Permalänk
Avstängd

Sanningen om LG NanoCell TV-apparater?

Tjena! Jag såg nyligen ett YT-klipp där de i sitt sponsorsegment (ja, redan där ringer varningsklockorna) påstod att "LG NanoCell TV 65" - 65SM8600" (LG Nanocell, vet ej exakt modell dock) har fantastiska färger och det sades av en visual artist, så någon som arbetar med färger och därmed någon som bör veta vad de säger.

Å andra sidan har jag hört om hur de predikar om RED-kameror bara för att de själva har en och andra tekniska YT-kanaler som också har RED-kameror menar på att det finns redan andra som är i närheten såsom Blackmagic Design exempelvis. Hursomhelst, vad anser Du som kanske är mer insatt om just LG Nanocell?

För närvarande har jag en LG OLED55B7V och svärtan skall enligt många vara grymt bra på just OLED-paneler så vet ej hur denna står sig mot LG Nanocell? Hittade oxå knappt någon information om vilka HDR-standarder som stöds på LG Nanocell förutom att HDR stöds. Är LG Nanocell en uppgradering av bildkvalité (ljud fixar jag externt så skippa den faktorn) från LG OLED55B7V eller en nedgradering?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺

@AplAy: Nanocell är LG:s marknadsföringsnamn på fägfiltren hos LCD-panelen där filtren är bättre på att ta bort ljus med energier i våglängder som inte hör hemma. Dvs för att visa röd primär så avgörs mättnaden i rött – och därmed färgomfånget – av hur "ren" färgen är. Det som gör rött så rött det kan bli är att avsaknaden av energi i andra våglängder.

Så långt är allting väl. Det som har betydelse är hur det bli i praktiken och där är nanocell-LCD:erna rätt bra men inte så värst mycket bättre eller sämre än alla andra displayer som med sina marknadsföringsnamn och olika tekniska tweaks försöker uppnå samma sak.

Och rent produktmässigt är det tydligt att LG placerar sina LCD-TV lite vid sidan av OLED-modellerna. IPS-modellerna siktar på en ljusstark bild med medioker kontrast, alltså raka motsatsen till hur en OLED-TV fungerar.