AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vart ju hopplöst att försöka ändra offsets i ASUS bios, får verkligen inte ordning på mina värden men den boostar 17 mHz högre när jag sänkte så något hände ju... Ska meka vidare.

https://i.imgur.com/JarhR0r.png

Jag tycker inte det är så svårt. Men det är väl olika vad man är van med.

Där man ställer in CPU Vcore voltage (osäker på om det heter exakt så.) får man välja AUTO, MANUAL, eller OFFSET. Auto och Manual är ju inga konstigheter. Väljer man offset står det sedan i den förklarande texten till höger att man trycker + för positiv offset och - för negativ offset. Jag tycker det är tydligt men de kanske kunde lagt in direkt i alternativen "positive offset" respektive "negative offset" för att göra det tydligare. Sedan är ju värdet man ställer in hur många milivont man vill skall läggas till eller dras ifrån från det som processorn hade gett vid "auto", men där kanske de kunde haft ett plustecken respektive minustecken beroende på vilken typ av offset man valt för att göra det extra tydligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det är så svårt. Men det är väl olika vad man är van med.

Där man ställer in CPU Vcore voltage (osäker på om det heter exakt så.) får man välja AUTO, MANUAL, eller OFFSET. Auto och Manual är ju inga konstigheter. Väljer man offset står det sedan i den förklarande texten till höger att man trycker + för positiv offset och - för negativ offset. Jag tycker det är tydligt men de kanske kunde lagt in direkt i alternativen "positive offset" respektive "negative offset" för att göra det tydligare. Sedan är ju värdet man ställer in hur många milivont man vill skall läggas till eller dras ifrån från det som processorn hade gett vid "auto", men där kanske de kunde haft ett plustecken respektive minustecken beroende på vilken typ av offset man valt för att göra det extra tydligt.

Inte så jag menade... Mest störigt att ASUS defaultar till specifika värden (0.1250 etc). Får iallafall inte värdena att komma närmare varandra oavsett så fortsätter med stock.

Nvm, lyckades lösa det. Tack för hjälpen!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

The Mitigation Impact Difference On AMD Ryzen 9 3900X vs. Intel Core i9 9900K Performance
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=3900x-990...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Bygget närmar sig...
https://i.imgur.com/LTH3P1M.jpg
Inväntar de sista delarna, sen ska det bli kul att få pilla på riktigt!

Lite OT men...nyfiken på vad du kommer att få för temps. Om du orkar, kör gärna någon bench med ditt nuvarande chassi och i det ditt nya O11. Vad hade du tänkt att köra för fläktar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Inte så jag menade... Mest störigt att ASUS defaultar till specifika värden (0.1250 etc). Får iallafall inte värdena att komma närmare varandra oavsett så fortsätter med stock.

Nvm, lyckades lösa det. Tack för hjälpen!

Jag har mixrat lite med mina. Körde -0.1 i offset. Provade -0.125 och -0.150, men då fick jag en överraskingsomstart efter jag kört Prime95 ett tag :). Jag tror jag kör -0.1 nu och då ligger jag på 84c när jag kör Prime95 en längre stund.

Jag har legat uppe på 4575MHz (3900X) när jag hade någon offset, men nu har jag mixtrat runt som fan och kommer inte dit igen :). 4550MHz är det jag landar på. Har fått bättre resultat i GB5 och R15 med lägre max frekvens i vissa fall, så man ska inte bara stirra på max frekvens har jag märkt. Tempen är viktig för mig och jag underklockar gärna lite.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Håller på pillar runt lite i hopp om en stabil överklockning på mitt x570 TUF gaming (dessa namn Asus... suck) samt 3900x

hittills körs den på
CCD0 - 4450
CCD1 - 4325
Vcore 1.363 - 1.381 vid load
Temp efter 5 timmar Aida64 (CPU + Cache) ligger på 75 som mest.
Relativt nöjd ändå, frågan är väl mest om jag verkligen får ut något av detta på en daglig basis då det enda jag egentligen gör är Spela + Streama, men det är ju kul att klocka (detta gäller ej RAM haha)

Högsta score på Cinebench R20 landade på 7782

Permalänk
Medlem

Finns det någon här med Ryzen 5 3600 som också råkar lira Quake Champions? Det finns bara ett enda test på youtube och den nissen måste göra något allvarligt fel för han får lägre, eller lika låg framerate som folk som sitter på Ryzen 5 2600. Vill uppgradera från min gamla sandy i7a, men misstänker att Ryzen 5 3600 inte riktigt håller måttet för vad jag vill ha ut av en uppgradering. Men skulle ändå vilja veta svart på vitt vad man kan förvänta sig? Allt på low givetvis i 1080p.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det någon här med Ryzen 5 3600 som också råkar lira Quake Champions? Det finns bara ett enda test på youtube och den nissen måste göra något allvarligt fel för han får lägre, eller lika låg framerate som folk som sitter på Ryzen 5 2600. Vill uppgradera från min gamla sandy i7a, men misstänker att Ryzen 5 3600 inte riktigt håller måttet för vad jag vill ha ut av en uppgradering. Men skulle ändå vilja veta svart på vitt vad man kan förvänta sig? Allt på low givetvis i 1080p.

Jag kan ladda ner och testa Quake Champions om du vill, finns det något inbyggt benchmark i det?
Jag har dock en 3600X och ett RTX 2080 om det är av intresse.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det någon här med Ryzen 5 3600 som också råkar lira Quake Champions? Det finns bara ett enda test på youtube och den nissen måste göra något allvarligt fel för han får lägre, eller lika låg framerate som folk som sitter på Ryzen 5 2600. Vill uppgradera från min gamla sandy i7a, men misstänker att Ryzen 5 3600 inte riktigt håller måttet för vad jag vill ha ut av en uppgradering. Men skulle ändå vilja veta svart på vitt vad man kan förvänta sig? Allt på low givetvis i 1080p.

Jag har en 3900X / 2080 och kan också testa det om du vill ha fler datapunkter. Säg till om det är något intressant.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lite OT men...nyfiken på vad du kommer att få för temps. Om du orkar, kör gärna någon bench med ditt nuvarande chassi och i det ditt nya O11. Vad hade du tänkt att köra för fläktar?

Jag har nästan samma setup. 3900X + O11 fast med AORUS Master och custom 360 loop.
Här är mina temps i O11 iaf med 3st fläktar på sidan som insug och 3st i toppen som utsug genom radiatorn. Alla är Noctua NF-F12 och kör max 1100RPM.

HandBrake H.265 10-Bit Main 10 med Slow preset: 62C avg. och 78C peak, har kört i cirka 10 timmar.
Cinebench R20 ST: 55C peak, 53C avg.
Cinebench R20 MT: 67.3C peak, 61.2C avg.

Ingen OC eller något sånt atm, allt stock förutom XMP. I HandBrake med stockkylaren låg jag på 90C avg. och runt 3950-4050MHz och nu med custom loop ligger jag på lägre temp och 4125-4225MHz.

Permalänk
Medlem

Någon som är ram expert här?
Idag kör jag mina minnen i 3766 MHz i 14-14-14-28 xxxx med subtimings från dram calculator.
Jag skulle vilja testa att gå upp emot 3900 för att se om det funkar men då måste jag förmodligen öka till 16-16-16-xxxx för att inte kliva över 1.5V men dram calculator gillar inget över 3600MHz.
Om jag nu öknar från CL14 till CL16 vilka andra timings påverkas av detta eller kan jag behålla mina sub timings?
Tänkte mest kolla om det fanns någon prestanda att hämta med ökad frekvens samt om min 3600X klarar att köra 1:1:1 över 3800MHz som är max vad jag testat.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lite OT men...nyfiken på vad du kommer att få för temps. Om du orkar, kör gärna någon bench med ditt nuvarande chassi och i det ditt nya O11. Vad hade du tänkt att köra för fläktar?

Kan köra i O11, kör en Celsius s36 som utsug genom sidan med 3st ML120-fläktar.
Orkar inte riktigt byta chassi då jag tänkt låta det mesta av det gamla systemet sitta kvar (är dock sugen på att sno AM4 bracket från min s24 då de kör "clip" på den nya)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag kan ladda ner och testa Quake Champions om du vill, finns det något inbyggt benchmark i det?
Jag har dock en 3600X och ett RTX 2080 om det är av intresse.

Det vore as schysst!
Tyvärr finns ingen inbyggd benchmark men en runda death match i en hyfsat full server bör duga. Notera gärna vilken map du kör. Min i7 2600K i 4.8Ghz ligger på runt 130-140fps, toppar normalt sett uppåt 155fps och får drops neråt 110-120 fps som allra lägst. Kör alltid allt på low i 1080p med ett R9 290. Det är typ generella bildfrekvenser jag får, men det kan varierar en del beroende på map. Awoken ger oftast något högre bildfrekvenser.

Ryzen 5 2600 ligger ganska likvärdig min cpu i just det här spelet så det blir inte riktigt någon uppgradering varför jag då tänkte vänta in Ryzen 5 3600... Nu har jag förvisso hållt mig borta från quake i åtminstone ett halvår, så blev förvånad nu när jag inte hittar några benchmarks alls.

Det är till och med svårt att hitta några vettiga siffror för Ryzen 5 2600 som funnits rätt länge. Detta eftersom de flesta som laddar upp videos på youtube maxar grafiken och springer runt i 60-100 fps. Om Ryzen 5 3600/X klarar att hålla 200-250fps så är det good enough för min del sett till priset. Skulle helst se 250-300fps men då måste jag köpa i7 9700K vilket jag inte riktigt har lust med. Hur bra den än presterar i Quake tar det emot att köpa något utan hyperthreading till den prislappen.

Här är en video från när jag lirar som du kan ha som referens.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har nästan samma setup. 3900X + O11 fast med AORUS Master och custom 360 loop.
Här är mina temps i O11 iaf med 3st fläktar på sidan som insug och 3st i toppen som utsug genom radiatorn. Alla är Noctua NF-F12 och kör max 1100RPM.

HandBrake H.265 10-Bit Main 10 med Slow preset: 62C avg. och 78C peak, har kört i cirka 10 timmar.
Cinebench R20 ST: 55C peak, 53C avg.
Cinebench R20 MT: 67.3C peak, 61.2C avg.

Ingen OC eller något sånt atm, allt stock förutom XMP. I HandBrake med stockkylaren låg jag på 90C avg. och runt 3950-4050MHz och nu med custom loop ligger jag på lägre temp och 4125-4225MHz.

Fet AIO gör mycket, en 240mm inte lika mycket.

Hur mår grafikkortet då? Det var mitt största problem faktiskt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det vore as schysst!
Tyvärr finns ingen inbyggd benchmark men en runda death match i en hyfsat full server bör duga. Notera gärna vilken map du kör. Min i7 2600K i 4.8Ghz ligger på runt 130-140fps, toppar normalt sett uppåt 155fps och får drops neråt 110-120 fps som allra lägst. Kör alltid allt på low i 1080p med ett R9 290. Det är typ generella bildfrekvenser jag får, men det kan varierar en del beroende på map. Awoken ger oftast något högre bildfrekvenser.

Ryzen 5 2600 ligger ganska likvärdig min cpu i just det här spelet så det blir inte riktigt någon uppgradering varför jag då tänkte vänta in Ryzen 5 3600... Nu har jag förvisso hållt mig borta från quake i åtminstone ett halvår, så blev förvånad nu när jag inte hittar några benchmarks alls.

Det är till och med svårt att hitta några vettiga siffror för Ryzen 5 2600 som funnits rätt länge. Detta eftersom de flesta som laddar upp videos på youtube maxar grafiken och springer runt i 60-100 fps. Om Ryzen 5 3600/X klarar att hålla 200-250fps så är det good enough för min del sett till priset. Skulle helst se 250-300fps men då måste jag köpa i7 9700K vilket jag inte riktigt har lust med. Hur bra den än presterar i Quake tar det emot att köpa något utan hyperthreading till den prislappen.

Här är en video från när jag lirar som du kan ha som referens.
https://www.youtube.com/watch?v=xjTv-G8OA8Q

Får du samma fps även när fraps spelar in som utan? Tänkte mest om man ska spela in med mobil eller med fraps.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan köra i O11, kör en Celsius s36 som utsug genom sidan med 3st ML120-fläktar.
Orkar inte riktigt byta chassi då jag tänkt låta det mesta av det gamla systemet sitta kvar (är dock sugen på att sno AM4 bracket från min s24 då de kör "clip" på den nya)

Skickades från m.sweclockers.com

Aja okej, då är det ingen idé att jag ber om GPU skillnader om du låter allt ligga kvar i det gamla

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Får du samma fps även när fraps spelar in som utan? Tänkte mest om man ska spela in med mobil eller med fraps.

Nä jag spelar in med ReLive. Alltså AMDs motsvarighet till shadowplay. Får ingen märkbar prestandaförlust med det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fet AIO gör mycket, en 240mm inte lika mycket.

Hur mår grafikkortet då? Det var mitt största problem faktiskt.

Håller jag ingen koll på tbh. Köpte ju dock vertical GPU kit till O11 då chipset på AORUS Master blev så jävla varm, låg på runt 85C medans jag spelade. Nu med grafikkortet borta från moderkortet så ligger chipset på 60-65C.

Spelar inget krävande just nu, mest CSGO och WoW och det är precis så fläktarna på grafikkoret behöver snurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Håller jag ingen koll på tbh. Köpte ju dock vertical GPU kit till O11 då chipset på AORUS Master blev så jävla varm, låg på runt 85C medans jag spelade. Nu med grafikkortet borta från moderkortet så ligger chipset på 60-65C.

Spelar inget krävande just nu, mest CSGO och WoW och det är precis så fläktarna på grafikkoret behöver snurra.

Borde köpt det där jävla vertikala kittet ändå...

Aja tack för svaren

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lite OT men...nyfiken på vad du kommer att få för temps. Om du orkar, kör gärna någon bench med ditt nuvarande chassi och i det ditt nya O11. Vad hade du tänkt att köra för fläktar?

Kör O11 med 3900X även jag, 2*360 rad, fullblock CPU/VRM och block på 2080Ti.

Insug nedre rad, utblås övre - insug 3 120mm i sidan.

NF-A12 på radiatorerna sen Corsair (ML?) RGB fläktar på sidan. Alla går i ganska kraftigt reducerad hastighet. I CB20 multicore ligger jag på ca 61 grader. 7575 poäng för tillfället. 3600 CL14 RAM.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Har ett ganska konstigt problem sen jag börjat med OC på mitt RAM. Helt hux flux i windows miljö slår ljudet över till bara vänster kanal, någon som känner igen detta? Kan fixa det relativt snabbt genom att gå in i settings och to disable/activate på vald ljudenhet men sen kan det hända igen efter 20 min.
Hade aldrig detta problem innan jag börjat mixa med ram settings

Edit: x570 mobo, 3900x

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickalk:

Har ett ganska konstigt problem sen jag börjat med OC på mitt RAM. Helt hux flux i windows miljö slår ljudet över till bara vänster kanal, någon som känner igen detta? Kan fixa det relativt snabbt genom att gå in i settings och to disable/activate på vald ljudenhet men sen kan det hända igen efter 20 min.
Hade aldrig detta problem innan jag börjat mixa med ram settings

Hade det problemet när jag överklockade minnet och höll på att testa det. Stresstestet hann inte hitta något fel men eftersom att ljudet krånglade så startade jag om och satte senast testade profil och det har inte dykt upp sedan dess.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nä jag spelar in med ReLive. Alltså AMDs motsvarighet till shadowplay. Får ingen märkbar prestandaförlust med det.

Finns det någon FPS limiter i spelet?
Jag ligger konstant på 119 fps den rör sig inte, känns som att något begränsar min fps med tanke på hur konstant den är.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det någon här med Ryzen 5 3600 som också råkar lira Quake Champions? Det finns bara ett enda test på youtube och den nissen måste göra något allvarligt fel för han får lägre, eller lika låg framerate som folk som sitter på Ryzen 5 2600. Vill uppgradera från min gamla sandy i7a, men misstänker att Ryzen 5 3600 inte riktigt håller måttet för vad jag vill ha ut av en uppgradering. Men skulle ändå vilja veta svart på vitt vad man kan förvänta sig? Allt på low givetvis i 1080p.

Har 3700X så vet inte om jag kan hjälpa dig men med 1080 TI ligger jag kring 300 fps ständigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Okej tack för svar. Måste försöka hitta mer exakt vad som orsakar detta annars är det många timmars tweaking ner i papperskorgen om jag måste backa till en gammal profil. Är för närvarande inne på att det kan vara TFAW men inte helt övertygad än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickalk:

@ClintBeastwood: Okej tack för svar. Måste försöka hitta mer exakt vad som orsakar detta annars är det många timmars tweaking ner i papperskorgen om jag måste backa till en gammal profil. Är för närvarande inne på att det kan vara TFAW men inte helt övertygad än.

@tellus82 har kanske koll på om några speciella timings kan orsaka just det felet. Du skulle bara kunna testa att höja spänningen eller tweaka några motstånd annars och se om det försvinner.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Aja okej, då är det ingen idé att jag ber om GPU skillnader om du låter allt ligga kvar i det gamla

Hard hyfsat hum om vad min gpu låg på i gamla chassit, så kan testa det ändå (gpun fick följa med )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nä jag spelar in med ReLive. Alltså AMDs motsvarighet till shadowplay. Får ingen märkbar prestandaförlust med det.

Min fps ligger klistrad på 119 tyvärr något låser den, när jag kör 1080p allt på low har jag 119 när jag kör 3440x1440 allt på max har jag 119 fps jag vet inte vad det är som låser den.
Kollat runt lite i datorn men enbart detta spel som har detta problem. Inget kommando i console man måste skriva för att öka sin max fps?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickalk:

Har ett ganska konstigt problem sen jag börjat med OC på mitt RAM. Helt hux flux i windows miljö slår ljudet över till bara vänster kanal, någon som känner igen detta? Kan fixa det relativt snabbt genom att gå in i settings och to disable/activate på vald ljudenhet men sen kan det hända igen efter 20 min.
Hade aldrig detta problem innan jag börjat mixa med ram settings

Edit: x570 mobo, 3900x

Detta kan tyda på att du kör för hög FCLK, då kan pci-e och usb och annat spöka ur rätt duktigt bara så där men i övrigt kan burken verka stabil, ett annat sätt att se det på är att minnestester helt plötsligt tar mycket längre tid att köra även om de verkar stabila. Just för hög FCLK ger en del sjuka "fel" som man kanske inte märker direkt då de inte orsakar blåskärm förrän man är extremt långt utanför stabilitet, först får man negativ prestanda på en del saker med IO och sporadiska udda grejer & vid grov instabilitet så kan burken tvärdö för direkt omstart.

Ett sätt att kolla är att sänka bara FCLK & köra asynkron FCLK mot MEMCLK/UCLK eller höja CLDO_VDDG en smula, på så vis kan man utesluta minneshastighet/timings från ekvationen, lika kan man göra med minneskontrollern för att utesluta den så sätt bara 1:2 divider från memclk för uclk

Skulle det vara samma problem med låg FCLK och sänkt UCLK med samma memclk så är det minneshastighet/timings som felar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kan ej lira apex legends med stock volt...
får världens freeze i endast spelet.

Där emot klarar jag prime 95....
Sjukt wacko