Volymen dubblas i datorn när kylen i köket går igång.

Permalänk
Medlem

Volymen dubblas i datorn när kylen i köket går igång.

Jag har ett väldigt underligt problem, och jag ska försöka förklara när det händer.
Det är många som säger att det låter otroligt, men det händer hela tiden så ni får helt enkelt tro mig.

Ibland, kanske två gånger i veckan så dubblas volymen om jag pausar en youtube video och startar den igen.
Volymkontrollen i windows står på samma position, och om jag klickar på kontrollen precis där den är så återställs volymen.

Samma sak händer nästan dagligen när jag kopplar in hörlurar istället för högtalare i mitt externa usb-ljudkort.
(jag har samma problem utan mitt ljudkort, när jag bara kopplar in saker direkt i datorn)
Det händer även ibland om jag kopplar in något i samma förgreningsuttag som datorn är inkopplad i.

Jag har haft det här problemet i snart två år, men som ni ser så går det typ att undvika.. Förutom när man pausar en youtube video..
Men nu har jag flyttat till en ny lägenhet som inte har jordade uttag, och då händer det ibland att volymen dubblas när kylens kompressor kickar igång..

jag har tinnitus sen innan och flera gånger har jag velat slå sönder datorn för jag helt plötsligt fått trumhinnorna sprängda..

Snälla hjälp mig fixa det här!!

Datorn är den ASUS ROG 750JX
Jag kör Windows 10

Jag kör microsoft drivare 10.0.18362.1 på alla ljudenheter
Det står samma på realtek HDA enheterna.

Tack!

Permalänk
Medlem

Provat att ladda ned senaste drivrutinerna?
https://www.asus.com/us/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-G750JX/Hel...

Testa också att ta bort drivrutinen för att trigga en ny nedladdning.

Prova även:

https://www.google.com/amp/s/www.addictivetips.com/windows-ti...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Hittade följande när jag kolla runt, vet inte om det löser dit problem men alltid värt ett försök.

"The advice in this thread fixed my issue immediately. Quoted here in case you find this thread on Google (below is from superuser link):

Apparently it's a driver (Realtek supposedly) problem with Windows 10 that causes this issue, that is, playing a video anywhere (youtube, local file, etc.), pausing, waiting a few seconds, and playing again would result in a volume change without any real change in the speaker volume meter.

The following fixed it for me:

Click start and type sound and hit enter (to open the Sound window). Or you can alternatively right-click on the sound icon in the tray area and select Sounds.
Select the Playback tab and then right-click on the Speakers and select Properties.
Go to Enhancements tab (if you have it) and uncheck Disable all sound effects (or any similar thing you might have in there).
For me it immediately fixed the problem, so give it a go and see what happens.

Originally posted here: Windows 10 maxes out volume sometimes"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

^ Har kört med Realtek i många många år nu med olika realtek chip och aldrig haft detta problem och jag har aldrig haft ikryssat "Disable all sound effects" för jag kör med 5.1 speakers fast jag använder hörlurar och kryssar jag i det så förstör det surround mixningen på något sätt har jag märkt. Pointen här är, att det gör iallafall någonting annorlunda fastän du har alla enhancements disablade så är värt ett försök ifall TS råkar ha det ikryssat.

Sen något som är värt att poängtera vad gäller YouTube så kör de ju med en automatisk volym limiter i flera år nu, säkert kan jag tänka mig det finns några specialfall beroende på din konfiguration osv att det kan finnas något scenario Google har missat så volym limitern inte triggas korrekt så du hör den inte i effekt förrän nån sekund senare. Själv kör jag med en plugin "enhanced-h264ify" som har en inställning "Disable loudness normalization" för jag hatar som Hörlursanvändare att behöva justera volymen hela tiden beroende på vad jag gör, allt annat förutom YouTube, spel, videor vadsomhelst som spelas lokalt på datorn låter ju då betydligt högre i volym än YouTube och jag gillar att lyssna med samma volym inställning till musik hela tiden så därför är limitern bara negativt på YouTube för mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Entusiast

@Lennings: Låter som externa störningar på elen stör datorn. Kan vara så att nädelen är sunkig och inte filtrerar bort störningarna.
Prova att byta vägguttag till ett annet uttag på en annan fas, eller ett annat vägguttag långt långt därifrån.

Kan vara värt att prova med en annan nätdel, se om bekymmret med kylen försvinner.
Annars så kan det vara värt att prova ett annat ljudkort om det skulle vara så att det är överdrivet känsligt

Permalänk
Medlem

Provat allt som nämnts här i tråden, testar nu följande:

edit: det funkade inte då kylen just kickade igång och sprängde mina trumhinnor. -.-

"OH MY GOD I FIXED IT.

You have to go to Device Manager, find the "Realtek High Definition Audio Device", then hit update driver software. After that DON'T choose "Search automatically for updated driver software", but instead choose "Browse my computer for driver software", and then "Let me pick from a list of device drivers on my computer".

After that, you'll be given a choice between "Realtek High Definition Audio Device" and just the regular "High Definition Audio Device". Choose the regular High Definition Audio Device. You will get a message warning you about switching the devices, but click OK anyways. Then it's fixed and you don't ever have to worry about it again"