Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bahnhofs Integrity VPN och LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation)

Permalänk
Medlem

Bahnhofs Integrity VPN och LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation)

I och med den nya lagen måste ISP lagra uppgifter om oss kunder i 10 månader, vilket Bahnhof skriver om i sin Plan B. Den läsningen rekommenderas vare sig du är kund hos Bahnhof eller ej.

Hur påverkar detta deras VPN-tjänst Integrity VPN?
Kommer de behöva lämna ut de uppgifter de har om våra VPN-tunnlar som de sköter eller endast vår publika IP-adress?

De skriver inte specifikt om deras VPN-erbjudande påverkas av detta eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

I och med den nya lagen måste ISP lagra uppgifter om oss kunder i 10 månader, vilket Bahnhof skriver om i sin Plan B. Den läsningen rekommenderas vare sig du är kund hos Bahnhof eller ej.

Hur påverkar detta deras VPN-tjänst Integrity VPN?
Kommer de behöva lämna ut de uppgifter de har om våra VPN-tunnlar som de sköter eller endast vår publika IP-adress?

De skriver inte specifikt om deras VPN-erbjudande påverkas av detta eller ej.

Ett VPN-företag är inte en ISP, alltså måste de inte lagra. VPN-tjänsten är ett annat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ett VPN-företag är inte en ISP, alltså måste de inte lagra. VPN-tjänsten är ett annat företag.

Så legalt sett är de två helt separata företag och Bahnhof förmedlar deras VPN-tjänst?
Av informationen de ger verkar det vara deras egen VPN-lösning, därav min fråga.

Permalänk
Medlem

Integrity VPN drivs ju av 5 juli-stiftelsen

"Integrity VPN drivs av 5 juli-stiftelsen och säljs enbart via svenska internetleverantörer."

https://integrity.st/contact/
https://5july.org/

Permalänk

Jag belyste detta i en tråd skapad den 19 september:

Forumlänk

Med endast 320 visningar och 2 svar så var kanske texten från PTS för luddig eller ointressant. Eller min rubrik. Men den handlar om (t.ex.) CG-NAT och vad som krävs efter 1 april 2020.

PTS (Post- och telestyrelsen) skriver bland annat:

"förslag till föreskrifter om vilka andra uppgifter som ska lagras för att identifiera abonnent och registrerad användare vid användning av NAT-teknik".

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.