Stora problem sen jag skaffade nya delar!

Permalänk
Medlem

Stora problem sen jag skaffade nya delar!

Tjenare! Köpte mig nyligen nytt grafikkort, m2 disk och mer RAM till burken för att få lite goare flyt i spel, men har fått problem.
Vad som händer är att vissa saker fryser, ibland laddar inte vissa saker, icke grafikkrävande såsom banners i LoL launchern osv. Vad som händer sen är att skärmen blir svart och det sedan står det no connection på den.

Min första tanke är Nät agget men känns onödigt att köpa nytt om det inte är det.

Har följande i burken.

Z170-Gaming K3 moderkort
Intel i5 6600k vattenkyld
AMD Radeon RX 5700 XT
16gb RAM
500gb M2 ssd disk

Tror att jag har 600w nätagg men är osäker. Försökt hitta vad det är men kan inte lokalisera skiten, datorn var från början innan byte av delar en prebuild från Greattech.

Vill inte köpa nytt nätagg om det inte är det som är problemet...

All hjälp uppskattas!

Edit. Testat spela pubg och inte haft några problem alls. Känns som att det är lite random när skärmen förlorar signal och saker hänger sig

Edit igen. Gav upp och lämnade tillbaka mitt amd rx 5700 xt och tog ett geforce rtx 2070 super istället. Kopplade in det, installerade drivrutiner och allt funkar super!

Permalänk
Medlem

Antar att du installerat om Windows?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

@Roppeh: Är ju lite spännande o veta vad du har för nätagg då 5700xt ska ju ha sin del av kakan så att säga. Vad hade du innan?
Enl inet vill de ju ha rek på 650w för ett 5700xt

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

@Roppeh:

Skulle inte misstänka nätagget, 600W är mer än tillräckligt.
Vilket är det?

Rensade du bort de gamla drivrutinerna innan du installerade det nya grafikkortet?
Om inte så skulle jag börjat där, använd DDU:
https://www.wagnardsoft.com/content/display-driver-uninstalle...
Guide:
https://www.wagnardsoft.com/content/ddu-guide-tutorial

Installera om Windows efter ett byte av grafikkort, extra RAM och SSD ska inte behövas.

Köpte du exakt samma RAM?
Det kan bli ostabilt om man blandar märken eller versioner trots samma hastighet och timings.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@kakan86: Yes. Blåste rent den gamla disken och la windows på m2an.

Permalänk
Medlem

@DanneBern: Hittade det då man var tvungen att öppna baksidan av burken, corsair VS650 nätagg har jag!

Permalänk
Medlem

Det är de svindåliga drivrutinerna hos AMD som ligger bakom det hela. Bytte till NVIDIA för att slippa blåskärmar så fort man öppnade Facebook.

Testat ominstallera drivrutinerna med DDU?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Jag har corsair VS650 nätagg, slängde gamla RAM minnerna, satte i vengence minnen, 2 st 8gb, Datorn reggar att det är 16gb inne.
Blåste rent datorn helt och installerade windows, laddade ner drivrutiner delvis manuellt och delvis med Driver Booster.

Förstår inte vad som händer, kan surfa runt som vanligt men det räcker att jag köar till ett LoL game så fryser lollaunchern men allt annat funkar kalas.

Permalänk

@Roppeh: Vad händer om du "belastar" datorn med något annat program eller är det bara i LoL som det hänger sig?

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

@DanneBern: Ska testa köra Pubg och se om samma problem inträffar, återkommer strax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppeh:

@DanneBern: Ska testa köra Pubg och se om samma problem inträffar, återkommer strax

Testa gärna t ex 3dmark eller liknande, belastar mycket hårdare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Är det något jag måste köpa för att testa eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppeh:

@Oppna: Är det något jag måste köpa för att testa eller?

Finns en gratis version på steam. Det räcker!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Seziuo: Nvidia har väl lika mycket problem med deras...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Låter ju som att ditt nätagg gjort sitt - eller att gpu gjort sitt.
Åk till NetOnNet/Elgiganten eller vad du nu har i närheten, köp ett nätagg i rimlig storlek, åk hem och prova. Blir det inte bättre så lämnar du bara tillbaka det(SPARA KVITTOT!).

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Låter ju som att ditt nätagg gjort sitt - eller att gpu gjort sitt.
Åk till NetOnNet/Elgiganten eller vad du nu har i närheten, köp ett nätagg i rimlig storlek, åk hem och prova. Blir det inte bättre så lämnar du bara tillbaka det(SPARA KVITTOT!).

Köpte ju grafikkortet i fredags sådet borde ju funka kan man hoppas.. Kanske är nätagget som tröttnat då helt enkelt, för 650w borde räcka egentligen kan man tycka.
Har även läst att man kan ha fel på displayportkablar? Skaffade mig en msi skärm också nämligen. Kanske är den som spökar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppeh:

Köpte ju grafikkortet i fredags sådet borde ju funka kan man hoppas.. Kanske är nätagget som tröttnat då helt enkelt, för 650w borde räcka egentligen kan man tycka.
Har även läst att man kan ha fel på displayportkablar? Skaffade mig en msi skärm också nämligen. Kanske är den som spökar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blir datorn när du belastar den med något, typ 3Dmark, AIDA64 eller tyngre spel?
Jag menar LoL är inte det mest krävande spelet så det SKALL den klara av med råge.

Jag tippar mina pengar på nätagget.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikkort innan? Har du tagit bort drivrutiner med DDU i felsäkert läge?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Hur blir datorn när du belastar den med något, typ 3Dmark, AIDA64 eller tyngre spel?
Jag menar LoL är inte det mest krävande spelet så det SKALL den klara av med råge.

Jag tippar mina pengar på nätagget.

Har inte kommit så långt än. Får kika det snart. Störande som tusan. Jo man kan ju tycka det, är inte ens i game den bråkar utan redan i launchern när man köar bla..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Vad hade du för grafikkort innan? Har du tagit bort drivrutiner med DDU i felsäkert läge?

Hade ett nvidia geforce 1060. Blåste rent hela datorn och har dessutom en ny ssd m2 disk där Windows nu ligger som jag satte i med samband med grafikkortet. Borde väl inte ligga några gamla drivrutiner kvar då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Roppeh: Tanka hem och kör en runda med https://www.memtest86.com för att kontrollera om du fått dåliga RAM-minnen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@Roppeh: Nej då ska det inte vara några problem. Du va inte och pillade med processorn och ram minnet något?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

@Roppeh: Nej då ska det inte vara några problem. Du va inte och pillade med processorn och ram minnet något?

Bytte från 2st 4gb ram till 2st 8gb ram av samma märke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löst problemet!

Problemet är nu löst! Lämnade tillbaka mitt graffe och tog ett rtx 2070 super, det med 3 fina fläktar och nu funkar allt kalas! Får hålla mig till nvidia tror jag haha. Tack för all hjälp

Permalänk
Skrivet av Roppeh:

Problemet är nu löst! Lämnade tillbaka mitt graffe och tog ett rtx 2070 super, det med 3 fina fläktar och nu funkar allt kalas! Får hålla mig till nvidia tror jag haha. Tack för all hjälp

Kul o höra! Syns bara att jag beställde ett 5700xt i förrgår haha.. hoppas mitt funkar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

@DanneBern: Alltså när skärmarna inte dog så var det kalas, så hoppas ditt funkar klockrent! Kanske bara fick ett måndagsexemplar, supporten bad mig komma in så fick jag detta istället pga omständigheterna. Dumt att klaga när man får ett dyrare känner jag