Fjärrstyrning och övervakning av fritidshuset

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrning och övervakning av fritidshuset

Hej!

Jag har nyligen köpt ett fritidshus och har en del funderingar kring bredbandet, wifi där mm.
Jag skulle vilja ha en möjlighet till att kunna kolla temperaturen inomhus, sätta värme på och av (elelement via wifi "smart plugs") så att det blir varmt när vi kommer, samma med varmvattenberedare och golvvärme (sätta cirkulationspumpen på och av). Sedan så vore det bra att kunna utöka systemet med fjärrstyrning av ljus, några kameror och enkla sensorer.

Det finns en bra 4g täckning där och jag kommer att skaffa ett mobilt bredband med 4g router. Kommer jag kunna koppla mig upp till den mobila routern och kunna fjärrstyra fritidshuset hemifrån eller från ex. utlandet? Det går hur bra som helst med min robotdammsugare Roborock S5 som jag styr via appen från andra sidan världen 🙂

Det finns massa smarta wifi plugs på marknaden, trådlösa system för att kunna samla data från sensorer och styra olika enheter, det finns google home och andra lösningar, sedan så finns det ex. Athom för att samla ihop allt.

Hälsningar, Krisoffer

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett fast IP som krävs för att få det att fungera. Går det att skaffa ett sådant med mobilt bredband?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På mitt lantställe har jag en Amazon BlinkXT på bron mot gården, Adax Wifi-element för att se temperatur i rummen och en fjärrstyrd luftvärmepump. Ska nog fixa lite mer men det är det som jag har än så länge.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Vilken sorts uppkoppling har du? Går det styra allt från ett annat ställe?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Tack för tipsen! Vilken sorts uppkoppling har du? Går det styra allt från ett annat ställe?

Skickades från m.sweclockers.com

Fiber! Jag har en app för varje grej tyvärr..

Permalänk

De flesta "smarta hem" klarar ju av att styras utan fast ip
Har t.ex. en telldus enhet hemma, som klarar av att styra z wave och 433, samt läsa sensorer på samma band.
Tror dock inte att det klarar kameror

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

På mitt landställe har jag satsat på rinnande vatten och elektrisk belysning...

Hemma styr jag pannan med hjälp av in/utgångar på en inbrottslarmsceentral (SPC) som även hanterar Ip-kameror.
Belysning via skymningsrelä och tidur i elcentral. Så lite finelektronik som möjligt är mitt motto när det gäller hus så får man minst problem vid åska då man gärna slipper hålla på att koppla ur allt.