Min nya dator kraschar, video scheduler internal error

Permalänk
Medlem

Min nya dator kraschar, video scheduler internal error

Hej, har nyss köpt en ny gaming-dator från webbhallen & har stött på lite problem direkt.

Här är lite specifikationer.

Moderkort MSI Tomahawk max b450
Ram corsair lpx 2x8gb 3200mhz
Cpu Ryzen 5 3600 med en CM 212 evo kylare
Grafikkort Asus rog strix 5700xt
Lagring Kingston A2000 nvme ssd
Nätagg 750w
xmp profil 3200mhz @ 1.35v

Jag har installerat Windows 10 via usb, tagit hem alla senaste drivruterna & har senaste Bios.

Datorn har kraschat till blåskärm med video scheduler internal error meddelandet sedan installationen lite till & från. Ofta skett en låsning av skärmen vid påbörjad tittning på youtube eller uppstart av spel. Datorn har aldrig kraschat väl i spel eller när man vart igång ett tag, bara tätt inpå uppstart.

Jag har prövat att ominstallera AMD & kollat efter några fel i kommandotolken via System File Checker utan att hitta något.

Laddade hem BlueScreenView för att se vad som orsakade krascharna, 4 av de 5 senaste gångerna var det watchdog.sys & 1 gång
ntoskrnl.exe

Ungefär hit kommer jag via google osv men har själv ingen större datorkunskap. Verkar inte som någon åtgärd rättar till problemet hitills så känner mig ganska fast här.
Kan det vara något fel med själva datorbygget att grafikkortet inte passar med något annat som gör att den krånglar?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@Wipah: Testa att ta bort 1 ramsticka , kan vara 1 som är defekt.

Permalänk

Hade liknande skumma problem med mitt 5700, i bios var den inställd på PCIE 4.0. Ställde ner den till 3.0 och sen dess har det funkat perfekt och kör med ett B450 moderkort. Nu vet jag att Asus tagit bort den möjligheten i bios att kunna välja Gen4 men en chansning som du kan kika på iallafall.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]