3900X i Crosshair VII Hero Wi-Fi fungerari inte, kod F9

Permalänk
Medlem

3900X i Crosshair VII Hero Wi-Fi fungerari inte, kod F9

Hej!

Tänkte uppgradera från 2700X till 3900X i mitt Crosshair VII Hero Wi-Fi. Uppdaterade BIOS till senaste 2801 och satte alla inställningar till standard som jag alltid gör. Installationen gick smärtfritt men datorn stannade på Q-kod F9 (recovery capsule not found). Detta fel verkar, av del lilla jag hittat på nätet, vara relaterat till minnen eller BIOS på kortet men har inte hittat något om hur man ska åtgärda det. Testade med färre stickor och andra minnen men inget fungerade.

Bytte tillbaka till min 2700X och då fungerade allt som vanligt igen. Testade även att nedgradera BIOS till den version som fungerade bra innan och det gick också bra så BIOS på kortet verkar fungera som det ska.

Kontaktade återförsäöjaren och de tar in processorn för kontroll. De nämnde även att det kunde vara fel på kortet men det fungerar ju med den gamla processorn så det verkar osannolikt.

Någon som stött på något liknande?

Permalänk
Medlem

Nu fick jag AA! En rätt så enkel fix. Köpte ett Aorus X570 Master 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Nu fick jag AA! En rätt så enkel fix. Köpte ett Aorus X570 Master 😀

Jag har gjort exakt samma sak C7H 2700X-3900X. Stannade på kod F2 - F9.

Vad som löste det för mig var att sätta in en minnessticka och prova alla platserna på moderkortet tills den gick förbi F9. Sedan kunde jag sätta i båda i A2/B2. Tror jag kom ända till AA när jag hade den i slotten som var längst från processorn.

Den stannade på 02 några gånger när jag flyttade runt minnena, till slut fungerade det i A2/B2.

F9 verkar vara kopplat till RAM

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?105724-F9-and-0d-Q-...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag testade också proceduren med minnen men fick F9 varje gång. Beslutet var lätt i vilket fall. Behövde en dator till så det var lika bra att slå till.

Och så slipper jag skicka tillbaka processorn!