Permalänk
Medlem

Elcykel /regler/

Är det någon här inne som har lite koll på regler och sånt.
Jag har en Cyckel som jag är grymt sugen på pimpa upp lite.
motorn är nu 250w och det är alldeles för lite då cykeln är tung Har kollar lite på en1000w Kit

Vet att att man inte får högre effekt, men har försökt läsa på regler och så , men tycker det är rena djungeln.
Som jag förstått det så får man har 1000w men då måste man omregistrera cykeln till klass 1 moped 25 km/h.

Problemet är då att cykeln går typ 60km/h då med det där kittet. Någon som vet om det går att strypa hastigheten. Det är styrkan jag vill åt.

Eller om någon känner till elkit med stark effekt som redan är strypt i hastighet. Så jävla synd att sverige har så mycket piss regler, hade jag fått bestämma så hade jag satt 5000w på cykeln

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

[...]Så jävla synd att sverige har så mycket piss regler, hade jag fått bestämma så hade jag satt 5000w på cykeln [..]

Ja tänka sig, trafiksäkerhet. Landet går verkligen åt skogen! Dags att starta revolution, anarki på gatorna!

Lagen säger att ett fordon med motoreffekt som överstiger 250W men inte överstiger 1kW kommer klassas som Moped klass II.

Moped klass II kräver också körkort.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Ja tänka sig, trafiksäkerhet. Landet går verkligen åt skogen! Dags att starta revolution, anarki på gatorna!

Lagen säger att ett fordon med motoreffekt som överstiger 250W men inte överstiger 1kW kommer klassas som Moped klass II.

Moped klass II kräver också körkort.

Det gör den iofs. men:
"Om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 krävs ingen särskild behörighet."

Moped klass II

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

250W får överskridas tillfälligt, men motorn får inte ge assistans vid hastigheter över 25 km/h.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är på väg att konvertera min mtb till eldrift. Ska ha den att pendla ToR jobbet, 17km enkel väg.

Tog kontakt med butiksägaren som verkar vara norges inofficiella expert pp elcyklar och förklarade vad jag önskade, litegranna som TS. Klipper in svarwt jag fick härunder.

"Når det gjelder motoreffekt er ikke dette slik du tror.
250w er en nominell grense. Disse motorene er nå fra ca 500 til 1000w opptatt effekt. Mao. Du kan lovlig få sterk nok motor. Grunnen til at dette stoppes på under 1000w er på grunn av sykkeldeler som ikke tåler mer. Batterier som vil bli tunge og dyre for å kunne vare.
Motoren jeg selger mest av er Bafang BBS02B spesial. 36v 25A 80rpm. Denne trekker max 900w og er nominell 250w merket.

Loven sier: Maksimalt 250w nominell. Høyere effekt over begrenset tid. Ok? Elsykkelmotorer går ikke kontinuerlig. De går intermittent. Av og på.
Vi kan da lage lovlige motorer som er så sterke du måtte ønske hvis dette gjøres riktig. Det finnes dessverre ikke sykkeldeler som tåler alt av effekt annet enn til en youtubevideo. Dette skal jo virke til daglig bruk.
Neste er at motor rpm må stemme. Derfor er motoren satt til kadens +-80rpm. Det klarer du å tråkke. Det finnes sykkeldeler som passer.

48v Bafang for eks går fra 110 til 150rpm. Detblir for fort og egner seg kun for høy fart og trottlebruk. Er for fort til å tråkke. Det finnes ikke lette nok gir for å gi god trekkraft og effektivitet i bratte bakker. Vil bruke mye strøm og kreve dyre batterier. Gir da for mye trøbbel.
Siden disse motorene har kun et kjedehjul framme trenger vi å kompensere for at vi mister de små kjedehjulene framme. Motoren har 44t. Et godt girsystem vil da ha ca samme største bak som det du har framme. +- ut fra bruk og hjulstørrelse. Et 1.gir som gir ca 10kmt ved 80rpm (max motor effektivitet) Ved å gjøre alt riktig vil vi fa mer kraft til framdrift og kan bruke mindre motor og mindre batteri for å få samme hastighet opp en bakke.
Sterkere motorer og større batterier vil gå fortere, men til hvilke pris?

Best tenkelig utstyr for deg er Spesialmotoren 7200kr. 630wh batteri 6800kr. En kassett som passer til ditt bruk. Den du har er sikkert mindre enn 40t.'

Av allt jag läst av denna karl på forum och fb så är jag 100% på att han vet vad han pratar om och alla verkar lyssna till hans råd. Så skit i allt vad man kan se av kraftpaket på youtube, du vill ha nåt som fungerar över lång tid och som innebär ett hyggligt problemfritt driftande. Då kan du inte smäcka på värsta kraftpaketen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

250W får överskridas tillfälligt, men motorn får inte ge assistans vid hastigheter över 25 km/h.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, men om man ex införskaffar denna Och stryper om det är nu möjligt till 25km/h. Borde väl gå att programmera? och omregistrera till Klass 1 så borde cykeln bli laglig tycker man?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Cykeln är sannolikt inte dimensionerad för 1000 W, så gör det inte! Jag ser tysk tv och har set skräckexempel på vad som kan hända när exempelvis framhjulet havererar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimuman:

Ok, men om man ex införskaffar denna Och stryper om det är nu möjligt till 25km/h. Borde väl gå att programmera? och omregistrera till Klass 1 så borde cykeln bli laglig tycker man?

Moped klass 1 med regskylt kan du nog bara glömma. Det är för stor apparat för att få det godkänt.

För moped klass 1:

Citat:

För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp.

En moped klass 2 kan du själv registrera in med hjälp av en registreringsbesiktning. Men du behöver kunna styrka att den håller sig inom ramarna för vad som gäller, max 25km/h och max 1000W. Hur man gör det om man själv snickrat ihop den är nog inte det lättaste.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Eller om någon känner till elkit med stark effekt som redan är strypt i hastighet. Så jävla synd att sverige har så mycket piss regler, hade jag fått bestämma så hade jag satt 5000w på cykeln

Kallas lätt motorcykel, vilket föga förvånande medför andra regler och krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Cykeln är sannolikt inte dimensionerad för 1000 W, så gör det inte! Jag ser tysk tv och har set skräckexempel på vad som kan hända när exempelvis framhjulet havererar!

Skickades från m.sweclockers.com

1000W är ungefär den maxeffekt en cyklist kan generera utan hjälp av elmotorer, så håller man sig till max 1000W så bör det vara ok.

Man bör ju dock tänka på att elmotorer, batteri och annat också ökar vikten på cykeln en del.

Permalänk
Medlem

Blir det inte så att man måste försäkra cykeln på ett annat sätt om man reggar den som moped?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Blir det inte så att man måste försäkra cykeln på ett annat sätt om man reggar den som moped?

Skickades från m.sweclockers.com

Mopeder ska vara trafikförsäkrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

1000W är ungefär den maxeffekt en cyklist kan generera utan hjälp av elmotorer, så håller man sig till max 1000W så bör det vara ok.

Man bör ju dock tänka på att elmotorer, batteri och annat också ökar vikten på cykeln en del.

Inte alls. En häst klarar drygt 700W (en hästkraft). Det klarar inte än människa.

Permalänk
Medlem

För cykel och cyklar med elassistans gäller allmänt att de inte får överskrida en hastighet om 50Km/h i tätbebyggt område.
Utom tättbebyggt område får cykel inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).
(Trafikförordningen 3 kap. 14 § - 17 §)

Här hittar du vad som gäller för cyklar med elassistans:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Här hittar du vad som gäller för mopeder klass II:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

"Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Inte alls. En häst klarar drygt 700W (en hästkraft). Det klarar inte än människa.

Du har blandat ihop det, detta avser vad en arbetshäst klarar att ge kontinuerligt, en häst kan ge över 10 kW i tillfällig maxeffekt. Motsvarande siffra för en mänsklig cyklist är 1000W och en elitcyklist mäktar med ca 400W i snitt under en timme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Problemet är då att cykeln går typ 60km/h då med det där kittet. Någon som vet om det går att strypa hastigheten. Det är styrkan jag vill åt.

Nej, du får använda elassistans upp till 1kW men det förutsätter att du har en styranordning som slår av elassistans när du färdas över 25km/h.

Skickades från m.sweclockers.com