Lök i matlagning (Eller: Löktråden, lök a boss)

Permalänk
Hedersmedlem

lök är gott som tillbehör i lagom mängd Speciellt rödlök och scharlottenlök är riktigt gott och vitlök kan man inte få för mycket av. Rå lök i lagom mängd är väl egentligen trevligast men inlagd eller stekt lök på en hamburgare kan vara väldigt gott. Var väldigt petig som barn men har lärt mig att uppskatta det mycket mer nu.

Utom purjolök. Fck purjolök.

Permalänk

Picklingen från sista posten, första sidan i denna tråd:

Ser alltid till att ha en burk i kylen. Dagens batch på macka, (Sechaunpeppar istället för chilli denna gång) funkar på i stort sett vad som helst. Hur som helst. Överallt, hela tiden.

2 Rödlökar
2 dl vitvinsvinäger inte ättika
½ dl socker
1 msk salt
1 lagerblad
1 färsk chili
1-2msk korianderfrö
1msk vitpepparkorn
1 vitlöksklyfta, tunnt skivad
1 msk rödbetslag/ Tunnt skivad rödkål för färg

(Optional, Färsk ingefära, tunnt slicead)

Skiva lök tunnt
Blanda allt annat och koka upp
Häll kryddlagen över en sil ned i rödlöken
och sjud 30 sek
Häll på burk med några nya vitpepparkorn och korianderfrön och låt svalna
In i kylen!

Lagen funkar utmärkt på västeråsgurka med!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Älskar lök! Har alltid lök i maten! Picklad rödlök på hamburgare är en favorit! Kör Jonnys black garlic på mina revben på grillen, blir så gott!

Jag kör LCHF så bryner lök i smör sen häller på grädde sen tar jag stekflott från fläsket och lite kalvfond. Sen får det stå en stund tills den tjocknat

Delikatesskungens vitlökskorv är riktigt god! Får ni tag i nån klass/förening som säljer, köp till jul!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk

Lök är farligt.

Gillar Lök. Alltid gjort.
Det finns några saker man inte bör göra med lök. Få det inte i ögonen till exempel.
Men det finns en sak som är värre dock.

Det började med att jag läste nått på någon av nätdagstidningarna att broccoli eller någon annan växt hade påvisade egenskaper mot vissa sjukdomar.
Då kom jag på att det borde finnas en sammanställning på frukt och grönsaker som minskar risken för sjukdomar. Jag menar, det poppar ju upp hela tiden nya vetenskapliga rön om "smart food".

Så eftersom jag inte hade något bättre för mig en natt, så "vevade" jag igång min supergooglingskraft. Jag arbetade efter regeln att påståendet om växten i fråga skulle gå att verifiera på flera vetenskapliga artiklar, och inte enbart på dom där lite magiskt religiösa hälsosidorna som inte gör någon större skillnad på kristaller, magneter eller positivt tänkande.
Min grundhypotes var dessutom att i vissa fall så kan en växt ha högre sannolikhet till hälsoeffekter om väldigt många källor (av blandad kvalitet) påstod detta. Tanken bakom detta var att få fram en lista med bär och grönsaker som med hög sannolikhet kunde antas vara extra nyttiga i att förebygga sjukdomar. Så om man då åt den angivna dagliga dosen av alla grejerna på listan, så skulle sannolikheten för en bättre hälsa öka.

Jag hade dessutom köpt en bullitmixer och en juicemaskin. Så här skulle göras "trolldryck"

Jag ska inte gå in på allt som hamnade på listan (Har den dock på FB om någon är intresserad).

Så klart hamnade lök på listan över nyttigheter.........

Jag mixade ihop vissa grejer med mixern för att få som en smothie, Och vissa grejer valde jag att göra juice av.

Som väntat var smakupplevelsen på smothien lite udda och metalisk i smaken.

Juicen däremot, var som att dricka batterisyra. Ärligt alltså, jag trodde jag hade satt min sista "potatis".

Minnet är ett blurr efter det. Minns inte hur jag räddade min strupe från att förintas.

Gör aldrig juice på gul lök. Och drick det för fan inte.... Helt klart borde det vara perfekt som överfallsspray..... Fast det blir nog fängelse efteråt för extremt övervåld.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@psychoticus: Det kan vara det absolut bästa jag läst på länge!
Missförstå mig rätt, inte att du blev dålig men historien i sig är tamejkattsingen strålande! Hatten av 🤠

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreaz1:

lök är gott som tillbehör i lagom mängd Speciellt rödlök och scharlottenlök är riktigt gott och vitlök kan man inte få för mycket av. Rå lök i lagom mängd är väl egentligen trevligast men inlagd eller stekt lök på en hamburgare kan vara väldigt gott. Var väldigt petig som barn men har lärt mig att uppskatta det mycket mer nu.

Utom purjolök. Fck purjolök.

Du har fel purjolök är grymt gott i ex. currysås (gärna med ingefära, lite vitlök och chili) samt i div. japanska rätter. Ger en betydligt fylligare och rundare smak än exempelvis gul lök.

Rödlök (och ruccola) i sallad är däremot ren ondska.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är såna här sköna trådar som ger SweClockers det lilla extra.

Rödlök ftw!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Fläsk, potatis och löksås

Skrivet av Tenchi:

Gör en klassisk löksås!
Skiva upp rejält med gul lök. Hetta upp en gryta på spisen eller (helst) över öppen eld.
Under tiden värmer du upp en till kastrull och i den häller du i grädde och mjölk, i förhållandet 1 del grädde två delar mjölk. Blandningen sa bli var men inte koka. anledningen till att värma upp är att såsen inte ska skära sig.
I med rapsolja och grovt salt i den första grytan. Sedan i med löken och låt den svettas ordentligt. Skvätt i vinäger och låt koka in en stund.
Häll sedan på med mjölkblandningen och låt det nästan oka upp. Smaka av det hela med muskot, grovmalen svartpeppar och finsalt.
Avsluta med att reda såsen med majsstärkelse.

Precis vad jag blev sugen på med lite kokt potatis och stekt fläsk. Brukade mamma laga hemma. Mums

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

"...utan lök, tack!"

Syntax Error...... /mod
Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det finns nog ingen sorts lök jag inte tycker om. Då och då kan jag känna för att ta en kvarts rödlök och äta som den är, vitlök har jag gärna i och till en del rätter som absolut inte är anpassade för det och i en mängd som fått både partners och vänner att hålla avståndet.
Gul lök är rätt tråkigt men har så klart sina användningsområden, i en gryta kalops får det gärna vara generöst tilltagna bitar gul lök t.ex.
Rostad lök till pølse. Potatis och purjolökssoppa.

Lökfavoriten jag kommer på är nog en vanlig grekisk sallad med Kalamataoliver, riktig fetaost och rikligt med stora bitar rödlök, eller grillspett där löken bara precis blivit värmd.
Jag kan sitta här och rabbla hur länge som helst, men tl;dr: lök i alla dess former FTW <3

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

Picklad rödlök! Superenkelt att göra, håller länge och kan ha på/till det mesta men tänker framförallt på hamburgare men även smörgåsar och i princip vad som helst Riktigt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Om jag får glida in på spåret hamburgare så kan jag tycka att det oftast krånglas till det med allt för många ingredienser. Sås, ost, och en redig mängd rå lök är allt som behövs (och kanske lite bacon, om man vill). Mindre är mer, som man säger.

Nejnejnejnejnej. Vad säger du människa? Hamburgare ska ha extra allt! Om man kan äta den med händerna utan att besöka duschen efteråt så är något fel. Ska dock erkänna att jag är en liten klenis och äter med kniv och gaffel.

Så här gör man, i just den ordningen också:
Det undre brödet
Ketchup och Senap
Rostad lök
Dressing (självklart green garlic från max)
Nån tomatskiva om man är våghalsig
Hamburgaren med en ostskiva man lagt på medan den ligger i stekpannan
Bostongurka
Inlagd lök
Stekt ägg
Dressing
Rostad lök
Ketchup och senap
Det övre brödet

För att hålla sig till topic så lägger jag min röst på rostad- och inlagd lök. Och vitlök fungerar förstås till allt.

Permalänk
Medlem

Jag älskar all lök men vitlöken är kungen. Rostad vitlök kan man inte ha för mycket av. En tzatziki ska ha så mycket vitlök att minst hälften av alla svenskar tycker den är så stark att den är oätlig. Gurkan ska vara riven inte tärnad/hackad. Inget kärnhus, ingen "färdig" grekisk yoghurt, använd yoghurt naturell och låt den rinna av i meliittafilter minst fyra timmar. Glöm inte lite olivolja, vitpeppar och salt. Sa jag mycket vitlök? Om man finhackar vitlöken kan tzatzikin behöva mogna i kylen en natt. pressar man eller river på microplane behövs bara någon timme.

Permalänk
Medlem

nej nej nej , skall kunna ätas med händerna

@Trunk: gillar ej för stora burgare och för slabbiga. men nu förstår jag varför de flesta restauranger gör dom så enorma. förstå mig rätt jag tar gärna två stycken men det ska vara bra ratio mellan allt.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Jag är ett stort fan av vitlöksstjälkar. Köper på asiatisk butik i knippe, och smaken är väl en blandning av gräslök, salladslök och vitlök. Jag äter den rå såväl som topping i grytor osv. Så är man en sån som köper mycket färsk vitlök men inte äter stjälken kan jag rekommendera att börja göra det!

Skickades från m.sweclockers.com

Sätt några vitlöksklyftor i en kruka med jord, vattna.
Voilá...ett "oändligt" förråd med vitlöksstjälkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Rostad lök
Räksallad
Korv
Bröd
Senap
Ketchup

Voilà!
http://cdn04.devote.se/gallery/big/20140323/4a9ed0c659662a46262b043fdcc6b99b.jpg

Annars tycker jag man kan ha rå/stekt lök av olika sorter till det mesta.

Förresten någon som har tips hur man hackar gullök utan att bli ledsen? 😢

Det enda man kan göra är att helt enkelt inte bilda några känslor, det är samma princip med att inte namnge kor, känslolöst? ja, men livet är hårt ibland... Själv kör jag med en Tuperware lökhackare, sjukt smidig och det blir fan flis av allt delar löken 2 ggr sen e det bara slänga ner löken och börja veva

ska det vara i " ringar " så fick jag tipset av polaren att stå under köksfläkten

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Trunk: ingen bacon? Hädelse!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Orkar ej läsa igenom hela tråden, men en av mina favoritgrejer med lök är att skiva rödlök fint och sen lägga in dem i balsamvinäger 15-30 min. Passar så bra till så mycket och blir väldigt gott.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Tdoll: ingen bacon? Hädelse!

Ska vi vara riktigt petiga har jag inte ens hamburgare. Vegoburgare all the way

Permalänk
Medlem

@Trunk: finns ju Vego bacon?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Alltså skäms på er , tre sidor och ingen har nämnt delikatessen marinerad vitlök , underbar att äta som den är.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Lök är underbart!
Mycket är redan sagt så mitt tips är dela rödlöken i "tårtskivor" ca 6 st, sätt dem på grillspett, pensla med santa maria sweet chili marinaden och sen släng dem på grillen, oh lord have mercy! Min sambo brukar dock klaga på lökig andedräkt från min sida, som om det skulle vara något dåligt?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Jag är ett stort fan av vitlöksstjälkar. Köper på asiatisk butik i knippe, och smaken är väl en blandning av gräslök, salladslök och vitlök. Jag äter den rå såväl som topping i grytor osv. Så är man en sån som köper mycket färsk vitlök men inte äter stjälken kan jag rekommendera att börja göra det!

Skickades från m.sweclockers.com

Annars är det väl bara att skörda hemma i skafferiet, på dom vitlökar som legat lite för länge...

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har en fråga också, när ska man slänga vitlöken?
när har den legat för länge?

Ibland kommer det ju ut nya skott ur den eller vad det är då brukar jag kasta, men även när man skär upp den ibland kan den ha en annorlunda mitt. Jag har ingen aning om man ska slänga den då eller inte!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Annars är det väl bara att skörda hemma i skafferiet, på dom vitlökar som legat lite för länge...

Haha ja det kan man ju alltid göra. Men jag tycker att de skott som kommer är mest småfjösare, det jag köper är mer rejält. Dock inte hunnit gå så långt att de vuxit till sig, jag tenderar att mumsa i mig vitlöken innan dess men å sätta nån i kruka o skörda stjälk allteftersom vore kanske inte helt fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Purjolök och salladslök används mycket i japansk matlagning, som jag lagat lite mer av på sista tiden.
Det gröna på salladslöken kan användas som gräslök, som topping på olika rätter. Skär helst på diagonalen.
Det vita på purjon kan man skära en bit av, skåra till mitten, platta ut och strimla: vanligt tillbehör till nudlar.

"Lökmarmelad" är gott till ost, och på ostburgare. Jag har inte hittat något recept ännu för att göra själv, men kanske skillnaden mellan det och riktigt välgjord karamelliserad lök är flytande.

Jag vill också tipsa om lökbehållare/löksparare: en lufttät burk för att kunna spara slattar i kylen utan att den luktar lök. De verkar rätt ovanliga i fysiska butiker dock.

Skrivet av Mordekai:

Om man finhackar vitlöken kan tzatzikin behöva mogna i kylen en natt. pressar man eller river på microplane behövs bara någon timme.

Jag tycker att tzatziki är bättre dagen efter även om jag pressat vitlöken. Då har den fulla vitlökssmaken spritt sig i yogurten och styrkan har minskat lite.
Förresten vill jag tipa om citron/olivolja för tzatziki: man slipper citronlukt på händerna.

Skrivet av NordhNet:

Picklad rödlök är också en sådan sak som jag gärna öser i mig i löjliga mängder!

"Inlagd" heter det på svenska. :-þ

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Findecanor:

"Inlagd" heter det på svenska. :-þ

Jag håller inte med! Heter det pickels så bör det heta pickla pickels!
Fight me!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Jag odlar själv prärielök just nu, vi brukade odla gul och röd lök, samt purjolök (och gräslök som jag fortfarande odlar, även om den är billig att köpa så tycker jag att den hemodlade blir mer smakrik) förr också.

Tycker det är gott att hacka i litet när man tex steker älgfärs och liknande, det är dock viktigt att man inte bränner den då smakar allt bränt sedan.

Personligen har jag svårt för tillagningsmetoder där grönsaker blir sötsliskiga (Japp, jag gillar personligen råa grönsaker direkt från trädgårdslandet, känner mig dock ganska ensam om att göra det... ha ha), så jag brukar ta den litet tidigare så att den har mer spänst.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Lökkräm som passar bra till fläskkött tex.
Lätt imponerande tillbehör.
Ta en kastrull haka grovt o stekupp en 3 gulalökar och 1-2 vitlökar I oliv eller rapsolja tills de blivit bra mjuka. Se till så inte vitlökarna blir för brända (blir beskt) sedan tillsätter du rejält med smör och salt o svartpappar efter smak o gärna salvia och mixa med stavmixer till en halvlen konsistens. Smaka upp igen och låt stå en stund. Klart... Passar bra till ett bra fläskkött iberico tex. Ett av mina enkla och bästa lökrecept

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Kom på att jag har en fråga också, när ska man slänga vitlöken?
när har den legat för länge?

Ibland kommer det ju ut nya skott ur den eller vad det är då brukar jag kasta, men även när man skär upp den ibland kan den ha en annorlunda mitt. Jag har ingen aning om man ska slänga den då eller inte!

Tillslut börjar den skrumpna, då kastar jag 👍 gör du "rätt" får du black garlic, som tidigare tipsats lm, tillslut 😃

Mina topp är nog
Gul och Röd till allt. Rå som snacks, i och på all mat.
Gräslök, som snacks (har en kruka med 3 lökar Vitlöksgräslök (ni kan gissa vilka lökar som korsats för den😂) i köksfönstret för ett snabbt tugg)
Ramslök i röror
Vitlök i och på allt, eller rå som snack👍
Purjolök till tacos
Silver i och på allt, eller som snacks
Inlagd vitlök till helstekta köttbitar/grytor
Rostad lök på korven

F.Ö är jag en firm believer att om recept säger 1-2 vitlöksklyftor är det = 3-4. Oavsett storlek. Fast är dom små tar man några extra klyftor utöver det 👍😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500K@4,5ghz,16gb 1866mhz hyperx, rx590 nitro+ SE,850evo. funkar fint till att surfa youtube