Är det nödvändigt med ljudkort?

Permalänk

Är det nödvändigt med ljudkort?

Skall bygga en dator och den skall användas för gaming, är det nödvändigt att köpa ljudkort?

Permalänk
Avstängd

Nej. Det inbyggda räcker för de flesta. Kör du headset med usb används inte ens det inbyggda utan headsetet har sitt egna. Men vill man ha bästa möjliga ljud så är det förstås en annan sak.

Permalänk

@snajk: Tackar! blir nog utan.

Permalänk
Medlem

@bassekron: i nästan alla fall:Nej.

Visst, köper man billigaste billiga moderkort kanske ljudkretsen är sådär, men de allra flesta har en bra ljudkrets. Kör utan

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

"Jag ska hissa upp en grej, hur långt snöre behöver jag?"

Det har hänt otroligt mycket med integrerade ljudkretsar på moderkort på senare år, dessutom finns det otaliga headsets med USB-anslutning (som har sin egen DAC) där datorns eventuella ljudkort inte spelar någon roll.

Att spela upp lite allmänt ljud och musik från datorn på någon slags aktiva högtalare kräver inget ljudkort, om man inte är väldigt specifikt intressad av hög ljudkvalité/hifi-entusiast, men det tolkar jag det som att du inte är?

Permalänk

Generellt sett nej.

Finns väl undantag t. Ex. Om du behöver en xlr ingång, fantomström till mick eller liknande funktion som det inbyggda normalt sett ej är utrustade med.

Även högohmiga hörlura över 50ohm brukar ofta va lite väl tungdrivna iaf i det billigare segmentet av moderkort med realtek chip.

Annars brukar det över lag inte va nån större skillnad om man inte är total audiofil...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En hörlursförstärkare med inbyggd USB-DAC är en praktisk pryl som både kan ersätta ljudkort och ge mer frihet vid lurval, samt bättre användande av dem, under lång tid framöver. Antagligen längre än det hinner hinner hittas på nya PCI-portar..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är du vanlig "användare" så nej men håller du på med musik och liknande så kanske du behöver ett.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är du vanlig "användare" så nej men håller du på med musik och liknande så kanske du behöver ett.

Jag håller på med musik varje dag, är nästan aldrig tyst här. Behovet av ljudkort är beroende på vad man har tänkt att koppla in för grejer för att lyssna. När man kopplar in datorn till lite mer seriösa hifi-prylar märker man snabbt en enorm skillnad i ljudkvalité. Där har ett ljudkort definitivt en plats som ett kostnadseffektivt sätt att lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Behovet av ljudkort är beroende på vad man har tänkt att koppla in för grejer för att lyssna. När man kopplar in datorn till lite mer seriösa hifi-prylar märker man snabbt en enorm skillnad i ljudkvalité. Där har ett ljudkort definitivt en plats som ett kostnadseffektivt sätt att lösa det.

Jo men det är lite så jag tänker men har svårt att tänka mig att du behöver ett ljudkort om du sitter och spelar FPS hela dagarna.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Generellt sett nej.

Finns väl undantag t. Ex. Om du behöver en xlr ingång, fantomström till mick eller liknande funktion som det inbyggda normalt sett ej är utrustade med.

Även högohmiga hörlura över 50ohm brukar ofta va lite väl tungdrivna iaf i det billigare segmentet av moderkort med realtek chip.

Annars brukar det över lag inte va nån större skillnad om man inte är total audiofil...

Lurar med låg impedans har länge betytt större problem än lurar med hög dock, detta då utgångsimpedansen inte varit anpassad för det på många billigare lösningar. Detta är dock, i stort, fixat idag.

Däremot varierar kvaliten på det inbyggda stort mellan modeller, och många är än idag katastrofdåliga. Därför fick mitt Xonar än en gång flytta över till min nya dator.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är på dagens moderkort, men på mitt kort från 2011 är det en ständigt sprakande och brusande så externt ljudkort var helt nödvändigt för att kunna använda ljud överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet inte hur det är på dagens moderkort, men på mitt kort från 2011 är det en ständigt sprakande och brusande så externt ljudkort var helt nödvändigt för att kunna använda ljud överhuvudtaget.

Dålig kretsdesign, vilket tyvärr inte är ovanligt. Generellt har det hänt mycket sedan dess, många lägger t.ex. ljudkretsarna längs kanten eller ute i ett hörn av moderkortet, och har bättre filtrering och skärmning för att minska problemen.

Många laptops har problem med att förstärkardelen i ljudkretsen går i aggressivt strömsparläge när den inte används, vilket leder till irriterande klick i högtalaren.

Det finns en ihärdig myt om att externa grejer är enda lösningen för distorsionsfritt ljud ur datorn, vilket inte stämmer. Personligen kör jag ett Sound Blaster Zx, då det utan konkurrens är det billigaste ljudkortet med ljudkvalité som inte överträffas förrän man köpt en flera gånger dyrare extern DAC.

Permalänk
Medlem

Om man får sno tråden lite, hur är ett Fiio K1 jämfört mot moderkortets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Om man får sno tråden lite, hur är ett Fiio K1 jämfört mot moderkortets?

Vilket moderkort?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vilket moderkort?

MSI z97-s02

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig upplevt att något inbyggt i moderkortet varit bra. T ex asus moderkort som marknadsförs med "super duper ljudkrets" är totalt skräp. Lyssnar man mycket på musik och har några som helst krav på att det ska låta tilltalande så vill man köra på en extern lösning som inte har "gaming" i sina attribut.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Jag ska egentligen inte uttala mig egentligen då jag kör ett RME ljudkort för 7 lök men det är verkligen skillnad på ljus mellan det inbyggda och mitt diskrete RME ljudkort. Folk som säger att dagens inbyggda ljudkretsar på moderkort räcker idag vet inte vad de pratar om.

Det är som natt och dag i ljudkvalitet och ett par riktiga bra studiohörlurar.

Permalänk

Som absolut inte hifi nerd på något sätt saknar jag mitt ljudkort mycket från när jag bytte dator och då var ljudkortet inte någon dyr affär.

Mycket bättre ljud än vad jag får från moderkortet. Men nej det kanske inte behövs.