SSD dålig prestanda??

Permalänk

SSD dålig prestanda??

Hejsan.

Jag har några problem med min gaming dator.
När jag lirar spel bla Battlefield v, Far Cry 5 så har jag ofta stuttering vid hög fps(140) , speciellt när jag är i rörelse i spelen.
Nästan alltid när jag är i en loadingscreen, vilket spel som helst, så börjar både bilden och ljudet lagga väldigt mycket.
När jag ska ladda ner spel från steam och Steam ska "allokera filerna" innan nerladdningen börjar, kan det ta 20 minuter.. vilket jag tyckte va väldigt konstigt då min flickväns laptop allokerade filerna på några sekunder.

De sista två problemen som jag nämnt får mig att tro att det har med min lagringsenhet att göra då det alltid går långsamt/laggar när något "nytt" ska laddas in. Därför har jag gjort en benchmark med "AS SSD"
Så jag tänkte att ni kunde få ta en titt på resultatet, då jag inte förstår mig på dessa siffror som har med ssdn att göra.

Jag har gott om plats kvar på SSDn (150 GB).

Min SSD är en "Intel 660p 512GB (M.2 NVMe) 1500/1000MB/s"

Benchmark: READ/WRITE
. Seq: 1675 MB/s. 928 MB/s
. 4k: 34 MB/s. 138 MB/s
4k-64 thrd:. 327 MB/s. 796 MB/s
. Acc.time: 0,228 ms. 0,136 ms
. Score: 526. 581
1351

PC Specs: 2080ti. I7- 7900k, 32GB 3200mhz RAM

Tack för eran hjälp.

Mvh Wille

Permalänk
Medlem

@William97e: Tycker det ser normalt ut för en ej tom 660p förutom 4K read där du har ~33% lägre prestanda. Vilket stämmer med att du också verkar ha ~33% högre latency.
Inget som borde ställa till problem om det generellt är lite högre latency, men det kan vara så att det högre genomsnittet beror på att vissa läsningar tar rejält mkt längre tid än de övriga, vilket då skulle matcha vad du upplever.

Jag skulle köra nån benchmark där du kan se latency-distributionen på anropen eller kolla nån performance monitor om det blir så att det sticker iväg då du spelar. Har dock inga bra rekommendationer på hur detta görs i windows.

Permalänk

Ok. Tack för informationen och dina tips. Ska kolla upp ett benchmark som kan mäta latency distributionen på anropen.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill annars rekommendera Samsung 860 EVO 500GB (Y) toppen ssd

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk

@Pjurta86: Tack för tipset.