skillnad på 33 resp 40% i pris. Då får man ju en lite bättre bild av hur kvaliteten som sådan skiljer. Dylika jämförelser kan såklart halta en del men eftersom det är samma tillverkare är det nog inte helt irrelevant.

Sedan är det ju såklart även en fråga om ljudideal och det är ju där det blir lite svårt med recensioner och rekommendationer på forum för du vet ju inte riktigt var jag har för referenser eller preferenser. I bästa fall kan man ibland hitta videoklipp där samma person jämför olika högtalare i samma rum med samma utrustning och samma musik. Det säger ju fortfarande inte ett smack om hur det skulle låta hemma hos dig men det kan ge en viss uppfattning om hur olika högtalare låter i förhållande till varandra. Har man då möjlighet att provlyssna någon av dessa modeller i verkligheten så har man ju något slagt referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

De här begagnade golvarna verkar ju fina annars (Dali Ikon 6)? För bra pris, samma som Dynavoicen.

https://www.rehifi.se/hogtalare/golvhogtalare/dali-ikon-6-59558

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle kunna tänka mig att dessa ger väldigt mycket för pengen. Jag kan inte uttala mig om dem mer specifikt då jag inte lyssnat på dem någon gång, vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag skulle kunna tänka mig att dessa ger väldigt mycket för pengen. Jag kan inte uttala mig om dem mer specifikt då jag inte lyssnat på dem någon gång, vad jag kan minnas.

Tack för genomgången i inlägget ovan det citerade!

När jag läser runt så verkar ju Ikon 6 onekligen vara riktigt bra högtalare, med en caveat: den verkar vara väldigt känslig för vilken förstärkare man använder. Nästan överallt står det att diskanten kan "sticka iväg" om man inte har en förstärkare som fungerar bra med den. Alla förstärkare som rekommenderas verkar vara i 10K+-klassen, men det är inte heller så att vilken 10k+ som helst verkar fungera bra.

Låter det här som ett "audiofil-problem" (när man lagt 11K på Ikon 6 eller ännu mer på ett helt 5.1 paket så vill man också finslipa till det allra sista) eller är det så att en bättre högtalare kan kräva en bättre förstärkare för att inte låta, ja, nästan dåligt? För isåfall blir det ju rätt dyrt ändå om jag måste pungar ut 10K för förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Tack för genomgången i inlägget ovan det citerade!

När jag läser runt så verkar ju Ikon 6 onekligen vara riktigt bra högtalare, med en caveat: den verkar vara väldigt känslig för vilken förstärkare man använder. Nästan överallt står det att diskanten kan "sticka iväg" om man inte har en förstärkare som fungerar bra med den. Alla förstärkare som rekommenderas verkar vara i 10K+-klassen, men det är inte heller så att vilken 10k+ som helst verkar fungera bra.

Låter det här som ett "audiofil-problem" (när man lagt 11K på Ikon 6 eller ännu mer på ett helt 5.1 paket så vill man också finslipa till det allra sista) eller är det så att en bättre högtalare kan kräva en bättre förstärkare för att inte låta, ja, nästan dåligt? För isåfall blir det ju rätt dyrt ändå om jag måste pungar ut 10K för förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte säga att Ikon 6 är speciellt känslig för vilken förstärkare man kör, inga konstigheter där. Däremot är den lite skuttig i den lägre diskanten och är lätt hissad i den högre i kombination med en rätt bra spridning. Så den KAN upplevas som ljusare eller vassare, det har däremot väldigt lite med att göra att du behöver en bättre förstärkare, och mer vad konstruktören tog för beslut när han designade högtalaren. Om en förstärkare lyckas dämpa diskanten är det en inkorrekt designad förstärkare då den inte kan återge signalen till högtalaren korrekt. Ikon 6 ger presentabel bas ner till ungefär en ~35Hz.

Det är helt enkelt så högtalaren är designad! Låter en högtalare dåligt med en lite 'sämre' eller 'billigare' men ändå väl designad förstärkare så har konstruktören inte gjort sitt jobb korrekt i min mening. Sen finns det självklart undantag bland mer exotiska högtalare, men nu snackar vi högtalare i normala prisklasser. Att bara rekommendera förstärkare för över 10k är -bullshit-, och det finns mycket av den varan i branschen, prislappen säger långt från allt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Skulle inte säga att Ikon 6 är speciellt känslig för vilken förstärkare man kör, inga konstigheter där. Däremot är den lite skuttig i den lägre diskanten och är lätt hissad i den högre i kombination med en rätt bra spridning. Så den KAN upplevas som ljusare eller vassare, det har däremot väldigt lite med att göra att du behöver en bättre förstärkare, och mer vad konstruktören tog för beslut när han designade högtalaren. Om en förstärkare lyckas dämpa diskanten är det en inkorrekt designad förstärkare då den inte kan återge signalen till högtalaren korrekt. Ikon 6 ger presentabel bas ner till ungefär en ~35Hz.

Det är helt enkelt så högtalaren är designad! Låter en högtalare dåligt med en lite 'sämre' eller 'billigare' men ändå väl designad förstärkare så har konstruktören inte gjort sitt jobb korrekt i min mening. Sen finns det självklart undantag bland mer exotiska högtalare, men nu snackar vi högtalare i normala prisklasser. Att bara rekommendera förstärkare för över 10k är -bullshit-, och det finns mycket av den varan i branschen, prislappen säger långt från allt.

Ok! Tror jag ger Ikon:en ett försök, ska ju vara bättre högtalare än de andra jag haft uppe vad jag förstått och är ju dessutom billig.

En sak jag undrar över är hur det fungerar om jag vill lägga till en center, den matchande centern verkar ju inte säljas längre och hittar den inte ute som begagnad just nu. Ska jag hålla utkik efter att den dyker upp på begagnadmarknaden eller fungerar det att köra en helt annan center? Åsikterna verkar gå isär där så jag förväntar mig väl kanske inte något definitivt svar.

Att det ska vara så knepigt. Håller mig till datorkomponenter i framtiden, där finns det åtminstone lite mer tillförlitliga specs och mätbara comparisons

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp i denna tråd, även om slutvalet inte blev något alternativ nämnt i tråden så hjälpte det till för att bli lite klokare i denna röra som ljud är.

Jag fastnade till slut för begagnade Canton Karat 770 DC för 5.5K (https://www.rehifi.se/canton-karat-770-dc) som nu har beställts

Gillade det jag läste om dem på andra forum och i recensioner. Ikonerna kändes lite riskabel, verkade vara en lite mer särartad högtalare gällande diskanten som var åt "älska eller hata"-hållet.

Karaten hade också 8" bas vilket kändes bättre för film när jag inte tänkt ha sub.

Hojta till om ni anser att jag gjort något galet tokköp så får jag utnyttja öppet köp

-----

Nu återstår bara en förstärkare i första taget, vilket känns som något jag måste ringa till butikerna för att höra om alla mina use-cases fungerar för.

Men ur ett rent ljudtekniskt perspektiv, är det något fel på t.ex. denna (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v385-bioforstarkare-svart.html) som är den billigaste på ljudfokus? (bryr mig som sagt inte om 7.1 eller Atmos)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Ok! Tror jag ger Ikon:en ett försök, ska ju vara bättre högtalare än de andra jag haft uppe vad jag förstått och är ju dessutom billig.

En sak jag undrar över är hur det fungerar om jag vill lägga till en center, den matchande centern verkar ju inte säljas längre och hittar den inte ute som begagnad just nu. Ska jag hålla utkik efter att den dyker upp på begagnadmarknaden eller fungerar det att köra en helt annan center? Åsikterna verkar gå isär där så jag förväntar mig väl kanske inte något definitivt svar.

Att det ska vara så knepigt. Håller mig till datorkomponenter i framtiden, där finns det åtminstone lite mer tillförlitliga specs och mätbara comparisons

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är ju ett svårare kapitel. Ja, Centern bör matchas med frontarna, men det innebär inte nödvändigtvis att centern i samma serie blir rätt för det... Ibland skiljer sig ljudsignaturen ändå.

Men i fallet av Dali Ikon Vokal 2 så bör den matcha rätt bra då den har samma "diskant-modul" som Ikon 6. Har inte lyssnat på centern dock så kan inte kommentera på dess kvalitet. Du gör bäst i att leta efter en begagnad i detta fallet tycker jag, blir dessutom snyggare med matchande set framtill i min mening.

Det är inte så knepigt egentligen, bara lite väl mycket prat inom just detta intresset, varav långt från allt är sant. Men jag håller med dig, är inte lika enkelt som att titta på en graf med benchmarks. Roligt är det dock, speciellt om man börjar designa eget.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Tack för all hjälp i denna tråd, även om slutvalet inte blev något alternativ nämnt i tråden så hjälpte det till för att bli lite klokare i denna röra som ljud är.

Jag fastnade till slut för begagnade Canton Karat 770 DC för 5.5K (https://www.rehifi.se/canton-karat-770-dc) som nu har beställts

Gillade det jag läste om dem på andra forum och i recensioner. Ikonerna kändes lite riskabel, verkade vara en lite mer särartad högtalare gällande diskanten som var åt "älska eller hata"-hållet.

Karaten hade också 8" bas vilket kändes bättre för film när jag inte tänkt ha sub.

Hojta till om ni anser att jag gjort något galet tokköp så får jag utnyttja öppet köp

-----

Nu återstår bara en förstärkare i första taget, vilket känns som något jag måste ringa till butikerna för att höra om alla mina use-cases fungerar för.

Men ur ett rent ljudtekniskt perspektiv, är det något fel på t.ex. denna (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v385-bioforstarkare-svart.html) som är den billigaste på ljudfokus? (bryr mig som sagt inte om 7.1 eller Atmos)

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer säkert bli nöjd med Canton Karat 770 DC.
Grattis till ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Tack för all hjälp i denna tråd, även om slutvalet inte blev något alternativ nämnt i tråden så hjälpte det till för att bli lite klokare i denna röra som ljud är.

Jag fastnade till slut för begagnade Canton Karat 770 DC för 5.5K (https://www.rehifi.se/canton-karat-770-dc) som nu har beställts

Gillade det jag läste om dem på andra forum och i recensioner. Ikonerna kändes lite riskabel, verkade vara en lite mer särartad högtalare gällande diskanten som var åt "älska eller hata"-hållet.

Karaten hade också 8" bas vilket kändes bättre för film när jag inte tänkt ha sub.

Hojta till om ni anser att jag gjort något galet tokköp så får jag utnyttja öppet köp

-----

Nu återstår bara en förstärkare i första taget, vilket känns som något jag måste ringa till butikerna för att höra om alla mina use-cases fungerar för.

Men ur ett rent ljudtekniskt perspektiv, är det något fel på t.ex. denna (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v385-bioforstarkare-svart.html) som är den billigaste på ljudfokus? (bryr mig som sagt inte om 7.1 eller Atmos)

Skickades från m.sweclockers.com

Gratulerar, extremt mycket mer högtalare för pengarna än vad du först tänkte dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Tack för all hjälp i denna tråd, även om slutvalet inte blev något alternativ nämnt i tråden så hjälpte det till för att bli lite klokare i denna röra som ljud är.

Jag fastnade till slut för begagnade Canton Karat 770 DC för 5.5K (https://www.rehifi.se/canton-karat-770-dc) som nu har beställts

Gillade det jag läste om dem på andra forum och i recensioner. Ikonerna kändes lite riskabel, verkade vara en lite mer särartad högtalare gällande diskanten som var åt "älska eller hata"-hållet.

Karaten hade också 8" bas vilket kändes bättre för film när jag inte tänkt ha sub.

Hojta till om ni anser att jag gjort något galet tokköp så får jag utnyttja öppet köp

-----

Nu återstår bara en förstärkare i första taget, vilket känns som något jag måste ringa till butikerna för att höra om alla mina use-cases fungerar för.

Men ur ett rent ljudtekniskt perspektiv, är det något fel på t.ex. denna (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v385-bioforstarkare-svart.html) som är den billigaste på ljudfokus? (bryr mig som sagt inte om 7.1 eller Atmos)

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr får du väldigt lite för pengarna då du egentligen bara behöver två kanaler och betalar massor för dina funktioner. En begagnad stereoförstärkare utan massor av funktioner kommer alltid att låta MYCKET bättre än en billig receiver. Här är prioriteringen, bäst för musik eller film, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Tyvärr får du väldigt lite för pengarna då du egentligen bara behöver två kanaler och betalar massor för dina funktioner. En begagnad stereoförstärkare utan massor av funktioner kommer alltid att låta MYCKET bättre än en billig receiver. Här är prioriteringen, bäst för musik eller film, helt enkelt.

Det finns ju stereoreceiver som tex Onkyo TX-8270.
Tror det duger gott åt herren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Tack för all hjälp i denna tråd, även om slutvalet inte blev något alternativ nämnt i tråden så hjälpte det till för att bli lite klokare i denna röra som ljud är.

Jag fastnade till slut för begagnade Canton Karat 770 DC för 5.5K (https://www.rehifi.se/canton-karat-770-dc) som nu har beställts

Gillade det jag läste om dem på andra forum och i recensioner. Ikonerna kändes lite riskabel, verkade vara en lite mer särartad högtalare gällande diskanten som var åt "älska eller hata"-hållet.

Karaten hade också 8" bas vilket kändes bättre för film när jag inte tänkt ha sub.

Hojta till om ni anser att jag gjort något galet tokköp så får jag utnyttja öppet köp

-----

Nu återstår bara en förstärkare i första taget, vilket känns som något jag måste ringa till butikerna för att höra om alla mina use-cases fungerar för.

Men ur ett rent ljudtekniskt perspektiv, är det något fel på t.ex. denna (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v385-bioforstarkare-svart.html) som är den billigaste på ljudfokus? (bryr mig som sagt inte om 7.1 eller Atmos)

Skickades från m.sweclockers.com

Canton Karat 770 är en betydligt mer tyglad högtalare i diskanten, borde du ha glädje av dem ett bra tag framöver.

Jag är personligen inte vidare förtjust i de allra billigaste modellerna av surroundreceivers, det blir rätt mycket kompromiss över det hela och nätdelen orkar sällan med att driva runt mer än ett par kanaler halv-vettigt. Men i och med att du vill ha HDMI, CEC köra den som HDMI-switch med hela baletten så är dina val relativt få. Alltför gamla modeller kommer inte heller stödja moderna bildformat och HDMI-standarder...

Skrivet av Leffe_B:

Tyvärr får du väldigt lite för pengarna då du egentligen bara behöver två kanaler och betalar massor för dina funktioner. En begagnad stereoförstärkare utan massor av funktioner kommer alltid att låta MYCKET bättre än en billig receiver. Här är prioriteringen, bäst för musik eller film, helt enkelt.

Det ironiska i det hela är att de kommer mest till sin 'rätt' med så få kanaler som möjligt i drift då de inte har nätdel nog att försörja mer än två kanaler vettigt oftast. Men jag skulle precis som du säger inte säga att de var något förstahandsval för tvåkanal, och likt dig är jag inte överdrivet förtjust i de allra billigaste modellerna. Men nu är han ju ute efter HDMI och CEC med en begränsad budget...

Det sagt är de inte dåliga, men ofta ganska effektfattiga och inte speciellt bra på något.

Och nej, det kommer inte alltid låta bättre med en begagnad stereoförstärkare, finns mycket skräp på marknaden i det segmentet likaså. Däremot så kan han, om han väljer väl, få en riktigt kompetent stereoförstärkare som gör sig betydligt bättre till ren stereo än den länkade för mindre pengar begagnad. Tyvärr är det försvinnande få sådana som har HDMI.

Skrivet av micke7406:

Det finns ju stereoreceiver som tex Onkyo TX-8270.
Tror det duger gott åt herren.

Precis, det är en rätt udda historia, men den har HDMI och CEC.
Har dock allt annat än imponerad av några av Onkyos tidigare stereo-alster i denna klassen men de kanske har bättrat sig?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sklo:

Tack för all hjälp i denna tråd, även om slutvalet inte blev något alternativ nämnt i tråden så hjälpte det till för att bli lite klokare i denna röra som ljud är.

Jag fastnade till slut för begagnade Canton Karat 770 DC för 5.5K (https://www.rehifi.se/canton-karat-770-dc) som nu har beställts

Gillade det jag läste om dem på andra forum och i recensioner. Ikonerna kändes lite riskabel, verkade vara en lite mer särartad högtalare gällande diskanten som var åt "älska eller hata"-hållet.

Karaten hade också 8" bas vilket kändes bättre för film när jag inte tänkt ha sub.

Hojta till om ni anser att jag gjort något galet tokköp så får jag utnyttja öppet köp

-----

Nu återstår bara en förstärkare i första taget, vilket känns som något jag måste ringa till butikerna för att höra om alla mina use-cases fungerar för.

Men ur ett rent ljudtekniskt perspektiv, är det något fel på t.ex. denna (https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v385-bioforstarkare-svart.html) som är den billigaste på ljudfokus? (bryr mig som sagt inte om 7.1 eller Atmos)

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade en centerhögtalare där som jag beställde när jag kollade vad du köpt och sedan browsade runt lite i butiken.

Den där Onkyo TX-8270 verkar ju värd att testa kanske? Har ju alltid 14 dagars ångerrätt om du köper online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Det finns ju stereoreceiver som tex Onkyo TX-8270.
Tror det duger gott åt herren.

Skrivet av roxkz:

Canton Karat 770 är en betydligt mer tyglad högtalare i diskanten, borde du ha glädje av dem ett bra tag framöver.

Jag är personligen inte vidare förtjust i de allra billigaste modellerna av surroundreceivers, det blir rätt mycket kompromiss över det hela och nätdelen orkar sällan med att driva runt mer än ett par kanaler halv-vettigt. Men i och med att du vill ha HDMI, CEC köra den som HDMI-switch med hela baletten så är dina val relativt få. Alltför gamla modeller kommer inte heller stödja moderna bildformat och HDMI-standarder...

Det ironiska i det hela är att de kommer mest till sin 'rätt' med så få kanaler som möjligt i drift då de inte har nätdel nog att försörja mer än två kanaler vettigt oftast. Men jag skulle precis som du säger inte säga att de var något förstahandsval för tvåkanal, och likt dig är jag inte överdrivet förtjust i de allra billigaste modellerna. Men nu är han ju ute efter HDMI och CEC med en begränsad budget...

Det sagt är de inte dåliga, men ofta ganska effektfattiga och inte speciellt bra på något.

Och nej, det kommer inte alltid låta bättre med en begagnad stereoförstärkare, finns mycket skräp på marknaden i det segmentet likaså. Däremot så kan han, om han väljer väl, få en riktigt kompetent stereoförstärkare som gör sig betydligt bättre till ren stereo än den länkade för mindre pengar begagnad. Tyvärr är det försvinnande få sådana som har HDMI.

Precis, det är en rätt udda historia, men den har HDMI och CEC.
Har dock allt annat än imponerad av några av Onkyos tidigare stereo-alster i denna klassen men de kanske har bättrat sig?

Frågan är ju om jag ev. skulle vilja bygga på med center o.s.v. i framtiden.

Kan en stereo-förstärkare återge en s.k. phantom-center? Läst att det ska fungera rätt bra om man sitter mitt framför teven, i vissa fall bättre än en riktig center om man har betydligt bättre frontar än center. För framförallt dialog alltså.

Har beställt den billiga yamahan nu, men om phantom-center fungerar med stereo-förstärkaren kan jag beställa en sådan också för att testa och jämföra och sedan skicka tillbaka en av dem.

Eller om någon har något annat förslag på hemmabio-receiver som kan vara bra att testa, lika bra att testa nu isåfall innan jag inte kan skicka tillbaka.

Kan ju vara intressant att testa också för att se om man märker någon skillnad, jag kommer ju antagligen inte märka av / förstå om något låter bristfälligt och hade kunnat åtgärdas av en annan receiver om jag inte har något att referera till.

Edit: Äh, tog och beställde hem den där Onkyon ändå för att jämföra. Osäker på om det går att få phantom-center, men då har jag i alla fall en referens för test vid musik Märker jag någon skillnad från den billigare yamahan får jag överväga om det istället är värt att beställa hem en dyrare surround-förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com