Motivering att köpa laptop med 64GB RAM i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Motivering att köpa laptop med 64GB RAM i dagsläget?

Hej Sweclockers,

Jag behöver lite hjälp med tips och råd här. Är det bara jag som inbillar mig eller känns det som att priserna för RAM-minne gått ner rejält nu för tiden? Jämförelsevis med vad det var förra året så känns det ganska prisvärt att köpa RAM nu när det är så billigt trots att det är inte DDR5 utan DDR4 vi snackar om?

Jag gjorde misstag att vara dumsnål när jag köpte min laptop 2014 och köpte endast med 8GB RAM. Numera känns datorn helt trögt just pga RAM. Jag måste stänga av allt för att kunna lira spel och det känns som för varje ny uppdatering av Mozilla Firefox så tar nya versioner mer och mer RAM.

Så verkar det gå för alla nya program och nya Windows Update. Allt tar mer RAM känns det som. Eller är det bara jag som inbillar mig?

Förut kunde man leva gott på 8GB RAM men nu känns det som att utvecklingen gått exponentiellt fram så helt plötsligt krävs det betydligt mer och mer.

Så vad säger ni? Skulle det vara smart att köra på 64GB RAM direkt?

Dessutom bör man alltid köpa RAM i par eller 4 st - samma modell, samma märke, samma allt så det blir kanske svårare att köpa just dessa modeller i framtiden när de inte säljer mer om man nu får för sig att uppgradera i framtiden?

Min uppsättning blir då 4 st 16GB i 2400 Mhz.

Kan man rättfärdiga detta? Jag jobbar som beställare på ett stort företag och använder laptop till att ha tusentals flikar uppe samtidigt för att beställa olika produkter från massor med olika hemsidor. Dessutom håller vi med stora 3D-Panorama bilder på jobbet osv.

Jag vet att det är mycket tabu kring det där med att köpa mer än 16 GB RAM. Folk säger hela tiden att man inte ska köpa mer än 16 GB RAM för allt över det är slöseri, bortkastade pengar osv osv.

Permalänk
Medlem

Tusentals alltså... Öppnar jag 100 flikar i firefox med olika sidor i så tar det 13% av mina 16 GB. Och då är även operativsystemet inräknat i detta (linux). 3D-panoraman har jag ingen aning om hur mycket minne det skulle ta i anspråk. Så jag vet inte. 64 GB låter lite overkill.

Jag vet att W10 tar kopiösa mängder RAM iaf. Jag ligger på en 300-400 MB nybootad i linux (xubuntu), och jämför jag med jobbdatorn (W10) som ligger på 2,4 GB nybootad så.

Permalänk
Medlem

Vill du vara framtidssäker idag, så köp 32GB RAM.
Den dag 32GB är för lite så behöver du antagligen uppgradera det mesta annat i datorn ändå, och vid det laget så är det nästan garanterat ny minnesstandard som gäller ändå.

Undantag naturligtvis om du använder datorn till någonting som faktiskt kräver kopiösa mängder minne, men gör du det så vet du antagligen om det.....

Att ha alla minnesmoduler av samma märke och modell är inte så viktigt. Visst, skall du överklocka så underlättar det om modulerna har identiska timings men i övrigt så brukar blandade sorter funka bra - det finns standarder av en anledning.

Permalänk
Medlem

Vill man köra Virtual Box, och det vill man, så behövs det mycket minne. Ej under 32 på min nästa dator. Med mycket minne slipper man många tidsödande filaccesser och swappin/Pageing!

Permalänk
Medlem

nej du behöver inte 64gb i din dator. När vi börjar närma oss dom minnesstorlekarna för att ha en ok dator-upplevelse så är din dator lika obsolete som en macbook från 2006.

Sen kan det alltid vara skoj med mycket minne förstås, själv kör jag 48GB i min burk pga är en entusiast och är dålig på att stänga ner program i samband med att jag gärna lämnar burken på året runt. Har dock aldrig,aldrigALDRIG kommigt över 35gb minnesanvändning i min relativt tunga användning. Då hade jag en vm igång, renderade ett 4k klipp, chrome med 25 tabbar och spelade battlefield samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Jag vet att det är mycket tabu kring det där med att köpa mer än 16 GB RAM. Folk säger hela tiden att man inte ska köpa mer än 16 GB RAM för allt över det är slöseri, bortkastade pengar osv osv.

Köp 32GB eller 64GB om det nu känns prisvärt.

Beror ju på vad man gör men arbetar man med bild eller videoredigering etc så är det säkerligen en fördel.
Sedan hur ofta man använder 32GB eller mera det är ju frågan för, men skadar ju inte att ha lite extra som finns när det behövs.
Själv har jag *bara 32GB* sedan 2014.

Permalänk
Medlem

Vad säger din arbetsgivare? Jag har svårt att se att man skall behöva 64 GB ram om man jobbar som inköpare.

Permalänk
Medlem

Köp en dator där RAM inte är limmat så kan du uppgradera om det behövs om fem år? Vad alla vill slösa nu för tiden helt utan anledning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Senaste tråden om minnesmängd sa att man bör satsa på minst 32GB om man bygger nytt. Många tycker det är overkill och anser att det räcker med 16GB ett bra tag till.
Själv har jag 32GB men skulle inte satsa på 64 GB närmaste tiden.
Som andra säger, sysslar du inte med en massa 3D renderingar och liknande i stora projekt så räcker 32GB.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köp 32GB, det ska absolut räcka.
Har kört 16GB sen jag byggde min nuvarande för 6år sedan, räcker faktiskt fortfarande men det är givet med 32GB i nästa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Stora bilder som ska sättas ihop i PS/liknande kan fort ta mycket minne. Jag har använd runt 25 Gb någon gång till det, men då var det många och stora bilder. Även då hade 32 Gb räckt till så 64 känns väldigt överdrivet i en laptop. Nästan vad du än gör som är krävande så kommer annat i datorn vara flaskhals då det är en laptop.

Varför behöver du ha 1000+ flikar öppna samtidigt? Det går att lösa på andra sätt än att behöva ha alla öppet. Jag förstår inte hur du hittar bland dem på ett snabbt sätt, det borde rimligtvis ta någon sekund att hitta rätt bland alla tusen flikar och då går det snabbare att öppna sidan själv manuellt. Men visst, måste du ha så många flikar så lär det dra otroligt mycket minne. Kolla hur mycket det drar i dagsläget så vet du hur mkt minne du minst behöver.
Jag har många flikar öppet då jag behöver några för jobb, några privat och har några för spel öppet som standard. 23 stycken totalt. Vill jag öppna någon flik jag inte har öppet som t.ex. Sweclockers så tar det ca 0,5 sekunder. Ctrl+t -> swe -> Enter. Troligen tar det längre tid att få upp sidan om jag skulle ha den öppet som en flik redan än att öppna den manuellt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Verkar som de flesta i den här tråden går på 32GB RAM-linje Jag ska nog följa eran tips och råd! Tack ska ni ha för det!