Hitta plattor med Aluminium 6061-T6 inom Europa

Permalänk
Medlem

Hitta plattor med Aluminium 6061-T6 inom Europa

Hej!
Jag behöver lite 2mm och 5mm tjockt Aluminium 6061-T6 (eller liknande, ska bearbetas i en rätt dålig hembyggd CNC) men är bevisligen hemsk på att söka online. Kan inte hitta någon stans var man kan köpa det, eller var man kan köpa dess europeiska motsvarighet. Behöver inte mycket alls, och har ingen superstor budget. Vet ni någon stans man kan köpa, utan att behöva bryta banken och vänta 30 dagar på leverans från Kina/USA? Tack!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Ja en del råvaror är väl inte riktigt lika lättillgängliga på konsumentsiter online ännu. Digitaliseingen av vår omvärld är väl inte helt komplett ännu kanske ;).

Kanske finns det online. Jag hade emellertid försökt mig på ett samtal till en plåtslagare.
Exempelvis:
https://upsalaplatslageri.se/
De har väl generellt sett kännedom om både material och leveranskedjor på området.
Så slå en pling.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Hej!
Jag behöver lite 2mm och 5mm tjockt Aluminium 6061-T6 (eller liknande, ska bearbetas i en rätt dålig hembyggd CNC) men är bevisligen hemsk på att söka online. Kan inte hitta någon stans var man kan köpa det, eller var man kan köpa dess europeiska motsvarighet. Behöver inte mycket alls, och har ingen superstor budget. Vet ni någon stans man kan köpa, utan att behöva bryta banken och vänta 30 dagar på leverans från Kina/USA? Tack!

Varför vill du ha 6061-T6? , är ju bara bra för dekorativa grejer om du inte härdar den.
Du kan testa att maila Precisionstål, de levererar på några dagar, och du kan handla som företag eller privatperson.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

1050 kan jag fixa åt dig, möjligen 5754.
Vad ska du ha det till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yberhydro:

1050 kan jag fixa åt dig, möjligen 5754.
Vad ska du ha det till?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska använda det till ett projekt där jag behöver bearbeta aluminiumet i min MPCNC (Billig CNC-router byggd av plast och metallrör). Det är därför jag behöver en aluminiumsort som är enkel att arbeta i, min maskin kommer inte klara mycket. Har läst att 6061-T6 skulle vara bäst för detta.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

bauhaus och clas ohlson brukar ha lite tunnare små plattor

Permalänk
Medlem

Om maskinen inte är så kraftig kan du ju enkelt korrigera det genom att anpassa skärdjup, varvtal, skärvätska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Magicanz:
Hur stora bitar behöver du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yberhydro:

@Magicanz:
Hur stora bitar behöver du?

Ska göra ett par 80x80x2mm objekt och ett par 60x60x5mm objekt, så 200x200 av både 2 och 5mm tjocklek, är nog ett ungefärligt minimum då jag inte vill vara körd för att en del misslyckas.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Kolla maskindelen.se
De säljer till privatpersoner

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Ska se vad jag kan hitta lite senare i veckan om du kan vänta tills dess.
Inget som går att skära i laser eller stansa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej, verkar som du redan fått mycket bra hjälp men om du vill fortsätta ditt sökande så testa att söka efter plåt, mer specifikt "aluminium plåt"

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }