Permalänk
Medlem

Gamingdator + skärm 20-25k

Tjena!

Skulle behöva lite råd. Tänkte bygga en ny dator som egentligen enbart ska användas till gaming. Har försökt läsa på så gott jag kan och kommit fram till shoppingkorgen nedan men känner mig rätt osäker och skulle uppskatta lite feedback. Ser det rimligt ut? Något som man bör förändra?

Min budget ligger kring 20-25k men det är inte satt i sten varken upp eller ner.

Nätagget är det som sitter i min gamla dator som jag funderar på att flytta över. Tror ni det räcker med 650W?

Skärmen tycker jag är svårast att veta vad man bör välja men tänker att det är värt att satsa på den då jag troligen kommer använde den länge. Har kollat efter IPS, >=140hz och 1440p och jag har då fått inttrycket av att Lenovon verkar vara den folk hypar mest. Har dock svårt att förstå vad egentligen skillnaden är mot t.ex Acer 27" Nitro XV272UP som ju är en tusing billigare.

Sen vet jag att chassit nog kan vara lite kontroversiellt. Har läst flera mindre bra reviews som säger att det är för dyrt för det man får men jag tycker det är väldigt snyggt. Tar tacksamt emot tips om ni vet något bättre chassi som är lika snyggt!

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Känns rent spontant som du bör kunna få mer prestanda för 24,000kr än vad du har plockat ihop just nu. Kan lägga ihop ett paket och kolla senare ikväll.

mvh

Permalänk
Medlem

Har du G2 PSU som är så pass ny så kan du använda den.
Datorn nedan drar runt 400w (oklockad)
Skärm som stödjer G-Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Känns rent spontant som du bör kunna få mer prestanda för 24,000kr än vad du har plockat ihop just nu. Kan lägga ihop ett paket och kolla senare ikväll.

mvh

Det vore uppskattat!

Skrivet av SUMITOMO:

Har du G2 PSU som är så pass ny så kan du använda den.
Datorn nedan drar runt 400w (oklockad)
Skärm som stödjer G-Sync.

https://komponentkoll.se/bild/lIttq.png

Grymt då använder jag den PSUn. Kan också bärga några gamla mekaniska hårddiskar från gamla datorn och spara in lite till på det. Ang skärmen så är det ju en TN-panel på den du länka. Har aldrig haft någon TN-skärm men tänker att det är värt att satsa på IPS för färgåtergivningen?

Permalänk
Medlem

Har suttit och tittat igenom och knåpat ihop ett alternativ med mindre och billigare chassi. Vad tror ni om detta? Skulle ju kunna öka lite på GPU/CPU men tycker det känns som mängden prestanda per krona man tjänar är så pass liten. Kanske bättre att istället spara och uppgradera om några år eller vad tycker ni?

Ett alternativ med dyrare GPU skulle ju kanske kunna vara så här: