Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det möjligt att spela och streama på 2 olika internet uppkopplingar? möjligtvis på 2 olika datorer också

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att spela och streama på 2 olika internet uppkopplingar? möjligtvis på 2 olika datorer också

Grejen är att jag har 2 stycken nätverk. Det första är adsl som jag använder allt på spela, surfa etc, ungefär 10 ner och 1 upp. Så det räcker inte för att streama men är väldigt stabilt att spela på.
Andra uppkopplingen är Radiofiber vilken kort förklaras som vanligt fiber fast luftburet. Cirka 100/100 men eftersom det är luftburet är det ganska ostabilt att spela på, men det är snabbt! alltså räcker det för att streama.

Så min fråga är då ifall det är möjligt att ha 1 uppkoppling att spela på, samt den andra uppkopplingen för att streama det jag spelar. Har 2 stycken bra datorer ifall det skulle behövas...

Vad tror ni? Svaren jag hittar online är ganska suddiga med otydliga svar, det står att det ska gå men finns inte direkt någon guide som förklarar hur

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Snabb googling ger mig detta: https://www.raymond.cc/blog/bind-windows-application-to-speci...

Borde funka om du har 2 nätverkskort.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Med kommandot route så kan du säga åt Windows att använda olika nätverk för olika IP-nummer du vill komma åt. Så det går men kanske kräver en hel del testande för att det ska fungera som du vill. Kan tyvärr inte ge dig några färdiga kommando för att lösa det men ett tips att titta på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Route_(command)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gx rade:

Grejen är att jag har 2 stycken nätverk. Det första är adsl som jag använder allt på spela, surfa etc, ungefär 10 ner och 1 upp. Så det räcker inte för att streama men är väldigt stabilt att spela på.
Andra uppkopplingen är Radiofiber vilken kort förklaras som vanligt fiber fast luftburet. Cirka 100/100 men eftersom det är luftburet är det ganska ostabilt att spela på, men det är snabbt! alltså räcker det för att streama.

Så min fråga är då ifall det är möjligt att ha 1 uppkoppling att spela på, samt den andra uppkopplingen för att streama det jag spelar. Har 2 stycken bra datorer ifall det skulle behövas...

Vad tror ni? Svaren jag hittar online är ganska suddiga med otydliga svar, det står att det ska gå men finns inte direkt någon guide som förklarar hur

Tack på förhand!

Ja bara du konfigurerar det rätt så går det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du två olika datorer är det väldigt lätt.
Speldatorn kopplas till streaming datorns capturecard ansluten vilken sedan är ansluten till radiofiber. En helt vanlig setup med en streaming PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Har du två olika datorer är det väldigt lätt.
Speldatorn kopplas till streaming datorns capturecard ansluten vilken sedan är ansluten till radiofiber. En helt vanlig setup med en streaming PC.

Hmm, vet du om det finns någon guide om detta? Alltså Streaming datorn är kopplad till ena internet uppkopplingen och speldatorn kopplad till den andra, sen bara köra vanlig dual pc setup stream?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hmm, vet du om det finns någon guide om detta? Alltså Streaming datorn är kopplad till ena internet uppkopplingen och speldatorn kopplad till den andra, sen bara köra vanlig dual pc setup stream?

Du lär kunna nyttja vilken dual pc streaming guide som helst. Varför tänker du att det spelar roll att datorerna är på olika nätverk? Det enda som streaming datorn gör är att fånga ljud och bild från speldatorn, vilka inte beror på dess uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Du lär kunna nyttja vilken dual pc streaming guide som helst. Varför tänker du att det spelar roll att datorerna är på olika nätverk? Det enda som streaming datorn gör är att fånga ljud och bild från speldatorn, vilka inte beror på dess uppkoppling.

Du behöver bra uppladdnings hastighet för att stabilt kunna streama med bra kvalitét. Går det att spela och streama på 2 olika nätverk med 1 dator är det ännu lättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Du behöver bra uppladdnings hastighet för att stabilt kunna streama med bra kvalitét. Går det att spela och streama på 2 olika nätverk med 1 dator är det ännu lättare

Kika på vad @Woxer123 skrev i sitt inlägg, alternativt vad @Pake skrev i sitt om du vill köra med enbart en dator.

Permalänk
Medlem

Ett fjärde alternativ är att skaffa en liten pfsense-router och styra vilken trafik som ska gå vart där. Jag gör så personligen för att styra vad som ska gå via VPN och inte.

Edit: Förresten, vart har du radiofiber? Inget jag sett nåt om tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Ett fjärde alternativ är att skaffa en liten pfsense-router och styra vilken trafik som ska gå vart där. Jag gör så personligen för att styra vad som ska gå via VPN och inte.

Edit: Förresten, vart har du radiofiber? Inget jag sett nåt om tidigare.

Örnsköldsvik, via https://www.micronat.se/ (microshop) Vet inte om dom har det någon annanstans i sverige faktiskt. Grymt smidigt med tanke på att det skulle kosta oss 29.000:- att få vanligt fiber medans radiofiber endast kostade 5000:- med installation och allt. 100/100 men nackdelen är att det inte är så stabilt att spela på

Permalänk
Medlem

@Gx rade: Aha, hittade täckningskartan där, de verkar ju ha rätt många ställen på gång:
https://www.micronat.se/tackningskartor

Var ju rätt bra räckvidd på en mast också.

Lite frågor om du pallar sidospåret: Vad är det som strular vid spel? Packetloss? Latency?
Hur påverkas det av regn och snö?

Permalänk
Medlem

Jag har använt ForceBindIP.exe en hel del tidigare(samma som WoXeR123 skrev om).

Rekommenderas starkt.

Ang. "trådlös fiber", min kusin har det och kanske är att de inte är lika känsliga, men de har inte märkt något större problem förutom lite mer ping men mer stabilt än deras adsl. De bor mitt ute i ingenstans dock.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Örnsköldsvik, via https://www.micronat.se/ (microshop) Vet inte om dom har det någon annanstans i sverige faktiskt. Grymt smidigt med tanke på att det skulle kosta oss 29.000:- att få vanligt fiber medans radiofiber endast kostade 5000:- med installation och allt. 100/100 men nackdelen är att det inte är så stabilt att spela på

Skulle tagit vanligt fiber. Då hade du inte behövt komplettera med ADSL och vi hade inte ens haft den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Grejen är att jag har 2 stycken nätverk. Det första är adsl som jag använder allt på spela, surfa etc, ungefär 10 ner och 1 upp. Så det räcker inte för att streama men är väldigt stabilt att spela på.
Andra uppkopplingen är Radiofiber vilken kort förklaras som vanligt fiber fast luftburet. Cirka 100/100 men eftersom det är luftburet är det ganska ostabilt att spela på, men det är snabbt! alltså räcker det för att streama.

Så min fråga är då ifall det är möjligt att ha 1 uppkoppling att spela på, samt den andra uppkopplingen för att streama det jag spelar. Har 2 stycken bra datorer ifall det skulle behövas...

Vad tror ni? Svaren jag hittar online är ganska suddiga med otydliga svar, det står att det ska gå men finns inte direkt någon guide som förklarar hur

Tack på förhand!

Har också 2st uppkopplingar, behövs inga program om du bara vill spela på ADSL och streama med ditt andra. Gå in i avancerat i OBS och välj ditt nätverkskort du vill streama ifrån där. Jag kör så o de funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gx rade:

Örnsköldsvik, via https://www.micronat.se/ (microshop) Vet inte om dom har det någon annanstans i sverige faktiskt. Grymt smidigt med tanke på att det skulle kosta oss 29.000:- att få vanligt fiber medans radiofiber endast kostade 5000:- med installation och allt. 100/100 men nackdelen är att det inte är så stabilt att spela på

Jag har svårt att förstå varför ni inte anslöt fiber om det inte är dyrt, priset är ju så lågt att fiber antagligen ger lägre totalkostnad efter 5 år förutom den kapacitet och stabilitet det innebär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Gx rade: Aha, hittade täckningskartan där, de verkar ju ha rätt många ställen på gång:
https://www.micronat.se/tackningskartor

Var ju rätt bra räckvidd på en mast också.

Lite frågor om du pallar sidospåret: Vad är det som strular vid spel? Packetloss? Latency?
Hur påverkas det av regn och snö?

hmm, svårt att säga, pingen i cs håller sig runt 30-50 men hackar ändå till när man t.ex skjuter folk och laggar till ibland, skulle tro att det är pga latency

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Skulle tagit vanligt fiber. Då hade du inte behövt komplettera med ADSL och vi hade inte ens haft den här tråden.

vanlig fiber hade kostat oss 29.000 exklusive grävning, så det hade vi inte råd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att förstå varför ni inte anslöt fiber om det inte är dyrt, priset är ju så lågt att fiber antagligen ger lägre totalkostnad efter 5 år förutom den kapacitet och stabilitet det innebär.

Ja jo det är sant, försökte övertala föräldrarna att det är framtidssäkert och man tjänar pengar i längden, men dom använder knappt internet och var inte så sugna på att punga ut så mycket pengar