Video om ni har problem med MSI b450+ryzen 3000

Permalänk
Avstängd

Video om ni har problem med MSI b450+ryzen 3000

Tjenare,

Har haft väldiga problem med MSI Tomohawk Max mobo och min Ryzen 3600 men har fått det att funka så datorn bootar med senaste abba bioset och gjorde en video mest för msi redditen där många har samma problem med boot osv.

Är inte den bästa på engelska och vlog skills är lika med 0 så ni vet haha Sen är jag inte hemma atm heller så är lite tight där jag sitter

Men men jag tänkte att det kanske kan hjälpa nån här som har problem med detta, Jag går igenom typ det mesta med min dator och vad jag stallt in osv.

Aja här är videon

Permalänk
Medlem

Hej

Roliga att jag har haft exakt samma problem för med första BIOS versionen, men just nu kör jag med BETA bios för ABBA just för ett A-PRO MAX.

Vågar verkligen inte testa nya officiella bios:et sen när den kommer ut, ifall problemet skulle dyka upp igen! Men intressant lösning

Det är just GPU:n den klagar på när den ska boota, dock med BETA bios:et så har jag inte fått problemet på cirkus 20 uppstarter, eller när den har varit i viloläge

Permalänk
Avstängd

@Philippk: Dom la upp en ny BETA bios till mitt mobo idag "B450 Tomahawk MAX (E7C02AMS.341 beta)
https://www.dropbox.com/s/ftaryxvh3nv5l42/E7C02AMS.341?dl=0 "

Och när jag snabb testat det lite så funkar den bra, kan ha ErP off och fastboot på och inga GPU problem osv. Men 5-8c högre temps dock.
Så det går åt rätt håll i alla fall verkar det som.

Permalänk
Medlem

Har haft en del kontakt med en snubbe från Polen med samma bord och cpu. Han har haft helt sjuka problem, dessutom blir hans graffe satt till 8x. Kan ni kolla om ni också har samma?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

@marcusOCZ: Är 16x för mig och alltid varit vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Jag har ett tomahawk max med bios från 20e Juli (3.10?) parat med 3600. Finns det någon anledning att flasha nyare? Har inga större problem som det är nu. POSTar lite sakta, men det verkar ju inte ändras och jag kan leva med det nu. Det var värre när man trimmade timings osv.

Permalänk
Avstängd

@Frisell: Anledningen är väl om du vill ha lite bättre prestanda. Men funkar det och du känner dig nöjd så kan du ju vara kvar på 310.

Min boot tid vid cold boot alltså helt avstängd dator är exakt 24 sekunder till Windows skrivbordet. Vad är det för dig? Det som tar tid är att det tar en stund innan skärmen får signal och visar bios bilden därifrån är det bara några få sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Min boot tid vid cold boot alltså helt avstängd dator är exakt 24 sekunder till Windows skrivbordet. Vad är det för dig? Det som tar tid är att det tar en stund innan skärmen får signal och visar bios bilden därifrån är det bara några få sekunder.

har problem jag med boot, reboot (tar längst tid) och avstänging.

bytte från i7 2700K till ryzen 3600 med MSI B450 GAMING PLUS MAX

min i7 gick bra mkt snabbare på dem sakerna än de jag har nu.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q