Tips på sida där man lär sig vilka komponenter som passar ihop och vilket som man ska fokusera på för att få det bästa?

Permalänk
Inaktiv

Tips på sida där man lär sig vilka komponenter som passar ihop och vilket som man ska fokusera på för att få det bästa?

Hej. När jag för några år sen skulle bygga ihop min dator, då valde jag olika delar som inte alls tillhörde ihop, det var någon processor som inte skulle kunna passa i ett moderkort för att det var en annan version eller modell av det. Jag skulle vilja fördjupa mig i sånt här och lära mig hur man väljer rätt och får ut det bästa av det. Har någon ett tips på någon sida så att man lär sig välja rätt och bästa komponent till sin dator?

Permalänk
Medlem

Läs guider, nyheter och trådar i forumet på denna site. Och kolla youtube på kanaler som LTT, hardware unboxed, gamers nexus och techdeals.
Jag var i exakt samma sits som du för 6 månader sedan, nu vill jag påstå att jag kan kalla mig för välinformerad.
Det tar bara lite tid om du sprider det över några dagar eller veckor.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns en ensam sida som ger dig all nödvändig information, men det går oftast lätt att hitta vilken sockel och vilket chipset som är kompatibelt med vilken processorserie (och sen kan BIOS/UEFI behöva uppdateras också).

Minnestyper är väl en annan sak, där t ex bärbara har en annan utformning (SO-DIMM) jämfört med minnen för stationära, och utöver det finns det olika tekniker, där väl i princip bara DDR3 och DDR4 förekommer i dag, med undantag för rätt rejält föråldrade datorer (DDR3 tog över för ungefär tio år sen). Rent fysiskt skiljer sig minnesplatserna åt (det sitter en skåra nära mitten, som måste matcha en tand i minnesplatsen och den är på olika plats för olika typer av minnen), så man kan inte montera fel typ av minne.

Moderkort har olika storlekar, så ett visst moderkort kan vara för stort eller på annat vis inte passa i ett visst chassi.

Processorkylare kan vara för höga för att få plats i ett smalare chassi, men kylarhöjd och vad chassit sväljer brukar anges i produktinformationen. Kylare kan också vara för stora i ena kanten så att minnesmoduler med höga kylflänsar eller RGB-delar inte får plats. Kan gå att lösa genom att höja fläkten på kylaren, eller genom att välja lågprofilsminnen.

Grafikkort passar nästan alltid eftersom anslutningen (både fysiskt och "elektriskt") är standard sen massa år, men kan vara för långa för ett visst chassi, särskilt för små lådor eller med tjocka radiatorer i fronten. Måtten går att hitta, men det finns inga färdiga listor med kompatibilitet eftersom det finns så oerhört många möjliga kombinationer. Man får helt enkelt räkna själv. Samma gäller tjockleken, där grafikkort med biffiga kylare kan ta upp 2.5 till 3 platser i bredd, vilket kan bli för mycket för mindre chassin.

Nätaggregat har standardiserade kontakter (i de ändar som ska in i datorkomponenter, dvs kontakter till moderkort, grafikkort, hårddiskar, osv), så där handlar det mest om att se till att nätagget kan leverera tillräckligt med effekt för datorns komponenter, och att det rent fysiskt får plats i chassit.

Utöver det är det väl inte så värst mycket att tänka på när det gäller kompatibilitet. Vad som är BÄST komponenter för en viss dator och ett visst ändamål är däremot en svårare fråga. Där handlar det om att läsa/kolla recensioner och tester av de olika delarna och sen välja utifrån budget och tillgänglighet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@anon312888: https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Finns 13 delar, både AMD & Intel hoppa ner till botten

Permalänk
Medlem

Den här sidan kanske?
https://pcpartpicker.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX