Ethernet på 2,5 Gbps kan bli standard med Intels nya nätverkskrets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Men jag kan se ComHem, BBB osv sälja 2500/100. Full duplex eller inget för min egen del.

Får en känsla av att det råder lite begreppsförvirring.
Full duplex betyder att man kan skicka och ta emot samtidigt (inte en självklarhet i alla system), inte att hastigheten nödvändigtvis är symmetrisk.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dem8n:

Fanns även en tid då 300Bps var the shit för att ringa upp databaser, för mig infann sig en ro vid 1GBps full duplex.
Men det börjar få sina begränsningar, nästa mål är 1TBps.

2,5GBps ger knappt någon skillnad för min del, finns ingen anledning att byta.

Tänk på att "B" står för byte; skriv "bit/s" eller använd "b" om du absolut vill förkorta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du får ju tänka på andra ändan också, leverantören skall då ha bandbredd för att leverera alla dessa okomprimerade strömmar, så chansen att du får se okomprimerade strömmar som skulle kräva 10Gbps eller 2.5Gbps av konsumenten är lika med noll.

Att tillägga, medelhastigheten för de i Sverige som testade sin bandbredd hos Speedtest i augusti var 117Mbps ner och 86Mbps upp.

Om nu 2.5Gbps eller 10Gbps skulle bli standard för nätverkskort etc så kommer det att handla om möjligheter i ens lokala nät och inte tjänster över internet.

Självklart men det finns ju även andra användningsområden bortsett från strömmad film. Detta handlar om att etablera en ny standard som vi kommer att få dras med i ett antal år och vem vet hur det ser ut då? Medelhastigheten var förmodligen inte i närheten av 117Mbit/s när 1Gbit/s lanserades som nästa stora grej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Sannolikt inte, de flesta tidiga 10GbE-styrkretsarna har inte stöd för 2.5Gbps- och 5Gbps-länkar, utan kommer falla tillbaka på 1Gbps då det är den högsta gemensamma länk switchkretsen och kretsen i din dator (med en 2.5Gbps-krets) kan enas om.

Ja, frågan är väl dock i vilken grad det kommer någonsin skulle bli en grej att konsumenter börjar köpa grejer baserade på tidiga 10G-kretsar. För mig låter det som en grej som förmodligen bara är applicerbart på entusiaster som skaffar gamla serverprylar och isf förhoppningsvis vet vad de sysslar med.

Skrivet av dlq84:

Det är ju det som är problemet, 2.5Gbit sänker kraven på hårdvaran och blir därmed billigare.

Men det tar samtidigt bort större delen av framsteget.

Skrivet av backfeed:

Får hoppas att det åtminstone kan olja maskineriet lite för att gå vidare till 10 Gbps för konsumentbruk, för det går fruuuuuuuuuuuktansväääääääääääärt trögt.

Visst, 2,5 Gbps är bättre än inget, men för min del är det en för liten ökning för att vara intressant.

Om det innebär att folk ska köpa 2.5G-switchar (som förväntas vara billiga?) så innebär det att man gjort en marginell förbättring (jämförelsevis) men fortfarande har samma precis samma problem för att ta sig vidare därifrån (behöver byta alla de nya 2.5G-komponenterna + kablaget).

Skrivet av GuessWho:

Säg att en moderkortstillverkare vill tillverka ett moderkort för Intels processorer.
Intel tar 1 dollar mer betalt av moderkortstillverkaren för kretsarna.
Då kan det kanske bli runt 20-100kr dyrare moderkort till slutkonsument beroende på förtjänstmarginaler.

Jag hade åtminstone tyckt att 50kr dyrare dator hade varit värt för att få 2.5Gbit istället för 1Gbit.
Om jag istället skulle behöva lägga 1000kr på att köpa ett 10Gbit nätverkskort så är jag mer tveksam.

Jag är skeptisk till att den faktiska prisökningen blir så rimlig (känns som att det ligger närmare till hands att det introduceras som "super mega gamer edition") och vi har ännu inte sett någon indikation för switch-sidan av det hela - enbart nätverkskortet är ju rätt meningslöst.

OM det blir billigt att få 2.5G genom hela kedjan så håller jag ju med om att det är bättre än inget. (Men jag tror inte på det)

Skrivet av GuessWho:

Det är lite en hönan och ägget situation.

Om Intel med 400 serien chipset gör att 2.5Gbit Ethernet blir mainstream på nya datorer så finns det plötsligt en mycket större marknad för att sälja switchar snabbare än 1Gbit till de som har datorer från 2020 eller nyare (Framtiden™).

Förhoppningsvis så kan även att göra 2.5Gbit till mainstream minska steget till 5Gbit och 10Gbit så att dessa också blir billigare och vanligare.

Tyvärr upplever jag snarare att man genom att nu pusha för 2.5G långt efter att 10G introducerades snarare cementerar synen att behovet av bättre kablage innebär en återvändsgränd.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förstår inte vad du menar riktigt. Om du med "nätverket" menar länkhastigheten i det lokala nätet, så visst, då har den aldrig varit det för överföringar över internet, men det kommer den ju i praktiken ("för konsumenter", som du skrev) knappast vara med 2,5 Gbit/s heller. Eller för den delen 10 Gbit/s. Vad är huvudanledningen till att du vill ha det tiodubbla?

Vad var för övrigt flaskhalsen när du var ung, om inte nätverket?

Tycker snarare då att du analogt beklagade dig över att det kommer dröja "hutlöst länge" innan vi får köra i 10 000 km/h på motorvägen, varpå jag undrar vilka transporter du skulle vilja framföra i den hastigheten.

Det tycker jag absolut inte är "klart"; finns många olika faktorer som påverkar vilken utvecklingstakt vi borde kunna "förvänta oss" på ett visst område.

Men framförallt: Varför efterfrågar du 100 Gbit/s? Hade inte 10 varit ett rimligt nästa steg idag? Inte som att t ex CPU:er blivit 100 gånger snabbare de senaste 15 åren direkt.

Ja, och det var därför jag undrade vad @Ozzed ville ha 100 Gbit/s till. Om ändamålet är något som ligger långt in i framtiden borde det väl inte vara så farligt om det dröjer ett tag innan vi får tillgång till den hastigheten.

Ähh nu är jag inte med, trodde tekniken för detta redan fanns.

Permalänk
Medlem

Vad jag menar är att jag tror Intel skulle kunna lägga in en 10 GBit/s nätverkskrets i CPUn på samma sätt som de gjort med WiFi-controllern men att de undviker detta för att inte kannibalisera försäljningen av dedikerade NICs typ X550. Kanske en möjlig väg för Intel att göra Xeon relevant igen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mordekai:

Ähh nu är jag inte med, trodde tekniken för detta redan fanns.

Förstår inte vad i mitt inlägg du syftar på. Inkludera gärna bara den mening/det stycke av ett citat du svarar på, så minskar risken för missförstånd och förvirring.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Äntligen lite utveckling men vi har behövt nya kontakter och kablar sedan länge. Tragiskt hur få kopparkablar det är i RJ45-kontakten idag. Kontakten i sig suger ju också.

2.5 och 5gbit borde ha utvecklats naturligt för flera år sedan för att hänga med. Hoppas det blir lite skjut i 10gbit-utvecklingen nu

Permalänk
Medlem

Vi pratar om några hundra entusiaster som vill ha 10g hemma.

Kontorslandskapet ligger nu på 1gb, om det, för mycket körs wireless i dag. När kontorslandskapet börjar överstiga 1gb, då kommer vi se en förflyttning till högre hastigheter.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Och jag som tyckte 5Gbit/s var på gränsen till löjligt när det ryktades att det skulle bli hemma standarden, och nu 2.5 Gbit/s.. Då hadde jag ju faktiskt tyckt 5Gbit/s var mycket bättre, även om det inte vore optimalt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag trodde man kunde krympa ner dessa rejält ungefär som man gjort med WiFi-kretsar.

Om jag skulle höfta så är chippet med kylfläns för mina 2-portars moderkortsbaserade 10GbE Base-T ca 1/9 av kretskortsytan som Yoshmans kylfläns har - dock är den kanske tre-fyra gånger så hög. Antar att det är pga att hans kort är PCI-E och tar igen på bredden det som inte går att få på höjden.
Kan dock instämma att den behöver sitt luftflöde då den blir redigt varm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkojambo:

Sen återstår det bara att solid state lagringen kommer ner i samma priser som mekanisk lagring. Där är en rejäl flaskhals.

1500 kr för 1TB är ju inte så pjåkigt. Vill du snåla kan du köpa en 1 TB QLC SSD för 1300 kr.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tänk på att "B" står för byte; skriv "bit/s" eller använd "b" om du absolut vill förkorta.

Så sant så! 😊

Dessvärre vill telefonen alltid skriva det och jag orkade inte ändra på det. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

Nja, det är väl bara själva gränssnittet som integreras i chipset - du har väl så gott som alltid en extern PHY? (Intels I219 är ju en modern klassiker på Intels egna plattformar.) Och det är väl på den som högst strömförbrukning för länken ligger?

Däremot är det helt rätt en markant ökning i strömförbrukning på dagens 10GbE-kretsar (kika på kylning för Intels X540 eller 550 med exempelvis, eller för den delen Marvells AQC107 - jämfört med nån Realtek RTL8111-historia eller Intels I211 - kretsar som dessutom innehåller en PCIe-interface, dessa klarar sig utan någon kylning överhuvudtaget), även om de bör vara lite snällare än en SFP-lösning är det fortfarande en del värme som måste bort, långt mer än från en 1GbE-krets.

Vad kör du för SFP-NIC?

Kan inte svära på exakt modell, men är en ur Intels 500-serie.

Men du kan ju inte jämför med RTL8111 (har också en sådan i Ryzen-datorn på moderkortet) eller i211, dessa är ju 1 GBit/s kontrollers och drar självklart mycket mindre.

Intel har en låg-budget/låg-power variant för 10 GBit/s med en TDP på 3,4 W per port (exklusive transiver, utan enbart kontrollkrets). Men vill man ha en sådan i en lite mer generell dator?

Modellen jag har innehåller mer intelligens för CPU-avlastning, men då stiger också TDP till ungefär det dubbla per port. I/O skalar tyvärr inte jättebra strömmässigt med mindre noder. Intel har 10 Gbit/s NICs från 65 nm ner till 22 nm. Skiljer förvånansvärt lite TDP mellan dessa, så gissar att vinsten med att gå ner i nod primärt är att man får ut fler kretsar per "wafer" och därmed får lägre tillverkningskostnad per krets.

PHY tillkommer ju ovanpå det. Hittade detta som hävdar att 10Base-T (koppar) drar 2-5 W per port medan fiber drar strax under 1W. Ingen aning vad 1 och 2,5 GBit/s PHYs drar, men gissar att koppar är kanske ~1 W?

10 Gbit/s verkar därför fortfarande kanske lite strömtörstigt för att kunna göras billigt och smidigt nog för "svensson", framförallt givet att en förkrossande majoritet i praktiken nog nöjer sig ju helt och hållet med Wifi. Vi är på ett entusiastform, här är Ethernet rätt normal men gissar som sagt att de flesta hemanvändare är både glada och nöjda med att slippa kablar.

Skrivet av Mordekai:

Vad jag menar är att jag tror Intel skulle kunna lägga in en 10 GBit/s nätverkskrets i CPUn på samma sätt som de gjort med WiFi-controllern men att de undviker detta för att inte kannibalisera försäljningen av dedikerade NICs typ X550. Kanske en möjlig väg för Intel att göra Xeon relevant igen.

Låt oss kika på specifikationen för Z390 som har både integrerad kontrollkrets för Gbit/s Ethernet (duplex) och Wifi 6 (som här är 2x2 MIMO så maximalt ~1 Gbit/s simplex förutsatt man bor ute i skogen och kan köra 160 MHz kanalbredd). TDP för hela Z390 är 6 W.

Även en riktigt enkel 10 Gbit/s krets tar ju mer än hälften av dessa 6 W. i21x som verkar vara vad man integrerar i chipset har i "lös" form TDP på 1 W.

Ska i.o.f.s. påpeka att jag inte har någon större koll på HW-bitarna kring Ethernet/Wifi (trots mer än ett decennium av arbete med TCP/IP-stackar och nätverkslösningar, fördelen med en "stack": allt under lager 2/3 är "magi" ).

Edit: för chipset tillkommer sedan PHY, det både för Ethernet och Wifi. Därför jag försökt peka på vad kontrollkretsen drar, PHY borde ju vara samma effekt oavsett om kontrollkretsen sitter i chipset eller på separat krets.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan inte svära på exakt modell, men är en ur Intels 500-serie.

Men du kan ju inte jämför med RTL8111 (har också en sådan i Ryzen-datorn på moderkortet) eller i211, dessa är ju 1 GBit/s kontrollers och drar självklart mycket mindre.

Intel har en låg-budget/låg-power variant för 10 GBit/s med en TDP på 3,4 W per port (exklusive transiver, utan enbart kontrollkrets). Men vill man ha en sådan i en lite mer generell dator?

Modellen jag har innehåller mer intelligens för CPU-avlastning, men då stiger också TDP till ungefär det dubbla per port. I/O skalar tyvärr inte jättebra strömmässigt med mindre noder. Intel har 10 Gbit/s NICs från 65 nm ner till 22 nm. Skiljer förvånansvärt lite TDP mellan dessa, så gissar att vinsten med att gå ner i nod primärt är att man får ut fler kretsar per "wafer" och därmed får lägre tillverkningskostnad per krets.

PHY tillkommer ju ovanpå det. Hittade detta som hävdar att 10Base-T (koppar) drar 2-5 W per port medan fiber drar strax under 1W. Ingen aning vad 1 och 2,5 GBit/s PHYs drar, men gissar att koppar är kanske ~1 W?

10 Gbit/s verkar därför fortfarande kanske lite strömtörstigt för att kunna göras billigt och smidigt nog för "svensson", framförallt givet att en förkrossande majoritet i praktiken nog nöjer sig ju helt och hållet med Wifi. Vi är på ett entusiastform, här är Ethernet rätt normal men gissar som sagt att de flesta hemanvändare är både glada och nöjda med att slippa kablar.

Låt oss kika på specifikationen för Z390 som har både integrerad kontrollkrets för Gbit/s Ethernet (duplex) och Wifi 6 (som här är 2x2 MIMO så maximalt ~1 Gbit/s simplex förutsatt man bor ute i skogen och kan köra 160 MHz kanalbredd). TDP för hela Z390 är 6 W.

Även en riktigt enkel 10 Gbit/s krets tar ju mer än hälften av dessa 6 W. i21x som verkar vara vad man integrerar i chipset har i "lös" form TDP på 1 W.

Ska i.o.f.s. påpeka att jag inte har någon större koll på HW-bitarna kring Ethernet/Wifi (trots mer än ett decennium av arbete med TCP/IP-stackar och nätverkslösningar, fördelen med en "stack": allt under lager 2/3 är "magi" ).

Edit: för chipset tillkommer sedan PHY, det både för Ethernet och Wifi. Därför jag försökt peka på vad kontrollkretsen drar, PHY borde ju vara samma effekt oavsett om kontrollkretsen sitter i chipset eller på separat krets.

Om ett litet företag kan skapa en nic som klarar 5Gbit/s på 0,9W borde det väl gå att lösa?

https://www.linleygroup.com/uploads/aquantia-aqtion-white-pap...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeleni:

Vi pratar om några hundra entusiaster som vill ha 10g hemma.

Kontorslandskapet ligger nu på 1gb, om det, för mycket körs wireless i dag. När kontorslandskapet börjar överstiga 1gb, då kommer vi se en förflyttning till högre hastigheter.

Japp, vilket I sin tur blir mindre troligt ju bättre wifi blir.

Till ett vanligt kontor behöver du oftast bara dra koppar till APor och skrivare, du ska isf jobba med något som specifikt kräver högre hastigheter för att det ska vara värt att fjättra datorn till väggen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan inte svära på exakt modell, men är en ur Intels 500-serie.

Men du kan ju inte jämför med RTL8111 (har också en sådan i Ryzen-datorn på moderkortet) eller i211, dessa är ju 1 GBit/s kontrollers och drar självklart mycket mindre.

Intel har en låg-budget/låg-power variant för 10 GBit/s med en TDP på 3,4 W per port (exklusive transiver, utan enbart kontrollkrets). Men vill man ha en sådan i en lite mer generell dator?

Modellen jag har innehåller mer intelligens för CPU-avlastning, men då stiger också TDP till ungefär det dubbla per port. I/O skalar tyvärr inte jättebra strömmässigt med mindre noder. Intel har 10 Gbit/s NICs från 65 nm ner till 22 nm. Skiljer förvånansvärt lite TDP mellan dessa, så gissar att vinsten med att gå ner i nod primärt är att man får ut fler kretsar per "wafer" och därmed får lägre tillverkningskostnad per krets.

PHY tillkommer ju ovanpå det. Hittade detta som hävdar att 10Base-T (koppar) drar 2-5 W per port medan fiber drar strax under 1W. Ingen aning vad 1 och 2,5 GBit/s PHYs drar, men gissar att koppar är kanske ~1 W?

10 Gbit/s verkar därför fortfarande kanske lite strömtörstigt för att kunna göras billigt och smidigt nog för "svensson", framförallt givet att en förkrossande majoritet i praktiken nog nöjer sig ju helt och hållet med Wifi. Vi är på ett entusiastform, här är Ethernet rätt normal men gissar som sagt att de flesta hemanvändare är både glada och nöjda med att slippa kablar.

Låt oss kika på specifikationen för Z390 som har både integrerad kontrollkrets för Gbit/s Ethernet (duplex) och Wifi 6 (som här är 2x2 MIMO så maximalt ~1 Gbit/s simplex förutsatt man bor ute i skogen och kan köra 160 MHz kanalbredd). TDP för hela Z390 är 6 W.

Även en riktigt enkel 10 Gbit/s krets tar ju mer än hälften av dessa 6 W. i21x som verkar vara vad man integrerar i chipset har i "lös" form TDP på 1 W.

Ska i.o.f.s. påpeka att jag inte har någon större koll på HW-bitarna kring Ethernet/Wifi (trots mer än ett decennium av arbete med TCP/IP-stackar och nätverkslösningar, fördelen med en "stack": allt under lager 2/3 är "magi" ).

Edit: för chipset tillkommer sedan PHY, det både för Ethernet och Wifi. Därför jag försökt peka på vad kontrollkretsen drar, PHY borde ju vara samma effekt oavsett om kontrollkretsen sitter i chipset eller på separat krets.

Det var lite det jag menade, på 1GbE-sidan är energieffektiviteten rätt bra jämfört med många 5+GbE-styrenheter (oavsett inkl. PHY) - RTL8111 och I211 är ju verkligen så basic det kan bli vad gäller en komplett GbE-lösning, på många sätt (MAC, PHY och transceiver på samma krets), och jag tog mest med dem för att få lite kontrast.

Intressant med strömförbrukning på SFP-moduler för fiber, märks att det var några år sedan jag pysslade med sådana när de då drog ett par-tre watt åtminstone.

Vad gäller extern eller intern PHY har jag inte undersökt vad skillnaderna blir - hur strömförbrukningen ser ut och fördelas, det var därför jag ställde frågan. Hehe, jag är i andra änden och vill helst inte gräva i L3 och över. Men jag börjar bli rostig på det. Tack för riktigt bra och informativa inlägg i diskussionen!

Skrivet av Mordekai:

Om ett litet företag kan skapa en nic som klarar 5Gbit/s på 0,9W borde det väl gå att lösa?

https://www.linleygroup.com/uploads/aquantia-aqtion-white-pap...

Fast det där (TN4010) är väl bara en MAC? Du behöver ju fortfarande ha en extern PHY där (så som en Marvell-baserad lösning de har i sitt TN9210 eller en f.d. Aquantia-baserad lösning som i sitt TN9510) och även deras senaste lösning TN9710x har en total strömförbrukning (som nämns i dess product brief) på upp till 6.1W vid 100m 10GbE. Ser dock inte vad de kör för PHY där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När 2.5 och 5Gbit kom så hoppades jag att det skulle vara standarder mer riktade för existerande installationer där kablarna kanske inte klarade av 10Gbit. Så hårdvaran i form av switchar, nätverkskort osv skulle fortfarande ha fokus 10Gbit, men kunna köra i 5Gbit eller 2.5Gbit om det behövs.

Att skapa enheter specifikt för dessa lägre hastigheterna känns som att bromsa utvecklingen lite väl mycket.

Internt i mitt hus maxar vi vårt 1Gbit trådade nät hela tiden. Och när vi snart kommer kunna få 10Gbit ut på vår fiber så kommer min flaskhals vara nätverket hemma

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast det där (TN4010) är väl bara en MAC? Du behöver ju fortfarande ha en extern PHY där (så som en Marvell-baserad lösning de har i sitt TN9210 eller en f.d. Aquantia-baserad lösning som i sitt TN9510) och även deras senaste lösning TN9710x har en total strömförbrukning (som nämns i dess product brief) på upp till 6.1W vid 100m 10GbE. Ser dock inte vad de kör för PHY där.

Ja, jag läste fel, det är bara MAC, den delen som jag tycker borde integreras i CPUn. PHY delen skulle kunna vara på moderkortet eller som expansionskort. Hursomhelst ser det inte ut att finnas någon konkurrent till Asus NIC med Aquantiakretsar för de som vill ha 10 GBit/s under tusingen till valfritt moderkort.

Permalänk
Medlem

En ett år gammal artikel.

Things We Missed: Realtek Has 2.5G Gaming Ethernet Controllers
https://www.anandtech.com/show/13428/realtek-has-25g-ethernet-controllers-gaming

Enda nyheten är att Intel nu integrerar en 2,5 Nic...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nä, jag är faktiskt glad. Min största fundering nu är dock, om man köper en 10gbit nic, fungerar det native på 2500 också, alternativt går det patcha in via endast mjukvaru uppgradering. Eller är det något den även måste fysiskt vara konfigurerad till?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jäkla massa gnäll. Alltså 2,5 är ju en liten uppgradering som du kan göra utan att behöva skaffa nytt allt. typ nästa gång du köper något nytt, så finns det ju anledning att välja en 2,5gbit router. ditt gamla junk kan köra vidare på 1gbit utan problem och ditt nya junk kan köra lite snabbare. Inte alltid användbart, men om du kör tex en NAS så skulle det ju vara nice med lite snabbare laddtider.

Och vem fan vill inte ha 10gbit,, men då blir det ju till att dra cat6 överallt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bengt-Arne:

En ett år gammal artikel.

Things We Missed: Realtek Has 2.5G Gaming Ethernet Controllers
https://www.anandtech.com/show/13428/realtek-has-25g-ethernet-controllers-gaming

Enda nyheten är att Intel nu integrerar en 2,5 Nic...

Och AnandTech slår huvudet på spiken kring vad som primärt hindrar en bred utrullning av snabbare nätverksstöd än 1 Gbit/s

"multi-gig adapters and switches are still fairly expensive"

Kanske ändå bättre att ta lite mindre steg så den nya tekniken relativt snabbt kan etablera sig. 10 Gbit/s har ju funnits snart två decennium, används enormt mycket på serversidan men är ändå väldigt dyr. Kanske finns fundamentala orsaker till att priset inte kommer ner?

Just 2,5 Gbit/s har flera fördelar på prissidan som gör det till ett lämpligt nästa steg för "mainstream".

Skrivet av Lordsqueak:

Jäkla massa gnäll. Alltså 2,5 är ju en liten uppgradering som du kan göra utan att behöva skaffa nytt allt. typ nästa gång du köper något nytt, så finns det ju anledning att välja en 2,5gbit router. ditt gamla junk kan köra vidare på 1gbit utan problem och ditt nya junk kan köra lite snabbare. Inte alltid användbart, men om du kör tex en NAS så skulle det ju vara nice med lite snabbare laddtider.

Och vem fan vill inte ha 10gbit,, men då blir det ju till att dra cat6 överallt.

Just kring hemmarouters finns kanske än ännu större orsak till att trycket på att kliva förbi 1 Gbit/s snart blir betydligt större än tidigare, Wifi 6.

De flesta hemanvändare kör nog Wifi som primär nätverkslösning i hemmet, tidigare har 1 Gbit/s i kablarna därför aldrig varit en flaskhals. Men med Wifi 6 är det fullt möjligt att i praktiken bli begränsad av 1 Gbit/s, samtidigt som 2,5 Gbit/s är fullt tillräckligt.

Wifi 6 lär gissningsvis vara den primära trådlösa nivån närmaste decenniet och utrullningen av den är ett perfekt tillfället att även rulla ut 2,5 Gbit/s Ethernet utrustning.

En lyckad 2,5 Gbit/s Ethernet utrullning kräver betydligt lägre priser än idag. Ett steg mot det är ju att tekniken är standard i saker som chipetset, ett annat steg är att det blir standard på hemmarouters.

Och varför dra cat6? Lika bra att dra fiber direkt! (Nåja, kanske inte riktigt värt det även om fiberswitchar tenderar vara billigare än 10Base-T switchar men totalkostnaden är ändå högre med fiber).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Länge leve Ethernet! Jag hatar trådlöst av principskäl. "Men det är ju kryperat buhuhuu". Yeah, right... tills ett nytt säkerhetshål upptäcks och något sitter med Kali Linux & rejpar ditt WiFi.

Sladd ska de va!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det finns ett fåtal undantag, så som en del 10GbE SFP-moduler som bara stödjer just 10GbE.

Finns alltid undantag till standarder.
Tekniken är dock att dessa moduler kan ju ansluta till tex en Switch i 10Gb, som sedan kan hantera andra anslutningar med lägre nivå. Och om modulen bara stöder 10Gb, hur har du tänkt 2,5Gb ska fungera utan det?

Skrivet av Pettson88:

Men i övrigt är det värt att undersöka - kostar verkligen 5GbE eller 10GbE så oproportionerligt mycket jämfört med 2.5GbE att det inte är värt att gå upp till de högre nivåerna? För kretstillverkare är det ju som du (edit: ni) säger - de känner av kabel, länk och bandbredd automatiskt ändå, så med tanke på att Ethernetstandarden är relativt väletablerad upp till 10Gbps känns det mer framtidssäkert att lägga lite krut där.

Finns dock en annan aspekt som en del glömmer av - PCIe-bandbredd. Många av kretsarna som nämnts (dock inte Intels) ligger på en PCIe-buss, och innan PCIe 4.0 blir standard räcker inte en x1-konfiguration till en 10Gbps-länk. Med PCIe 2.x räcker det ens inte till en 5Gbps-länk. Det är en av förklaringarna till att det blir dyrt, chipset och SoC behöver ha så förbaskat många, och av hög revision, PCIe-banor för att hantera bandbredden. Har inte sett så mycket om 10Gbps MII-anslutningar, misstänker att det inte heller är vanligt förekommande.

PCI-E bandbredd har alltid varit flaskhalsen för rätt många saker. Betyder inte att man ska försämra en hel standard för det. Ta tex X58 chipset som fick en SATA 3 anslutning på sig, med 1x PCI-E, så de maxar på ca 400MB. Det är ändå bättre än SATA 2 i ren sekventiell prestanda. Hade varit lite tråkigt om man försämrat SATA 3 till 400MB bara för detta...

Idag kör flesta vettiga moderkort 3.0 eller högre, så där är lätt bandbredd till 5Gb+. 1x PCI-E 3.0 klarar i runda slängar 950-980MB/s (pga sin 128/130b encodning är de närmare teoretiska max). 900MB/s är trots allt ca 7,65Gb, så strax under 8Gbit kan du nå med 1x på ett vanligt moderkort med 10Gbe vilket är fullt tillräckligt för nästan alla fall, inkl SSD till SSD (när du slår i cache stoppet om inget annat).

Så att då kasta bort 2/3 av potentiella prestandan (av 1x porten) vad för nytta gör du då?

Flertalet system idag delar på PCI-E bandbredd genom moderkortets anslutning till CPUn som ofta är en 4X port. Så även där har du en flaskhals som behövs överkommas. Så självklart närmar man sig denna nivån om man kopierar från nätverk till disk, men de är duplex, så du kan läsa från nätverket och skriva till disk utan problem. Lite som att kopiera från SSD till SSD på samma system.

Så jag köper inte att du behöver byta ut all utrustning hemma (switch och moderkort mm) för att få 2,5Mbit, som troligen inte kommer ge något mer då NASen eller internet inte har den ändå. Antingen uppgraderar man ordentligt, eller så skippar man det. Att småfisa upp till 2,5x är meningslöst för alla som behöver prestanda, och onödigt dyrt (switchar mm) för de som inte behöver den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just 2,5 Gbit/s har flera fördelar på prissidan som gör det till ett lämpligt nästa steg för "mainstream".

Just kring hemmarouters finns kanske än ännu större orsak till att trycket på att kliva förbi 1 Gbit/s snart blir betydligt större än tidigare, Wifi 6.

De flesta hemanvändare kör nog Wifi som primär nätverkslösning i hemmet, tidigare har 1 Gbit/s i kablarna därför aldrig varit en flaskhals. Men med Wifi 6 är det fullt möjligt att i praktiken bli begränsad av 1 Gbit/s, samtidigt som 2,5 Gbit/s är fullt tillräckligt.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17435?key=b79286919ebae2bc9c0179b8198a6bfa
Wifi 6 lär gissningsvis vara den primära trådlösa nivån närmaste decenniet och utrullningen av den är ett perfekt tillfället att även rulla ut 2,5 Gbit/s Ethernet utrustning.

En lyckad 2,5 Gbit/s Ethernet utrullning kräver betydligt lägre priser än idag. Ett steg mot det är ju att tekniken är standard i saker som chipetset, ett annat steg är att det blir standard på hemmarouters.

Och varför dra cat6? Lika bra att dra fiber direkt! (Nåja, kanske inte riktigt värt det även om fiberswitchar tenderar vara billigare än 10Base-T switchar men totalkostnaden är ändå högre med fiber).

Du resonerade dig fram till detta? Väldigt imponerande, för det är alla dom sakerna som ligger bakom.
Kablarna klarar upp till 5Gbit/s -> 100m (inte 10Gbit/s), WiFi kommer med upp till 6gbit standarden NBASE-T har pillats med sedan 2013 så det här går hand i handske.

Hos dom lite tuffare maskinerna ser man nu även detta, billigare 40Gb/s portar, 25 och 50Gb/s portar på fler produkter och även 400Gb/s portar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns alltid undantag till standarder.
Tekniken är dock att dessa moduler kan ju ansluta till tex en Switch i 10Gb, som sedan kan hantera andra anslutningar med lägre nivå. Och om modulen bara stöder 10Gb, hur har du tänkt 2,5Gb ska fungera utan det?

Ja, det var inte tänkt som något annat än just ett undantag till regeln - tror inte direkt många använder 10GbE-SFPer.

Skrivet av Paddanx:

PCI-E bandbredd har alltid varit flaskhalsen för rätt många saker. Betyder inte att man ska försämra en hel standard för det. Ta tex X58 chipset som fick en SATA 3 anslutning på sig, med 1x PCI-E, så de maxar på ca 400MB. Det är ändå bättre än SATA 2 i ren sekventiell prestanda. Hade varit lite tråkigt om man försämrat SATA 3 till 400MB bara för detta...

Idag kör flesta vettiga moderkort 3.0 eller högre, så där är lätt bandbredd till 5Gb+. 1x PCI-E 3.0 klarar i runda slängar 950-980MB/s (pga sin 128/130b encodning är de närmare teoretiska max). 900MB/s är trots allt ca 7,65Gb, så strax under 8Gbit kan du nå med 1x på ett vanligt moderkort med 10Gbe vilket är fullt tillräckligt för nästan alla fall, inkl SSD till SSD (när du slår i cache stoppet om inget annat).

Så att då kasta bort 2/3 av potentiella prestandan (av 1x porten) vad för nytta gör du då?

Flertalet system idag delar på PCI-E bandbredd genom moderkortets anslutning till CPUn som ofta är en 4X port. Så även där har du en flaskhals som behövs överkommas. Så självklart närmar man sig denna nivån om man kopierar från nätverk till disk, men de är duplex, så du kan läsa från nätverket och skriva till disk utan problem. Lite som att kopiera från SSD till SSD på samma system.

Så jag köper inte att du behöver byta ut all utrustning hemma (switch och moderkort mm) för att få 2,5Mbit, som troligen inte kommer ge något mer då NASen eller internet inte har den ändå. Antingen uppgraderar man ordentligt, eller så skippar man det. Att småfisa upp till 2,5x är meningslöst för alla som behöver prestanda, och onödigt dyrt (switchar mm) för de som inte behöver den.

Just integrerat i hemdatorer är det väl en sak, där PCIe-banor finns i förhållandevis överflöd (möjligtvis undantaget Intel, som är väldigt konservativa på den fronten), men när det kommer till SoCer (som används i routrar ex.) ligger de fortfarande lite efter - jag själv har stört mig ganska kraftigt på en del routertillverkare som envisas med att använda Broadcoms BCM4708 och -9 ganska länge, SoCer med en ensam PCIe 2.0 x1-bana. Många routertillverkare har alltså fått slänga på en PCIe-switch bara för att kunna köra en extra radio på sina routrar i övre segmenten. Nu börjar lite nyare SoCer bli mer vanliga, men de ligger klart efter vad gäller anslutningar och anslutningsmöjligheter.

För endpoints i en dator eller en mer biffig NAS (x86-baserad, i praktiken) är dock detta sällan ett problem, så där håller jag helt med om att 10GbE skulle kunna slå igenom mer. Problemet blir ju att kedjan inte blir starkare än sin svagaste länk - switchar och routrar måste hänga med utvecklingen.

Skrivet av Zeedarn:

Nä, jag är faktiskt glad. Min största fundering nu är dock, om man köper en 10gbit nic, fungerar det native på 2500 också, alternativt går det patcha in via endast mjukvaru uppgradering. Eller är det något den även måste fysiskt vara konfigurerad till?

Om du köper ett nytt 10GbE NIC idag stödjer det med allra största sannolikhet även 2.5Gbps och 5Gbps utan något pill - ett av de mer populära och prisvärda korten är ASUS XG-C100C (Aquantia/Marvell AQN107-baserat), som stödjer 100/1000/2500/5000/10000 Mbps.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Idag kör flesta vettiga moderkort 3.0 eller högre

B350, X370, B450 och X470 stödjer faktiskt bara PCIe 2.0!

Skrivet av Paddanx:

Så jag köper inte att du behöver byta ut all utrustning hemma (switch och moderkort mm) för att få 2,5Mbit, som troligen inte kommer ge något mer då NASen eller internet inte har den ändå. Antingen uppgraderar man ordentligt, eller så skippar man det. Att småfisa upp till 2,5x är meningslöst för alla som behöver prestanda, och onödigt dyrt (switchar mm) för de som inte behöver den.

Fast handlar det så mycket om en förväntning att alla ska köra sin existerande utrustning till återvinningen för att köpa in den nya mainstream nivån?

Handlar det inte mer om att om nu 2,5 GBit/s kan prismässigt tillverkas så nära 1 Gbit/s att man kan göra det till den nya golvnivån så är det vettigt att göra den justeringen.

De som har högre krav än så är en försvinnande minoritet. Men de sitter ändå inte i sjön, har ju sedan länge gått att skaffa både 10, 40, 100 och nu ännu snabbare grejor om det faktiskt behövs!

Tycker just att Wifi6 är en väldigt bra anledning att flytta golvnivån, 1 Gbit/s är i vissa lägen en begränsning där och Wifi är definitivt "mainstream".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

2.5Gbit/s har en stor fördel jämfört med10Gbit/s - 2.5Gbps går att köra på Cat5e kablar, och det finns många ställen som har Cat5e kabel draget i byggnaden.

Utan att känna till så mycket detaljer om denna tekniska lösning, tycker jag att det verkar ganska ointressant om den nu inte är byggt kring en öppen standard. Det jag menar är att switchar, routrar och andra företags nätverkskretsar måste stödja standarden. I denna artikel fick jag ingen uppfattning om hur det stod till med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Utan att känna till så mycket detaljer om denna tekniska lösning, tycker jag att det verkar ganska ointressant om den nu inte är byggt kring en öppen standard. Det jag menar är att switchar, routrar och andra företags nätverkskretsar måste stödja standarden. I denna artikel fick jag ingen uppfattning om hur det stod till med detta.

Jag klipper och klistrar lite åt dig och har en länk extra för info kring detta:

IEEE 802.3's "2.5G/5GBASE-T Task Force" started working on the 2.5GBASE-T and 5GBASE-T standards in March 2015
On September 23, 2016, The IEEE-SA Standards Board approved IEEE Std 802.3bz-2016
The IEEE Standard 802.3bz defines:

2.5 Gbit/s up to at least 100 m of Cat 5e
5 Gbit/s up to at least 100 m of Cat 6
5 Gbit/s up to 100 m of Cat 5e "on defined use cases and deployment configurations"

https://en.wikipedia.org/wiki/2.5GBASE-T_and_5GBASE-T#Compari...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T