Ebay. Betalning under bordet.

Permalänk
Medlem

Ebay. Betalning under bordet.

Hej!

Köpte just ett grafikkort till fast pris på ebay.
Betalade med kortet direkt.
Strax kommer ett mail om återbetalning via paypal.
Får också en "betalningsuppmaning" från säljaren att jag ska betala honom via paypal istället. Men då som en överföring till en "vän" för att han vill slippa ebays 10%.
Beloppet ska då vara 60 euro lägre.

Skriver bara det här eftersom jag inte är säker på att alla vet vad som händer om man går med på detta. Man gör det kanske för att man verkligen vill ha kortet. Beloppet spelar ingen roll. Det är bara ett lockbete som jag tror ingen egentligen nappar på.

Om man gör som föreslagits så dels blåser man ju ebay som möjliggjort affären och dessutom kommer man garanterat att själv bli blåst.
När du överför via paypal, är det ingen affär och det finns inget paypal kommer göra för att du ska få varan eller pengarna tillbaka. Det är inget köp via paypal.
Du måste själv driva saken mot någon som inte har några pengar och finns i ett annat land.

Permalänk
Medlem

Ska tillägga att jag naturligtvis skickade mailen till ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra gjort att uppmärksamma detta!

Självfallet skall man betala enligt reglerna när man använder sig av eBay.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om ebay, deras usla programvara och deras snällt sagt svaga kundservice: de skyddar köparen på ett bra sätt.
De vill inte ha strul och dåligt rykte. De tar smällen och ger sig efter säljaren. Finns undantag säkert.
Just dåligt rykte vore katastrof för dem. Det är en enkel kalkyl för dem.

Jag har varit med om 3 blåsningar på 3 dagar nu och ebay/paypal har hanterat de 2 första.
Är säker på att de kommer hantera denna också.

Frågade dem: är det säkert att fortsätta handla på ebay? - Ja vi ser till att du får tillbaka pengarna om du blir blåst.

Så jag fortsätter köpa det som ser ut som en blåsning. Inget jag rekommenderar men det är ebays problem att hantera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dpj: känns som om jag dragit en nitlott i detta också.
Köpte ett grafikkort "köp nu" och betalade via ebay.
Dagen efter får jag ett mail från ebay där det står:

The listing you're interested in is no longer available
Hello macc-1721,
We're writing to let you know that we've removed an item you recently won due to concerns with the seller's?

Since you've already paid for the item, you don't need to do anything else. If your item hasn't arrived yet, it should arrive soon. If it doesn't, then you'll want to open a case in our Resolution Center. You can learn how to do this, plus find timelines for opening cases, at:
http://pages.ebay.com/help/buy/item-not-received.html.

Och nu finns inte säljaren kvar heller.
Ska man vänta och se om det dyker upp något paket "ca 25 arbetsdagar", eller ska man öppna en refund?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av macce601:

@dpj: känns som om jag dragit en nitlott i detta också.
Köpte ett grafikkort "köp nu" och betalade via ebay.
Dagen efter får jag ett mail från ebay där det står:

The listing you're interested in is no longer available
Hello macc-1721,
We're writing to let you know that we've removed an item you recently won due to concerns with the seller's?

Since you've already paid for the item, you don't need to do anything else. If your item hasn't arrived yet, it should arrive soon. If it doesn't, then you'll want to open a case in our Resolution Center. You can learn how to do this, plus find timelines for opening cases, at:
http://pages.ebay.com/help/buy/item-not-received.html.

Och nu finns inte säljaren kvar heller.
Ska man vänta och se om det dyker upp något paket "ca 25 arbetsdagar", eller ska man öppna en refund?

Starta refund direkt!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@macce601 Jag är nu uppe i 6 scams på raken.
Nu blir det inga fler på ett tag då jag fått tag i det jag vill ha.
Skicka ett mail och säg att du vill ha tillbaka pengarna om det är ett scam.
De har nog klistrat ihop ett meddelande till dig per automatik.
Meddelandet är så motsägelsefullt. Typiskt deras kundtjänst.
I appen i menyn hjälp så finns att välja email längst ner. Under hjälp finns även dina senaste köp listade.
Du kan välja objektet där och gå vidare.
Du kommer få tillbaka pengarna.
Berätta gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dpj: Yes det är nu gjort! Gick igenom direkt. Fick på känn att något inte va som det ska när mailet kom från Ebay om att användaren inte längre fanns listad.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Har de senast dagarna som sagt köpt 6 grafikkort. 5 av dem fanns inte och 1 säljare ville att jag skulle föra över pengar via PayPal som vän.

Att objektet med allra största sannolikhet inte finns, ser man ganska lätt.
Kolla säljarens övriga föremål.
Är det samma typ av varor så kan det va på riktigt.
Är det typ kläder verkar det inte särskilt troligt att de plötsligt ska sälja ett grafikkort.
Kolla all feedback.
Där kan man på de försäljningar som inte är för gamla se vad det va för vara.
Är det inte gjort några försäljningar på länge, ökar risken att det är fake. Att de plötsligt ska sälja ett grafikkort.
5 av 6 av mina senaste scams va konton som va övertagna. Så grafikkortet passar inte in bland tidigare sålda varor.
Priset. Är det för bra så är det för bra.
Bilderna är inte deras egna. De flesta är tagna från tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@macce601
Tar några dagar innan pengarna kommer men det är som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com