AMD vega 56 med Morpheus 2 kylare , fläkt fråga

Permalänk
Medlem

AMD vega 56 med Morpheus 2 kylare , fläkt fråga

Tjena !

Jag har ett MSI 8gb OC vega 56 kort, blev trött på det höga fläkt ljudet ifrån orginal kylaren.
Nu har jag skaffat en raijintek Morpheus 2 kylare.

Fick dit den på kortet fint.

Hade tänkt att koppla in 2 x 120mm men fick bara plats med 1st. Det är väl ok jag har endå en 140mm rakt framför kortet.
Hade ju tänkt koppla in 120mm på grafikkortets fläkt socket, givetvis var den av modell mindre än pinnen jag har ut från fläkten.

Så jag anslöt den till en 4 pin fläkt socket på moderkortet istället.. Kommer det funka lika bra ?? eller borde jag skaffa en adapter eller byta fläktkontakten så jag kan ansluta den till grafikkortets fläkt kontroll ??

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Medlem

Vill du att grafikkortet ska styra fläkten/-arna måste du köpa en adapter, men så länge moderkortet styr fläkten så att den snurrar tillräckligt fort kyler det precis lika bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Här har du två val. Antingen köper du en VGA-PWM adapter (finns på inet) och via den kopplar du fläkten direkt till din GPU, med automatiskt styrda fläktar.
Andra alternativet är att du kör på som du gör nu, med fläkt kopplad till moderkortets header. Du kan då styra den fläkten efter GPU temperatur enligt en fläktkurva i programmet Argus Monitor (gratis ett tag sedan kostar det).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen ,

Moderkortskontrollerad varvade fläkten 950rpm konstant, GPU blev 51 grader under hård gaming last.

När jag ställde in så Argus kontrollerade fläkten gick den på 730rpm idle, snurrade den upp till runt 1300rpm med belastning, men gpu tempen blev samma runt 51 C.

Jag ska nog beställa adaptern på inet och checka av vad som händer med den. Om jag kan få dit den ens, vill helst inte ta ur kortet, jag har ungefär 30kg kylflänsar på båda sidorna... haha !!!!

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //