Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Program för att krympa ALLA .JPG filer i en katalog med underkataloger (Windows).

Permalänk

Program för att krympa ALLA .JPG filer i en katalog med underkataloger (Windows).

Jag har ett problem med dropbox och vidare därifrån lagrinsplats på laptop, det är att det nu är 93Gb .JPG filer som är fotograferade med iPhone som ligger lagrade i katalogen. De ligger i massor av olika mappar, undermappar och kan ha helt olika namn. Det enda gemensamma är att de alla är .JPG filer. Dropboxe katalogen börjar svälla sig större än hårddiskarna på maskinerna som jobbar mot den.

Min fråga är om det finns något smart sätt, eller ett bra program, som kan gå igenom en vald mapp / volym och krympa alla .JPG bilder med en förbestämd kvalitetsinställning? Inklusive underkataloger/undermappar.

Eftersom iPhone genererar .JPG filer med storlekar på 2-4Mb så tänker jag mig att man kan krympa dem till ca 500-700Kb utan någon större kvalitetsförlust. (Skall EJ printas, det är endast för att dokumentera när vi är ute på jobb och ser på saker, kan vara fotograferade sidor i böcker, kan vara husfasader, kan vara ritningar/diagram, men inget som kräver hög kvalitet eller särskilt exakta färger)

Problemet är att alla program jag hittar som gör detta kräver att man skall välja en mapp där filerna ligger lagrade, och vi har hundratals eller tusentals olika mappar som ligger i olika undermappar och olika strukturer där dessa filer är lagrade. Det är alltså inte ett alternativ att sitta och manuellt välja mapp som skall få sina .jpg filer krympta.

Det är viktigt att programmet raderar den gamla filen efter sig.

Tanken är att vi då skall spara minst 50-75% av platsen på dropbox och våra hårddiskar. Vilket jag tänkte skall innebära att vi inte behöver uppgradera hårddiskarna i maskinerna. Totalt är det 49000 .JPG dokument och 93,2 Gb vilket borde ge en snittstorlek på ca 1,9Mb. Tänker att det finns utrymme att krympa här och hoppas på att spara i runda slängar 50Gb.

Väldigt tacksam för förslag på mjukvara (med länk), förslag på hur detta låter sig göras, och vilka inställningar som rekommenderas om någon har prövat sig på detta före mig.

Mycket tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Tex https://imagemagick.org/ kan göra det från command line.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Lego Master

Nu har jag inte koll på de senaste iterationerna, så jag kan vara fel ute, men förr använde jag ACDSee för mycket av det du beskriver.
https://www.acdsee.com/en/index/

Det kan åtminstone göra batch-jobb och ta bort gamla filer efter sig, som jag minns det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Ovan har bra tips, Lightroom har väl liknande funktioner men jag vet inte om det är värt priset.

Men det finns ju andra lösningar också, som att ställa in telefonerna att inte ta så stora bilder från första början. Eller kanske inte använda Dropbox som är ganska dyrt. Kör ni Windows och har Office så är det ofta prisvärt att titta på Office 365 med molnlagring och så. Eller så använder ni Google Photos (eller vad det heter) som är gratis för bilder under en viss storlek, och där ni kan ställa in i appen hur stora bilderna ska vara som sparas och så. Sen vet jag inte om Google är tillräckligt säkert för er dock.

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt använda imageMagick.

Se till att göra en backup av alla bilder först - särskilt viktigt om du vill ändra/slänga orginalen. Sen kör du bara något i stil med (antog att du använder Windows av någon anledning):

PS C:\Allabilderhär> ls -Path ./*.jpg -r | select FullName | %{magick mogrify -strip -interlace JPEG -sampling-factor 4:2:0 -quality 85% $_.FullName}

Edit: Disclaimer: Jag har bara använt imageMagic ett par gånger när jag behövt fixa till lite bilder på jobbet. Tog komprimeringsinställningar från https://developers.google.com/speed/docs/insights/OptimizeIma...

Permalänk

Tackar för alla svar!

Olyckligtvis kör vi ju Windows, och smidiga smarta och lättarbetade program finns det inte så många av, och de är ju ännu svårare att hitta eftersom det finns närmast oändligt antal värdelösa program på varje smart och lättarbetat program.

Någon som vet ett enkelt program? (inte kommando linje) där man i princip bara kan drag and droppa in en mapp och sedan klicka "krymp alla bilderna i denna mapp och dess undermappar till en förvald kvalitet"?

Eftersom det är 10 års data här så törs jag inte ge mig på någon hemmakokad lösning eller kommandoradsalternativ. Mest bara på jakt efter ett enkelt hederligt program som gör detta, tänker att det borde vara ganska många som haft samma problem.

De flesta har kanske alla bilder i en eller ett litet antal mappar, och där är problemet att våra bilder ligger utspridda i hundratals eller tusentals olika mappar som inte är strukturerade på ett speciellt sätt.

Programmet måste alltså själv söka igenom alla mapparna och krympa filer efter ett visst kriterium. (exempelvis endast bilder över 800 Kb krympes eller liknande).

Har googlat massor men det dyker bara upp mängder av olika program som gör precis samma sak. Dvs, de klarar av att krympa alla filer i en angiven mapp, men inte att söka igenom flera steg i en mappstruktur.

Finner en del program som dessa, men inget av dem går flera steg i mappstrukturer för att komprimera och lägga tillbaks filen på samma ställe:
olika program för komprimering

Ser ut å finnas en möjlig lösning här som posten ovan beskriver, typiskt windows med datahacker kommandolinje.. så den blir inte aktuell för mig:
https://www.experts-exchange.com/articles/18119/Reduce-the-file-size-of-many-JPG-files-in-many-folders-via-an-automated-mass-batch-compression-method.html/] GraphicsMagick

Sökte vidare från data som andra gett i tråden och hittade detta:
Batch image compressor

//GF

Permalänk

Skriver ett inlägg för att summera vad jag kommit fram till, länka in programmet och visa hur det fungerar.

Detta för att nästa person skall kunna hitta detta program snabbare än vad jag hittade det.

Programmet heter: Mass Image Compressor
Man kan ladda ned det på följande länk: Klicka för att ladda ned Mass Image Compressor

Programmet ser ut såhär:

Man kan välja EN mapp, eller EN mapp och alla UNDERLIGGANDE mappar (child directories).

Man kan välja att komprimera bildernas kvalitet, och man kan välja att komprimera bildernas storlek. Eller båda.

Man kan även ställa in ett tröskelvärde för vilka bilder som skall komprimeras, så att endast bilder över en viss storlek blir komprimerade. Perfekt om man vet att alla iPhone bilder är minst 3Mb, och endast önskar komprimera dessa och lämna andra bilder orörda.

Jag testade programmet genom att ladda ned och installera det, (straight forward windows installation) och sedan kopiera 10st projektmappar in i en mapp. Denna mappen duplicerades och jag körde programmet EN gång med 50% på kvalitet och 100% på storlek. Och vidare en gång till med 50% kvalitet och 50% storlek. Gränsen för bilder som komprimeras var 0,8Mb.

Resultatet för dessa projekt (projekten består av en rad olika filtyper, inte endast .jpg):

Original mappstorlek: 637Mb
50% kvalitet 100% storlek: 198Mb
50% kvalitet och 50% storlek: 142Mb

Tid för att genomföra denna batch komprimering var ca 60 sekunder. Den inkluderade totalt 72 underkataloger.

Kvalitet på bilderna finnes på följande länkar (IMGUR)
original och 50%/100%
Kvalitet 50% / 50%

Programmet gör exakt det jag önskade, snabbt, enkelt och med acceptabel kvalitetsnivå för områden som inte är beroende av kvalitet på bilderna.

Tusen tack för alla svar! Hoppas detta hjälper någon som skall göra samma sak i framtiden. Detta är PERFEKT för den som börjar få slut på hårddisk i sin laptop eller önskar att klara sig på ett mindre cloudabbonemang.

//GF